koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaElżbieta Terlikowska/ Rowerekrepertuar listopad
zmodyfikowano  2 dni temu

Korngold | Brahms | Sibelius

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Wykonawcy:
Karolina Nowotczyńska skrzypce
Palina Horbach wiolonczela
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Mirian Khukhunaishvili dyrygent

Erich Wolfgang Korngold – Uwertura do baletu Bałwanek
Johannes Brahms – Koncert podwójny a-moll op. 102


Jean Sibelius – I Symfonia e-moll op. 39

Bilety w cenie: normalne – 50 zł, ulgowe – 30 zł (przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom, osobom powyżej 70 roku życia oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności)
Bilety dostępne w sprzedaży internetowej oraz godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Symfoniczne światy dla wszystkich to projekt, który otwiera przestrzeń muzyki klasycznej dla każdego – niezależnie od miejsca, czasu czy możliwości uczestnictwa na żywo. Dzięki transmisjom online koncerty symfoniczne stają się dostępne szerokiemu gronu odbiorców, pozwalając zanurzyć się w brzmieniu orkiestry i doświadczyć piękna muzyki na najwyższym poziomie. Projekt podkreśla ideę dostępności sztuki jako wspólnego dobra i zaproszenia do świata dźwięków, emocji i wyobraźni.

Trzy kompozycje koncertu ukazują późne oblicza stylu neoromantycznego z jego bogatą ekspresją – elegijne, nostalgiczne barwy i nastroje dzieł Brahmsa i Sibeliusa zostaną skonfrontowane z pełną młodzieńczego entuzjazmu muzyką nastoletniego geniusza, Ericha Wolfganga Korngolda, który wkrótce stać się miał gwiazdą, chociaż jego sława nie miała okazać się trwała.

Johannes Brahms skomponował swój Koncert podwójny a-moll w 1887 roku jako ostatnie wielkie dzieło orkiestrowe i osobisty gest pojednania z legendarnym skrzypkiem Josephem Joachimem. Cieniem na ich relacje położyły się pewne konflikty, a koncert – z udziałem Joachima i wiolonczelisty Roberta Hausmanna – stał się symbolem odnowionej przyjaźni. Dzieło po premierze w Kolonii przyjęto dość chłodno, z czasem doceniono za emocjonalną głębię i szczególny, nostalgiczny i melancholijny koloryt. Nie jest to wirtuozowski popis, lecz rozmowa dwóch instrumentów, w której Brahms ukazuje swój dojrzały, skupiony styl – raczej introspekcję niż dramat. Koncert uznawany jest za artystyczny epilog symfonicznego dorobku autora. W partiach solowych zaprezentują się znakomite wirtuozki: skrzypaczka Karolina Nowotczyńska – koncertmistrzyni i dyrektor Elbląskiej Orkiestry Kameralnej oraz Palina Horbach – koncertmistrzyni wiolonczel naszej Orkiestry.

I Symfonia fińskiego kompozytora Jeana Sibeliusa nie jest natomiast prologiem jego symfonicznej twórczości – miał już bowiem za sobą premiery kilku budzących uznanie poematów symfonicznych. Ukończył ją w 1899 roku w Helsinkach, w okresie rosnących napięć politycznych w Finlandii pod panowaniem rosyjskim. Utwór był pierwszym krokiem ku niezależnemu językowi symfonicznemu kompozytora, późniejszego mistrza tej formy. Choć krytycy doszukiwali się w nim wpływów Czajkowskiego, już wtedy dostrzegano rozkwit własnego idiomu 35-letniego twórcy: gęstego, surowego, pełnego dramatyzmu. Rewizja z 1900 roku, wykonana podczas europejskiego tournée fińskiej orkiestry, przyniosła mu międzynarodowy rozgłos. Symfonia stała się muzycznym symbolem budzącej się fińskiej tożsamości – nie przez cytaty muzyki tradycyjnej, lecz przez swoiście „północny” ton łączący heroizm i dumę, ale też nostalgię i melancholię.

Najmłodszy z tej trójki twórców, Erich Wolfgang Korngold, miał zaledwie trzynaście lat, gdy w 1910 roku w wiedeńskiej Hofoper pokazano jego balet-pantomimę Der Schneemann w orkiestracji jego nauczyciela, Alexandra Zemlinsky’ego. Utwór wzbudził zachwyt, a młodego kompozytora ogłoszono cudownym dzieckiem (nawet „Mozartem XX wieku”); sukces ten rozpoczął jego błyskotliwą karierę. Ta lekka, baśniowa historia o ożywionym bałwanku stała się zapowiedzią późniejszego, pełnego liryzmu i teatralnego blasku stylu Korngolda, jednego z ostatnich romantyków XX wieku, pamiętanego zwłaszcza jako twórca muzyki filmowej (dwa Oscary).

Koncert poprowadzi Mirian Khukhunaishvili, gruziński dyrygent rozwijający międzynarodową karierę. Współzałożyciel i dyrektor Tbilisi Youth Orchestra. Wybitny kapelmistrz Christoph Eschenbach uhonorował go prestiżową Ringmann-Jaross Award. Dyrygował licznymi orkiestrami z różnych krajów świata, bywał też częstym gościem w Polsce (w 2020 roku uzyskał stopień doktora dyrygentury w Akademii Muzycznej w Krakowie). Jest pierwszym dyrygentem Elbląskiej Orkiestry Kameralnej, a od września 2025 – dyrektorem muzycznym Opery Wrocławskiej.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

Przedsięwzięcie jest realizowane z dofinansowaniem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) dla kultury 2025
Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

REGULAMIN SPRZEDAŻY BILETÓW ORAZ UCZESTNICTWA W WYDARZENIACH ARTYSTYCZNYCH na stronie www.sinfoniaiuventus.pl

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  2 dni temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