Zemsta nietoperza
- 17 października 2013, czwartek» 10:00, 13:10, 14:30, 16:40, 18:50, 21:00
- 16 października 2013, środa» 10:10, 12:20, 14:30, 16:40, 18:50
- 15 października 2013, wtorek» 10:10, 12:20, 14:30, 16:40, 18:50
- 9 października 2013, środa» 17:50, 20:30
- 8 października 2013, wtorek» 12:50, 17:50, 20:30
- 7 października 2013, poniedziałek» 10:10, 14:45, 17:40
- 6 października 2013, niedziela» 13:00, 16:00, 20:30
- 5 października 2013, sobota» 10:30, 13:30, 16:30, 21:00
- 4 października 2013, piątek» 13:30, 16:30, 21:00
- 17 października 2013, czwartek» 13:15, 15:30, 18:00, 20:15, 22:30
- 16 października 2013, środa» 13:15, 15:30, 18:00, 20:15, 22:30
- 15 października 2013, wtorek» 13:15, 15:30, 18:00, 20:15, 22:30
- 9 października 2013, środa» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 8 października 2013, wtorek» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 7 października 2013, poniedziałek» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 6 października 2013, niedziela» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 5 października 2013, sobota» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 4 października 2013, piątek» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 17 października 2013, czwartek» 14:15, 16:30, 18:45, 21:00, 22:15
- 16 października 2013, środa» 14:15, 16:30, 18:45, 21:00, 22:15
- 15 października 2013, wtorek» 14:15, 16:30, 18:45, 21:00, 22:15
- 9 października 2013, środa» 13:00, 16:00, 19:00, 22:00
- 8 października 2013, wtorek» 13:00, 16:00, 19:00, 22:00
- 7 października 2013, poniedziałek» 13:00, 16:00, 19:00, 22:00
- 6 października 2013, niedziela» 10:00, 13:00, 16:00, 19:00, 22:00
- 5 października 2013, sobota» 13:00, 16:00, 19:00, 22:00
- 4 października 2013, piątek» 13:00, 16:00, 19:00, 22:00
- 17 października 2013, czwartek» 11:00, 13:15, 15:30, 17:45, 20:00
- 16 października 2013, środa» 11:00, 13:15, 15:30, 17:45, 20:00
- 15 października 2013, wtorek» 11:00, 13:15, 15:30, 17:45, 20:00
- 9 października 2013, środa» 12:30, 15:30, 18:30, 21:30
- 8 października 2013, wtorek» 12:30, 15:30, 18:30, 21:30
- 7 października 2013, poniedziałek» 12:30, 15:30, 18:30, 21:30
- 6 października 2013, niedziela» 12:30, 15:30, 18:30, 21:30
- 5 października 2013, sobota» 12:30, 15:30, 18:30, 21:30
- 4 października 2013, piątek» 12:30, 15:30, 18:30, 21:30
- 17 października 2013, czwartek» 10:20, 12:40, 15:00, 17:20, 19:40, 22:00
- 16 października 2013, środa» 10:20, 12:40, 15:00, 17:20, 19:40, 22:00
- 15 października 2013, wtorek» 10:20, 12:40, 15:00, 17:20, 19:40, 22:00
- 9 października 2013, środa» 12:00, 15:00, 18:00, 20:30, 21:00
- 8 października 2013, wtorek» 12:00, 15:00, 18:00, 20:30, 21:00
- 7 października 2013, poniedziałek» 12:00, 15:00, 18:00, 20:30, 21:00
- 6 października 2013, niedziela» 12:00, 15:00, 18:00, 20:30, 21:00
- 5 października 2013, sobota» 12:00, 15:00, 18:00, 20:30, 21:00
- 4 października 2013, piątek» 12:00, 15:00, 18:00, 20:30, 21:00
- 17 października 2013, czwartek» 10:40, 13:00, 15:20, 17:40, 20:00
- 16 października 2013, środa» 10:40, 13:00, 15:20, 17:40, 20:00
