DEE DEE BRIDGEWATER
- 3 marca 2008, poniedziałek» 20:00

Dee Dee Bridgewater
& MALIAN DANCERS AND SINGERS
Dee Dee Bridgewater - to jedna z ikon współczesnej wokalistyki jazzowej, artystka o ugruntowanej pozycji zawodowej, niezwykle popularna i uwielbiana na całym świecie. Wielokrotnie nagradzana i nominowana do prestiżowych nagród (od Grammy Awards po Jazz Academy Awards) jest dzisiaj bodaj najważniejszą wokalistką, która w niezwykle umiejętny sposób łączy jazz z muzyką rozrywkową, etniczna i wspaniałą sztuką estradową. Jej jedyny w Polsce koncert oparty będzie w znacznej mierze na jej najnowszym, entuzjastycznie przyjętym przez publiczność i krytyków albumie „ Red Earth” – zrealizowanym wspólnie z muzykami z Mali. Jaki napisał krytyk magazynu Jazz Hot „…potwierdza to wszystko, co już podejrzewaliśmy wcześniej: Dee Dee Bridgewater jest jedną z największych artystek tego końca wieku i, gdy chodzi o wokalistykę jazzową, jedną z piękniejszych obietnic na następny wiek ".
Denise Garret-Bridgewater urodziła się (27 maja 1950 roku ) nad brzegami Mississippi, w Memphis, w stanie Tennessee. Ojciec, trębacz Matthew Garrett, jeden z wielkich lokalnych idoli swingu uczył w Manassas High School w Memphis ( uczniami byli m.in Booker Little, Frank Strozier, George Coleman, Charles Lloyd, Harold Mabern, Phineas Newborn – późniejsi wielcy nowoczesnego jazzu). Już będąc licealistką w Flint w stanie Michigan, Dee Dee decyduje się na śpiew i zakłada nawet autorskie trio wokalne specjalizujące się w rytmach rocka i rhythm and bluesa. Przełomowym w jej karierze okazuje się rok 1970, kiedy jako studentka University of Illinois, poślubia popularnego trębacza lokalnej orkiestry -Cecila Bridgewatera.Wraz z mężem, ktory zatrudniony zostaje w zespołach Horace’a Silvera, wyjeżdża do Nowego Jorku. Początkowo podśpiewuje w klubach Greenwich Village i knajpach Manhattanu, ale juz w styczniu 1971 zostaje zatrudniona – jako wokalistka – w słynnym w big bandzie Thada Jonesa i Mela Lewisa. Nieoczekiwania Dee Dee staje się główną atrakcją poniedziałkowych koncertów orkiestry w słynnym klubie Village Vanguard. Równocześnie,wraz z mężem i jego bratem saksofonistą i klarnecistą Ronaldem Bridgewaterem promują własną grupą (do roku 1974 nagrali razem kilka płyt, w tym dobrze przyjęty album „Afro Blue”), szlifując warsztat i nagrywając rewelacyjną płytę z big bandem Jonesa i Lewisa „Suite for Pops ».Dee Dee Bridgewater nie zachłystuje się pierwszym sukcesem; pojawia się na estradach Nowego Jorku, w klubach i barach synkopującego Manhattanu, współpracuje z wieloma muzykami oraz zespołami (m.in..z Loud Minority Big Band saksofonisty i aranżera Franka Fostera, formacją bluesmana Buddy’ego Terry’ego, saksofonistą Pharoahem Sandersem, grupami perkusisty Normana Connorsa, czy też basistą Stanley’em Clarkem ). Jej zainteresowanie muzyczne są niezwykle szerokie, czego dowodem są najróżniejsze muzyczne konstelacje w jakich uczestniczy. W lipcu 1973 podczas legendarnego festiwalu Newport w Nowym Jorku, wokalistka bierze udział w wykonaniu arcytrudnej i kontrowersyjnej „Freedom Now’s Suite” perkusisty oraz innowatora jazzu Maxa Roacha. W kwartecie, w którym gra również ekscentryczny awangardowy pianista Cecil Taylor subtelna wokalistyka Dee Dee staje sie integralnym instrumentem całego, karkołomnego pomysłu jazzowego. Być może koncert ten stał się momentem przełomowym w jazzowej karierze artystki ; do wspólnych projektów zapraszają ją najwybitniejsi jazzu:Roy Haynes, Sonny Rollins, Dexter Gordon, Dizzy Gillespie, Cecil McBee, Billy Harper, Reggie Workman, Roland Kirk, Jeanne Lee, Heiner Stadler …
Europejscy fani jazzu odkryli Dee Dee Bridgewater w 1973 roku. Krótkie włosy, sylwetka i sposób bycia masajskiej księżniczki, twarz anioła i aksamitny głos – młoda wokalistka wykonała w czasie francuskiego na Festival de Chateauvallon. Tylko trzy utwory, ale to wystarczyło, by uwieść publiczność i krytyków ( „ przybyła nareszcie Dee Dee Bridgewater, wspaniała wokalistka, za parę lat z pewnością jedna z największych” - pisał wówczas prestiżowy Jazz Hot Magazine). Tego wieczoru, Dee Dee Bridgewater zaśpiewała wraz z najciekawszą nowojorską orkiestrą jazzową T.Jonesa i M.Lewisa. Piękna Dee Dee podbiła wówczas Francję, ale to także Francja zauroczyła amerykańską artystkę, która zamieszka w Paryżu przez kolejnych kilkanaście lat.
