Zemsta nietoperza
- 17 października 2013, czwartek» 10:00, 13:10, 14:30, 16:40, 18:50, 21:00
- 16 października 2013, środa» 10:10, 12:20, 14:30, 16:40, 18:50
- 15 października 2013, wtorek» 10:10, 12:20, 14:30, 16:40, 18:50
- 9 października 2013, środa» 17:50, 20:30
- 8 października 2013, wtorek» 12:50, 17:50, 20:30
- 7 października 2013, poniedziałek» 10:10, 14:45, 17:40
- 6 października 2013, niedziela» 13:00, 16:00, 20:30
- 5 października 2013, sobota» 10:30, 13:30, 16:30, 21:00
- 4 października 2013, piątek» 13:30, 16:30, 21:00
- 17 października 2013, czwartek» 13:15, 15:30, 18:00, 20:15, 22:30
- 16 października 2013, środa» 13:15, 15:30, 18:00, 20:15, 22:30
- 15 października 2013, wtorek» 13:15, 15:30, 18:00, 20:15, 22:30
- 9 października 2013, środa» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 8 października 2013, wtorek» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 7 października 2013, poniedziałek» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 6 października 2013, niedziela» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 5 października 2013, sobota» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 4 października 2013, piątek» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 17 października 2013, czwartek» 14:15, 16:30, 18:45, 21:00, 22:15
- 16 października 2013, środa» 14:15, 16:30, 18:45, 21:00, 22:15
- 15 października 2013, wtorek» 14:15, 16:30, 18:45, 21:00, 22:15
- 9 października 2013, środa» 13:00, 16:00, 19:00, 22:00
- 8 października 2013, wtorek» 13:00, 16:00, 19:00, 22:00
- 7 października 2013, poniedziałek» 13:00, 16:00, 19:00, 22:00
- 6 października 2013, niedziela» 10:00, 13:00, 16:00, 19:00, 22:00
- 5 października 2013, sobota» 13:00, 16:00, 19:00, 22:00
- 4 października 2013, piątek» 13:00, 16:00, 19:00, 22:00
- 17 października 2013, czwartek» 11:00, 13:15, 15:30, 17:45, 20:00
- 16 października 2013, środa» 11:00, 13:15, 15:30, 17:45, 20:00
- 15 października 2013, wtorek» 11:00, 13:15, 15:30, 17:45, 20:00
- 9 października 2013, środa» 12:30, 15:30, 18:30, 21:30
- 8 października 2013, wtorek» 12:30, 15:30, 18:30, 21:30
- 7 października 2013, poniedziałek» 12:30, 15:30, 18:30, 21:30
- 6 października 2013, niedziela» 12:30, 15:30, 18:30, 21:30
- 5 października 2013, sobota» 12:30, 15:30, 18:30, 21:30
- 4 października 2013, piątek» 12:30, 15:30, 18:30, 21:30
- 17 października 2013, czwartek» 10:20, 12:40, 15:00, 17:20, 19:40, 22:00
- 16 października 2013, środa» 10:20, 12:40, 15:00, 17:20, 19:40, 22:00
- 15 października 2013, wtorek» 10:20, 12:40, 15:00, 17:20, 19:40, 22:00
- 9 października 2013, środa» 12:00, 15:00, 18:00, 20:30, 21:00
- 8 października 2013, wtorek» 12:00, 15:00, 18:00, 20:30, 21:00
- 7 października 2013, poniedziałek» 12:00, 15:00, 18:00, 20:30, 21:00
- 6 października 2013, niedziela» 12:00, 15:00, 18:00, 20:30, 21:00
- 5 października 2013, sobota» 12:00, 15:00, 18:00, 20:30, 21:00
- 4 października 2013, piątek» 12:00, 15:00, 18:00, 20:30, 21:00
- 17 października 2013, czwartek» 10:40, 13:00, 15:20, 17:40, 20:00
- 16 października 2013, środa» 10:40, 13:00, 15:20, 17:40, 20:00