- 15 października 2013, wtorek» 10:40, 13:00, 15:20, 17:40, 20:00
- 9 października 2013, środa» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 8 października 2013, wtorek» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 7 października 2013, poniedziałek» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 6 października 2013, niedziela» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 5 października 2013, sobota» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 4 października 2013, piątek» 12:00, 15:00, 18:00, 21:00
- 17 października 2013, czwartek» 11:20, 13:40, 16:00, 18:20, 20:40
- 16 października 2013, środa» 11:20, 13:40, 16:00, 18:20, 20:40
- 15 października 2013, wtorek» 11:20, 13:40, 16:00, 18:20, 20:40
- 9 października 2013, środa» 11:00, 14:00, 17:00, 20:00, 22:00
- 8 października 2013, wtorek» 11:00, 14:00, 17:00, 20:00, 22:00
- 7 października 2013, poniedziałek» 11:00, 14:00, 17:00, 20:00, 22:00
- 6 października 2013, niedziela» 11:00, 14:00, 17:00, 20:00, 22:00
- 5 października 2013, sobota» 11:00, 14:00, 17:00, 20:00, 22:00
- 4 października 2013, piątek» 11:00, 14:00, 17:00, 20:00, 22:00
- 25 grudnia 2013, środa» 19:00
- 17 października 2013, czwartek» 09:30, 13:00, 18:45, 20:45
- 16 października 2013, środa» 09:30, 13:00, 18:45, 20:45
- 15 października 2013, wtorek» 09:30, 13:00, 18:45, 20:45
- 30 grudnia 2013, poniedziałek» 15:30
- 29 grudnia 2013, niedziela» 15:00, 20:00
- 28 grudnia 2013, sobota» 20:00
- 27 grudnia 2013, piątek» 20:00
- 23 grudnia 2013, poniedziałek» 19:00
- 22 grudnia 2013, niedziela» 19:30
- 21 grudnia 2013, sobota» 19:30
- 20 grudnia 2013, piątek» 19:00
- 9 października 2013, środa» 12:00, 14:00, 15:00, 16:50, 17:50, 20:40
- 8 października 2013, wtorek» 11:00, 12:00, 13:50, 15:00, 16:40, 19:30, 21:30
- 7 października 2013, poniedziałek» 11:30, 12:20, 14:20, 15:10, 17:10, 18:00, 20:50
- 6 października 2013, niedziela» 11:50, 12:50, 14:40, 15:40, 18:30, 19:35, 21:20
- 5 października 2013, sobota» 12:00, 13:20, 15:00, 16:10, 19:00, 21:50, 22:40
- 4 października 2013, piątek» 10:30, 12:00, 13:20, 15:00, 16:10, 19:00, 21:50, 22:40
- 17 października 2013, czwartek» 12:00, 15:45, 19:30
- 16 października 2013, środa» 13:15, 15:15
- 22 grudnia 2013, niedziela» 17:30
- 21 grudnia 2013, sobota» 20:00
- 20 grudnia 2013, piątek» 20:00
- 17 października 2013, czwartek» 09:30, 12:10, 14:50, 17:30, 20:15
- 16 października 2013, środa» 09:30, 12:10, 14:50, 17:30, 20:15
- 15 października 2013, wtorek» 09:30, 12:10, 14:50, 17:30, 20:15
- 9 października 2013, środa» 10:10, 13:30, 16:50, 20:10
- 8 października 2013, wtorek» 10:10, 13:30, 16:50, 20:10
- 7 października 2013, poniedziałek» 10:10, 13:30, 16:50, 20:10
- 6 października 2013, niedziela» 09:20, 13:30, 16:50, 20:10
- 5 października 2013, sobota» 09:20, 13:30, 16:50, 20:10
- 4 października 2013, piątek» 10:10, 13:30, 16:50, 20:10
- 3 października 2013, czwartek» 20:20
- 17 października 2013, czwartek» 14:00, 16:50, 19:20, 22:00
- 16 października 2013, środa» 14:00, 16:50, 19:20, 22:00
- 15 października 2013, wtorek» 14:00, 16:50, 19:20, 22:00
