koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
NEON VOICETpL repertuar grudzień 2025CO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376
zmodyfikowano  8 lat temu  »  

Wyspiański Wyzwala

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 251 wyświetleń od 3 listopada 2017

Wyspiański Wyzwala

Interdyscyplinarny projekt artystyczny, rodzaj labiryntu poszukiwań wokół arcydramatu Stanisława Wyspiańskiego „Wyzwolenie”. W podróż po budynku teatru widzów zabierają aktorzy Teatru im. Juliusza Słowackiego oraz zainspirowani myślą Wyspiańskiego artyści. Na całość wydarzenia składa się siedem mini-projektów, instalacji artystycznych i parateatralnych, które w twórczy sposób mierzą się i dialogują z dziełem Stanisława Wyspiańskiego. Zobaczymy „Wejście” Alicji Patanowskiej - będące reinterpretacją spojrzenia na sam budynek Teatru Słowackiego, „Westybul” Bartosza Szydłowskiego ze specjalnym udziałem Krystiana Lupy, zaproszenie do dyskusji o Wyspiańskim, wyzwoleniu i roli artysty we współczesnym świecie, „Korytarze” Jakuba Roszkowskiego, „Widownię” Remigiusza Brzyka, powracającą do mitu założycielskiego i historycznej roli Dużej Sceny teatru, „Foyer/Nad Foyer” Pawła Świątka, rozmowę z Jerzym Trelą o legendarnej roli Konrada oraz „Scenę” Małgorzaty Warsickiej, spektakl-koncert poszukujący w dziele Wyspiańskiego pęknięć i momentów granicznych. Całość zamyka afterparty „Wyjście” z DJ-setem Mr. Krime’a.

Czas trwania: 210 min.

Bilety:

normalny 65 zł

ulgowy 45 zł

REZERWACJE: 12 424 45 28, 12 424 45 25


WYDARZENIE ROZPOCZYNA SIĘ O GODZ. 19.00 PRZED WEJŚCIEM DO TEATRU.


Plan wydarzenia:

Wejście /projekt Alicji Patanowskiej/Alicja Patanowska – artystka wizualna, absolwentka ASP we Wrocławiu oraz Royal Collage of Art w Londynie, laureatka wielu prestiżowych nagród (ostatnio m.in. The Charlotte Frazer Award 2014, oraz finalistka InnovationRCA, Entrepreneur’s Launchpad 2013) – w swojej instalacji spróbuje zreinterpretować spojrzenie na budynek Teatru Słowackiego. Budynek jest oczywisty, schludny, jakby zatrzymany w czasie. Jak zmienić kontekst i znaczenie niewielką interwencją, która przywróci współczesny sens pojęciu NARODOWA SZTUKA. Kiedy w XIX wieku mówiono: „naród polski”, myślano: „wolność” i „niezależność”. Dzisiaj „naród polski” oznacza bardziej pułapkę, wykluczenie innych i izolację. Czy zatem taki sens ma nieść napis na frontonie?

Westybul /projekt Bartosza Szydłowskiego/Gość specjalny: Krystian Lupa Rozmowę prowadzą: Piotr Augustyniak, Bartosz Szydłowski Przestrzeń: Małgorzata Szydłowska Nagranie, montaż: Przemysław Fik

Proces, wyzwanie do podróży, gotowość zmierzenia się z tym, co jest nieoczywiste, co jest wbrew utartym oczekiwaniom. Rozmawiamy w kopule – w głowie tego teatru. Bliżej nieba i ponad sztukaterią i żyrandolem. Jesteśmy w przestrzeni przeciętej wektorami metalowych belek, surowej, niecywilizowanej. Jak rozmawiać o Wyspiańskim dzisiaj, o roli artysty, o wyzwoleniu i wyzwalaniu… Jak trzymać kurs i nie dać się pochłonąć i zniewolić łatwiźnie, wygodzie, spełnieniu. Ukryliśmy się na samym szczycie, szeptem spiskujemy, wchodzimy od innej strony do tego teatru.

Korytarze /projekt Jakuba Roszkowskiego/Reżyseria: Jakub Roszkowski Występują: Dorota Godzic, Maciej Jackowski, Krzysztof Jędrysek, Sławomir Maciejewski

Wyzwolenie Wyspiańskiego to nie tylko Konrad i Maski, ale też teatr, do którego Konrad wchodzi. To świat ułożony, oswojony i bezpieczny. Świat w którym wszystkie problemy, wątpliwości, prawdziwe uczucia są starannie ukryte za kostiumem i teatralną inscenizacją. Świat mądrych monologów, wielkich gestów i egzystencjalnych problemów – ale nie tych prawdziwych, dojmujących, ale wykreowanych, wypreparowanych, „zagranych” przed równie pięknie ukostiumowaną w wieczorowe suknie i garnitury widownią. To narracja, którą wnoszą ze sobą między innymi Muza, Karmazyn i Hołysz, Prezes, Przodownik, Kaznodzieja, Prymas czy Mówca w I i III akcie Wyzwolenia. To konstrukcja bardzo silna, trudna do zburzenia i niezwykle kusząca. Kusząca, bo stabilna, efektowna i zwalniająca z wszelkiej odpowiedzialności. Pozornie.

