Małgorzata Dajewska
- od: 16 września 2006, sobotado: 24 września 2006, niedziela
Rzeźby szklane
Wernisaż: 15 września 2006 r., godz. 18:00
Wstęp do katalogu wystawy "Rzeźby Małgorzaty Dajewskiej" - Muzeum Miejskie Wrocławia
Gdybyśmy nie wiedzieli, że Małgorzata Dajewska tworzy rzeźby ze szkła moglibyśmy uznać, że zestawia ze sobą podmuchy przejrzystego powietrza, które łagodnie koloryzuje barwami natury. Sztuka w jej wykonaniu wydaje się darem radosnego nieba dla szczęśliwych ludzi. Dajewska jest artystką wyzwoloną i to zarówno w ujęciu artystycznego rzemiosła, które uprawia, jak i niczym nieskrępowanym podejściu do tematów.
Współczesne uprawianie "sztuki szkła" jest nierozerwalnie związane z wielowiekową historią tej dziedziny, której w tym momencie przytaczać nie będę. Dość powiedzieć, że metamorfoza dotyczy zarówno samego tworzywa, obieranych form i kierunków twórczych, jak i samej pozycji społecznej artysty-szklarza. Dziś rzeźbiarzy decydujących się na konfrontację swojego talentu z trudnym szklanym materiałem jest wciąż stosunkowo niewiele, zaś rzeźbiarz stawiający całą życiową karierę artystyczną na kruchej płaszczyźnie dwutlenku krzemu, stanowi przykład wyjątkowy. Małgorzata Dajewska zdecydowała się na stały, zawodowy związek ze szkłem, z oddaniem poświęca się także pracy pedagogicznej na wrocławskiej uczelni artystycznej.
Pojmowanie sztuki i pełen atencji stosunek Małgorzaty Dajewskiej do pracy dydaktycznej wywodzi się z wpojonej wrażliwości wyniesionej z rodzicielskiego domu w Sosnowcu. Wuj, amator fotografii nie zdołał co prawda zarazić ją swoją pasją, za to mimochodem pokazał jej proste, szklane naczynia przydatne przy obróbce dużych klisz. Swoją rolę odegrał też dziecięcy kalejdoskop i garście szkieł z rozbitych butelek zbieranych na podwórku. Stały się biletami z kosmosu, przepustkami do marzeń o dorosłości. Na długo przed studiami odwiedza huty szkła – i już wie co ma w życiu robić.
Studia na jedynej w Polsce uczelni kształcącej artystów szklarzy – Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu – tylko umocniły tę postawę. Miała szczęście kształcić się kręgu wybitnych twórców i pedagogów Katedry Szkła: profesorów Zbigniewa Horbowego, Henryka Wilkowskiego, Ludwika Kiczury, Jerzego Chodurskiego. Solidne wykształcenie dało jej podstawy do własnych prób i śmiałych eksperymentów.
Szkło od wieków jest materią magiczną. Zamieniane przez ogień w płynną masę, która po ostudzeniu i odpowiedniej obróbce przypomina szlachetny materiał, osiąga twardość kamienia, doskonałą gładkość lub chropowatość, przejrzystość kryształu czy malarskie barwy. Szkła nie da się do końca określić i odgadnąć. Obok przedmiotów szklanych używanych przez nas na co dzień, nawet tych o walorach artystycznych, pojawiały się zawsze prawdziwe dzieła sztuki o niezwykłych efektach wizualnych. Tylko w rękach cierpliwego i precyzyjnego artysty powstają zarówno dobre szkła przemysłowe, jak i unikatowe.
Chłodne, laboratoryjnie szkło optyczne w rękach Dajewskiej staje się tworzywem pełnym emocji. Bo też i emocjonalny jest stosunek artystki do tworzywa. Nie ukrywa, że go "kocha", "uwodzi", "wielbi". Nie oznacza, to że traktuje szkło nabożnie. Aby wydobyć z jego powierzchni rozedrganą, zwiewną fakturę, poddaje zimne szklane bryły niewyobrażalnym torturom: trze pumeksem, piaskuje, zdziera kolejne warstwy porowatym proszkiem, rytuje. Po czym - niczym siostra miłosierdzia - skleja, dopasowuje i przyozdabia. Tworzy szklane znakomitości świadomie piękne w we wszystkich trzech wymiarach. Przejrzystość i czystość opracowanego przez artystkę szkła sprzyja efektownej grze światła, a rezultat potęguje malarskie zestawienie zróżnicowanych barw, którym przechodzące przez szklane warstwy światło nadaje nowe odcienie. Każdorazowo odmienne źródło, moc i rodzaj oświetlenia dają rzeźbom Dajewskiej nową energię i odmienny walor artystyczny.
Barwę szkłu nadają różne składniki. Po dodaniu tlenku manganu czy niklu szkło zabarwi się na fioletowo natomiast po dodaniu tlenku żelaza i chromu - na zielono. Opracowano też jeszcze wiele innych kombinacji łączenia pierwiastków do otrzymywania różnych kolorów szkła aby, otrzymać każdy kolor, który jest potrzebny. Recepta na barwę szkła Dajewskiej nie jest jednak tak prosta. Technika świadomego przenikania barw, niespodziewanego urywania kolorów lub zamykania ich w niewidzialnym obwodzie wskazuje na najwyższe opanowanie materiału. Na artystę najwyższej klasy.
