Arcangelo Corelli, Georg Muffat
- 11 kwietnia 2008, piątek» 19:00

David Plantier
Concerti grossi
Dyrektor Festiwalu: Cezary Zych
Kierownictwo Muzyczne: Ewa i Aureliusz Golińscy
Biuro Festiwalu: Dorota Puszkiel
Biuro Prasowe: Szymon Małecki
Projekt 5/2008
wykonawcy:
- David Plantier - skrzypce
- Orkiestra festiwalowa Arte dei Suonatori.
Próby:
Zamek Kliczków - 7 - 10 kwietnia
program:
- Arcangelo Corelli (1653 - 1713)
- Concerto grosso C-dur op. 6 nr 10
- Concerto grosso D-dur op. 6 nr 4
- Concerto grosso g-moll op. 6 nr 8
Georg Muffat (1653 - 1704)
- Sonata g-moll nr 2 ze zbioru “Armonico Tributo”
- Sonata G-dur nr 5 ze zbioru “Armonico Tributo”
David Plantier
Absolwent Schola Cantorum Basiliensis w klasie Chiary Banchini, której jest obecnie asystentem. Po ukończeniu studiów na prośbę Chiary Banchini tworzył programy koncertowe dla jej zespołu Ensemble 415.
Plantier zajmuje się również publikacją partytur i badaniami muzykologicznymi nad muzyką skrzypcową XVII i XVIII wieku. To on odkrył i spopularyzował muzykę Westhoffa, Walthera, Valentiniego i Venturiniego.
W roku 2002 uczestniczył w ponownym odkryciu muzyki Giuseppe Antonio Brescianello. W nagraniu jego utworów dyrygował nową szwajcarską orkiestrą La Cetra oraz grał partie solowe.
W roku 2005 ponownie stanałna czele La Cetra w premierowym nagraniu „Concerti da Camera” Francesca Venturiniego.
Z przyjaciółmi ze Schola Cantorum Basiliensis w roku 2004 stworzył zespól Les Plaisirs du Parnasse. Wraz z tym zespołem nagrał dwie płyty dla firmy Zig Zag Territoires. Zawierają one muzykę na skrzypce i basso continuo Johanna Jakoba Walthera oraz Johanna Paula von Westhoffa.
Jako pierwszy skrzypek grywa u Jordiego Savalla, René Jacobsa, Martina Gestera. Również Chiara Banchini zaproponowała mu zagranie partii solowych z towarzyszeniem zespołu Ensemble 415.
Arte dei Suonatori
należy dzisiaj do czołówki polskich orkiestr grających na instrumentach dawnych i jest wśród polskich zespołów barokowych formacją koncertującą najczęściej i najregularniej. Dzięki systematycznej, intensywnej pracy oraz dzięki artystycznym kontaktom z najwybitniejszymi muzykami europejskimi, amerykańskimi i japońskimi orkiestra wypracowała swój własny, indywidualny styl wykonawczy, charakteryzujący się pięknym brzmieniem, żywiołową, a jednocześnie głęboką ekspresją oraz łatwością w przyswajaniu sobie różnych muzycznych stylów i idiomów estetycznych. W zgodnej opinii krytyków oraz publiczności orkiestra Arte dei Suonatori jest jednym z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej ostatnich lat. Wydane przez zespół płyty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej (Diapason d'Or, Gramophone Editor's Choice, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD). W roku 2006 ukazały się dwie kolejne płyty: dla francuskiej wytwórni Alpha z koncertami fletowymi CPE Bacha i dla szwedzkiej wytwórni BIS z „Czterema Porami Roku” A.Vivaldiego. W roku 2007 zespół dokonał rejestracji kompletu 12 concerti grosii z op. 6 J.F, Haendla (BIS Records). Orkiestra Arte dei Suonatori jest inicjatorem i głównym bohaterem festiwali „Muzyka dawna - persona grata”, „Muzyka w Raju” (Paradyż), „Festiwal Trzech Baroków” (Wrocław), „Festiwal Barokowych Smyczków i Strun” (Poznań), Festiwal Haendlowski (Toruń). Za swoją działalność otrzymała „Medale Młodej Sztuki” oraz nagrodę TVP Kultura. Nominowana była do nagrody kulturalnej „Pegaza” oraz kilkukrotnie do „Paszportów” tygodnika „Polityka”. W roku 2006 orkiestra została wyróżniona prestiżową Nagrodą Artystyczną Miasta Poznania.
Wśród solistów i dyrygentów, z którymi orkiestra współpracowała są między innymi: Rachel Brown, Micaela Comberti, Gabriele Cassone, Kati Debretzeni, Martin Gester, Reinhard Goebel, Paul Goodwin, Salomé Haller, Robert Hill, Roberta Invernizzi, Sirkka-Liisa Kaakinen, Maria Keohane, Alexis Kossenko, Barthold Kuijken, Dan Laurin, Eduardo López Banzo, Davitt Moroney, Hille Perl, Alice Piérot, Alberto Rasi, Allan Rasmussen, Bolette Roed, Hidemi Suzuki, Ryo Terakado, Matthew White i Aline Zylberajch, Magali Léger i Rachel Podger.
