Arcangelo Corelli, Georg Muffat
- 12 kwietnia 2008, sobota» 18:00

David Plantier
Concerti grossi
Dyrektor Festiwalu: Cezary Zych
Kierownictwo Muzyczne: Ewa i Aureliusz Golińscy
Biuro Festiwalu: Dorota Puszkiel
Biuro Prasowe: Szymon Małecki
Projekt 5/2008
wykonawcy:
- David Plantier - skrzypce
- Orkiestra festiwalowa Arte dei Suonatori.
Próby:
Zamek Kliczków - 7 - 10 kwietnia
program:
- Arcangelo Corelli (1653 - 1713)
- Concerto grosso C-dur op. 6 nr 10
- Concerto grosso D-dur op. 6 nr 4
- Concerto grosso g-moll op. 6 nr 8
Georg Muffat (1653 - 1704)
- Sonata g-moll nr 2 ze zbioru “Armonico Tributo”
- Sonata G-dur nr 5 ze zbioru “Armonico Tributo”
David Plantier
Absolwent Schola Cantorum Basiliensis w klasie Chiary Banchini, której jest obecnie asystentem. Po ukończeniu studiów na prośbę Chiary Banchini tworzył programy koncertowe dla jej zespołu Ensemble 415.
Plantier zajmuje się również publikacją partytur i badaniami muzykologicznymi nad muzyką skrzypcową XVII i XVIII wieku. To on odkrył i spopularyzował muzykę Westhoffa, Walthera, Valentiniego i Venturiniego.
W roku 2002 uczestniczył w ponownym odkryciu muzyki Giuseppe Antonio Brescianello. W nagraniu jego utworów dyrygował nową szwajcarską orkiestrą La Cetra oraz grał partie solowe.
W roku 2005 ponownie stanałna czele La Cetra w premierowym nagraniu „Concerti da Camera” Francesca Venturiniego.
Z przyjaciółmi ze Schola Cantorum Basiliensis w roku 2004 stworzył zespól Les Plaisirs du Parnasse. Wraz z tym zespołem nagrał dwie płyty dla firmy Zig Zag Territoires. Zawierają one muzykę na skrzypce i basso continuo Johanna Jakoba Walthera oraz Johanna Paula von Westhoffa.
Jako pierwszy skrzypek grywa u Jordiego Savalla, René Jacobsa, Martina Gestera. Również Chiara Banchini zaproponowała mu zagranie partii solowych z towarzyszeniem zespołu Ensemble 415.
Arte dei Suonatori
należy dzisiaj do czołówki polskich orkiestr grających na instrumentach dawnych i jest wśród polskich zespołów barokowych formacją koncertującą najczęściej i najregularniej. Dzięki systematycznej, intensywnej pracy oraz dzięki artystycznym kontaktom z najwybitniejszymi muzykami europejskimi, amerykańskimi i japońskimi orkiestra wypracowała swój własny, indywidualny styl wykonawczy, charakteryzujący się pięknym brzmieniem, żywiołową, a jednocześnie głęboką ekspresją oraz łatwością w przyswajaniu sobie różnych muzycznych stylów i idiomów estetycznych. W zgodnej opinii krytyków oraz publiczności orkiestra Arte dei Suonatori jest jednym z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej ostatnich lat. Wydane przez zespół płyty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej (Diapason d'Or, Gramophone Editor's Choice, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD). W roku 2006 ukazały się dwie kolejne płyty: dla francuskiej wytwórni Alpha z koncertami fletowymi CPE Bacha i dla szwedzkiej wytwórni BIS z „Czterema Porami Roku” A.Vivaldiego. W roku 2007 zespół dokonał rejestracji kompletu 12 concerti grosii z op. 6 J.F, Haendla (BIS Records). Orkiestra Arte dei Suonatori jest inicjatorem i głównym bohaterem festiwali „Muzyka dawna - persona grata”, „Muzyka w Raju” (Paradyż), „Festiwal Trzech Baroków” (Wrocław), „Festiwal Barokowych Smyczków i Strun” (Poznań), Festiwal Haendlowski (Toruń). Za swoją działalność otrzymała „Medale Młodej Sztuki” oraz nagrodę TVP Kultura. Nominowana była do nagrody kulturalnej „Pegaza” oraz kilkukrotnie do „Paszportów” tygodnika „Polityka”. W roku 2006 orkiestra została wyróżniona prestiżową Nagrodą Artystyczną Miasta Poznania.
Wśród solistów i dyrygentów, z którymi orkiestra współpracowała są między innymi: Rachel Brown, Micaela Comberti, Gabriele Cassone, Kati Debretzeni, Martin Gester, Reinhard Goebel, Paul Goodwin, Salomé Haller, Robert Hill, Roberta Invernizzi, Sirkka-Liisa Kaakinen, Maria Keohane, Alexis Kossenko, Barthold Kuijken, Dan Laurin, Eduardo López Banzo, Davitt Moroney, Hille Perl, Alice Piérot, Alberto Rasi, Allan Rasmussen, Bolette Roed, Hidemi Suzuki, Ryo Terakado, Matthew White i Aline Zylberajch, Magali Léger i Rachel Podger.
