Burza
- 24 października 2009, sobota» 12:00
- 23 października 2009, piątek» 21:00
William Shakespeare
przekład: Stanisław Barańczak
scenografia Małgorzata Szczęśniak
muzyka Paweł Mykietyn
reżyseria światła Felice Ross
obsada:
Stanisława Celińska, Magdalena Cielecka, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Renate Jett, Andrzej Chyra, Adam Ferency, Marek Kalita, Redbad Klijnstra, Lech Łotocki, Zygmunt Malanowicz, Jacek Poniedziałek oraz Marianna Orłoś, Teresa Owczynnikow, Maria Świerszcz
W „Burzy” Krzysztofa Warlikowskiego na utopię patrzy się z rezygnacją. Podobno żyjemy w czasach krachu utopii; do nikogo już one nie przemawiają. W każdym razie w powszechnej świadomości istnieje przekonanie, że należy wykazywać daleko idącą ostrożność wobec wszelkich – formułowanych teraz, czy też jeszcze raz przywoływanych – utopii. Warlikowski próbuje to zdiagnozować – i pokazuje ten brak wiary.
Ma to swoje konsekwencje w interpretacji postaci Prospera (Adam Ferency). Prospero jest tu magiem zrezygnowanym, czarodziejem, który odstąpił od aktywności, który właściwie niczego nie przedsiębierze, który po prostu jest. Ferency, przysadzisty, w luźnym swetrze odsłaniającym kark, w długich scenach tkwi prawie bez ruchu – jak gdyby swoim trwaniem utrzymywał dookolny świat w ryzach. On wrósł w przestrzeń i zrósł się z nią, jest z nią organicznie powiązany. Nie działając, samą swoją obecnością gwarantuje światu spójność, ład. Cała jego magiczna władczość jest w głosie. (...)
Postać Ariela pomyślana jest jako uzupełnienie i kontrast wobec postaci Prospera. Rola Magdaleny Cieleckiej jest najlepsza w całym przedstawieniu. Została skonstruowana z wielką świadomością jako fizyczna linia działania, prowadzona z podziwu godną konsekwencją od początku do końca. Robi wrażenie inwencja aktorki w poszczególnych scenach, precyzja wykonania detali, sugestywny zmienny tempo-rytm działań. Jest w tej roli magia, która na mnie zrobiła wrażenie. (...).
Tak zwane uwspółcześnienia, obecne w Burzy Warlikowskiego, nie są bynajmniej powierzchowne. Fotele lotnicze, pantomima Ariela jako stewardesy – te wszystkie elementy, które budują wizję statku powietrznego, działają sugestywnie i niewymuszenie. Dzięki temu ta „Burza” okazuje się – nie tylko na poziomie powierzchniowym, ale też głębszym – niebywale dzisiejsza. (...)
Ważna jest całościowa wizja reżysera – dla mnie wciągająca i przekonująca. Siła teatru Warlikowskiego polega chyba właśnie na tym, że wizja wciąga nas, jakoś ją podzielamy, ale mamy kłopot z przetłumaczeniem jej na formuły. W Burzy buduje ją dym, buduje światło, buduje warstwa foniczna, buduje przede wszystkim konsekwentnie utrzymany rytm. Stopniowo nasilało się we mnie wrażenie, jakbym znalazł się w pewnym wymiarze rzeczywistości, który gdzieś się znajduje, ale dokładnie nie wiadomo gdzie.
Czy jest to świat naszych wyobrażeń zbiorowych? Jeżeli tak właśnie miałoby być, to diagnoza Krzysztofa Warlikowskiego jest gorzka. Prawdopodobnie wielu z nas, a może całej zbiorowości, brakuje definicji wolności, czego konsekwencją jest lęk przed wolnością. Brakuje też definicji, co to znaczy być prawdziwym, być sobą. Mocno, może nawet najmocniej zabrzmiała w tym spektaklu kwestia, że nikt nie był sobą. Czy mamy jednak odwagę być sobą – jako jednostki i jako zbiorowość? Czy umielibyśmy być wolni, udźwignąć prawdziwą wolność? To przedstawienie stawia niebłahe pytania – może najpoważniejsze, jakie można postawić, godne zbiorowego namysłu.
Leszek Kolankiewicz, Didaskalia
premiera 1 kwietnia 2003
spektakl trwa 2 godz. 40 min
bilety:
70 zł, 60 zł, 50 zł,30 zł
„SKRZYPEK NA DACHU” – MUSICAL
23 marca 2024 - 18:00jest więcej terminów
NOWOHUCKIE CENTRUM KULTURY
aleja Jana Pawła II 232 Kraków
12 105teatr
Illusion - Akustycznie
23 marca 2024 - 19:00
Klub Kwadrat
ul.Skarżyńskiego 1 Kraków
58 026teatr
XV-lecie zespołu Another Pink Floyd
23 marca 2024 - 19:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
37 496teatr
Skrzypek Na Dachu - Najsłynniejszy musical świata na Licencji Music Theatre Int. Limited
23 marca 2024 - 18:00jest więcej terminów
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
290 807teatr
Burlesque - zmysłowy spektakl wokalno-taneczny
23 marca 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Cabaret
Krakowska 5 Kraków
142 477teatr
Musical "Metro" - Koncert Jubileuszowy 30 lat
23 marca 2024 - 19:00
TAURON Arena Kraków
Stanisława Lema 7 Kraków
408 841teatr
Teatr Baniek Mydlanych
23 marca 2024 - 14:30jest więcej terminów
Auditorium Maximum UJ
Krupnicza 33 Krakówjest więcej miejsc
827 197teatr
Anime Symphony w ICE Kraków!
22 marca 2024 - 19:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
26 249teatr
Piotr Rubik - Niech mówią, że to nie jest miłość
22 marca 2024 - 19:00
TAURON Arena Kraków
Stanisława Lema 7 Kraków
309 099teatr
100 lat polskiej piosenki - Rewia
22 marca 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Cabaret
Krakowska 5 Krakówjest więcej miejsc
207 260teatr
John Debney: Oratorium
21 marca 2024 - 20:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
13 290teatr
Nowy program: Jak Uradować Świat
21 marca 2024 - 19:00
Scena Berlin
Skawińska 2 Kraków
167 625teatr
Piosenki z Kabaretu Starszych Panów
21 marca 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Cabaret
Krakowska 5 Kraków
30 174teatr
Kabaret Hrabi: Pociechy
21 marca 2024 - 20:00
Klub STUDIO
Witolda Budryka 4 Kraków
484 218teatr
Stand-up Kraków | Rafał Rutkowski w programie "Żarty dla mas"
20 marca 2024 - 19:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
9 674teatr
Piosenkarze, łyżwiarze figurowi i akrobaci w jedynym takim koncercie na lodzie!
20 marca 2024 - 19:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
77 621teatr
Rodzinny spektakl Teatru Piasku Tetiany Galitsyny - Królowa Śniegu
20 marca 2024 - 19:00
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
941 643teatr