Milky Way | wystawa zbiorowa
- od: 17 grudnia 2021, piątekdo: 29 stycznia 2022, sobota

baner
Milky Way
17.12.21 – 29.01.22
Kurator: Łukasz Huculak
Agnieszka Apoznańska / Aleksander Baszyński / Paweł Baśnik / Wiktor Gałka / Łukasz Huculak / Zuzanna Janosz / Justyna Klecka / Tomasz Kwiatkowski / Kami Mierzvvinsk / Paulina Rega / Jacek Wasilewski
Prezentowana wystawa stanowi hołd dla wizualnego potencjału literatury Stanisława Lema, złożony autorowi w roku rocznicy jego urodzin. Zaproszeni do wystawy artyści zostali poproszeni o stworzenie obrazów inspirowanych jego twórczością. Są to głównie studenci i absolwenci Akademii Sztuk Pięknych Wrocławiu związani z pracownią malarską prof. Łukasza Huculaka.
Zarzuca się niekiedy Solaris słabą charakterystykę bohaterów. Na usprawiedliwienie Lema należy powiedzieć, że są one płaskie, niepełne i mało plastyczne tylko na tle wyjątkowo malowniczych „opisów przyrody", tworów „grawitacyjnej galarety": mimoidów, symetriad, chyży i długoni. Pejzaż Solaris jest malarski podwójnie, nie tylko z racji swojej malowniczej powierzchowności, ale także statusu ontologicznego. To nie oryginał, ale kopia, swoista reprezentacja, obraz – artefakt. Płynny strumień fantazyjnych kształtów bardziej niż rzeczywistość zewnętrzną stanowi wnętrze ludzkiej psychiki. Bezkres myśli i wyobrażeń o nierównym stopniu „wykończenia", niekiedy form w pełni rozwiniętych i czytelnych, kiedy indziej zaledwie ich niejasnych zapowiedzi, mglistych intuicji, przebłysków świadomości dryfujących w odmętach nieuświadomionego. Myśli bowiem to nie tylko sensowne zdania, będące szczególną emanacją świadomości. Życie psychiczne manifestuje się także mętnymi zlepkami słów, obrazów i emocji, ufundowanych bliżej fizjologicznego poziomu procesów reaktora-mózgu. To właśnie ich bogactwo znajduje odzwierciedlenie w kształtach formowanych przez myślący ocean.
Przywołują one trojakie skojarzenia z malarskiej historii. Pierścienie zapadających się fal mimoidu poronnego przypominają magmatyczny, niepochwytny zmysłowo „przedformalny" stan materii obrazów Jacksona Pollocka czy taszystów. „Polipowate narośla" mimoidu dojrzałego, którego celem jest „małpowanie kształtów zewnętrznych", wydają się odzwierciedlać imaginarium surrealizmu. Ogrody i ściany obserwowane przez Bertona, z wysoka wyglądające jak miasto (choć to ułuda „wywołana poszukiwaniem jakiejkolwiek analogii pośród tego, co znane") korespondują z pejzażami Maxa Ernsta, wizjami René Magritte'a czy płynnymi pustkowiami Yves'a Tanguya. Wreszcie – przypominająca strzelisty gotyk symetriada, „jakaś krewna stożków Łobaczewskiego i ujemnych krzywizn Riemanna [...]", wplatająca w swą formę parametr czasowy i aspekt zmiennego oglądu, rezonuje z wizualnymi poszukiwaniami kubizmu.
Solaryjski ocean stanowi nową formę biologiczną, generującą stany emocjonalne bez pośrednictwa aparatu percepcyjnego – bezpośrednio w mózgu. W terminologii Lemowskiej – „reaktor elektrochemiczny", rodzaj hiperinteligentnej rośliny, która zamiast przemieszczać się i pokonywać przestrzeń w celu pozyskania dostępu do źródeł energii, wywołuje wszystkie niezbędne dla podtrzymania życia procesy bezpośrednio w organie odpowiedzialnym za ich przetwarzanie. Choć skojarzenie solaryjskiego oceanu z Berkeleyowskim, „duchem" wzbudzającym wrażenia sensualne w umysłach ludzi może wydawać się nieuprawnione, to sam autor wskazuje na ten trop: plazmatyczny zbiornik „trawi czas na [...] rozważaniach nad istotą wszechrzeczy”.
Kolosalny system nerwowy w formie ciała niebieskiego, „twór organiczny", który „potrafi modelować metrykę czasoprzestrzeni" i przemawiać językiem matematyki (impulsami elektromagnetycznymi). „Genialny ocean", który „nie buduje [...] miast ani mostów, ani machin latających; nie próbuje też zwyciężać przestrzeni ani jej przekroczyć [...], zajmuje się natomiast tysiącznymi przekształceniami – »autometamorfozą ontologiczną«", stanowiącą jedyny przejaw życiowej aktywności tej istoty.
Kurator: Łukasz Huculak
Guinovart
od: 1 lipca 2005 do: 31 lipca 2005
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
22 657sztuka
Guinovart
od: 1 lipca 2005 do: 31 lipca 2005
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
22 807sztuka
Medalierska kronika pontyfikatu Jana Pawła II
od: 25 maja 2005 do: 31 sierpnia 2005
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
22 867sztuka
Widziane z Ratusza
od: 7 lipca 2005 do: 31 lipca 2005
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
22 646sztuka
Guinovart
od: 1 lipca 2005 do: 31 lipca 2005
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
22 767sztuka
Sport i sportowcy w Ratuszu Letnie i zimowe dyscypliny olimpijskie
od: 31 maja 2005 do: 1 czerwca 2005
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
22 830sztuka
Barbara Herbig-Reichmann
od: 29 kwietnia 2005 do: 29 maja 2005
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
22 412sztuka
Rembrandt
od: 28 kwietnia 2005 do: 30 czerwca 2005
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
22 901sztuka
Albert Ferenz
od: 13 kwietnia 2005 do: 15 maja 2005
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
22 425sztuka
Udzielanie się
2 marca 2005 - 14:00
Muzeum Sztuki Mieszczańskiej
Rynek-Ratusz Wrocław
23 525sztuka
Ogród miłości
od: 4 listopada 2006 do: 4 grudnia 2006
Muzeum Miejskie
Sukiennice 14/15 Wrocław
22 827sztuka
Dla Jednego Gestu
od: 7 października 2006 do: 29 października 2006
Muzeum Miejskie
Sukiennice 14/15 Wrocław
22 365sztuka
Opowieści
od: 5 października 2006 do: 31 października 2006
Muzeum Miejskie
Sukiennice 14/15 Wrocław
22 615sztuka
W 90. lecie urodzin artysty
od: 5 maja 2006 do: 29 lipca 2006
Muzeum Miejskie
Sukiennice 14/15 Wrocław
22 463sztuka
Zamki, twierdze i warownie dolnośląskie
od: 24 maja 2006 do: 2 czerwca 2006
Muzeum Miejskie
Sukiennice 14/15 Wrocław
22 623sztuka
Stanisław Wysocki. RZEŹBA
od: 12 maja 2006 do: 4 czerwca 2006
Muzeum Miejskie
Sukiennice 14/15 Wrocław
24 794sztuka
CYGANIE - INNI LUDZIE TACY JAK MY
od: 16 kwietnia 2003 do: 10 maja 2003
Muzeum Miejskie
Sukiennice 14/15 Wrocław
22 761sztuka




