- 15 października 2013, wtorek» 10:40, 13:00, 15:20, 17:40, 20:00
- 9 października 2013, środa» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 8 października 2013, wtorek» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 7 października 2013, poniedziałek» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 6 października 2013, niedziela» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 5 października 2013, sobota» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 4 października 2013, piątek» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 17 października 2013, czwartek» 11:20, 13:40, 16:00, 18:20, 20:40
- 16 października 2013, środa» 11:20, 13:40, 16:00, 18:20, 20:40
- 15 października 2013, wtorek» 11:20, 13:40, 16:00, 18:20, 20:40
- 9 października 2013, środa» 11:00, 14:00, 17:00, 20:00, 22:00
- 8 października 2013, wtorek» 11:00, 14:00, 17:00, 20:00, 22:00
- 7 października 2013, poniedziałek» 11:00, 14:00, 17:00, 20:00, 22:00
- 6 października 2013, niedziela» 11:00, 14:00, 17:00, 20:00, 22:00
- 5 października 2013, sobota» 11:00, 14:00, 17:00, 20:00, 22:00
- 4 października 2013, piątek» 11:00, 14:00, 17:00, 20:00, 22:00
- 25 grudnia 2013, środa» 19:00
- 17 października 2013, czwartek» 09:30, 13:00, 18:45, 20:45
- 16 października 2013, środa» 09:30, 13:00, 18:45, 20:45
- 15 października 2013, wtorek» 09:30, 13:00, 18:45, 20:45
- 30 grudnia 2013, poniedziałek» 15:30
- 29 grudnia 2013, niedziela» 15:00, 20:00
- 28 grudnia 2013, sobota» 20:00
- 27 grudnia 2013, piątek» 20:00
- 23 grudnia 2013, poniedziałek» 19:00
- 22 grudnia 2013, niedziela» 19:30
- 21 grudnia 2013, sobota» 19:30
- 20 grudnia 2013, piątek» 19:00
- 9 października 2013, środa» 12:00, 14:00, 15:00, 16:50, 17:50, 20:40
- 8 października 2013, wtorek» 11:00, 12:00, 13:50, 15:00, 16:40, 19:30, 21:30
- 7 października 2013, poniedziałek» 11:30, 12:20, 14:20, 15:10, 17:10, 18:00, 20:50
- 6 października 2013, niedziela» 11:50, 12:50, 14:40, 15:40, 18:30, 19:35, 21:20
- 5 października 2013, sobota» 12:00, 13:20, 15:00, 16:10, 19:00, 21:50, 22:40
- 4 października 2013, piątek» 10:30, 12:00, 13:20, 15:00, 16:10, 19:00, 21:50, 22:40
- 17 października 2013, czwartek» 12:00, 15:45, 19:30
- 16 października 2013, środa» 13:15, 15:15
- 22 grudnia 2013, niedziela» 17:30
- 21 grudnia 2013, sobota» 20:00
- 20 grudnia 2013, piątek» 20:00
- 17 października 2013, czwartek» 09:30, 12:10, 14:50, 17:30, 20:15
- 16 października 2013, środa» 09:30, 12:10, 14:50, 17:30, 20:15
- 15 października 2013, wtorek» 09:30, 12:10, 14:50, 17:30, 20:15
- 9 października 2013, środa» 10:10, 13:30, 16:50, 20:10
- 8 października 2013, wtorek» 10:10, 13:30, 16:50, 20:10
- 7 października 2013, poniedziałek» 10:10, 13:30, 16:50, 20:10
- 6 października 2013, niedziela» 09:20, 13:30, 16:50, 20:10
- 5 października 2013, sobota» 09:20, 13:30, 16:50, 20:10
- 4 października 2013, piątek» 10:10, 13:30, 16:50, 20:10
- 3 października 2013, czwartek» 20:20
- 17 października 2013, czwartek» 14:00, 16:50, 19:20, 22:00
- 16 października 2013, środa» 14:00, 16:50, 19:20, 22:00
- 15 października 2013, wtorek» 14:00, 16:50, 19:20, 22:00
