
"Zasada ciała" - wykład Yanna Marussicha
- 19 czerwca 2025, czwartek» 19:00

W ramach II edycji Laboratorium percepcji
W języku angielskim
Wstęp wolny, obowiązuje pobranie bezpłatnej wejściówki
Także on-line: obowiązują zapisy do 18.06 (do godz. 15:00): lp@grotowski-institute.pl
Yann Marussich spogląda w przeszłość na swoją 25-letnią drogę performera, na spektakle bólu, powolności, bezruchu i cielesnego zaangażowania, na swoje poszukiwania doświadczeń artystycznych, okrutnych, mistycznych, politycznych, estetycznych.
Yann Marussich (ur. 1966) jest w świecie performansu i tańca współczesnego postacią nietuzinkową – jego prace poruszają i niepokoją widzów, skłaniając ich do refleksji. Od 1989 Yann Marussich zaprezentował w wielu krajach świata około dwudziestu performansów i choreografii. W latach 1993–2000 pełnił funkcję dyrektora Théâtre de l’Usine w Genewie, czuwając nad programem tańca współczesnego, w którym na pierwszy plan wysuwały się nowe formy ekspresji. W 1993 roku założył ADC-Studio (Maison des Arts du Grütli) w Genewie. Był jego kierownikiem artystycznym w latach 1993–1998. W sezonie 2010–2011 współpracował jako artysta z Théâtre du Grütli w Genewie. Od 2000 roku Yann Marussich skupia się na sztuce performansu. W 2001 roku przygotował choreografię do performansu „Bleu Provisoire” – była to pierwsza praca artysty, w której pozostawał w całkowitym bezruchu. Od tego czasu koncentruje się na introspekcji i kontroli bezruchu oraz działaniach, w których ciało performera staje się obiektem interwencji widzów, w tym agresji: „Autoportrait dans une fourmilière” (2003), „Morsures” (2004), „Traversée” (2004), „Blessure” (2005), „Soif” (2005), „Verre de nuit” (2006), „Nuit de verre” (2007), „Bleu Remix” (2007), „Ex-pression” (2009), „Bain Brisé” (2010), „L’oeuf et le serpent” (2011), „L’Arbre aux clous” (2011), „Glassed” (2011), „Hyphos” (2012), „Crash” (2012), „Rideau!”(2014), „Blanc et la Chaise” (2015), „Agokwa” (2016), „Frictions 1,2,3” (2016), „Impression corps” (2018). W listopadzie 2017 roku zaprezentował performans „12 minutes et 34 secondes pour battre la brèche” w Théâtre du Galpon w Genewie, inicjując cykl prac z betonem, m.in.: „Le Festin du béton” (grudzień 2017, La Gravière, Genewa), „El Cubo” (2019, w ramach rezydencji w Montevideo, Urugwaj) oraz „Le toucher” (2020, le Grütli, Genewa). W trakcie tych performansów artysta był częściowo zalewany betonem. W tym samym okresie Yann Marussich stworzył projekt zatytułowany „L’Homme-Béton”, łączący w sobie performans, performans wideo, tekst i rysunek. Marussich zajmuje się również pisaniem, grafiką i rysunkiem. Jest autorem kilku publikacji, m.in. „Notes d’inemploi (de la performance)” (2012), „Experience of immobility” (2015), „Le festin du béton” (2017) oraz „Poèmes passés à la bétonneuse” (2018). Od 2018 roku eksperymentuje, tworząc wideo-performanse. Równolegle do działalności artystycznej Yann Marussich regularnie prowadzi warsztaty i konferencje. W lutym 2017 roku został zaproszony do Namur, aby wygłosić wykład na temat bezruchu w ramach cyklu Ted Talk. W grudniu 2015 roku w Le Commun w Genewie odbyła się performatywna wystawa prac artysty pt. „Experience of Immobility: 20 Years of Performance Acts”, a w 2018 roku w Lieu Unique w Nantes miała miejsce retrospektywa jego twórczości. Od 2011 roku Yann Marussich otrzymuje wsparcie finansowe od władz miasta Genewy. Artysta jest laureatem nagrody Ars Electronica w kategorii „sztuka hybrydowa” za performans „Bleu Remix” (2008), nagrody ośrodka CERN pod Genewą (2019) oraz Szwajcarskiej Nagrody w Dziedzinie Sztuk Performatywnych za całokształt twórczości (2022). W grudniu 2023 roku w Le Commun w Genewie odbyła się duża wystawa twórczości artysty „Le sucre n’est pas une récompense ”, której tematyka oscylowała wokół zagadnień związanych z konsumpcją cukru. Projekt, który miał charakter artystyczno-partycypacyjny, był wyrazem krytycznej refleksji nad kwestiami nadmiernego spożycia cukru, działań grup lobbingowych i ich wpływu na społeczeństwo. Zapraszając innych artystów do współpracy, artysta tworzy przestrzeń do dialogu, który zarówno bawi, jak i daje do myślenia. Od 2021 roku Yann Marussich kontynuuje eksplorację tematów związanych z człowiekiem i społeczeństwem, m.in. współpracując z performerem o ograniczonej sprawności ruchowej Kamilem Guenatrim (Francja) i pracując z grupą osób po amputacjach w ramach projektu Missing Body (Mozambik). Na maj 2025 roku zaplanowano premierę duetu artysty z Heleną, ofiarą miny przeciwpiechotnej, „Corps manquant”, która odbędzie się w La Comédie de Genève.
https://yannmarussich.ch/bio.php

PROMISED LAND
26 czerwca 2004 - 12:00
Bazylika św. Elżbiety
ul. św. Elżbiety 1/2 Wrocław
90 296sztuka
WIELKANOCNE OBYCZAJE
od: 19 marca 2004 do: 26 kwietnia 2004
Kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
pl. Wolności 3 Wrocław
88 324sztuka
BOŻE NARODZENIE U NAS I NA ŚWIECIE
1 grudnia 2003 - 00:00
Kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
pl. Wolności 3 Wrocław
84 373sztuka
DREWNIANE BUDOWNICTWO SAKRALNE
od: 22 września 2002 do: 13 października 2002
Kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
pl. Wolności 3 Wrocław
80 731sztuka
ŚWIĄTYNIE TRZECH NARODÓW
od: 1 sierpnia 2002 do: 15 września 2002
Kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
pl. Wolności 3 Wrocław
78 056sztuka
Boże Narodzenie na kartach pocztowych
od: 1 stycznia 2005 do: 31 stycznia 2005
Kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
pl. Wolności 3 Wrocław
73 875sztuka
BOŻE NARODZENIE
od: 22 listopada 2002 do: 17 stycznia 2003
Kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
pl. Wolności 3 Wrocław
69 785sztuka
POMNIKI PAMIĘCI PRZESZŁOŚCI
od: 20 października 2002 do: 21 listopada 2002
Kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
pl. Wolności 3 Wrocław
66 104sztuka
Totus Tuus
od: 24 maja 2005 do: 30 czerwca 2005
Duszpasterswo Środowisk Twórczych - przy kościele Św. Marcina
Ostrów Tumski Wrocław
61 337sztuka