- 9 października 2013, środa» 11:50, 15:00, 18:20, 21:40
- 8 października 2013, wtorek» 11:50, 15:00, 18:20, 21:40
- 7 października 2013, poniedziałek» 11:50, 15:00, 18:20, 21:40
- 6 października 2013, niedziela» 11:50, 15:00, 18:20, 21:40
- 5 października 2013, sobota» 11:50, 15:00, 18:20, 21:40
- 4 października 2013, piątek» 11:50, 15:00, 18:20, 21:40
- 17 października 2013, czwartek» 15:30, 18:15, 20:50
- 16 października 2013, środa» 15:30, 18:15, 20:50
- 15 października 2013, wtorek» 12:30, 18:15, 20:50
- 23 grudnia 2013, poniedziałek» 20:15
- 22 grudnia 2013, niedziela» 20:15
- 21 grudnia 2013, sobota» 20:15
- 20 grudnia 2013, piątek» 20:15
- 19 grudnia 2013, czwartek» 18:00
- 17 października 2013, czwartek» 14:45, 18:20, 20:30
- 16 października 2013, środa» 13:15, 18:20, 20:30
- 15 października 2013, wtorek» 12:00, 14:45, 18:20, 20:30

Zemsta nietoperza
Operetka w 3 aktach
- Libretto:Carl Haffner i Richard Genee
wg Henri Meilhaca i Ludovica Halevy'ego
Prapremiera: Wiedeń, kwiecień 1874
- Kierownictwo muzyczne: Ewa Michnik
- Inscenizacja i reżyseria: Helena Kaut-Howson
- Dekoracje: Paweł Dobrzycki
- Kostiumy: Małgorzata Słoniowska
- Przygotowanie choru: Małgorzata Orawska
- Asystent reżysera: Adam Frontczak
- Reżyseria świateł: Paweł Dobrzycki/Bogumił Palewicz
Zemsta nietoperza to przede wszystkim arcydzieło, zupełnie legalnie należące do skarbnicy repertuaru operowego, choć w swoim czasie było to rownież szczytowe osiągnięcie teatru operetkowego.
Obecnie operetka jako genre nieco się już przeżyła i ewoluuje raczej w kierunku musicalu, a jednakZemsta nietoperza pozostaje dziełem genialnym, urzekającym w swej świeżości i bogactwie muzycznym, sprawdzającym się jako utwor operowy i teatralny zarazem. Zresztą dzieło zyskało sobie taką właśnie opinię nawet wowczas, kiedy teatr operetkowy cieszył się jeszcze niezrownaną popularnością.
Wielki kompozytor i dyrygent Gustaw Mahler sam wybrał Zemstę nietoperza i dyrygował nią już w latach osiemdziesiątych XIX w., a kiedy objął dyrekcję Opery Wiedeńskiej, włączył ją do repertuaru operowego.
Z ROZMOWY Z REŻYSEREM
Czym jest dla mnie Zemsta nietoperza Johanna Straussa?
To przede wszystkim arcydzieło, zupełnie legalnie należące do skarbnicy repertuaru operowego. Oczywiście w swoim czasie było to rownież szczytowe osiągniecie teatru operetkowego. Obecnie operetka jako genre nieco się już przeżyła i ewoluuje raczej w kierunku musicalu, a jednak Zemsta nietoperza pozostaje dziełem genialnym, urzekającym w swej świeżości i bogactwie muzycznym. Dlatego pracując nad realizacją tego utworu, nie sięgam do tradycji operetkowych, ktorych i tak właściwie nie znam. Wierzę, że dzieło Straussa sprawdza się jako utwor operowy i teatralny zarazem. Zresztą Zemsta nietoperza zyskała sobie taką właśnie opinię nawet wowczas, kiedy teatr operetkowy cieszył się jeszcze niezrownaną popularnością. Wielki kompozytor i dyrygent Gustaw Mahler sam wybrał Zemstę nietoperzai dyrygował nią już w latach osiemdziesiątych XIX w., a kiedy objął dyrekcję Opery Wiedeńskiej, włączył ją do repertuaru operowego.
