koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
zmodyfikowano  4 dni temu  »  

IV FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MUZYKA FRANCUSKA / TITON ET L’AURORE

CO jest GRANE » 563 wyświetleń od 21 lipca 2025
  • 5 października 2025, niedziela
    » 19:00

„Gdybym nie mógł być Rameau, z pewnością nie chciałbym stać się nikim innym, jak tylko Mondonvillem” – deklarował Pierre-Louis Daquin, syn słynnego kompozytora Louisa-Claude’a Daquina. Nie on jeden wysoko cenił pochodzącego z Narbonne muzyka. W głośnej debacie zwanej Querelle des Bouffons, która wybuchła w Paryżu w połowie XVIII wieku, Jean-Joseph Cassanéa de Mondonville (1711-1772) odegrał szczególną rolę. Jego dzieło Titon et l’Aurore, którego prapremiera odbyła się w styczniu 1753 roku, stało się orężem frakcji stawiającej osiągnięcia opery francuskiej ponad tradycją włoską. Mityczna opowieść o pasterzu Tytonie zakochanym ze wzajemnością w bogini poranka stała się przyczynkiem do wykreowania zachwycających muzycznych obrazów. Zarówno recytatywy i arie, jak i pełne koloru ustępy instrumentalne doskonale realizują powierzone im zadania, sugestywnie oddzielając dzień od nocy, oddając zmienne nastroje i różnorakie charaktery bohaterów.

W inscenizacji reżyserowanej przez Natalię Babińską Tyton przyjmuje postać młodego błyskotliwego astronoma, który jest uosobieniem rozumu. Jego muza i ukochana – Aurora – niczym Iskra Boża wskazuje mu właściwą drogę naukowych poszukiwań i moralnych wyborów, wspierając w dążeniu do dokonania odkrycia zmieniającego bieg historii świata. Na drodze do ich szczęścia staje nienawidzący wolności Eol oraz zakłamana manipulatorka Pales. Tylko niezłomna konsekwencja i niegasnąca wiara w sens obranej drogi mogą przeprowadzić kochanków przez nikczemne próby zniewolenia ich ciał i umysłów, a ludzkość poprowadzić ku nowej nadziei.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA

REŻYSERIA NATALIA BABIŃSKA

SCENOGRAFIA I KOSTIUMY ALEKSANDRA REDA

CHOREOGRAFIA JACEK PRZYBYŁOWICZ

REŻYSERIA ŚWIATEŁ MACIEJ IGIELSKI

PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO KAROL KNAPIŃSKI

KONSULTACJE JĘZYKOWE GERARD EDERY

ASYSTENCI REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA

INSPICJENTKI TATIANA HEMPEL-GIERLACH, WANDA KARPIŃSKA

◆ OBSADA ◆

TITON Bartosz Gorzkowski / Sylwester Smulczyński

L’AURORE Marta Boberska / Julia Pliś

PROMÉTHÉE / EOLE Paweł Michalczuk / Jędrzej Suska

PALÉS Marta Brzezińska-Szmaj / Olga Pasiecznik

L’AMOUR / UNE NYMPHE Iwona Lubowicz / Joanna Sojka

TANCERZE Joanna Lichorowicz-Greś, Vova Makovskyi, Volodymyr Ryga, Izabela Zawadzka

Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej

Zespół instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA dyrygent

📍Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  4 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