Widownia /projekt Remigiusza Brzyka/

Reżyseria: Remigiusz Brzyk Dramaturgia: Adrianna Alksnin, Klaudia Wójciak, Ewa Mikuła Wykorzystano fragmenty publikacji Diany Poskuty-Włodek

Występują: Hanna Bieluszko, Lidia Bogaczówna, Natalia Strzelecka, Tadeusz Zięba, Tomasz Wysocki, Feliks Szajnert, Wojciech Skibiński

Bohaterem wydarzenia osnutego na kanwie Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego jest scena Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie; scena, która była miejscem narodzin polskiego nowoczesnego teatru; scena, na której dokonała się rewolucja w zakresie metod aktorskich, użycia scenografii i oświetlenia, ale przede wszystkim rewolucja dotycząca repertuaru. Twórcy wydarzenia sięgają do materiałów archiwalnych, aby dotrzeć do mitu założycielskiego dzisiejszej Dużej Sceny teatru, lepiej zrozumieć jej rolę w kształtowaniu kultury polskiej na przestrzeni ostatniego stulecia, ale przede wszystkim zapytać o marzenie, które towarzyszyło kolejnym dyrektorom, reżyserom, dramatopisarzom, aktorom i aktorkom związanych z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w budowaniu tego miejsca. Formuła wydarzenia nawiązuje do scenariusza oprowadzania, podczas którego przewodnikami będą postaci związane z pierwszymi latami działalności sceny przy placu św. Ducha.

Foyer /nad foyer /projekt Pawła Świątka/


Reżyseria: Paweł Świątek Scenografia: Marcin Chlanda Występują: Marta Konarska, Rafał Dziwisz, Karolina Kamińska, Anna Tomaszewska, Antoni Milancej, Sławomir Rokita, Marcin Sianko Autorytet: Jerzy Trela

Punktem wyjścia jest rozmowa Konrada z Maskami, urzędnikami dającymi do zrozumienia Konradowi, że jego wizja teatru niezbędnego społeczeństwu jest zupełnie nieczytelna, niewymierzalna. Konrad jako wielki artysta grzęźnie w słowach, wchodzi w niewyrażalny konflikt, czuje, że jego próby są płonne, narażają go na śmieszność. Temat roli jaką powinna dzisiaj zajmować sztuka w rzeczywistości materialnej, mocno upolitycznionej jest dzisiaj czymś niezwykle dotkliwym. Wyspiański miał wizję takiego teatru, miał też doświadczenia z mieszczaństwem, które zawodziło go wielokrotnie właśnie swoją bezideowością i płytkimi oczekiwaniami. Paweł Świątek wcieli się w maskę z Wyzwolenia, by przeprowadzić rozmowę z Jerzym Trelą o sztuce, o jego spektaklach, o kosztach, o drodze artystycznej, o sporach, o roli Konrada w Wyzwoleniu Swinarskiego. Rozmowa ta odbędzie się przy ekskluzywnym poczęstunku, sponsorowanym przez teatr Słowackiego, czyli, de facto, Urząd Marszałkowski.

Scena /projekt Małgorzaty Warsickiej/

Reżyseria: Małgorzata Warsicka Kompozytor: Karol Nepelski Scenografia, reżyseria świateł: Marcin Chlanda

Występują: Tomasz Augustynowicz, Rafał Szumera, Kasia Zawiślak Dolny, Daniel Malchar, Agnieszka Judycka, Lena Schimscheiner (gościnnie)

Gość specjalny: Adam Strug oraz orkiestra pod dyrekcją Macieja Koczura; flet - Monika Frątczak, klarnet - Tomasz Sowa, fagot - Małgorzata Wygoda, puzon - Jan Szymański, perkusja - Adam Wygoda, skrzypce - Barbara Mglej, altówka - Joanna Kapusta, wiolonczela - Jakub Gajownik, kontrabas - Krzysztof Jaworski

Spektakl-koncert. Wariacja na temat polskości, wolności i samoistności. Próba odnalezienia w Wyspiańskim momentów granicznych, gdzie „wyczerpuje się jego myśl”, a na jej miejsce musi nieuchronnie pojawić się inna, nowa, często bełkotliwa, zradykalizowana, bluźniercza. Szukanie wersji alternatywnych jest podstawą tego projektu. Istotnym elementem spektaklu będzie występ wybitnego śpiewaka, instrumentalisty i kompozytora – Adama Struga.

Wyjście Wyspiański after party. DJ set Mr’a Krime’a – pioniera i mistrza turtablismu, multiinstrumentalisty, kompozytora (również muzyki teatralnej) i producenta muzycznego.

autor:
zmodyfikowano  8 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