« Afro Blue » - jej pierwszy własny album, ukazuje się w 1974 wydany przez japońskie Trio Records, ale aby zaistnieć mocniej na jazzowym rynku w 1976 roku podpisuje kontrakt z prestiżową wytwórnią Warner Brothers i nieoczekiwanie … porzuca stylistykę jazzu, by wtopić się w coraz popularniejsze i komercyjne rytmy disco, muzyki folkowej i tzw.muzaka. Dla kolejnych wielkich i znaczących wytwórni ( Atlantic Records, Elektra Records), nagrywa serię mało juz dziś interesujących komercyjnych projektów i coraz mocniej oddala się od jazzu. Pojawia się na Broadwayu, w komedii muzycznej « The Wiz. « oraz ( w 1984 roku) w paryskiej premierze rewii „ Sophisticated Ladies”. I choc za te role zbiera nagrody ( np. "Best Actress in a Musical" i Tony Award za „The Wiz”) to coraz wyraźniej nie może odnaleźć własnej drogi.
Po raz drugi rozwiedziona, w poszukiwaniu bardziej spokojnego życia, mniej natarczywego niż nowojorskie, w poszukiwaniu również własnej autentyczności, decyduje się zamieszkać we Francji. I jest to początek drugiej kariery, związanej z powrotem do jazzu.!Przez kolejne lata Dee Dee Bridgewater precyzyjnie czuwa nad kreacja własnej sztuki i kariery. Z jednej strony gra rolę Billie Holiday w sztuce „Lady Day”, uczestniczy w powstaniu opery „Cosmopolitan Greetings” George’a Gruntz i Allena Ginsberga, z drugiej każdego wieczoru zapełnia salę prestiżowego klubu New Morning, stając na czele własnego kwartetu. Sukcesy odnoszone przez artystkę w bardziej komercyjnej muzyce skłaniają ją do poszerzenia repertuaru także o popularne utwory, przez co nie gubi jazzowego charakteru jej wokalistyki. Tak odebrano sukces interesującego duet z Rayem Charlesem w piosence "Til The Next Somewhere" ze wspaniałej płyty „Precious Things”).
Dee Dee Bridgewater nagrywa, w znakomitych warunkach, i produkuje wyróżniające się płyty czysto jazzowe. „Keeping Tradition” (1992) w kwartecie ze wspaniały pianistą Thierrym Eliez,, „ Love and Peace” (1994)- poświęcony muzyce Horace Silvera ( z jego gościnnym udziałem oraz z Jimmym Smithem na organach), „Dear Ella « (1997)- przepiękny hołd złożony Elli Fitzgerald, magrany ze wspaniałym zespoołem jazowych gwiazd (Lou Levy (piano), Kenny Burrell (gitara), Milt Jackson (wibrafon), Ray Brown (kontrabas), Grady Tate (perkusja), Slide Hampton (puzon), Cecil Bridgewater (trąbka), Antonio Hart (saksofony.Koncertowy album « Live at Yoshi’s” jest prawdziwym fajerwerkiem. Wspomagana przez sekcję rytmiczną, Dee Dee Bridgewater jest po prostu królewska. Artystka w każdym calu, łącząca energię, wirtuozerię, swing, grację, humor i radość muzykowania.„ Live at Yoshi’s „ jaki napisał krytyk magazynu Jazz Hot „…potwierdza to wszystko, co już podejrzewaliśmy wcześniej: Dee Dee Bridgewater jest jedną z największych artystek tego końca wieku i, gdy chodzi o wokalistykę jazzową, jedną z piękniejszych obietnic na następny wiek „.
