Arcangelo Corelli, Georg Muffat
- 12 kwietnia 2008, sobota» 18:00

David Plantier
Concerti grossi
Dyrektor Festiwalu: Cezary Zych
Kierownictwo Muzyczne: Ewa i Aureliusz Golińscy
Biuro Festiwalu: Dorota Puszkiel
Biuro Prasowe: Szymon Małecki
Projekt 5/2008
wykonawcy:
- David Plantier - skrzypce
- Orkiestra festiwalowa Arte dei Suonatori.
Próby:
Zamek Kliczków - 7 - 10 kwietnia
program:
- Arcangelo Corelli (1653 - 1713)
- Concerto grosso C-dur op. 6 nr 10
- Concerto grosso D-dur op. 6 nr 4
- Concerto grosso g-moll op. 6 nr 8
Georg Muffat (1653 - 1704)
- Sonata g-moll nr 2 ze zbioru “Armonico Tributo”
- Sonata G-dur nr 5 ze zbioru “Armonico Tributo”
David Plantier
Absolwent Schola Cantorum Basiliensis w klasie Chiary Banchini, której jest obecnie asystentem. Po ukończeniu studiów na prośbę Chiary Banchini tworzył programy koncertowe dla jej zespołu Ensemble 415.
Plantier zajmuje się również publikacją partytur i badaniami muzykologicznymi nad muzyką skrzypcową XVII i XVIII wieku. To on odkrył i spopularyzował muzykę Westhoffa, Walthera, Valentiniego i Venturiniego.
W roku 2002 uczestniczył w ponownym odkryciu muzyki Giuseppe Antonio Brescianello. W nagraniu jego utworów dyrygował nową szwajcarską orkiestrą La Cetra oraz grał partie solowe.
W roku 2005 ponownie stanałna czele La Cetra w premierowym nagraniu „Concerti da Camera” Francesca Venturiniego.
Z przyjaciółmi ze Schola Cantorum Basiliensis w roku 2004 stworzył zespól Les Plaisirs du Parnasse. Wraz z tym zespołem nagrał dwie płyty dla firmy Zig Zag Territoires. Zawierają one muzykę na skrzypce i basso continuo Johanna Jakoba Walthera oraz Johanna Paula von Westhoffa.
Jako pierwszy skrzypek grywa u Jordiego Savalla, René Jacobsa, Martina Gestera. Również Chiara Banchini zaproponowała mu zagranie partii solowych z towarzyszeniem zespołu Ensemble 415.
Arte dei Suonatori
należy dzisiaj do czołówki polskich orkiestr grających na instrumentach dawnych i jest wśród polskich zespołów barokowych formacją koncertującą najczęściej i najregularniej. Dzięki systematycznej, intensywnej pracy oraz dzięki artystycznym kontaktom z najwybitniejszymi muzykami europejskimi, amerykańskimi i japońskimi orkiestra wypracowała swój własny, indywidualny styl wykonawczy, charakteryzujący się pięknym brzmieniem, żywiołową, a jednocześnie głęboką ekspresją oraz łatwością w przyswajaniu sobie różnych muzycznych stylów i idiomów estetycznych. W zgodnej opinii krytyków oraz publiczności orkiestra Arte dei Suonatori jest jednym z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej ostatnich lat. Wydane przez zespół płyty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej (Diapason d'Or, Gramophone Editor's Choice, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD). W roku 2006 ukazały się dwie kolejne płyty: dla francuskiej wytwórni Alpha z koncertami fletowymi CPE Bacha i dla szwedzkiej wytwórni BIS z „Czterema Porami Roku” A.Vivaldiego. W roku 2007 zespół dokonał rejestracji kompletu 12 concerti grosii z op. 6 J.F, Haendla (BIS Records). Orkiestra Arte dei Suonatori jest inicjatorem i głównym bohaterem festiwali „Muzyka dawna - persona grata”, „Muzyka w Raju” (Paradyż), „Festiwal Trzech Baroków” (Wrocław), „Festiwal Barokowych Smyczków i Strun” (Poznań), Festiwal Haendlowski (Toruń). Za swoją działalność otrzymała „Medale Młodej Sztuki” oraz nagrodę TVP Kultura. Nominowana była do nagrody kulturalnej „Pegaza” oraz kilkukrotnie do „Paszportów” tygodnika „Polityka”. W roku 2006 orkiestra została wyróżniona prestiżową Nagrodą Artystyczną Miasta Poznania.
Wśród solistów i dyrygentów, z którymi orkiestra współpracowała są między innymi: Rachel Brown, Micaela Comberti, Gabriele Cassone, Kati Debretzeni, Martin Gester, Reinhard Goebel, Paul Goodwin, Salomé Haller, Robert Hill, Roberta Invernizzi, Sirkka-Liisa Kaakinen, Maria Keohane, Alexis Kossenko, Barthold Kuijken, Dan Laurin, Eduardo López Banzo, Davitt Moroney, Hille Perl, Alice Piérot, Alberto Rasi, Allan Rasmussen, Bolette Roed, Hidemi Suzuki, Ryo Terakado, Matthew White i Aline Zylberajch, Magali Léger i Rachel Podger.
