koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
zmodyfikowano  6 miesięcy temu  »  

Wystawa "ADAM HARAS – ośmiokrotny obrót kwadratu – permutacje"

Gdańsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 806 wyświetleń od 25 lutego 2025

Gdańsk » Targ Węglowy 3 » NA MAPIE

  • od: 27 lutego 2025, czwartek
    do: 26 marca 2025, środa

👉🏻wernisaż: 27.02.2025, godz. 18.00

👉🏻wystawa czynna: 28.02.2025-26.03.2025

👉🏻miejsce: Mała Aula, Wielka Zbrojownia, Targ Węglowy 6, Gdańsk

👉🏻organizator: ASP w Gdańsku, Zakład Historii i Teorii Sztuki

Kuratorki: Dorota Grubba-Thiede, Laura Haras

Współpraca: Halina Cichoń-Haras, Borys Haras-Cejrowski, Małgorzata Jankowska

Aranżacja wystawy i współpraca: prof. ASP dr hab. Marta Branicka, Dorota Grubba-Thiede

Fotografie: prof. Katarzyna Radecka, prof. Grzegorz Radecki, Archiwum Rodziny Adama Harasa

Na plakacie wykorzystano wizerunek: Adam Haras, Niebieska III, 1972/ forma przestrzenna

fot. archiwum rodziny; Niebieska III znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku (praca nie znajduje się na wystawie).


Wystawa twórczości prof. Adama Harasa (1940-2018)- osobowości współczesnej sztuki, wieloletniego wykładowcy Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych / Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (od 1968), przypomina o wybranych progresywnych aspektach jego dokonań. Ekspozycja jest włączona w cykl “Kultura Pamięci” oraz obchody związane z jubileuszem 80-lecia powstania gdańskiej uczelni artystycznej.

Adam Haras debiutował wystawienniczo w 1967 roku w Sztokholmie, w 1973 współtworzył m.in. Biennale Młodych w Paryżu i ART 4 w Bazylei. W 1975 w Danii artysta eksponował różnorodne formy przestrzenne w ramach wystawy indywidualnej zorganizowanej w Arthus w Skandelborgu. W kolejnych dekadach brał udział w blisko stu ekspozycjach zbiorowych bądź indywidualnych. We wczesnych kompozycjach od lat 60. XX w. wyczuwalny jest rezonans z nowym realizmem i wolną figuracją, od lat 70. m.in.: z wizualizmem, sztuką kinetyczną, systemową, postkonceptualną, cyfrową, niekiedy też z body artem. Część prac ma znamiona antycypacji wirtualności i posthumanizmu (np. cykl Biogramy). Adam Haras już w 1980 r. należał do grona artystów czyniących starania o powołanie Pracowni Intermedialnej, tworząc jej program wraz z Romanem Usarewiczem, Witosławem Czerwonką i Leszkiem Brogowskim¹. Był również kolekcjonerem kultury, pozostawiając pod opieką osób najbliższych nie tylko imponujący, niezwykle oryginalny dorobek twórczy, ale i autorską, przez lata budowaną „kolekcję kultury materialnej i duchowej minionych pokoleń”. W oparciu o te zbiory zamierzał utworzyć prywatne muzeum. Jego dorobek i kolekcja znajdują się w zbiorach rodziny.

W 2018 roku profesor uczestniczył w organizacji imponującej, wysyconej wieloma cyklami prac wystawy Adam Haras. Od palety do zapisu cyfrowego, nawiązując do tekstu autorstwa Zofii Watra w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie². Ekspozycja była silnie rezonującym wydarzeniem artystycznym i niestety ostatnią wystawą profesora, który zmarł 18.12.2018 r.

Wystawa Adam Haras – ośmiokrotny obrót kwadratu – permutacje kontynuuje cykl otwartych, interdyscyplinarnych badań nad twórczością tego progresywnego artysty oraz pedagoga.

Tytuł najnowszej wystawy wskazuje na laboratoryjny i anamorficzny pierwiastek w sztuce Adama Harasa, który od przełomu lat 60. i 70. tworzył obok malarskich kompozycji, wyraziste, barwne formy przestrzenne, łączące doświadczenia unistycznych rzeźb, konceptualizmu ze strategiami permutacyjności. Jego poetyka jest nawiązaniem do swoiście archetypowej, fascynującej delikatnością, białej formy z 1979 r. pt. Ośmiokrotny obrót kwadratu, przypominającej odwrócone ku niebu, gotyckie sklepienie. Poprzedzały ją cykle form otwartych, łączących łuk, diagonale i kąty proste, m.in. Srebrna 1 (1970), permutacyjne kompozycje: BIOS II (1976), Góry – mutacja śnieżna (1978), Źródła (1979), czy Portrety anamorficzne (1976), w których eksperymentalnym przekształceniom Adam Haras poddawał własny wizerunek.

dr Dorota Grubba-Thiede

¹ Witosław Czerwonka, Nieistniejąca – Istniejąca Pracownia Intermedialna (od prehistorii po dzień dzisiejszy)/ The Non-existent/ Existent Intermedia Studio (from its prehistory to the present day), w: Katedra Intermediów Wydział Rzeźby ASP w Gdańsku / Departament of Intermedia Faculty of Sculpture AFA Gdańsk, pr. zb., red. Bogna Burska, Anna Włodarska, Gdańsk 2012, s. 14-22. ² Adam Haras, w: Metafora i rzeczywistość / Metaphor and Reality (…), kurator i red. Roman Gajewski, ASP Gdańsk 2015, s.32-33.

Wydarzenie FB: https://fb.me/e/2FL34pqrk

autor:
zmodyfikowano  6 miesięcy temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