koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
POK - GRUDZIEŃ 2025/ STYCZEŃ 2026TpL repertuar grudzień 2025NEON VOICECO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376
zmodyfikowano  8 dni temu  »  

ELSNER – WIENIAWSKI – STOJOWSKI / KONCERT SYMFONICZNY

CO jest GRANE » 1 242 wyświetleń od 5 grudnia 2025
  • 6 lutego 2026, piątek
    » 19:00

Jagiełło w Tenczynie to kolejna po Królu Łokietku opera, w której Józef Elsner pragnął przywołać chlubne karty z historii polskiego narodu. Nie dziw zatem, że w muzyczną tkankę dramatu, którego premiera odbyła się 1 stycznia 1820 roku, wplótł szereg polskich tańców. Sama uwertura – jak zauważa Alina Romanowicz – stanowi próbę „połączenia stylu klasyków wiedeńskich z folklorystyką polską” i z pewnością zasługuje na przywrócenie jej polskim estradom. W następnej kolejności zabrzmi II Koncert skrzypcowy geniusza wiolinistyki – Henryka Wieniawskiego. Pierwsza wersja jednego z najświetniejszych dzieł kompozytorskich polskiego wirtuoza pochodzi z roku 1862, jednak wielokrotnie poprawiane, w ostatecznej postaci ukazało się dopiero 17 lat później. Dziś wciąż zachwyca elegancją dialogów solisty z orkiestrą oraz zachowaniem równowagi między wirtuozerią a liryzmem, przez co należy do najsłynniejszych polskich kompozycji tego gatunku.

Program wieńczy zakorzeniona w rodzimej tradycji Suita Es-dur na orkiestrę Zygmunta Stojowskiego. Ten znakomity pianista i kompozytor już w wieku 17 lat wyemigrował z kraju – najpierw na studia do Francji, a następnie do Stanów Zjednoczonych – jednak przez całe życie był oddany sprawie polskiej. O przywiązaniu do rodzimego dziedzictwa świadczy komponowana przez niego muzyka. Jednym z utworów, które otworzyły Stojowskiemu drogę do dalszej kariery była właśnie Suita Es-dur z 1891 roku, która zyskała uznanie m.in. u Hansa Bülowa (adresata dedykacji), Piotra Czajkowskiego oraz Johannesa Brahmsa. Część pierwszą stanowią wariacje na temat popularnej wówczas pieśni kościelnej Witaj Królowa nieba i Matko litości ze szczególnie imponującą ostatnią wariacją z fugowanym fragmentem i pełnym blasku finałem. Natomiast dwie pozostałe części nawiązują do polskich tańców. Intermède polonais utrzymane jest w charakterze żywiołowego mazurka, zaś w części finałowej nostalgiczne senne marzenie wprowadza, a następnie na chwilę przerywa pełen werwy i radości synkopowany rytm krakowiaka.

◆ PROGRAM ◆

• Józef Elsner (1769–1854) – Uwertura do opery Jagiełło w Tenczynie

• Henryk Wieniawski (1835–1880) – II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22

Allegro moderato

Romance: Andante ma non troppo

Allegro con fuoco – Allegro moderato (alla Zingara)

• Zygmunt Stojowski (1970–1946) – Suita Es-dur na orkiestrę op. 9

Thème varié (Andante)

Intermède polonais (Tempo di mazurka, con anima)

Revêrie et Cracovienne (Lento – Allegro – Lento – Allegro)

◆ WYKONAWCY ◆

TOMASZ KULISIEWICZ skrzypce

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

PRZEMYSŁAW NEUMANN dyrygent

Mecenasem Polskiej Opery Królewskiej jest 𝗧𝗢𝗧𝗔𝗟𝗜𝗭𝗔𝗧𝗢𝗥 𝗦𝗣𝗢𝗥𝗧𝗢𝗪𝗬.

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/327989

📍 Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, ul. Modzelewskiego 59

zmodyfikowano  8 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