Milky Way | wystawa zbiorowa
- od: 17 grudnia 2021, piątekdo: 29 stycznia 2022, sobota

baner
Milky Way
17.12.21 – 29.01.22
Kurator: Łukasz Huculak
Agnieszka Apoznańska / Aleksander Baszyński / Paweł Baśnik / Wiktor Gałka / Łukasz Huculak / Zuzanna Janosz / Justyna Klecka / Tomasz Kwiatkowski / Kami Mierzvvinsk / Paulina Rega / Jacek Wasilewski
Prezentowana wystawa stanowi hołd dla wizualnego potencjału literatury Stanisława Lema, złożony autorowi w roku rocznicy jego urodzin. Zaproszeni do wystawy artyści zostali poproszeni o stworzenie obrazów inspirowanych jego twórczością. Są to głównie studenci i absolwenci Akademii Sztuk Pięknych Wrocławiu związani z pracownią malarską prof. Łukasza Huculaka.
Zarzuca się niekiedy Solaris słabą charakterystykę bohaterów. Na usprawiedliwienie Lema należy powiedzieć, że są one płaskie, niepełne i mało plastyczne tylko na tle wyjątkowo malowniczych „opisów przyrody", tworów „grawitacyjnej galarety": mimoidów, symetriad, chyży i długoni. Pejzaż Solaris jest malarski podwójnie, nie tylko z racji swojej malowniczej powierzchowności, ale także statusu ontologicznego. To nie oryginał, ale kopia, swoista reprezentacja, obraz – artefakt. Płynny strumień fantazyjnych kształtów bardziej niż rzeczywistość zewnętrzną stanowi wnętrze ludzkiej psychiki. Bezkres myśli i wyobrażeń o nierównym stopniu „wykończenia", niekiedy form w pełni rozwiniętych i czytelnych, kiedy indziej zaledwie ich niejasnych zapowiedzi, mglistych intuicji, przebłysków świadomości dryfujących w odmętach nieuświadomionego. Myśli bowiem to nie tylko sensowne zdania, będące szczególną emanacją świadomości. Życie psychiczne manifestuje się także mętnymi zlepkami słów, obrazów i emocji, ufundowanych bliżej fizjologicznego poziomu procesów reaktora-mózgu. To właśnie ich bogactwo znajduje odzwierciedlenie w kształtach formowanych przez myślący ocean.
Przywołują one trojakie skojarzenia z malarskiej historii. Pierścienie zapadających się fal mimoidu poronnego przypominają magmatyczny, niepochwytny zmysłowo „przedformalny" stan materii obrazów Jacksona Pollocka czy taszystów. „Polipowate narośla" mimoidu dojrzałego, którego celem jest „małpowanie kształtów zewnętrznych", wydają się odzwierciedlać imaginarium surrealizmu. Ogrody i ściany obserwowane przez Bertona, z wysoka wyglądające jak miasto (choć to ułuda „wywołana poszukiwaniem jakiejkolwiek analogii pośród tego, co znane") korespondują z pejzażami Maxa Ernsta, wizjami René Magritte'a czy płynnymi pustkowiami Yves'a Tanguya. Wreszcie – przypominająca strzelisty gotyk symetriada, „jakaś krewna stożków Łobaczewskiego i ujemnych krzywizn Riemanna [...]", wplatająca w swą formę parametr czasowy i aspekt zmiennego oglądu, rezonuje z wizualnymi poszukiwaniami kubizmu.
Solaryjski ocean stanowi nową formę biologiczną, generującą stany emocjonalne bez pośrednictwa aparatu percepcyjnego – bezpośrednio w mózgu. W terminologii Lemowskiej – „reaktor elektrochemiczny", rodzaj hiperinteligentnej rośliny, która zamiast przemieszczać się i pokonywać przestrzeń w celu pozyskania dostępu do źródeł energii, wywołuje wszystkie niezbędne dla podtrzymania życia procesy bezpośrednio w organie odpowiedzialnym za ich przetwarzanie. Choć skojarzenie solaryjskiego oceanu z Berkeleyowskim, „duchem" wzbudzającym wrażenia sensualne w umysłach ludzi może wydawać się nieuprawnione, to sam autor wskazuje na ten trop: plazmatyczny zbiornik „trawi czas na [...] rozważaniach nad istotą wszechrzeczy”.
Kolosalny system nerwowy w formie ciała niebieskiego, „twór organiczny", który „potrafi modelować metrykę czasoprzestrzeni" i przemawiać językiem matematyki (impulsami elektromagnetycznymi). „Genialny ocean", który „nie buduje [...] miast ani mostów, ani machin latających; nie próbuje też zwyciężać przestrzeni ani jej przekroczyć [...], zajmuje się natomiast tysiącznymi przekształceniami – »autometamorfozą ontologiczną«", stanowiącą jedyny przejaw życiowej aktywności tej istoty.
Kurator: Łukasz Huculak
Wierzyli, że z ich walk wyjdzie nowy człowiek
od: 11 maja 2005 do: 31 grudnia 2005
ARSENAŁMuzeum MilitariówOddz. Muzeum Miejskiego
ul. Cieszyńskiego 9 Wrocław
23 272sztuka
Tańczące figurki
od: 29 września 2006 do: 29 października 2006
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
23 817sztuka
Kształt przestrzeni
od: 7 września 2006 do: 24 września 2006
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
23 831sztuka
Franciszek Maśluszczak
od: 22 września 2006 do: 30 września 2006
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
24 529sztuka
Małgorzata Dajewska
od: 16 września 2006 do: 24 września 2006
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
24 182sztuka
Nad Wrocławiem
od: 21 czerwca 2006 do: 30 sierpnia 2006
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
23 940sztuka
Stefan Arczyński – retrospektywa
od: 29 lipca 2006 do: 27 sierpnia 2006
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
23 726sztuka
Artysta i człowiek
od: 5 czerwca 2006 do: 23 czerwca 2006
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
23 820sztuka
Claus Diering – Syn Miasta
od: 1 lipca 2006 do: 30 lipca 2006
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
23 776sztuka
Wrocławski Skarb
od: 15 maja 2006 do: 23 czerwca 2006
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
23 727sztuka
Fotografia Dzikiej Przyrody 2005
od: 2 czerwca 2006 do: 25 czerwca 2006
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
23 677sztuka
Historia porcelany chińskiej
od: 21 lutego 2005 do: 28 kwietnia 2005
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
23 635sztuka
Przestrzeń odkupiona
od: 18 lutego 2005 do: 20 marca 2005
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
23 422sztuka
Świat dziecka
od: 6 grudnia 2004 do: 16 stycznia 2005
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
23 353sztuka
Pro memoria
od: 7 stycznia 2005 do: 8 lutego 2005
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
23 394sztuka
Ewa Rossano - rzeźba
od: 23 listopada 2004 do: 2 grudnia 2004
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
59 629sztuka
Leonardo Da Vinci
od: 2 października 2004 do: 15 grudnia 2004
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
23 224sztuka