Nie widzę rożnicy gatunkowej między Zemstą nietoperza a Mozartowskim Weselem Figara. Może tylko w tym, że Zemsta nietoperza ma dużo więcej tekstu mowionego i stawia przez to ogromne wymagania przed śpiewakami operowymi, ktorzy nie zawsze mają przygotowanie aktorskie. Poza tym widzę tylko paralele. Jest cały szereg scen, dialogow duetow, tercetow, ktore mają dokładnie takie same składniki jak u Mozarta. Przede wszystkim harmonijne wspołgranie sprzeczności, dualizm pomiędzy humorem a dramatem, ironią a liryzmem, np. w I akcie w tercecie So muss allein ich bleiben, kiedy zaczyna się nader tragicznie, a potem wdziera się w scenę jakiś diabełek, opętanie jakimś nieodpartym szaleństwem. Podobnie, gdy Frank wraca z balu do więzienia i muzyka wyraźnie sugeruje, że wstępuje w niego jakieś nieodparte, kompromitujące drugie ja. Nie wiemy wtedy, czy się śmiać, czy przeciwnie. Lub tercet w III akcie, kiedy Eisenstein zrzuca z siebie przebranie i wybucha dziką, namiętną zazdrością. Czyż nie słyszymy wtedy echa z Don Giovanniego?
A duet Rozalindy z Adelą? Czyż nie przypomina sceny z listem Rozyny i Zuzanny w Weselu Figara? Sama intryga też jest bardzo podobna komedia omyłek, oparta na tym, że mąż nie rozpoznaje własnej żony.
I podobna jest sytuacja, w ktorej gdzie ujawnia się słabość męska oraz spryt i zaradność kobieca. Mężczyzna uroczy, a przy tym słaby musi latać za kobietami, a jednocześnie pragnie, by żona go kochała on bez tego nie może żyć. Można by snuć jeszcze cały szereg porownań.
Gustaw Mahler, broniąc Zemsty Nietoperza przed zastrzeżeniami kapryśnego tenora, ktory kręcił nosem na rolę Eisensteina, określił utwor jako dzieło genialne, dokładnie tej samej rangi co opera, ale na wesoło. Jednak jest to tylko pozorna lekkość, pozorna prostota. Wydaje się, jakby wszystko tutaj płynęło naturalnie i bezpośrednio, ale jak się temu bliżej przyjrzeć, to rzecz okazuje się wielopoziomowa, niezwykle wyrafinowana i trudna w realizacji, bo wymagająca ogromnej elastyczności środkow. Kształt jest elegancki, niewymuszony. Melodie bogate i rożnorodne. Tu się nic nie powtarza. Już uwertura sama w sobie jest arcydziełem wirtuozowsko przedstawia i ogarnia wszystkie tematy. Realizacja wymaga wiec wirtuozerii muzycznej i wokalnej.
To samo dotyczy aspektow teatralnych i aktorskich. Jako reżyser, patrząc na utwor od strony teatru, od strony psychologii, nie tylko życia emocjonalnego, ktore jest kwintesencją muzyki, podziwiam w nim właśnie to pełne kontrastow i paradoksow, prawdziwie mozartowskie podejście do natury ludzkiej. I ponieważ nie znam tradycji operetki ani tej dobrej, ani tej niedobrej cenię zaś komedię, zarowno tę wysoką, jak i komedię popularną, wywodzącą się z ludowej komedii dell arte ważne jest dla mnie zrozumienie, dlaczego dana postać robi to a to lub mowi to a to. Bo z chwilą, gdy się akcję postaci odłącza od życia i postać działa tak czy inaczej, udając na przykład pijaństwo, gniew lub podniecenie erotyczne, ale bez jakiegoś związku z prawdą ludzką określonej natury i w określonym kontekście, to zaczyna się banał i sztampa, często zwana operetkową, choć pewnie z prawdziwą dobrą operetką nie mającą wiele wspolnego.