- 9 października 2013, środa» 11:50, 15:00, 18:20, 21:40
- 8 października 2013, wtorek» 11:50, 15:00, 18:20, 21:40
- 7 października 2013, poniedziałek» 11:50, 15:00, 18:20, 21:40
- 6 października 2013, niedziela» 11:50, 15:00, 18:20, 21:40
- 5 października 2013, sobota» 11:50, 15:00, 18:20, 21:40
- 4 października 2013, piątek» 11:50, 15:00, 18:20, 21:40
- 17 października 2013, czwartek» 15:30, 18:15, 20:50
- 16 października 2013, środa» 15:30, 18:15, 20:50
- 15 października 2013, wtorek» 12:30, 18:15, 20:50
- 23 grudnia 2013, poniedziałek» 20:15
- 22 grudnia 2013, niedziela» 20:15
- 21 grudnia 2013, sobota» 20:15
- 20 grudnia 2013, piątek» 20:15
- 19 grudnia 2013, czwartek» 18:00
- 17 października 2013, czwartek» 14:45, 18:20, 20:30
- 16 października 2013, środa» 13:15, 18:20, 20:30
- 15 października 2013, wtorek» 12:00, 14:45, 18:20, 20:30

Zemsta nietoperza
Operetka w 3 aktach
- Libretto:Carl Haffner i Richard Genee
wg Henri Meilhaca i Ludovica Halevy'ego
Prapremiera: Wiedeń, kwiecień 1874
- Kierownictwo muzyczne: Ewa Michnik
- Inscenizacja i reżyseria: Helena Kaut-Howson
- Dekoracje: Paweł Dobrzycki
- Kostiumy: Małgorzata Słoniowska
- Przygotowanie choru: Małgorzata Orawska
- Asystent reżysera: Adam Frontczak
- Reżyseria świateł: Paweł Dobrzycki/Bogumił Palewicz
Zemsta nietoperza to przede wszystkim arcydzieło, zupełnie legalnie należące do skarbnicy repertuaru operowego, choć w swoim czasie było to rownież szczytowe osiągnięcie teatru operetkowego.
Obecnie operetka jako genre nieco się już przeżyła i ewoluuje raczej w kierunku musicalu, a jednakZemsta nietoperza pozostaje dziełem genialnym, urzekającym w swej świeżości i bogactwie muzycznym, sprawdzającym się jako utwor operowy i teatralny zarazem. Zresztą dzieło zyskało sobie taką właśnie opinię nawet wowczas, kiedy teatr operetkowy cieszył się jeszcze niezrownaną popularnością.
Wielki kompozytor i dyrygent Gustaw Mahler sam wybrał Zemstę nietoperza i dyrygował nią już w latach osiemdziesiątych XIX w., a kiedy objął dyrekcję Opery Wiedeńskiej, włączył ją do repertuaru operowego.
Z ROZMOWY Z REŻYSEREM
Czym jest dla mnie Zemsta nietoperza Johanna Straussa?
To przede wszystkim arcydzieło, zupełnie legalnie należące do skarbnicy repertuaru operowego. Oczywiście w swoim czasie było to rownież szczytowe osiągniecie teatru operetkowego. Obecnie operetka jako genre nieco się już przeżyła i ewoluuje raczej w kierunku musicalu, a jednak Zemsta nietoperza pozostaje dziełem genialnym, urzekającym w swej świeżości i bogactwie muzycznym. Dlatego pracując nad realizacją tego utworu, nie sięgam do tradycji operetkowych, ktorych i tak właściwie nie znam. Wierzę, że dzieło Straussa sprawdza się jako utwor operowy i teatralny zarazem. Zresztą Zemsta nietoperza zyskała sobie taką właśnie opinię nawet wowczas, kiedy teatr operetkowy cieszył się jeszcze niezrownaną popularnością. Wielki kompozytor i dyrygent Gustaw Mahler sam wybrał Zemstę nietoperzai dyrygował nią już w latach osiemdziesiątych XIX w., a kiedy objął dyrekcję Opery Wiedeńskiej, włączył ją do repertuaru operowego.