Cenione przez znawców szkła artystycznego prace Małgorzaty Dajewskiej znajdują się zarówno w prywatnych kolekcjach, jak i w zbiorach wielu muzeów. Do znanych cyklów rzeźbiarskich artystki należą "wężorogi", ustawiane na kutych w żelazie wspornikach, a także cenione przez damy znakomite żółte flakony do perfum. Unikatowe szklane rzeźby sygnowane rytowanym nazwiskiem artystki wciąż znajdują swoich miłośników.
Szkło – wbrew powszechnej opinii - nie jest materiałem ani kruchym, ani delikatnym. Stać się takim może, choć nie musi, dopiero pod wpływem genius loci artysty. U Dajewskiej szkło jest, w zależności od okoliczności, toporne i fikuśne, obłąkańczo zimne i przyjaźnie zalotne. Nieprzeniknioność prac podkreśla intrygującymi tytułami: "Odmierzanie pieszczoty", "Ptak Błękitnego Nieba", "Czapka Wielkiego Maga", "Ametystowe oko papugi". Brzmią niczym japońskie haiku lub początek poematów ku czci hedonizmu. Bo i poezja Jej nie obca. Czasami na szklanych obiektach umieszcza wiersze własnego autorstwa, które mogą uzupełnić – albo przewrotnie odwrócić – kierunek zainteresowanie widza.
Na zakończenie tej krótkiej analizy twórczość artystki nie sposób pominąć tego, co już w pierwszym zetknięciu jest najbardziej wyraźne: kobiece ujęcie tematów, pełne wdzięku, delikatności, finezji, bliskie kanonowi piękna akceptowanego przez wyrobionych widzów. Oglądając jej prace mamy przeświadczenie, że dzieło niejako "zrobiło się samo", jest bowiem w swej konstrukcji głęboko przemyślane. Napięcie jakie w sposób naturalny powstaję pomiędzy materiałem a fantazją artystyczną, zdają się w tym przypadku nie mieć miejsca. Prace Małgorzaty Dajewskiej w dosłownym sensie są działami humanistycznymi: pięknymi, literackimi, cieszącymi swoich odbiorców.
Czarne na czerni
od: 7 grudnia 2021 do: 8 grudnia 2021
Piekarnia - Instytut Grotowskiego
Księcia Witolda 62-70 Wrocław
10 283sztuka
Odcienie relacji
od: 9 listopada 2021 do: 6 grudnia 2021
Galeria Małgosia
ul. Odrzańska 39/40 Wrocław
18 593sztuka
DZIŚ PRAWDZIWYCH KIELISZKÓW JUŻ NIE MA. ZBIGNIEW HORBOWY Bezpłatne oprowadzenie po wystawie
5 grudnia 2021 - 12:00, 13:00
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
9 789sztuka
TIFF 365 // fotograficzna debata, warsztaty i kolacja w TIFF Center!
od: 4 grudnia 2021 do: 5 grudnia 2021
TIFF Center
Ruska 46a III piętro Wrocław
10 574sztuka
Mikołajkowe Stand-up Show z Festiwalem Wrocek
5 grudnia 2021 - 20:00
Pub Wędrówki
Podwale 37/38 Wrocław
10 346sztuka
Święta z natury - warsztaty dla dzieci
5 grudnia 2021 - 14:00
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
11 508sztuka
Świąteczne herbatki
5 grudnia 2021 - 12:00
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
11 650sztuka
Gwiazdkowe Dekoracje - warsztaty plasyczne dla dzieci
4 grudnia 2021 - 11:00, 12:30
Młodzieżowy Dom Kultury - Śródmieście
ul. St. Dubois 5 Wrocław
11 749sztuka
„Oko poety” – oprowadzanie kuratorskie
4 grudnia 2021 - 14:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
12 220sztuka
Makrama na choinkę
4 grudnia 2021 - 16:00
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
11 912sztuka
Spotkanie z Instytutem Dobrej Śmierci wokół wystawy w galerii Dizajn BWA Wrocław
4 grudnia 2021 - 18:00
Dizajn BWA Wrocław
ul. Świdnicka 2–4 Wrocław
12 353sztuka
Poza linią. Wernisaż prac studentów z Pracowni Rysunku 112
3 grudnia 2021 - 18:00
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
11 282sztuka
Antropowskazy – przedmioty w cieniu człowieka – oprowadzanie w galerii SIC! BWA Wrocław
3 grudnia 2021 - 18:00
SIC! BWA Wrocław
plac Kościuszki 9 Wrocław
11 997sztuka
Tożsamość jako konstrukt społeczny. Rozmowa z Kate Ngan Wa Ao
3 grudnia 2021 - 18:30
OP ENHEIM
Plac Solny 4 Wrocław
11 639sztuka
Hydra – wystawa Marty Szymanowskiej w Miejscu przy Miejscu 14
od: 28 października 2021 do: 3 grudnia 2021
Miejsce Przy Miejscu 14
plac Strzelecki 14 Wrocław
15 914sztuka
Artysta - Artist - Kunstler - художник | Cykl spotkań
3 grudnia 2021 - 18:30jest więcej terminów
OP ENHEIM
Plac Solny 4 Wrocław
22 274sztuka
Między fotografią a poezją. Spotkanie z Agatą Kalinowską i Agnieszką Wolny-Hamkało
2 grudnia 2021 - 18:00
Tajne Komplety
przejście Garncarskie 2, 50-107 Wrocław Wrocław
21 220sztuka





























