koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!
NEON VOICECO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376TpL repertuar grudzień 2025POK - GRUDZIEŃ 2025/ STYCZEŃ 2026
zmodyfikowano  6 dni temu  »  

JOHANN ADOLF HASSE – MUZYKA SAKRALNA

CO jest GRANE » 1 156 wyświetleń od 5 grudnia 2025
  • 8 lutego 2026, niedziela
    » 19:00

Koncert z cyklu 𝗠𝗨𝗭𝗬𝗞𝗔 𝗗𝗔𝗪𝗡𝗔 𝗡𝗔 𝗭𝗔𝗠𝗞𝗨 𝗞𝗥Ó𝗟𝗘𝗪𝗦𝗞𝗜𝗠. Johann Adolf Hasse za życia był wielbiony przede wszystkim za twórczość operową – dziś rzadko wykonywaną. Jednak jego talent i perfekcyjne opanowanie techniki kompozytorskiej objawiły się nie mniej wyraźnie w jego znakomitych utworach sakralnych. Należy do nich Msza d-moll, która powstała na potrzeby saksońskiego dworu w Dreźnie. I choć po śmierci Hassego jego muzyka popadła w zapomnienie (co Romain Rolland uważał za jedną z największych niesprawiedliwości w dziejach muzyki), to akurat tradycja wykonywania tej właśnie kompozycji podczas niektórych świąt religijnych pozostała żywa aż po wiek XX. Mszę charakteryzuje dość prosta, przejrzysta faktura, dostosowana do specyficznych właściwości akustycznych przestrzeni sakralnych drezdeńskiego dworu. Mimo to utwór zachwyca elegancją przebiegów melodycznych, bogactwem inwencji harmonicznej i mistrzowskim wykorzystaniem różnorodnych możliwości głosów wokalnych i orkiestry.

Miserere c-moll powstało w zgoła innych okolicznościach. Stanowi jeden z pierwszych efektów współpracy, którą Johann Adolf Hasse podjął w latach 30. XVIII wieku z Ospedale degli Incurabili, i którą kontynuował z różną intensywnością niemal do końca życia. Wenecka instytucja, pełniąca w tym czasie funkcję sierocińca dla dziewcząt, słynęła z doskonałego kształcenia muzycznego swoich wychowanek, a odbywające się w niej koncerty cieszyły się międzynarodowym uznaniem. Hasse przeznaczył zatem swoje pierwsze Miserere na głosy żeńskie, i w takim układzie utwór został prawykonany w Ospedale w ramach uroczystości Wielkiego Tygodnia. W późniejszym czasie, prawdopodobnie na potrzeby drezdeńskiego dworu, zaaranżował swoje dzieło na zespół mieszany. Wsłuchując się w finezyjne prowadzenie melodii oraz wyszukane rozwiązania fakturalne i harmoniczne, trudno nie dać się porwać sile ekspresji niesionej przez kolejne strofy biblijnego tekstu w tak sugestywnym muzycznym opracowaniu.

◆ PROGRAM◆

Johann Adolf Hasse

• Msza d-moll

Kyrie I

Christe eleison

Kyrie II

Gloria in excelsis Deo

Domine Deus

Qui tollis

Quoniam tu solus Sanctus

Cum Sancto Spiritu

Credo in unum Deum

Et incarnatus est / Crucifixus

Et resurrexit

Sanctus

Benedictus

Hosanna

Agnus Dei

Dona nobis pacem

• Miserere c-moll

Miserere mei, Deus

Tibi soli peccavi

Ecce enim

Libera me

Quoniam si voluisses

Benigne fac, Domine

Gloria Patri

Sicut erat – Amen

◆ WYKONAWCY ◆

MARTA BOBERSKA sopran

JUSTYNA STĘPIEŃ sopran

RAFAŁ TOMKIEWICZ kontratenor

ALEKSANDER REWIŃSKI tenor

PAWEŁ MICHALCZUK bas

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

KAROL KNAPIŃSKI przygotowanie Zespołu Wokalnego

KRZYSZTOF GARSTKA klawesyn/pozytyw, dyrygent

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/327990

📍Zamek Królewski w Warszawie, Sala Balowa

zmodyfikowano  6 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