Po takiej rekomendacji artystka uczynila uklon w stronę swej drugiej ojczyzny; nagrała przepiekny album „J’ ai Deus Amours” z brawurowymi, jazzowymi interpretacjami wielkich standardów muzyki francuskiej. Recital na festiwalu Antibes /Juan-Les –Pins (zarejestrowany także na DVD) stał się najważniejszym wydarzeniem w dziejach tej prestiżowej imprezy i wielkim sukcesem artystki.Dee Dee Bridgewwater, jak niegdyś w latach trzydziestych Joséphine Baker, stała się ulubieńcem francuskiej publiczności. Telewizje, koncerty, kluby, festiwale: widać ją wszędzie. Podczas gdy wielkie i popularne w Europie wokalistki Ella Fitzgerald, Billie Holiday, Sarah Vaughan, Dinah Washington, Carmen McRae czy Betty Carter zniknęły z jazzowej orbity, to Dee Dee Bridgewater jest uniwersalną inkarnacją ich jazzowej wokalistyki, ekspertką scata, swobodnie, zmysłowo i ekspresyjnie czującą się w każdym kontekście tej muzyki.

Dee Dee Bridgewater & MALIAN DANCERS AND SINGERS

Dee Dee Bridgewater
Komedia odlotowa, czyli lumbago + Retro imprezka
4 grudnia 2024 - 19:00
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
6 202teatr
Sprzedawca Życzeń
3 grudnia 2024 - 19:00
Teatr Imka
ul. Kocjana 3 Warszawa
4 994teatr
Nagranie nowych żartów
3 grudnia 2024 - 17:30/20jest więcej terminów
Centralna Spółdzielnia Komediowa
ul. Żurawia 22 Warszawa
5 981teatr
Po prostu...Filharmonia! 3.12.2024 g. 19
3 grudnia 2024 - 19:00
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna
Moniuszki 5 Warszawa
2 964muzyka
Po prostu...Filharmonia! 2.12.2024 g. 19
2 grudnia 2024 - 19:00
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna
Moniuszki 5 Warszawa
2 980muzyka
Dieter Bohlen (Modern Talking)
2 grudnia 2024 - 20:00
Klub Progresja
ul. Fort Wola 22 Warszawa
6 897teatr
Pink Floyd History: Welcome to the Machine Tour
2 grudnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Klub Stodoła
ul. Stefana Batorego 10 Warszawa
3 547muzyka
Jeszcze nigdy nie było tak dobrze - 20-lecie Kabaretu
2 grudnia 2024 - 18:00
Teatr Muzyczny ROMA
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
141 283teatr
Targi Akwarystyczne Targi Akwarystyczne - ZooEgzotyka
1 grudnia 2024 - 10:00
OSiR Praga-Południe: Hala Sportowa Siennicka
Siennicka 40B Warszawa
4 213teatr
Grigory Sokołow 1.12.2024 godz. 19.00
1 grudnia 2024 - 19:00
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
2 804muzyka
Popołudnie dla Małych Melomanów 1.12.2024 g. 14
1 grudnia 2024 - 14:00
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna
Moniuszki 5 Warszawa
2 756muzyka
Poranek dla Małych Melomanów 1.12.2024 g. 11
1 grudnia 2024 - 11:00
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna
Moniuszki 5 Warszawa
2 764muzyka
Interaktywna świąteczna bajka dla całej rodziny
1 grudnia 2024 - 13:00jest więcej terminów
Dom Kultury Włochy
Ul. Bolesława Chrobrego 27 Warszawajest więcej miejsc
80 015teatr
Balet Dziadek do orzechów - familijny spektakl baletowy
1 grudnia 2024 - 11:00/14
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
128 241teatr
KONCERT 6\. - 9\. Festiwal muzyczny “TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje.”
1 grudnia 2024 - 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Modzelewskiego 59 Warszawa
4 726muzyka
Anna Marucha & Friends KONCERT: „Ella Swings The Blues” (Ella Fitzgerald Tribute)
30 listopada 2024 - 20:00
Klub Sinus
Wał Miedzeszyński 99 Warszawa
2 307muzyka
Festival Latino | Capitol Club Warsaw
30 listopada 2024 - 23:00
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
2 124muzyka