koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
NEON VOICECO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376TpL repertuar grudzień 2025POK - GRUDZIEŃ 2025/ STYCZEŃ 2026
zmodyfikowano  miesiąc temu

Korngold | Brahms | Sibelius

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » CO JEST GRANE » » 1 322 wyświetleń od 16 listopada 2025

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Wykonawcy:
Karolina Nowotczyńska skrzypce
Palina Horbach wiolonczela
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Mirian Khukhunaishvili dyrygent

Erich Wolfgang Korngold – Uwertura do baletu Bałwanek
Johannes Brahms – Koncert podwójny a-moll op. 102


Jean Sibelius – I Symfonia e-moll op. 39

Bilety w cenie: normalne – 50 zł, ulgowe – 30 zł (przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom, osobom powyżej 70 roku życia oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności)
Bilety dostępne w sprzedaży internetowej oraz godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Symfoniczne światy dla wszystkich to projekt, który otwiera przestrzeń muzyki klasycznej dla każdego – niezależnie od miejsca, czasu czy możliwości uczestnictwa na żywo. Dzięki transmisjom online koncerty symfoniczne stają się dostępne szerokiemu gronu odbiorców, pozwalając zanurzyć się w brzmieniu orkiestry i doświadczyć piękna muzyki na najwyższym poziomie. Projekt podkreśla ideę dostępności sztuki jako wspólnego dobra i zaproszenia do świata dźwięków, emocji i wyobraźni.

Trzy kompozycje koncertu ukazują późne oblicza stylu neoromantycznego z jego bogatą ekspresją – elegijne, nostalgiczne barwy i nastroje dzieł Brahmsa i Sibeliusa zostaną skonfrontowane z pełną młodzieńczego entuzjazmu muzyką nastoletniego geniusza, Ericha Wolfganga Korngolda, który wkrótce stać się miał gwiazdą, chociaż jego sława nie miała okazać się trwała.

Johannes Brahms skomponował swój Koncert podwójny a-moll w 1887 roku jako ostatnie wielkie dzieło orkiestrowe i osobisty gest pojednania z legendarnym skrzypkiem Josephem Joachimem. Cieniem na ich relacje położyły się pewne konflikty, a koncert – z udziałem Joachima i wiolonczelisty Roberta Hausmanna – stał się symbolem odnowionej przyjaźni. Dzieło po premierze w Kolonii przyjęto dość chłodno, z czasem doceniono za emocjonalną głębię i szczególny, nostalgiczny i melancholijny koloryt. Nie jest to wirtuozowski popis, lecz rozmowa dwóch instrumentów, w której Brahms ukazuje swój dojrzały, skupiony styl – raczej introspekcję niż dramat. Koncert uznawany jest za artystyczny epilog symfonicznego dorobku autora. W partiach solowych zaprezentują się znakomite wirtuozki: skrzypaczka Karolina Nowotczyńska – koncertmistrzyni i dyrektor Elbląskiej Orkiestry Kameralnej oraz Palina Horbach – koncertmistrzyni wiolonczel naszej Orkiestry.

I Symfonia fińskiego kompozytora Jeana Sibeliusa nie jest natomiast prologiem jego symfonicznej twórczości – miał już bowiem za sobą premiery kilku budzących uznanie poematów symfonicznych. Ukończył ją w 1899 roku w Helsinkach, w okresie rosnących napięć politycznych w Finlandii pod panowaniem rosyjskim. Utwór był pierwszym krokiem ku niezależnemu językowi symfonicznemu kompozytora, późniejszego mistrza tej formy. Choć krytycy doszukiwali się w nim wpływów Czajkowskiego, już wtedy dostrzegano rozkwit własnego idiomu 35-letniego twórcy: gęstego, surowego, pełnego dramatyzmu. Rewizja z 1900 roku, wykonana podczas europejskiego tournée fińskiej orkiestry, przyniosła mu międzynarodowy rozgłos. Symfonia stała się muzycznym symbolem budzącej się fińskiej tożsamości – nie przez cytaty muzyki tradycyjnej, lecz przez swoiście „północny” ton łączący heroizm i dumę, ale też nostalgię i melancholię.

Najmłodszy z tej trójki twórców, Erich Wolfgang Korngold, miał zaledwie trzynaście lat, gdy w 1910 roku w wiedeńskiej Hofoper pokazano jego balet-pantomimę Der Schneemann w orkiestracji jego nauczyciela, Alexandra Zemlinsky’ego. Utwór wzbudził zachwyt, a młodego kompozytora ogłoszono cudownym dzieckiem (nawet „Mozartem XX wieku”); sukces ten rozpoczął jego błyskotliwą karierę. Ta lekka, baśniowa historia o ożywionym bałwanku stała się zapowiedzią późniejszego, pełnego liryzmu i teatralnego blasku stylu Korngolda, jednego z ostatnich romantyków XX wieku, pamiętanego zwłaszcza jako twórca muzyki filmowej (dwa Oscary).

Koncert poprowadzi Mirian Khukhunaishvili, gruziński dyrygent rozwijający międzynarodową karierę. Współzałożyciel i dyrektor Tbilisi Youth Orchestra. Wybitny kapelmistrz Christoph Eschenbach uhonorował go prestiżową Ringmann-Jaross Award. Dyrygował licznymi orkiestrami z różnych krajów świata, bywał też częstym gościem w Polsce (w 2020 roku uzyskał stopień doktora dyrygentury w Akademii Muzycznej w Krakowie). Jest pierwszym dyrygentem Elbląskiej Orkiestry Kameralnej, a od września 2025 – dyrektorem muzycznym Opery Wrocławskiej.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

Przedsięwzięcie jest realizowane z dofinansowaniem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) dla kultury 2025
Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

REGULAMIN SPRZEDAŻY BILETÓW ORAZ UCZESTNICTWA W WYDARZENIACH ARTYSTYCZNYCH na stronie www.sinfoniaiuventus.pl

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  miesiąc temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