Arcangelo Corelli, Georg Muffat
- 11 kwietnia 2008, piątek» 19:00

David Plantier
Concerti grossi
Dyrektor Festiwalu: Cezary Zych
Kierownictwo Muzyczne: Ewa i Aureliusz Golińscy
Biuro Festiwalu: Dorota Puszkiel
Biuro Prasowe: Szymon Małecki
Projekt 5/2008
wykonawcy:
- David Plantier - skrzypce
- Orkiestra festiwalowa Arte dei Suonatori.
Próby:
Zamek Kliczków - 7 - 10 kwietnia
program:
- Arcangelo Corelli (1653 - 1713)
- Concerto grosso C-dur op. 6 nr 10
- Concerto grosso D-dur op. 6 nr 4
- Concerto grosso g-moll op. 6 nr 8
Georg Muffat (1653 - 1704)
- Sonata g-moll nr 2 ze zbioru “Armonico Tributo”
- Sonata G-dur nr 5 ze zbioru “Armonico Tributo”
David Plantier
Absolwent Schola Cantorum Basiliensis w klasie Chiary Banchini, której jest obecnie asystentem. Po ukończeniu studiów na prośbę Chiary Banchini tworzył programy koncertowe dla jej zespołu Ensemble 415.
Plantier zajmuje się również publikacją partytur i badaniami muzykologicznymi nad muzyką skrzypcową XVII i XVIII wieku. To on odkrył i spopularyzował muzykę Westhoffa, Walthera, Valentiniego i Venturiniego.
W roku 2002 uczestniczył w ponownym odkryciu muzyki Giuseppe Antonio Brescianello. W nagraniu jego utworów dyrygował nową szwajcarską orkiestrą La Cetra oraz grał partie solowe.
W roku 2005 ponownie stanałna czele La Cetra w premierowym nagraniu „Concerti da Camera” Francesca Venturiniego.
Z przyjaciółmi ze Schola Cantorum Basiliensis w roku 2004 stworzył zespól Les Plaisirs du Parnasse. Wraz z tym zespołem nagrał dwie płyty dla firmy Zig Zag Territoires. Zawierają one muzykę na skrzypce i basso continuo Johanna Jakoba Walthera oraz Johanna Paula von Westhoffa.
Jako pierwszy skrzypek grywa u Jordiego Savalla, René Jacobsa, Martina Gestera. Również Chiara Banchini zaproponowała mu zagranie partii solowych z towarzyszeniem zespołu Ensemble 415.
Arte dei Suonatori
należy dzisiaj do czołówki polskich orkiestr grających na instrumentach dawnych i jest wśród polskich zespołów barokowych formacją koncertującą najczęściej i najregularniej. Dzięki systematycznej, intensywnej pracy oraz dzięki artystycznym kontaktom z najwybitniejszymi muzykami europejskimi, amerykańskimi i japońskimi orkiestra wypracowała swój własny, indywidualny styl wykonawczy, charakteryzujący się pięknym brzmieniem, żywiołową, a jednocześnie głęboką ekspresją oraz łatwością w przyswajaniu sobie różnych muzycznych stylów i idiomów estetycznych. W zgodnej opinii krytyków oraz publiczności orkiestra Arte dei Suonatori jest jednym z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej ostatnich lat. Wydane przez zespół płyty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej (Diapason d'Or, Gramophone Editor's Choice, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD). W roku 2006 ukazały się dwie kolejne płyty: dla francuskiej wytwórni Alpha z koncertami fletowymi CPE Bacha i dla szwedzkiej wytwórni BIS z „Czterema Porami Roku” A.Vivaldiego. W roku 2007 zespół dokonał rejestracji kompletu 12 concerti grosii z op. 6 J.F, Haendla (BIS Records). Orkiestra Arte dei Suonatori jest inicjatorem i głównym bohaterem festiwali „Muzyka dawna - persona grata”, „Muzyka w Raju” (Paradyż), „Festiwal Trzech Baroków” (Wrocław), „Festiwal Barokowych Smyczków i Strun” (Poznań), Festiwal Haendlowski (Toruń). Za swoją działalność otrzymała „Medale Młodej Sztuki” oraz nagrodę TVP Kultura. Nominowana była do nagrody kulturalnej „Pegaza” oraz kilkukrotnie do „Paszportów” tygodnika „Polityka”. W roku 2006 orkiestra została wyróżniona prestiżową Nagrodą Artystyczną Miasta Poznania.
Wśród solistów i dyrygentów, z którymi orkiestra współpracowała są między innymi: Rachel Brown, Micaela Comberti, Gabriele Cassone, Kati Debretzeni, Martin Gester, Reinhard Goebel, Paul Goodwin, Salomé Haller, Robert Hill, Roberta Invernizzi, Sirkka-Liisa Kaakinen, Maria Keohane, Alexis Kossenko, Barthold Kuijken, Dan Laurin, Eduardo López Banzo, Davitt Moroney, Hille Perl, Alice Piérot, Alberto Rasi, Allan Rasmussen, Bolette Roed, Hidemi Suzuki, Ryo Terakado, Matthew White i Aline Zylberajch, Magali Léger i Rachel Podger.