Nie widzę rożnicy gatunkowej między Zemstą nietoperza a Mozartowskim Weselem Figara. Może tylko w tym, że Zemsta nietoperza ma dużo więcej tekstu mowionego i stawia przez to ogromne wymagania przed śpiewakami operowymi, ktorzy nie zawsze mają przygotowanie aktorskie. Poza tym widzę tylko paralele. Jest cały szereg scen, dialogow duetow, tercetow, ktore mają dokładnie takie same składniki jak u Mozarta. Przede wszystkim harmonijne wspołgranie sprzeczności, dualizm pomiędzy humorem a dramatem, ironią a liryzmem, np. w I akcie w tercecie So muss allein ich bleiben, kiedy zaczyna się nader tragicznie, a potem wdziera się w scenę jakiś diabełek, opętanie jakimś nieodpartym szaleństwem. Podobnie, gdy Frank wraca z balu do więzienia i muzyka wyraźnie sugeruje, że wstępuje w niego jakieś nieodparte, kompromitujące drugie ja. Nie wiemy wtedy, czy się śmiać, czy przeciwnie. Lub tercet w III akcie, kiedy Eisenstein zrzuca z siebie przebranie i wybucha dziką, namiętną zazdrością. Czyż nie słyszymy wtedy echa z Don Giovanniego?
A duet Rozalindy z Adelą? Czyż nie przypomina sceny z listem Rozyny i Zuzanny w Weselu Figara? Sama intryga też jest bardzo podobna komedia omyłek, oparta na tym, że mąż nie rozpoznaje własnej żony.
I podobna jest sytuacja, w ktorej gdzie ujawnia się słabość męska oraz spryt i zaradność kobieca. Mężczyzna uroczy, a przy tym słaby musi latać za kobietami, a jednocześnie pragnie, by żona go kochała on bez tego nie może żyć. Można by snuć jeszcze cały szereg porownań.
Gustaw Mahler, broniąc Zemsty Nietoperza przed zastrzeżeniami kapryśnego tenora, ktory kręcił nosem na rolę Eisensteina, określił utwor jako dzieło genialne, dokładnie tej samej rangi co opera, ale na wesoło. Jednak jest to tylko pozorna lekkość, pozorna prostota. Wydaje się, jakby wszystko tutaj płynęło naturalnie i bezpośrednio, ale jak się temu bliżej przyjrzeć, to rzecz okazuje się wielopoziomowa, niezwykle wyrafinowana i trudna w realizacji, bo wymagająca ogromnej elastyczności środkow. Kształt jest elegancki, niewymuszony. Melodie bogate i rożnorodne. Tu się nic nie powtarza. Już uwertura sama w sobie jest arcydziełem wirtuozowsko przedstawia i ogarnia wszystkie tematy. Realizacja wymaga wiec wirtuozerii muzycznej i wokalnej.
To samo dotyczy aspektow teatralnych i aktorskich. Jako reżyser, patrząc na utwor od strony teatru, od strony psychologii, nie tylko życia emocjonalnego, ktore jest kwintesencją muzyki, podziwiam w nim właśnie to pełne kontrastow i paradoksow, prawdziwie mozartowskie podejście do natury ludzkiej. I ponieważ nie znam tradycji operetki ani tej dobrej, ani tej niedobrej cenię zaś komedię, zarowno tę wysoką, jak i komedię popularną, wywodzącą się z ludowej komedii dell arte ważne jest dla mnie zrozumienie, dlaczego dana postać robi to a to lub mowi to a to. Bo z chwilą, gdy się akcję postaci odłącza od życia i postać działa tak czy inaczej, udając na przykład pijaństwo, gniew lub podniecenie erotyczne, ale bez jakiegoś związku z prawdą ludzką określonej natury i w określonym kontekście, to zaczyna się banał i sztampa, często zwana operetkową, choć pewnie z prawdziwą dobrą operetką nie mającą wiele wspolnego.
