Arcangelo Corelli, Georg Muffat
- 15 kwietnia 2008, wtorek» 19:00

David Plantier
Concerti grossi
Dyrektor Festiwalu: Cezary Zych
Kierownictwo Muzyczne: Ewa i Aureliusz Golińscy
Biuro Festiwalu: Dorota Puszkiel
Biuro Prasowe: Szymon Małecki
Projekt 5/2008
wykonawcy:
- David Plantier - skrzypce
- Orkiestra festiwalowa Arte dei Suonatori.
Próby:
Zamek Kliczków - 7 - 10 kwietnia
program:
- Arcangelo Corelli (1653 - 1713)
- Concerto grosso C-dur op. 6 nr 10
- Concerto grosso D-dur op. 6 nr 4
- Concerto grosso g-moll op. 6 nr 8
Georg Muffat (1653 - 1704)
- Sonata g-moll nr 2 ze zbioru “Armonico Tributo”
- Sonata G-dur nr 5 ze zbioru “Armonico Tributo”
David Plantier
Absolwent Schola Cantorum Basiliensis w klasie Chiary Banchini, której jest obecnie asystentem. Po ukończeniu studiów na prośbę Chiary Banchini tworzył programy koncertowe dla jej zespołu Ensemble 415.
Plantier zajmuje się również publikacją partytur i badaniami muzykologicznymi nad muzyką skrzypcową XVII i XVIII wieku. To on odkrył i spopularyzował muzykę Westhoffa, Walthera, Valentiniego i Venturiniego.
W roku 2002 uczestniczył w ponownym odkryciu muzyki Giuseppe Antonio Brescianello. W nagraniu jego utworów dyrygował nową szwajcarską orkiestrą La Cetra oraz grał partie solowe.
W roku 2005 ponownie stanałna czele La Cetra w premierowym nagraniu „Concerti da Camera” Francesca Venturiniego.
Z przyjaciółmi ze Schola Cantorum Basiliensis w roku 2004 stworzył zespól Les Plaisirs du Parnasse. Wraz z tym zespołem nagrał dwie płyty dla firmy Zig Zag Territoires. Zawierają one muzykę na skrzypce i basso continuo Johanna Jakoba Walthera oraz Johanna Paula von Westhoffa.
Jako pierwszy skrzypek grywa u Jordiego Savalla, René Jacobsa, Martina Gestera. Również Chiara Banchini zaproponowała mu zagranie partii solowych z towarzyszeniem zespołu Ensemble 415.
Arte dei Suonatori
należy dzisiaj do czołówki polskich orkiestr grających na instrumentach dawnych i jest wśród polskich zespołów barokowych formacją koncertującą najczęściej i najregularniej. Dzięki systematycznej, intensywnej pracy oraz dzięki artystycznym kontaktom z najwybitniejszymi muzykami europejskimi, amerykańskimi i japońskimi orkiestra wypracowała swój własny, indywidualny styl wykonawczy, charakteryzujący się pięknym brzmieniem, żywiołową, a jednocześnie głęboką ekspresją oraz łatwością w przyswajaniu sobie różnych muzycznych stylów i idiomów estetycznych. W zgodnej opinii krytyków oraz publiczności orkiestra Arte dei Suonatori jest jednym z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej ostatnich lat. Wydane przez zespół płyty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej (Diapason d'Or, Gramophone Editor's Choice, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD). W roku 2006 ukazały się dwie kolejne płyty: dla francuskiej wytwórni Alpha z koncertami fletowymi CPE Bacha i dla szwedzkiej wytwórni BIS z „Czterema Porami Roku” A.Vivaldiego. W roku 2007 zespół dokonał rejestracji kompletu 12 concerti grosii z op. 6 J.F, Haendla (BIS Records). Orkiestra Arte dei Suonatori jest inicjatorem i głównym bohaterem festiwali „Muzyka dawna - persona grata”, „Muzyka w Raju” (Paradyż), „Festiwal Trzech Baroków” (Wrocław), „Festiwal Barokowych Smyczków i Strun” (Poznań), Festiwal Haendlowski (Toruń). Za swoją działalność otrzymała „Medale Młodej Sztuki” oraz nagrodę TVP Kultura. Nominowana była do nagrody kulturalnej „Pegaza” oraz kilkukrotnie do „Paszportów” tygodnika „Polityka”. W roku 2006 orkiestra została wyróżniona prestiżową Nagrodą Artystyczną Miasta Poznania.
Wśród solistów i dyrygentów, z którymi orkiestra współpracowała są między innymi: Rachel Brown, Micaela Comberti, Gabriele Cassone, Kati Debretzeni, Martin Gester, Reinhard Goebel, Paul Goodwin, Salomé Haller, Robert Hill, Roberta Invernizzi, Sirkka-Liisa Kaakinen, Maria Keohane, Alexis Kossenko, Barthold Kuijken, Dan Laurin, Eduardo López Banzo, Davitt Moroney, Hille Perl, Alice Piérot, Alberto Rasi, Allan Rasmussen, Bolette Roed, Hidemi Suzuki, Ryo Terakado, Matthew White i Aline Zylberajch, Magali Léger i Rachel Podger.
