DIDO & AENEAS Henry Purcell - Wersja Koncertowa
- 2 października 2025, czwartek» 19:00

Henry Purcell
Dido and Aeneas, Z. 626
Dydona i Eneasz, Z. 626
Wersja koncertowa
Kompozytor | Henry Purcell
Libretto | Nahum Tate
Realizatorzy
Kierownictwo muzyczne | Dirk Vermeulen
Obsada
Dydona | Dorota Szczepańska
Eneasz | Artur Janda
Belinda | Teresa Marut
Kobieta (Dama) | Magdalena Stefaniak
Czarownica | Joanna Motulewicz
Pierwsza Wiedźma | Anna Koehler
Druga Wiedźma | Anna Górska
Żeglarz | Zbigniew Malak
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego | Krzysztof Kusiel-Moroz
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV)
Dyrygent | Dirk Vermeulen
Historia wiecznie żywa
Roger North, prokurator generalny na dworze Jakuba II Stewarta, wielki orędownik geniuszu Henry’ego Purcella, określił tego kompozytora mianem Orpheus Britannicus, uznając go za człowieka, który czegokolwiek dotknął się w muzyce, czynił to doskonałym owocem jego geniuszu. Wsłuchując się w Dydonę i Eneasza, najdoskonalszy owoc talentu kompozytora, nie sposób nie zgodzić się z tym twierdzeniem. Nic więc dziwnego, że to właśnie Purcellowi przyznawana jest palma pierwszeństwa w poczcie najważniejszych postaci muzyki brytyjskiej. Urodzony w 1659 r. przez wieki uznawany był za najważniejszego angielskiego kompozytora. Nikt, jak właśnie on, nie rozkochał wyznawców w sztuce operowej i w pieśniach. Już jako dziesięciolatek napisał odę na cześć urodzin króla, a był to czas, kiedy dopiero rozpoczął swoją edukację muzyczną w Westminster School, ostatecznie zwieńczoną objęciem w 1679 r. funkcji organisty westminsterskiego (i to po samym Johnie Blowie – mentorze Purcella). Od tego czasu działalność kompozytora rozwijała się na dwóch płaszczyznach. Z jednej strony oddawał się muzyce sakralnej, często związanej z uroczystościami dworskimi. Jak sam mówił, Chrystus stał się dlań niewzruszonym fundamentem. Z drugiej strony cały czas jakaś niewidzialna siła ciągnęła go ku operze. Ta „choroba’’ – miłość do opery, sprawiała, że – jak twierdził – zdawał się mieć dar unoszenia w powietrzu. Można powiedzieć, że ta artystyczna droga przypominała wykres sinusoidy, jednak z czasem Purcell zaczął bardziej skupiać się na dziełach scenicznych. Zarówno współcześni mu krytycy, jak i badacze jego spuścizny jednomyślnie podkreślają, że posiadał wielki dar odnajdywania melodii w wersach poezji i dramatów, co sprawiało, że oprawiał je muzyką w sposób tak naturalny, jakby zawsze utkane były z liter wprost na pięciolinii. Dydona i Eneasz uznawana jest za jedyną stuprocentową operę barokową tego kompozytora, skupioną wyłącznie na muzyce, bowiem w innych jego dziełach słowo mówione na równi współgra z muzyką wokalno-instrumentalną. Ale czemu się dziwić, skoro sam kompozytor mówił: Muzyka i poezja zawsze były uznawane za Siostry, które idąc ramię w ramię wspierają się nawzajem. Tak jak poezja jest harmonią słów, tak muzyka jest harmonią nut, i tak jak poezja wznosi się ponad prozę i oratorium, tak muzyka jest wywyższeniem poezji. Obie mogą się wyróżniać, ale z pewnością są najdoskonalsze, gdy są wyważone-spójne, ponieważ nic nie chce wtedy wywyższyć żadnej z ich doskonałości. To trzyaktowe, niezwykle zwarte dzieło pierwszy raz zabrzmiało najprawdopodobniej 11 kwietnia 1689 r. w Boarding School for Girls (Londyn) z Purcellem grającym na klawesynie. Uznaje się, że po znakomitym przyjęciu Purcella na królewskim dworze, stworzył on Dydonę i Eneasza dla Karola II, króla Anglii, Szkocji i Irlandii, jednak