Burza
- 24 października 2009, sobota» 12:00
- 23 października 2009, piątek» 21:00
William Shakespeare
przekład: Stanisław Barańczak
scenografia Małgorzata Szczęśniak
muzyka Paweł Mykietyn
reżyseria światła Felice Ross
obsada:
Stanisława Celińska, Magdalena Cielecka, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Renate Jett, Andrzej Chyra, Adam Ferency, Marek Kalita, Redbad Klijnstra, Lech Łotocki, Zygmunt Malanowicz, Jacek Poniedziałek oraz Marianna Orłoś, Teresa Owczynnikow, Maria Świerszcz
W „Burzy” Krzysztofa Warlikowskiego na utopię patrzy się z rezygnacją. Podobno żyjemy w czasach krachu utopii; do nikogo już one nie przemawiają. W każdym razie w powszechnej świadomości istnieje przekonanie, że należy wykazywać daleko idącą ostrożność wobec wszelkich – formułowanych teraz, czy też jeszcze raz przywoływanych – utopii. Warlikowski próbuje to zdiagnozować – i pokazuje ten brak wiary.
Ma to swoje konsekwencje w interpretacji postaci Prospera (Adam Ferency). Prospero jest tu magiem zrezygnowanym, czarodziejem, który odstąpił od aktywności, który właściwie niczego nie przedsiębierze, który po prostu jest. Ferency, przysadzisty, w luźnym swetrze odsłaniającym kark, w długich scenach tkwi prawie bez ruchu – jak gdyby swoim trwaniem utrzymywał dookolny świat w ryzach. On wrósł w przestrzeń i zrósł się z nią, jest z nią organicznie powiązany. Nie działając, samą swoją obecnością gwarantuje światu spójność, ład. Cała jego magiczna władczość jest w głosie. (...)
Postać Ariela pomyślana jest jako uzupełnienie i kontrast wobec postaci Prospera. Rola Magdaleny Cieleckiej jest najlepsza w całym przedstawieniu. Została skonstruowana z wielką świadomością jako fizyczna linia działania, prowadzona z podziwu godną konsekwencją od początku do końca. Robi wrażenie inwencja aktorki w poszczególnych scenach, precyzja wykonania detali, sugestywny zmienny tempo-rytm działań. Jest w tej roli magia, która na mnie zrobiła wrażenie. (...).
Tak zwane uwspółcześnienia, obecne w Burzy Warlikowskiego, nie są bynajmniej powierzchowne. Fotele lotnicze, pantomima Ariela jako stewardesy – te wszystkie elementy, które budują wizję statku powietrznego, działają sugestywnie i niewymuszenie. Dzięki temu ta „Burza” okazuje się – nie tylko na poziomie powierzchniowym, ale też głębszym – niebywale dzisiejsza. (...)
Ważna jest całościowa wizja reżysera – dla mnie wciągająca i przekonująca. Siła teatru Warlikowskiego polega chyba właśnie na tym, że wizja wciąga nas, jakoś ją podzielamy, ale mamy kłopot z przetłumaczeniem jej na formuły. W Burzy buduje ją dym, buduje światło, buduje warstwa foniczna, buduje przede wszystkim konsekwentnie utrzymany rytm. Stopniowo nasilało się we mnie wrażenie, jakbym znalazł się w pewnym wymiarze rzeczywistości, który gdzieś się znajduje, ale dokładnie nie wiadomo gdzie.
Czy jest to świat naszych wyobrażeń zbiorowych? Jeżeli tak właśnie miałoby być, to diagnoza Krzysztofa Warlikowskiego jest gorzka. Prawdopodobnie wielu z nas, a może całej zbiorowości, brakuje definicji wolności, czego konsekwencją jest lęk przed wolnością. Brakuje też definicji, co to znaczy być prawdziwym, być sobą. Mocno, może nawet najmocniej zabrzmiała w tym spektaklu kwestia, że nikt nie był sobą. Czy mamy jednak odwagę być sobą – jako jednostki i jako zbiorowość? Czy umielibyśmy być wolni, udźwignąć prawdziwą wolność? To przedstawienie stawia niebłahe pytania – może najpoważniejsze, jakie można postawić, godne zbiorowego namysłu.
Leszek Kolankiewicz, Didaskalia
premiera 1 kwietnia 2003
spektakl trwa 2 godz. 40 min
bilety:
70 zł, 60 zł, 50 zł,30 zł
brak-tytułu
19 lutego 2024 - 17:00/20
Teatr im. J. Słowackiego
plac Świętego Ducha 1 Kraków
48 116teatr
Dwa serduszka, czyli auxiliańska ballada o miłości — spektakl walentynkowy
18 lutego 2024 - 18:00
Chór Kameralny Auxilium
nie podano Kraków
5 254teatr
Piosenki z kabaretu starszych panów
18 lutego 2024 - 19:00
Teatr Cabaret w Krakowie
Krakowska 5 31-062 Kraków Kraków
4 999teatr
Muzyka i Sztuka Wizualna
18 lutego 2024 - 17:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
12 754teatr
Michał Leja prezentuje: Z KARTKI #11
18 lutego 2024 - 18:00
Klub Zaścianek
Józefa Rostafińskiego 4 Kraków
7 619teatr
Grzegorz Poloczek & Maurycy Polaski
18 lutego 2024 - 18:00jest więcej terminów
Restauracja Piwnica pod Złotą Pipą
Floriańska 30 Kraków
14 041teatr
Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć
18 lutego 2024 - 17:00jest więcej terminów
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
nie podano Kraków
5 615teatr
Reżyseria: Krzysztof Jaślar
18 lutego 2024 - 16:00
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
149 113teatr
Strach i nędza 2022
18 lutego 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Łaźnia Nowa
os. Szkolne 25 Kraków
9 006teatr
Jestem obok
18 lutego 2024 - 19:30jest więcej terminów
sztuka na wynos
ul. Starowiślna 55/6, 31-038 Kraków Kraków
16 491teatr
Kochaj Albo Rzuć! Improwizowana Komedia Romantyczna
17 lutego 2024 - 17:00jest więcej terminów
Dom Komedii
nie podano Kraków
4 639teatr
Ani w górze, ani w dole …. czyli Opowieści Nieoczywiste
17 lutego 2024 - 20:00jest więcej terminów
Loch Camelot
ul. Świętego Tomasza 17, Kraków Kraków
7 127teatr
Kochaj Albo Rzuć! Improwizowana Komedia Romantyczna
17 lutego 2024 - 17:00jest więcej terminów
Artefakt Café
ul, Dajwór 3 Kraków
18 127teatr
Spektakl komediowy w gwiazdorskiej obsadzie!
17 lutego 2024 - 16:00/19jest więcej terminów
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
2 188 599teatr
Kraków / Stand-up / Bartosz Zalewski - Konsultacje Programowe 2024
16 lutego 2024 - 19:00
Spółdzielnia Ogniwo
ul. Smolki 11a Kraków
7 019teatr
Maleńczuk Homo Twist
16 lutego 2024 - 19:30
Klub Kwadrat
ul.Skarżyńskiego 1 Kraków
17 349teatr
Pierwsza niezapomniana trasa koncertowa Alessandro Safina!
16 lutego 2024 - 19:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
127 269teatr