Dlatego pracując ze śpiewakami, cały czas stawiam pytania: kim on jest ten bohater, ta postać? Co nim powoduje? Z czego to wynika i jak się wyraża? Bo patrząc tylko powierzchownie, rzecz oparta na błahym francuskim wodewilu, ktory miał zresztą wcześniejsze źrodło w jakiejś pruskiej farsie może się wydawać nie więcej niż eskapistyczną rozrywką.
I rzeczywiście, na jakimś poziomie jest to po prostu historia ludzi, ktorzy cenią sobie w życiu wyłącznie przyjemność. Kieruje nimi motto zawarte w arii pustogłowego Alfreda:
Nie warto się przejmować tym, czego nie możemy zmienić, czyli aprobata hedonizmu, z jego banalnym zawołaniem:
Kobiety, wino i śpiew!
Ot, burżuazja, mieszczaństwo, nie żadna arystokracja, bez wyrafinowania, bez specjalnej kultury bawi się jak szalona. Nic takiego chwalebnego w tym nie ma.
I można by to wszystko przedstawić (były takie interpretacje) jako satyrę, ostry, zazwyczaj uwspołcześniony obraz rozhulanej klasy nowobogackiej ich wulgarność, ekscesy i wygłupy.
Tylko że Straussa nie interesuje nadęte moralizowanie ani jaskrawa satyra. Strauss spogląda na naturę ludzką ze zrozumieniem, potrafi być ironiczny, ale nie zgryźliwy. Jego zmysł obserwacyjny jest niezawodny. Obraz, jaki przedstawia, jest psychologicznie trafny i umieszczony w ściśle określonym, precyzyjnie uchwyconym momencie historycznym.
Warto przyjrzeć się tej epoce, temu momentowi w historii. Rok 1873 był dla Austrii rokiem skrajnych przeciwieństw: katastrofalny krach gospodarczy w tym samym czasie, kiedy odbywała się wielka wystawa światowa w Wiedniu. Z jednej strony olśniewający rozkwit, zamożni Wiedeńczycy bawią się, żyją pełnią dobrze usytuowanej, sybaryckiej egzystencji, z drugiej wszystko jest podminowane i zagrożone: nie tylko sytuacja ekonomiczna, ale i polityczna. Nie wiadomo, dokąd to wszystko zmierza. Świat galopuje w przepaść.
I to poczucie, że aprs nous le deluge!, że bawmy się, bo to ostatnie momenty świetności imperium habsburskiego!, przypomina nieco nasze, niebezpieczne czasy. Można by mnożyć paralele i podobieństwa.
Jeśli się patrzy na naturę ludzką jako wartość interesującą samą w sobie, prawdziwą i wyrazistą w swych przejawach, to nie trzeba niczego tutaj uwspołcześniać. To właśnie przemowiło do mnie bardziej niż pokusa robienia satyry: że piją od samego początku, że pan idzie do więzienia i że to takie śmieszne bo niby sprawa nagminna.
A więc na pierwszym miejscu wartości uniwersalne, ludzkie. Wydobyć to, co trwałe. Tak jak u Mozarta - nie mamy za co chwalić czy ganić Eisensteina, Rozalindy czy dr. Falke, tak samo jak nie ganimy czy pochwalamy Hrabiego Almavivę lub Figara. Oni nas bawią i interesują, bo są przedstawieni prawdziwie, ciepło i prostodusznie. Ich perypetie, ta cała intryga, często krytykowana jako nieprawdopodobna to perfekcyjne połączenie żywiołu teatralnego z niezakłamanym obrazem obyczajow.