O programie
Concerto grosso, czyli w poszukiwaniu adrenaliny
W naukowej muzykologii i historii muzyki idea concerto grosso jest dość jasna i nie kryje w sobie większych tajemnic. Moglibyśmy wręcz powiedzieć, że nie ma niczego banalniejszego niż concerto grosso. W jakimś sensie tak rzeczywiście jest. Istotę konstrukcji concerto grosso można opisać w kilku krótkich zdaniach.
Znacznie trudniej będzie opisać przyczyny, które do pojawienia się concerto grosso, a później do jego triumfalnego rozwoju doprowadziły. Kilka okoliczności nie budzi żadnych wątpliwości. Tak, jak muzyka na instrumenty solowe powstawała z myślą o konkretnych artystach, tak concerto grosso było odpowiedzią na błyskawiczny rozwój orkiestry. Kompozytor dostawał do ręki zupełnie nowy instrument, którego możliwości jeszcze nie znał i chyba trudno było mu je sobie wyobrazić.
Również rozwój opery z jej coraz większymi potrzebami inscenizacyjnymi (Francja) i dramaturgicznymi (Włochy) przenosił ciężar odpowiedzialności za najbardziej spektakularne efekty na orkiestrę.
Pamiętajmy, że nie było wtedy jeszcze orkiestry symfonicznej, jaką znamy od czasów późnego klasycyzmu. Orkiestra barokowa, nawet w swym najbardziej standardowym wydaniu, a więc licząca zaledwie kilkunastu muzyków, wyznaczała granice dynamiki, ekspresji i głośności, jakie były dostępne sztuce muzycznej.
Praca z orkiestrą i praca dla orkiestry były w tym sensie ciągłym eksperymentem i ciągłym przekraczaniem granic. O ile formy solowe i sonata triowa stanowiły kwintesencję muzycznego wyrafinowania, formy orkiestrowe definiowały muzyczną potęgę.
Wyćwiczeni w pisaniu małych form, kompozytorzy chcieli teraz dowiedzieć się, ile można „wyciągnąć” z orkiestry. Pedał „orkiestrowego gazu” wciskany był coraz głębiej i głębiej.
Jednak kompozytorzy epoki baroku nigdy nie zapomnieli o zasadzie równowagi i concerto grosso jest być może owocem tego kulturowego kompromisu między wyrafinowaniem a opętaniem, między refleksją a poszukiwaniem nowych bodźców.
Cezary Zych
Stand-up Wrocław I Rafał Rutkowski w programie "Żarty dla mas"
10 marca 2024 - 19:00
Ibis Styles Wroclaw Centrum
plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
17 471teatr
Koncert pamięci Tadeusza Nalepy i Miry Kubasińskiej we Wrocławiu
10 marca 2024 - 19:00jest więcej terminów
Sala Audytoryjna WCK
ul. Wystawowa 1 Wrocław
35 565teatr
Piosenki to...? - koncert Osiecka, Młynarski, Przybora, Kofta. Prowadzenie: A. Poniedzielski
10 marca 2024 - 19:00jest więcej terminów
Narodowe Forum Muzyki
plac Wolności 1 Wrocławjest więcej miejsc
289 562teatr
Klimakterium 2 czyli menopauzy szał
10 marca 2024 - 15:00/18jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
1 367 609teatr
Vertigo Presents: The Oscar Night
10 marca 2024 - 20:00jest więcej terminów
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
7 863muzyka
Piotr Nalepa Breakout Tour Symfonicznie
10 marca 2024 - 19:00
Wrocławskie Centrum Kongresowe Hali Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocław
21 284muzyka
Vertigo Burlesque Show Presents: I’m Every Woman! International Women's Day
9 marca 2024 - 17:20, 21:30
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
6 133muzyka
imasleep – koncert
9 marca 2024 - 19:00
Firlej
Grabiszyńska 56 Wrocław
8 437muzyka
Rafał Sumowski w programie "Skok w blok" + open mic (po raz drugi)
9 marca 2024 - 19:00
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
53 354teatr
Vertigo Swing Orchestra - Women's Day
8 marca 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
6 275muzyka
DZIEŃ KOBIET W FORMATACH | THE BEST OF SINATRA BY MICHAŁ BOBER
8 marca 2024 - 19:00
Wrocławski Klub Formaty
ul. Samborska 3-5 Wrocław
7 232muzyka
De-Phazz: Sprawdzono czasem
8 marca 2024 - 19:00
Centrum Koncertowe A2
ul. Góralska 5 Wrocław
8 560muzyka
Gruziński państwowy balet APKHAZETTI z chórem i orkiestrą na żywo!
8 marca 2024 - 16:30
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
151 422teatr
Marek Rębacz - "Diabli mnie biorą"
8 marca 2024 - 20:00
Centrum Kultury Wrocław-Zachód
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
673 950teatr
Marek Rębacz - "Dwie morgi utrapienia, czyli zróbmy sobie wnuka"
8 marca 2024 - 17:30/20jest więcej terminów
Centrum Kultury Wrocław-Zachód
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
1 245 894teatr
Przezabawna farsa w gwiazdorskiej obsadzie! Hit 2023!
8 marca 2024 - 17:30/20
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
1 296 657teatr
Koncert w ramach cyklu Światowid klasycznie
8 marca 2024 - 18:30jest więcej terminów
Ośrodek Działań Twórczych Światowid
ul. Stefanii Sempołowskiej 54a Wrocław
26 984muzyka