O programie
Concerto grosso, czyli w poszukiwaniu adrenaliny
W naukowej muzykologii i historii muzyki idea concerto grosso jest dość jasna i nie kryje w sobie większych tajemnic. Moglibyśmy wręcz powiedzieć, że nie ma niczego banalniejszego niż concerto grosso. W jakimś sensie tak rzeczywiście jest. Istotę konstrukcji concerto grosso można opisać w kilku krótkich zdaniach.
Znacznie trudniej będzie opisać przyczyny, które do pojawienia się concerto grosso, a później do jego triumfalnego rozwoju doprowadziły. Kilka okoliczności nie budzi żadnych wątpliwości. Tak, jak muzyka na instrumenty solowe powstawała z myślą o konkretnych artystach, tak concerto grosso było odpowiedzią na błyskawiczny rozwój orkiestry. Kompozytor dostawał do ręki zupełnie nowy instrument, którego możliwości jeszcze nie znał i chyba trudno było mu je sobie wyobrazić.
Również rozwój opery z jej coraz większymi potrzebami inscenizacyjnymi (Francja) i dramaturgicznymi (Włochy) przenosił ciężar odpowiedzialności za najbardziej spektakularne efekty na orkiestrę.
Pamiętajmy, że nie było wtedy jeszcze orkiestry symfonicznej, jaką znamy od czasów późnego klasycyzmu. Orkiestra barokowa, nawet w swym najbardziej standardowym wydaniu, a więc licząca zaledwie kilkunastu muzyków, wyznaczała granice dynamiki, ekspresji i głośności, jakie były dostępne sztuce muzycznej.
Praca z orkiestrą i praca dla orkiestry były w tym sensie ciągłym eksperymentem i ciągłym przekraczaniem granic. O ile formy solowe i sonata triowa stanowiły kwintesencję muzycznego wyrafinowania, formy orkiestrowe definiowały muzyczną potęgę.
Wyćwiczeni w pisaniu małych form, kompozytorzy chcieli teraz dowiedzieć się, ile można „wyciągnąć” z orkiestry. Pedał „orkiestrowego gazu” wciskany był coraz głębiej i głębiej.
Jednak kompozytorzy epoki baroku nigdy nie zapomnieli o zasadzie równowagi i concerto grosso jest być może owocem tego kulturowego kompromisu między wyrafinowaniem a opętaniem, między refleksją a poszukiwaniem nowych bodźców.
Cezary Zych
Boeing Boeing - odlotowa komedia z udziałem gwiazd
25 marca 2024 - 19:00
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
289 877teatr
VIVALDI DLA DZIECI! 4 PORY ROKU!
24 marca 2024 - 11:00, 13:00, 15:00, 17:00jest więcej terminów
FILHARMONIA DLA DZIECI - PAŁAC NOWY ŚWIAT 72
Nowy Świat 72 Warszawa
5 955muzyka
KONCERT NA NIEDZIELĘ PALMOWĄ | CHÓR KAMERALNY COLLEGIUM MUSICUM UW | ANDRZEJ BORZYM JR - dyrygent
24 marca 2024 - 12:00
Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki
Morskie Oko 2 Warszawa
6 610muzyka
Mistrz Muzycznych Krajobrazów | Ennio Morricone
24 marca 2024 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
7 054muzyka
Dopelord | Warszawa
24 marca 2024 - 19:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
5 999muzyka
ENSLAVED | WARSZAWA
24 marca 2024 - 20:00
Proxima
Żwirki i Wigury 99a Warszawa
7 644muzyka
Speed Dating | Wiek 29-39 | Warszawa
24 marca 2024 - 16:00
Sobremesa Tapas Bar Browary Warszawskie
Grzybowska 56 Warszawa
10 856muzyka
Pidżama Porno
23 marca 2024 - 20:00
Klub Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
4 502muzyka
"My wiemy kim jest" Leonard Cohen
23 marca 2024 - 19:00
Bielska 30 Event Space
ul. Bielska 30 Warszawa
12 050teatr
Koncert bajkowy
23 marca 2024 - 17:00
Kino Elektronik
Generała Zajączka 7 Warszawa
141 682teatr
KONCERT SYMFONICZNY / SZYMCZEWSKA – RUNTZ
22 marca 2024 - 19:00
Sala Koncertowa „Nowa Miodowa” w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie
ul. Rakowiecka 21 Warszawa
6 224muzyka
30 lat Agnieszki Chylińskiej
22 marca 2024 - 20:00
COS Torwar
ul. Łazienkowska 6a Warszawa
124 488teatr
Rodzinny spektakl Teatru Piasku Tetiany Galitsyny - Królowa Śniegu
22 marca 2024 - 19:00jest więcej terminów
Kino Elektronik
Generała Zajączka 7 Warszawa
927 411teatr
"Muzyka polska - solo i kameralnie" koncert z cyklu Wilanowskie Koncerty Czwartkowe
21 marca 2024 - 15:30
Centrum Kultury Wilanów
Kolegiacka 3 Warszawa
4 989muzyka
Nowy program stand-up: Marcin Zbigniew Wojciech "Szczerze?"
21 marca 2024 - 19:00
Restauracja Angelika
Zabawna 8 Warszawa
178 485teatr
POLARIS - FATALISM EU/UK TOUR 2024
20 marca 2024 - 19:00
Proxima
Żwirki i Wigury 99a Warszawa
12 913muzyka
Berek, czyli upiór w moherze
20 marca 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Komedia
ul. Słowackiego 19a Warszawajest więcej miejsc
365 070teatr