O programie
Concerto grosso, czyli w poszukiwaniu adrenaliny
W naukowej muzykologii i historii muzyki idea concerto grosso jest dość jasna i nie kryje w sobie większych tajemnic. Moglibyśmy wręcz powiedzieć, że nie ma niczego banalniejszego niż concerto grosso. W jakimś sensie tak rzeczywiście jest. Istotę konstrukcji concerto grosso można opisać w kilku krótkich zdaniach.
Znacznie trudniej będzie opisać przyczyny, które do pojawienia się concerto grosso, a później do jego triumfalnego rozwoju doprowadziły. Kilka okoliczności nie budzi żadnych wątpliwości. Tak, jak muzyka na instrumenty solowe powstawała z myślą o konkretnych artystach, tak concerto grosso było odpowiedzią na błyskawiczny rozwój orkiestry. Kompozytor dostawał do ręki zupełnie nowy instrument, którego możliwości jeszcze nie znał i chyba trudno było mu je sobie wyobrazić.
Również rozwój opery z jej coraz większymi potrzebami inscenizacyjnymi (Francja) i dramaturgicznymi (Włochy) przenosił ciężar odpowiedzialności za najbardziej spektakularne efekty na orkiestrę.
Pamiętajmy, że nie było wtedy jeszcze orkiestry symfonicznej, jaką znamy od czasów późnego klasycyzmu. Orkiestra barokowa, nawet w swym najbardziej standardowym wydaniu, a więc licząca zaledwie kilkunastu muzyków, wyznaczała granice dynamiki, ekspresji i głośności, jakie były dostępne sztuce muzycznej.
Praca z orkiestrą i praca dla orkiestry były w tym sensie ciągłym eksperymentem i ciągłym przekraczaniem granic. O ile formy solowe i sonata triowa stanowiły kwintesencję muzycznego wyrafinowania, formy orkiestrowe definiowały muzyczną potęgę.
Wyćwiczeni w pisaniu małych form, kompozytorzy chcieli teraz dowiedzieć się, ile można „wyciągnąć” z orkiestry. Pedał „orkiestrowego gazu” wciskany był coraz głębiej i głębiej.
Jednak kompozytorzy epoki baroku nigdy nie zapomnieli o zasadzie równowagi i concerto grosso jest być może owocem tego kulturowego kompromisu między wyrafinowaniem a opętaniem, między refleksją a poszukiwaniem nowych bodźców.
Cezary Zych
Piotr Bałtroczyk - Stand-up comedy
23 marca 2025 - 17:00 | KUP-BILET | 85zł
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
247 333teatr
Piotr Bałtroczyk Stand-up: Starość nie jest dla mięczaków
23 marca 2025 - 17:00 | KUP-BILET | 85zł
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
327 185teatr
"My Way" Tribute to Krawczyk *Wodecki *Paszt
22 marca 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 120zł
Aula UMK
ul. Gagarina 11 Toruń
42 911teatr
Koncert Małe TGD - Dzień Dziecka przez cały rok
22 marca 2025 - 14:00 | KUP-BILET | 80zł
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
377 190teatr
Koncert - Czarny Ziutek z Killerami (CZZK)
22 marca 2025 - 20:00 | KUP-BILET | 50zł
Kombinat Kultury (dawny Dom Muz)
ul. Podmurna 1/3 Toruń
199 855teatr
Baciary
21 marca 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 89zł
Aula UMK
ul. Gagarina 11 Toruń
91 583teatr
Koncert legendarnej grupy "Sztywny Pal Azji"
20 marca 2025 - 20:00 | KUP-BILET | 89zł
Lizard King
ul. Kopernika 3 Toruń
4 141teatr
Sztywny Pal Azji | Toruń
20 marca 2025 - 20:00 | KUP-BILET | 89.0zł
Lizard King
ul. Kopernika 3 Toruń
2 317muzyka
Sam to zrobię
20 marca 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 40zł
Dwa Światy
ul. Ducha Św. 10/12 Toruń
208 456teatr
Maciej Maleńczuk - Klauzula sumienia
17 marca 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 130zł
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
217 438teatr
XXXX - LECIE ZESPOŁU HUNTER
16 marca 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 90zł
Lizard King
ul. Kopernika 3 Toruń
2 611muzyka
Pop Opera - od opery do musicalu
16 marca 2025 - 17:00 | KUP-BILET
Centrum Kulturalno-Kongresowe JORDANKI
Al. Solidarności 1-3 Toruń
143 694muzyka
Aleja Rocka
16 marca 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 130złjest więcej terminów
Aula UMK
ul. Gagarina 11 Toruń
9 358teatr
Najpiękniejsze melodie świata, czyli od opery do musicalu z wybitnymi polskimi artystami!
16 marca 2025 - 17:00 | KUP-BILET | 89zł
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
126 926teatr
Pop Opera - od opery do musicalu
16 marca 2025 - 17:00 | KUP-BILET
Centrum Kulturalno-Kongresowe JORDANKI
Al. Solidarności 1-3 Toruń
197 187muzyka
Pop Opera - od opery do musicalu
16 marca 2025 - 17:00 | KUP-BILET
Centrum Kulturalno-Kongresowe JORDANKI
Al. Solidarności 1-3 Toruń
258 329muzyka
Najpiękniejsze melodie świata, czyli od opery do musicalu z wybitnymi polskimi artystami!
16 marca 2025 - 17:00 | KUP-BILET | 89zł
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
290 278teatr