Dlatego pracując ze śpiewakami, cały czas stawiam pytania: kim on jest ten bohater, ta postać? Co nim powoduje? Z czego to wynika i jak się wyraża? Bo patrząc tylko powierzchownie, rzecz oparta na błahym francuskim wodewilu, ktory miał zresztą wcześniejsze źrodło w jakiejś pruskiej farsie może się wydawać nie więcej niż eskapistyczną rozrywką.
I rzeczywiście, na jakimś poziomie jest to po prostu historia ludzi, ktorzy cenią sobie w życiu wyłącznie przyjemność. Kieruje nimi motto zawarte w arii pustogłowego Alfreda:
Nie warto się przejmować tym, czego nie możemy zmienić, czyli aprobata hedonizmu, z jego banalnym zawołaniem:
Kobiety, wino i śpiew!
Ot, burżuazja, mieszczaństwo, nie żadna arystokracja, bez wyrafinowania, bez specjalnej kultury bawi się jak szalona. Nic takiego chwalebnego w tym nie ma.
I można by to wszystko przedstawić (były takie interpretacje) jako satyrę, ostry, zazwyczaj uwspołcześniony obraz rozhulanej klasy nowobogackiej ich wulgarność, ekscesy i wygłupy.
Tylko że Straussa nie interesuje nadęte moralizowanie ani jaskrawa satyra. Strauss spogląda na naturę ludzką ze zrozumieniem, potrafi być ironiczny, ale nie zgryźliwy. Jego zmysł obserwacyjny jest niezawodny. Obraz, jaki przedstawia, jest psychologicznie trafny i umieszczony w ściśle określonym, precyzyjnie uchwyconym momencie historycznym.
Warto przyjrzeć się tej epoce, temu momentowi w historii. Rok 1873 był dla Austrii rokiem skrajnych przeciwieństw: katastrofalny krach gospodarczy w tym samym czasie, kiedy odbywała się wielka wystawa światowa w Wiedniu. Z jednej strony olśniewający rozkwit, zamożni Wiedeńczycy bawią się, żyją pełnią dobrze usytuowanej, sybaryckiej egzystencji, z drugiej wszystko jest podminowane i zagrożone: nie tylko sytuacja ekonomiczna, ale i polityczna. Nie wiadomo, dokąd to wszystko zmierza. Świat galopuje w przepaść.
I to poczucie, że aprs nous le deluge!, że bawmy się, bo to ostatnie momenty świetności imperium habsburskiego!, przypomina nieco nasze, niebezpieczne czasy. Można by mnożyć paralele i podobieństwa.
Jeśli się patrzy na naturę ludzką jako wartość interesującą samą w sobie, prawdziwą i wyrazistą w swych przejawach, to nie trzeba niczego tutaj uwspołcześniać. To właśnie przemowiło do mnie bardziej niż pokusa robienia satyry: że piją od samego początku, że pan idzie do więzienia i że to takie śmieszne bo niby sprawa nagminna.
A więc na pierwszym miejscu wartości uniwersalne, ludzkie. Wydobyć to, co trwałe. Tak jak u Mozarta - nie mamy za co chwalić czy ganić Eisensteina, Rozalindy czy dr. Falke, tak samo jak nie ganimy czy pochwalamy Hrabiego Almavivę lub Figara. Oni nas bawią i interesują, bo są przedstawieni prawdziwie, ciepło i prostodusznie. Ich perypetie, ta cała intryga, często krytykowana jako nieprawdopodobna to perfekcyjne połączenie żywiołu teatralnego z niezakłamanym obrazem obyczajow.
A przede wszystkim wyśmienita zabawa!
Co mi się najbardziej podoba w tym dziele Straussa?
