koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - czerwiec 2025 - nr 372 - już do pobrania
zmodyfikowano  miesiąc temu  »  

VIII LETNI FESTIWAL POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / OPERA SERIA / DIDO AND AENEAS

CO jest GRANE » 3 465 wyświetleń od 12 marca 2025
  • 21 czerwca 2025, sobota
    » 19:00

Partnerem VIII Letniego Festiwalu Polskiej Opery Królewska / OPERA SERIA jest RUCH MUZYCZNY.

Dido and Aeneas (Dydona i Eneasz) to pierwsze dzieło dramatyczne „brytyjskiego Orfeusza” – Henry’ego Purcella. Okoliczności powstania tej trzyaktowej opery do libretta Nahuma Tate’a spowijają jednak mroki historii. Oryginalny rękopis zaginął. Brak też pewności co do tego, czy prawykonanie opery w Chelsea w 1689 roku nie było w istocie wznowieniem wystawianego już wcześniej spektaklu. Pewnym jest natomiast, że w XX wieku dzieło to zyskało należytą sławę i stało się jedną z najczęściej nagrywanych oper sprzed epoki Mozarta.

Podstawą dla jednego z najgenialniejszych utworów angielskiego baroku jest historia tragicznej miłości Dydony i Eneasza, przekazana w Wergiliuszowej Eneidzie. Henry Purcell zdołał zaś przełożyć na język dźwięków dramat postaci i różnorodność emocji bohaterów. W niewielkiej pod względem rozmiarów formie kompozytor mieści bogactwo symboliki starożytnej opowieści o sile miłości i przeznaczenia.

Nie dziwi fakt, iż Dido and Aeneas jest uznawana za pierwszą angielską operę narodową. W doskonale skonstruowanym libretcie świat mitu łączy się z lokalną tradycją. Śródziemnomorską scenerię uzupełniają rysunki postaci (wiedźm i czarownic) bliższe opowieściom brytyjskim i irlandzkim, zaś w samej muzyce odnaleźć można cały wachlarz obowiązujących w tym czasie w Europie form i technik. Purcell dba bowiem o muzyczną różnorodność, doskonale integrując wzory francuskie i włoskie z angielskim folklorem.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA

REŻYSERIA, REŻYSERIA ŚWIATEŁ NATALIA KOZŁOWSKA

SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO

CHOREOGRAFIA ANNA KORBOLEWSKA

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO KAROL KNAPIŃSKI

ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK

INSPICJENT TATIANA HEMPEL-GIERLACH

◆ OBSADA PROLOGU ◆

FEBUS Michał Janicki

PIERWSZA NEREIDA Justyna Reczeniedi

DRUGA NEREIDA Iwona Lubowicz

WENUS Olga Pasiecznik

WIOSNA Marta Boberska

PIERWSZA PASTERKA Agnieszka Kozłowska

DRUGA PASTERKA Agnieszka Drążczyk

ON Grzegorz Żołyniak

ONA Aleksanda Klimczak

◆ OBSADA OPERY ◆

BELINDA Marta Boberska

DYDONA Olga Pasiecznik

DRUGA DAMA Agnieszka Kozłowska

ENEASZ Michał Janicki

CZAROWNICA Dorota Lachowicz

PIERWSZA WIEDŹMA Justyna Reczeniedi

DRUGA WIEDŹMA / DUCH Iwona Lubowicz

MARYNARZ Jakub A. Grabowski

TANCERZE Joanna Lichorowicz-Greś, Sławomir Greś

Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA dyrygent

Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/301426

📍Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  miesiąc temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