O programie
Concerto grosso, czyli w poszukiwaniu adrenaliny
W naukowej muzykologii i historii muzyki idea concerto grosso jest dość jasna i nie kryje w sobie większych tajemnic. Moglibyśmy wręcz powiedzieć, że nie ma niczego banalniejszego niż concerto grosso. W jakimś sensie tak rzeczywiście jest. Istotę konstrukcji concerto grosso można opisać w kilku krótkich zdaniach.
Znacznie trudniej będzie opisać przyczyny, które do pojawienia się concerto grosso, a później do jego triumfalnego rozwoju doprowadziły. Kilka okoliczności nie budzi żadnych wątpliwości. Tak, jak muzyka na instrumenty solowe powstawała z myślą o konkretnych artystach, tak concerto grosso było odpowiedzią na błyskawiczny rozwój orkiestry. Kompozytor dostawał do ręki zupełnie nowy instrument, którego możliwości jeszcze nie znał i chyba trudno było mu je sobie wyobrazić.
Również rozwój opery z jej coraz większymi potrzebami inscenizacyjnymi (Francja) i dramaturgicznymi (Włochy) przenosił ciężar odpowiedzialności za najbardziej spektakularne efekty na orkiestrę.
Pamiętajmy, że nie było wtedy jeszcze orkiestry symfonicznej, jaką znamy od czasów późnego klasycyzmu. Orkiestra barokowa, nawet w swym najbardziej standardowym wydaniu, a więc licząca zaledwie kilkunastu muzyków, wyznaczała granice dynamiki, ekspresji i głośności, jakie były dostępne sztuce muzycznej.
Praca z orkiestrą i praca dla orkiestry były w tym sensie ciągłym eksperymentem i ciągłym przekraczaniem granic. O ile formy solowe i sonata triowa stanowiły kwintesencję muzycznego wyrafinowania, formy orkiestrowe definiowały muzyczną potęgę.
Wyćwiczeni w pisaniu małych form, kompozytorzy chcieli teraz dowiedzieć się, ile można „wyciągnąć” z orkiestry. Pedał „orkiestrowego gazu” wciskany był coraz głębiej i głębiej.
Jednak kompozytorzy epoki baroku nigdy nie zapomnieli o zasadzie równowagi i concerto grosso jest być może owocem tego kulturowego kompromisu między wyrafinowaniem a opętaniem, między refleksją a poszukiwaniem nowych bodźców.
Cezary Zych
Katarzyna Pakosińska i Poparzeni Kawą Trzy czyli kobieta i mężczyźni
13 marca 2025 - 19:30
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
61 331teatr
Alicja Majewska i Włodzimierz Korcz „Jubileusz 50 lat”
12 marca 2025 - 19:00
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
144 600teatr
"Jubileusz 50 lat"
12 marca 2025 - 19:00
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
168 322teatr
Orkiestra, Soliści, Balet. Atmosfera Wiedeńskiego Balu w sercu Twojego miasta!
11 marca 2025 - 19:30
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
84 686teatr
Ten pierwszy rzut oka
9 marca 2025 - 19:00
Kombinat Kultury (dawny Dom Muz)
ul. Podmurna 1/3 Toruń
59 854teatr
Królewski Balet Klasyczny - Jezioro Łabędzie
9 marca 2025 - 15:30jest więcej terminów
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
492 743teatr
Grzegorz Dolniak stand-up "Mogło być gorzej"
9 marca 2025 - 18:00jest więcej terminów
OD NOWA - Nowa sala kinowo-teatralna
ul. Gagarina 37a Toruń
631 971teatr
Szczególna okazja - Koncert na Dzień Kobiet w Toruniu z przepiękną muzyką na żywo!
8 marca 2025 - 18:00
Dwór Artusa
Rynek Staromiejski 6 Toruń
8 498teatr
Kasprzykowski, Arciuch, Opania, Fidusiewicz
8 marca 2025 - 17:00
Aula UMK
ul. Gagarina 11 Toruń
558 871teatr
Myslovitz Epilog
7 marca 2025 - 19:00
Aula UMK
ul. Gagarina 11 Toruń
6 782teatr
The Best Of
6 marca 2025 - 20:00
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
9 595teatr
Leszek Możdżer Solo
4 marca 2025 - 19:00
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
28 560teatr
Kobiecy koncert światowych przebojów
1 marca 2025 - 18:00
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
246 170teatr
Piotr Rubik - Niech mówią, że to nie jest miłość
1 marca 2025 - 19:00
Arena Toruń
ul. Gen. J. Bema 73-89 Toruń
116 755teatr
I że Cię nie opuszczę aż do śmiechu
27 lutego 2025 - 19:00
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
389 983teatr
Recital
26 lutego 2025 - 19:00
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
50 346teatr
Największe przeboje
26 lutego 2025 - 19:00
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
38 530teatr