To, że on naprawdę chciał bawić ludzi. Ale nigdy nie robił tego, idąc na kompromis. Nie zdradzał siebie. Podoba mi się spontaniczność i żywiołowość, i szczodrość, jaką wyczuwam w jego muzyce i właśnie w Zemście nietoperza. Warto cieszyć się życiem, nawet jeśli trzeba w tym celu podlać je obficie szampanem. Strauss pokazuje wszystko prożność, snobizm, hipokryzję, egoizm i słabość ale niczego nie krytykuje. Najważniejsze to prawda wobec natury ludzkiej.
Helena Kaut-Howson
Spektakl w orginalnej wersji językowej z polskimi napisami, partie mowione w języku polskim.
Czas trwania: 3 godz. 30 min.

Zemsta nietoperza

Zemsta nietoperza

Zemsta nietoperza

Zemsta nietoperza

Zemsta nietoperza

Zemsta nietoperza

Zemsta nietoperza

Zemsta nietoperza

Zemsta nietoperza
Kochane pieniążki
8 września 2022 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawajest więcej miejsc
178 865teatr
BARTEK TOCZEK, ROMAN KOSTELECKI, ARTEK KOCHANOWSKI, KAMIL MALESZYK, BARTEK PACUSZKIE, ALEKSIEI ROGOZ
7 września 2022 - 19:00
New Vegas Club
Stanisława Kulczyńskiego 14 Warszawa
14 246teatr
POLICJA. NOC ZATRACENIA
7 września 2022 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
15 203teatr
Holy F Hydrozagadce!
5 września 2022 - 20:00
Klub Hydrozagadka
ul. 11 listopada 22 Warszawa
23 388teatr
SŁONECZNA LINIA
5 września 2022 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
19 055teatr
Cyrk Korona - Urodzinowo Bajkowo
5 września 2022 - 18:00jest więcej terminów
Namiot Cyrkowy - Bemowo Lotnisko
ul.Powstańców Śląskich Lotnisko Bemowo Warszawajest więcej miejsc
553 020teatr
Program "Paryż drakkar" + support | prowadzenie: Jasiek Borkowski
4 września 2022 - 20:00
Klub Hydrozagadka
ul. 11 listopada 22 Warszawa
13 410teatr
Acting: Crash Course
od: 3 września 2022 do: 4 września 2022
Warsztaty Teatralne
Jana Pawła II, 36c Warszawa
18 169teatr
Warszawa na Mapie Huncwotów
3 września 2022 - 19:00
Dom Sztuki
Wiolinowa 14 Warszawa
21 493teatr
GOŚCIE W POLSKIM: Pani Pylińska i sekret Chopina. Jubileusz 50-lecia pracy artystycznej Joanny Żółkowskiej
3 września 2022 - 19:00
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
14 288teatr
Dwie Pary Do Pary
3 września 2022 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawajest więcej miejsc
55 106teatr
Rewia Filmowa - Teatr Sabat
3 września 2022 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Sabat
Foksal 16 Warszawa
250 180teatr
wystąpią: A. Poniedzielski, H. Śleszyńska i inni
2 września 2022 - 19:00 | KUP-BILET | 80złjest więcej terminów
Amfiteatr Bemowo
Górczewska 201 Warszawajest więcej miejsc
301 449teatr
WANIA, SONIA, MASZA I SPIKE
31 sierpnia 2022 - 19:30 | KUP-BILETjest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
22 424teatr
LETNI RELAX | Scena Foyer
30 sierpnia 2022 - 20:00 | KUP-BILET | 35złjest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
22 915teatr
Historia Świata w skróconej wersji // Teatr Scena Współczesna
28 sierpnia 2022 - 19:00 | KUP-BILETjest więcej terminów
TEATR SCENA WSPÓŁCZESNA
Giordana Brauna 9 Warszawa
14 022teatr
Spektakl edukacyjny dla dzieci i młodzieży
28 sierpnia 2022 - 11:00 | KUP-BILET | 55złjest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawajest więcej miejsc
61 861teatr



























