
"Zasada ciała" - wykład Yanna Marussicha
- 19 czerwca 2025, czwartek» 19:00

W ramach II edycji Laboratorium percepcji
W języku angielskim
Wstęp wolny, obowiązuje pobranie bezpłatnej wejściówki
Także on-line: obowiązują zapisy do 18.06 (do godz. 15:00): lp@grotowski-institute.pl
Yann Marussich spogląda w przeszłość na swoją 25-letnią drogę performera, na spektakle bólu, powolności, bezruchu i cielesnego zaangażowania, na swoje poszukiwania doświadczeń artystycznych, okrutnych, mistycznych, politycznych, estetycznych.
Yann Marussich (ur. 1966) jest w świecie performansu i tańca współczesnego postacią nietuzinkową – jego prace poruszają i niepokoją widzów, skłaniając ich do refleksji. Od 1989 Yann Marussich zaprezentował w wielu krajach świata około dwudziestu performansów i choreografii. W latach 1993–2000 pełnił funkcję dyrektora Théâtre de l’Usine w Genewie, czuwając nad programem tańca współczesnego, w którym na pierwszy plan wysuwały się nowe formy ekspresji. W 1993 roku założył ADC-Studio (Maison des Arts du Grütli) w Genewie. Był jego kierownikiem artystycznym w latach 1993–1998. W sezonie 2010–2011 współpracował jako artysta z Théâtre du Grütli w Genewie. Od 2000 roku Yann Marussich skupia się na sztuce performansu. W 2001 roku przygotował choreografię do performansu „Bleu Provisoire” – była to pierwsza praca artysty, w której pozostawał w całkowitym bezruchu. Od tego czasu koncentruje się na introspekcji i kontroli bezruchu oraz działaniach, w których ciało performera staje się obiektem interwencji widzów, w tym agresji: „Autoportrait dans une fourmilière” (2003), „Morsures” (2004), „Traversée” (2004), „Blessure” (2005), „Soif” (2005), „Verre de nuit” (2006), „Nuit de verre” (2007), „Bleu Remix” (2007), „Ex-pression” (2009), „Bain Brisé” (2010), „L’oeuf et le serpent” (2011), „L’Arbre aux clous” (2011), „Glassed” (2011), „Hyphos” (2012), „Crash” (2012), „Rideau!”(2014), „Blanc et la Chaise” (2015), „Agokwa” (2016), „Frictions 1,2,3” (2016), „Impression corps” (2018). W listopadzie 2017 roku zaprezentował performans „12 minutes et 34 secondes pour battre la brèche” w Théâtre du Galpon w Genewie, inicjując cykl prac z betonem, m.in.: „Le Festin du béton” (grudzień 2017, La Gravière, Genewa), „El Cubo” (2019, w ramach rezydencji w Montevideo, Urugwaj) oraz „Le toucher” (2020, le Grütli, Genewa). W trakcie tych performansów artysta był częściowo zalewany betonem. W tym samym okresie Yann Marussich stworzył projekt zatytułowany „L’Homme-Béton”, łączący w sobie performans, performans wideo, tekst i rysunek. Marussich zajmuje się również pisaniem, grafiką i rysunkiem. Jest autorem kilku publikacji, m.in. „Notes d’inemploi (de la performance)” (2012), „Experience of immobility” (2015), „Le festin du béton” (2017) oraz „Poèmes passés à la bétonneuse” (2018). Od 2018 roku eksperymentuje, tworząc wideo-performanse. Równolegle do działalności artystycznej Yann Marussich regularnie prowadzi warsztaty i konferencje. W lutym 2017 roku został zaproszony do Namur, aby wygłosić wykład na temat bezruchu w ramach cyklu Ted Talk. W grudniu 2015 roku w Le Commun w Genewie odbyła się performatywna wystawa prac artysty pt. „Experience of Immobility: 20 Years of Performance Acts”, a w 2018 roku w Lieu Unique w Nantes miała miejsce retrospektywa jego twórczości. Od 2011 roku Yann Marussich otrzymuje wsparcie finansowe od władz miasta Genewy. Artysta jest laureatem nagrody Ars Electronica w kategorii „sztuka hybrydowa” za performans „Bleu Remix” (2008), nagrody ośrodka CERN pod Genewą (2019) oraz Szwajcarskiej Nagrody w Dziedzinie Sztuk Performatywnych za całokształt twórczości (2022). W grudniu 2023 roku w Le Commun w Genewie odbyła się duża wystawa twórczości artysty „Le sucre n’est pas une récompense ”, której tematyka oscylowała wokół zagadnień związanych z konsumpcją cukru. Projekt, który miał charakter artystyczno-partycypacyjny, był wyrazem krytycznej refleksji nad kwestiami nadmiernego spożycia cukru, działań grup lobbingowych i ich wpływu na społeczeństwo. Zapraszając innych artystów do współpracy, artysta tworzy przestrzeń do dialogu, który zarówno bawi, jak i daje do myślenia. Od 2021 roku Yann Marussich kontynuuje eksplorację tematów związanych z człowiekiem i społeczeństwem, m.in. współpracując z performerem o ograniczonej sprawności ruchowej Kamilem Guenatrim (Francja) i pracując z grupą osób po amputacjach w ramach projektu Missing Body (Mozambik). Na maj 2025 roku zaplanowano premierę duetu artysty z Heleną, ofiarą miny przeciwpiechotnej, „Corps manquant”, która odbędzie się w La Comédie de Genève.
https://yannmarussich.ch/bio.php

"Poetyka obecności: performans jako gest graniczny" - wykład BBB Johannesa Deimlinga
19 czerwca 2025 - 18:00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
Na Grobli 30-32 Wrocław
4 826sztuka
Pokonaj blokady twórcze z Vedic Art
21 czerwca 2025 - 16:00jest więcej terminów
Art Kreacje w KREAturkach
Bystrzycka 69c Wrocław
8 257sztuka
12 hours of what? Otwarta prezentacja performansów
21 czerwca 2025 - 10:00, 22:00
Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego
Księcia Witolda 62 Wrocław
3 320sztuka
Pieśń o rucie i bylicy – nocne zwiedzanie muzeum z okazji Nocy Świętojańskiej
21 czerwca 2025 - 20:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
561sztuka
Bazar Bizarre
od: 12 czerwca 2025 do: 22 czerwca 2025
Ryneczek Jemiołowa
Jemiołowa 1 Wrocław
4 060sztuka
A gdyby tak dzień mógł trwać bez końca – wykład Andrzeja Z. Kotarby
26 czerwca 2025 - 18:30
BWA Wrocław Główny
Marszałka Józefa Piłsudskiego 105 Wrocław
1 273sztuka
Święto Wrocławia 2025 – CYRKOPOLE | 8. Cyrkowy Festiwal Podwórkowy
27 czerwca 2025 - 17:00jest więcej terminów
FAMA Centrum Biblioteczno-Kulturalne
ul. Bolesława Krzywoustego 286 Wrocław
8 055sztuka
Wystawa Roberta Imielskiego - "Most, modernizm, czas"
27 czerwca 2025 - 18:00
Centrum Kultury Nowy Pafawag
Chociebuska 4-6 Wrocław
5 655sztuka
Zwiedzamy Obserwatorium Astronomiczne i Planetarium Instytutu Astronomicznego UWr
27 czerwca 2025 - 10:45
Planetarium IA UWr
Kopernika 11 Wrocław
1 244sztuka
