Burza
- 27 kwietnia 2008, niedziela» 21:00
- 26 kwietnia 2008, sobota» 21:00
- 25 kwietnia 2008, piątek» 21:00
- 24 kwietnia 2008, czwartek» 19:00
- 23 kwietnia 2008, środa» 19:00
William Shakespeare
przekład: Stanisław Barańczak
scenografia Małgorzata Szczęśniak
muzyka Paweł Mykietyn
reżyseria światła Felice Ross
obsada:
Stanisława Celińska, Magdalena Cielecka, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Renate Jett, Andrzej Chyra, Adam Ferency, Marek Kalita, Redbad Klijnstra, Lech Łotocki, Zygmunt Malanowicz, Jacek Poniedziałek oraz Marianna Orłoś, Teresa Owczynnikow, Maria Świerszcz
W „Burzy” Krzysztofa Warlikowskiego na utopię patrzy się z rezygnacją. Podobno żyjemy w czasach krachu utopii; do nikogo już one nie przemawiają. W każdym razie w powszechnej świadomości istnieje przekonanie, że należy wykazywać daleko idącą ostrożność wobec wszelkich – formułowanych teraz, czy też jeszcze raz przywoływanych – utopii. Warlikowski próbuje to zdiagnozować – i pokazuje ten brak wiary.
Ma to swoje konsekwencje w interpretacji postaci Prospera (Adam Ferency). Prospero jest tu magiem zrezygnowanym, czarodziejem, który odstąpił od aktywności, który właściwie niczego nie przedsiębierze, który po prostu jest. Ferency, przysadzisty, w luźnym swetrze odsłaniającym kark, w długich scenach tkwi prawie bez ruchu – jak gdyby swoim trwaniem utrzymywał dookolny świat w ryzach. On wrósł w przestrzeń i zrósł się z nią, jest z nią organicznie powiązany. Nie działając, samą swoją obecnością gwarantuje światu spójność, ład. Cała jego magiczna władczość jest w głosie. (...)
Postać Ariela pomyślana jest jako uzupełnienie i kontrast wobec postaci Prospera. Rola Magdaleny Cieleckiej jest najlepsza w całym przedstawieniu. Została skonstruowana z wielką świadomością jako fizyczna linia działania, prowadzona z podziwu godną konsekwencją od początku do końca. Robi wrażenie inwencja aktorki w poszczególnych scenach, precyzja wykonania detali, sugestywny zmienny tempo-rytm działań. Jest w tej roli magia, która na mnie zrobiła wrażenie. (...).
Tak zwane uwspółcześnienia, obecne w Burzy Warlikowskiego, nie są bynajmniej powierzchowne. Fotele lotnicze, pantomima Ariela jako stewardesy – te wszystkie elementy, które budują wizję statku powietrznego, działają sugestywnie i niewymuszenie. Dzięki temu ta „Burza” okazuje się – nie tylko na poziomie powierzchniowym, ale też głębszym – niebywale dzisiejsza. (...)
Ważna jest całościowa wizja reżysera – dla mnie wciągająca i przekonująca. Siła teatru Warlikowskiego polega chyba właśnie na tym, że wizja wciąga nas, jakoś ją podzielamy, ale mamy kłopot z przetłumaczeniem jej na formuły. W Burzy buduje ją dym, buduje światło, buduje warstwa foniczna, buduje przede wszystkim konsekwentnie utrzymany rytm. Stopniowo nasilało się we mnie wrażenie, jakbym znalazł się w pewnym wymiarze rzeczywistości, który gdzieś się znajduje, ale dokładnie nie wiadomo gdzie.
Czy jest to świat naszych wyobrażeń zbiorowych? Jeżeli tak właśnie miałoby być, to diagnoza Krzysztofa Warlikowskiego jest gorzka. Prawdopodobnie wielu z nas, a może całej zbiorowości, brakuje definicji wolności, czego konsekwencją jest lęk przed wolnością. Brakuje też definicji, co to znaczy być prawdziwym, być sobą. Mocno, może nawet najmocniej zabrzmiała w tym spektaklu kwestia, że nikt nie był sobą. Czy mamy jednak odwagę być sobą – jako jednostki i jako zbiorowość? Czy umielibyśmy być wolni, udźwignąć prawdziwą wolność? To przedstawienie stawia niebłahe pytania – może najpoważniejsze, jakie można postawić, godne zbiorowego namysłu.
Leszek Kolankiewicz, Didaskalia
premiera 1 kwietnia 2003
spektakl trwa 2 godz. 40 min
bilety:
70 zł, 60 zł, 50 zł,30 zł
Komedia w 7-osobowej Gwiazdorskiej Obsadzie w reż. Jerzego Bończaka + Retro Imprezka
27 listopada 2024 - 19:00
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
6 316teatr
Obras Maestras
27 listopada 2024 - 20:00
Filharmonia Narodowa
ul. Jasna 5 Warszawa
15 295teatr
Wodecki Welcome To - goście specjalni: Alicja MAJEWSKA & Włodzimierz KORCZ
26 listopada 2024 - 19:00
Teatr Muzyczny ROMA
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
6 709teatr
Wrażliwy Chłopak
26 listopada 2024 - 19:00
Centrum Zarządzania Światem
Stefana Okrzei 26 Warszawa
105 741teatr
Improwizowany spektakl Teatru Komedii Impro w Łodzi
26 listopada 2024 - 19:30
Dom Sztuki
ul. Wiolinowa 14 Warszawa
11 898teatr
Henryk IV
26 listopada 2024 - 11:00/19jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
25 874teatr
Z Wiednia do Nowego Jorku
25 listopada 2024 - 19:00
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
94 010teatr
Zabawna opowieść o powstaniu… czyli „Star, Wars i Sawa”
24 listopada 2024 - 12:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
11 091teatr
SPECJALNY SALON POEZJI: "… niezwyciężone lato"
24 listopada 2024 - 12:30
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
6 225teatr
Słońce Kopernika - Teatr Kamienica
24 listopada 2024 - 13:00/15
Teatr Kamienica - Scena ORLA
al. Solidarności 93 Warszawa
5 375teatr
Najpiękniejsze melodie śwata, czyli od opery do musicalu!
24 listopada 2024 - 15:00
Ursynowskie Centrum Kultury "Alternatywy"
ul. Indiry Gandhi 9 Warszawa
7 859teatr
Od Opery do Musicalu
24 listopada 2024 - 18:00
Ursynowskie Centrum Kultury "Alternatywy"
ul. Indiry Gandhi 9 Warszawa
7 829teatr
Koncert Wiedeński - Vienna Opera Gala
24 listopada 2024 - 18:00
Kościół św. Jacka w Warszawie
ul. Freta 10 Warszawa
72 908teatr
The 3 Tenors & Soprano - Włoska Gala Operowa
24 listopada 2024 - 20:00
Kościół św. Jacka w Warszawie
ul. Freta 10 Warszawa
52 728teatr
Castor et Pollux
24 listopada 2024 - 18:00jest więcej terminów
Warszawska Opera Kameralna
al. Solidarności 76b Warszawa
6 054teatr
Od Opery do Musicalu
24 listopada 2024 - 18:00
Ursynowskie Centrum Kultury "Alternatywy"
ul. Indiry Gandhi 9 Warszawa
70 021teatr
Spektakl wyczarowany z tiulu, czyli „Tu TUTU”
23 listopada 2024 - 13:30
Klub Kultury Aleksandrów
ul. Samorządowa 10 Warszawa
3 175teatr