O programie
Concerto grosso, czyli w poszukiwaniu adrenaliny
W naukowej muzykologii i historii muzyki idea concerto grosso jest dość jasna i nie kryje w sobie większych tajemnic. Moglibyśmy wręcz powiedzieć, że nie ma niczego banalniejszego niż concerto grosso. W jakimś sensie tak rzeczywiście jest. Istotę konstrukcji concerto grosso można opisać w kilku krótkich zdaniach.
Znacznie trudniej będzie opisać przyczyny, które do pojawienia się concerto grosso, a później do jego triumfalnego rozwoju doprowadziły. Kilka okoliczności nie budzi żadnych wątpliwości. Tak, jak muzyka na instrumenty solowe powstawała z myślą o konkretnych artystach, tak concerto grosso było odpowiedzią na błyskawiczny rozwój orkiestry. Kompozytor dostawał do ręki zupełnie nowy instrument, którego możliwości jeszcze nie znał i chyba trudno było mu je sobie wyobrazić.
Również rozwój opery z jej coraz większymi potrzebami inscenizacyjnymi (Francja) i dramaturgicznymi (Włochy) przenosił ciężar odpowiedzialności za najbardziej spektakularne efekty na orkiestrę.
Pamiętajmy, że nie było wtedy jeszcze orkiestry symfonicznej, jaką znamy od czasów późnego klasycyzmu. Orkiestra barokowa, nawet w swym najbardziej standardowym wydaniu, a więc licząca zaledwie kilkunastu muzyków, wyznaczała granice dynamiki, ekspresji i głośności, jakie były dostępne sztuce muzycznej.
Praca z orkiestrą i praca dla orkiestry były w tym sensie ciągłym eksperymentem i ciągłym przekraczaniem granic. O ile formy solowe i sonata triowa stanowiły kwintesencję muzycznego wyrafinowania, formy orkiestrowe definiowały muzyczną potęgę.
Wyćwiczeni w pisaniu małych form, kompozytorzy chcieli teraz dowiedzieć się, ile można „wyciągnąć” z orkiestry. Pedał „orkiestrowego gazu” wciskany był coraz głębiej i głębiej.
Jednak kompozytorzy epoki baroku nigdy nie zapomnieli o zasadzie równowagi i concerto grosso jest być może owocem tego kulturowego kompromisu między wyrafinowaniem a opętaniem, między refleksją a poszukiwaniem nowych bodźców.
Cezary Zych
TRASA KONCERTOWA ZESPOŁU TRUBADURZY
5 lutego 2024 - 18:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
708 523teatr
Music of Buena Vista by The Cuban Latin Jazz
4 lutego 2024 - 16:00, 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
7 767muzyka
Julia Szewczyk Podróż z Włoską Piosenką
4 lutego 2024 - 13:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
7 861muzyka
KEVIN CHEN - CHOPIN RECITALS WROCŁAW
4 lutego 2024 - 18:30
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
6 847muzyka
Karnawał z VIVA SANTANA! Cichoński - Torres Band w Starym Klasztorze
4 lutego 2024 - 19:00jest więcej terminów
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
29 142teatr
The Karpeta Jazz Brothers Swing Night
3 lutego 2024 - 19:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
7 523muzyka
Polskie Standardy Muzyczne zagrane przez The Karpeta Jazz Brothers
3 lutego 2024 - 15:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
7 622muzyka
MARLEYKI 2024 - VAVAMUFFIN, PAPRIKA KORPS i ZION TRAIN w Starym Klasztorze!
3 lutego 2024 - 19:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
6 895muzyka
Andrzej Sikorowski z zespołem we Wrocławiu
3 lutego 2024 - 17:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
23 152teatr
Soul Night by Monika Wiśniowska - Basel
2 lutego 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
8 088muzyka
Koncert piosenek Agnieszki Osieckiej pt. „Nie żałuję”
2 lutego 2024 - 16:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
6 924muzyka
RoMan ŻUREK - Stand Up - program Tapioka
2 lutego 2024 - 17:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
72 624teatr
Wild Flame
1 lutego 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
7 748muzyka
Nowy program POKAZ MAGI
1 lutego 2024 - 19:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocławjest więcej miejsc
1 503 252teatr
Tribute to Ray Charles by Natalia Lubrano
31 stycznia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
8 150muzyka
Premiera płyty Katarzyny Kaczorowskiej i Katarzyny Falany „Moszkowski. Taneczne Potpourri”
31 stycznia 2024 - 18:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
7 752muzyka
NOWY PROGRAM 2024 SZCZERZE?
31 stycznia 2024 - 20:00
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
215 358teatr