ten przedwcześnie zmarł, nigdy nie usłyszawszy dzieła. Ostatecznie uświetniło ono czas koronacji Wilhelma III Orańskiego i Marii II Stuart. Samo dzieło oparte na libretcie Nahuma Tate’a przywołuje Eneidę (Pieśń IV) Wergiliusza, ściślej tragiczną miłość tytułowych bohaterów. O tym jak inspirujący to fragment dzieła świadczy chociażby fakt, iż właśnie do wątku tejże miłości oraz śmierci Dydony po odejściu Eneasza, odwołują się dzieła malarstwa klasycznego, natomiast w pięcioaktowej operze Les Troyens przywołuje je Hector Berlioz (1858 r.). Również popkultura umiejętnie zaanektowała wiele od Purcella. Dość wspomnieć frazy z Muzyki na pogrzeb królowej Marii, które w elektronicznej transkrypcji trzykrotnej laureatki Grammy, Wendy Carlos, trafiły do ścieżki dźwiękowej filmu Mechaniczna pomarańcza Stanleya Kubricka. Prawdziwy renesans popularności dzieła datowany jest na koniec pierwszej dekady XXI wieku, związany był z 350. rocznicą urodzin Purcella, dzieło zostało zaprezentowane na wielu prestiżowych scenach świata. Chętnie anektowaną ją do eksperymentów z uwspółcześnianiem fabuły, oprawiano animacjami bądź tańcem nowoczesnym. Tym razem dzieło oddane zostanie pod osąd melomanom w Warszawskiej Operze Kameralnej, co dowodzi, że pomimo upływu ponad 300 lat, muzyka ta wciąż tętni życiem inspirując kolejne pokolenia artystów.
BILETY:
150 zł - strefa I
120 zł - strefa II
Bilety można kupić w sklepie internetowym Polskiego Radia sklep.polskieradio.pl, na stronie www.bilety24.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego godzinę przed koncertem.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
OPPA 2006
17 listopada 2006 - 16:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
28 002muzyka
Jak drogie są wspomnienia
17 listopada 2006 - 15:30
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
28 357muzyka
Koncert zespołu ADID
13 listopada 2006 - 15:30
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
28 535muzyka
Pani Jesień dary niesie
29 października 2006 - 11:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
28 643muzyka
Koncert Marka Ravskiego
20 października 2006 - 15:30
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
28 640muzyka
WIECZÓR Z BARDEM
12 października 2006 - 18:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
29 085muzyka
Kolekcjoner wspomnień
5 maja 2006 - 10:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
28 977muzyka
II Przegląd Piosenki Politycznej
30 sierpnia 2005 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
28 988muzyka
Monika Świtaj
30 sierpnia 2005 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
29 028muzyka
Etniczny Karnawał
22 stycznia 2005 - 19:00
Dom Kultury RAKOWIEC
ul. Wiślicka 8 Warszawa
29 086muzyka
KROKE - Wieczór Muzyki Żydowskiej
28 listopada 2004 - 18:00
Dom Kultury RAKOWIEC
ul. Wiślicka 8 Warszawa
29 190muzyka
Folkowe Podróze
27 listopada 2004 - 18:00
Dom Kultury RAKOWIEC
ul. Wiślicka 8 Warszawa
30 025muzyka
Muzyka Jednej Góry
26 listopada 2004 - 18:00
Dom Kultury RAKOWIEC
ul. Wiślicka 8 Warszawa
29 336muzyka
Wieczór Muzyki Ormiańskiej
25 listopada 2004 - 19:00
Dom Kultury RAKOWIEC
ul. Wiślicka 8 Warszawa
29 215muzyka
RAIDEN
23 czerwca 2006 - 20:00
Centralny Dom Qultury
ul. Burakowska 12 Warszawa
29 080muzyka
On-U Sound Live at CDQ Warsaw 2004
25 września 2004 - 21:00
Centralny Dom Qultury
ul. Burakowska 12 Warszawa
29 274muzyka
Protoplaści avant-popu
13 stycznia 2006 - 21:00
Centralny Dom Qultury
ul. Burakowska 12 Warszawa
29 184muzyka