A przede wszystkim wyśmienita zabawa!
Co mi się najbardziej podoba w tym dziele Straussa?
To, że on naprawdę chciał bawić ludzi. Ale nigdy nie robił tego, idąc na kompromis. Nie zdradzał siebie. Podoba mi się spontaniczność i żywiołowość, i szczodrość, jaką wyczuwam w jego muzyce i właśnie w Zemście nietoperza. Warto cieszyć się życiem, nawet jeśli trzeba w tym celu podlać je obficie szampanem. Strauss pokazuje wszystko prożność, snobizm, hipokryzję, egoizm i słabość ale niczego nie krytykuje. Najważniejsze to prawda wobec natury ludzkiej.
Helena Kaut-Howson
Spektakl w orginalnej wersji językowej z polskimi napisami, partie mowione w języku polskim.
Czas trwania: 3 godz. 30 min.

Zemsta nietoperza

Zemsta nietoperza

Zemsta nietoperza

Zemsta nietoperza

Zemsta nietoperza

Zemsta nietoperza

Zemsta nietoperza

Zemsta nietoperza

Zemsta nietoperza
Teatr Narodowy Operetki Kijowskiej - Noworoczny wieczór z gwiazdami
8 stycznia 2022 - 18:00
Teatr Palladium
Złota 9 Warszawa
178 501teatr
Ferdynand Wspaniały - TEATR POLSKI DZIECIOM
7 stycznia 2022 - 10:00/12jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
30 411teatr
Gwiazdy Champions of Illusion na żywo w Warszawie !
7 stycznia 2022 - 19:00jest więcej terminów
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
60 157teatr
UPADŁE ANIOŁY
6 stycznia 2022 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
21 923teatr
Warszawa / Piotrek Szumowski / Enzymy i Pioruny / 4.01.22, g. 19:00
4 stycznia 2022 - 21:00
Resort Komedii
ul. Bielańska 1 Warszawa
17 491teatr
POMOC DOMOWA
4 stycznia 2022 - 19:30jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
45 865teatr
CWANIARY
3 stycznia 2022 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
24 714teatr
Anda
2 stycznia 2022 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
19 234teatr
Garnizon Sztuki - Sylwester pozytywnych emocji.
31 grudnia 2021 - 18:30/21
Garnizon Sztuki
Marii Konopnickiej 6 Warszawa
15 802teatr
Inteligenci - Wieczór sylwestrowy
31 grudnia 2021 - 18:00/20
Scena Teatralna Mała Warszawa
ul. Otwocka 14 Warszawa
15 662teatr
Dobrze się kłamie - wieczór sylwestrowy Spektaklove
31 grudnia 2021 - 17:00/20
Scena Relax
ul. Złota 8 Warszawa
15 466teatr
Wiśniowy sad
31 grudnia 2021 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
18 635teatr
SŁONECZNI CHŁOPCY - SPEKTAKL SYLWESTROWY
31 grudnia 2021 - 17:00/20
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
17 507teatr
CWANIARY - SPEKTAKL SYLWESTROWY
31 grudnia 2021 - 18:00/20
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
17 251teatr
Wiśniowy sad
31 grudnia 2021 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
23 296teatr
Pracownia teatru austriackiego: nie/pamięć - nowy cykl seminariów Austriackiego Forum Kultury
od: 1 marca 2021 do: 31 grudnia 2021
Austriackie Forum Kultury
ul. Próżna 7/9 Warszawa
37 555teatr
SMUTEK I MELANCHOLIA – SPEKTAKL ONLINE
od: 19 grudnia 2020 do: 31 grudnia 2021
Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
nie podano Warszawa
46 055teatr