 muzeumsztuki
muzeumsztukiCzerwona materia. Nadia Léger
- 25 maja 2018, piątek» 18:00

Czerwona materia jest motywem, który na płótnach Nadii Léger (Wandy Chodasiewicz-Grabowskiej) powraca w różnych formach. Często chodzi o materiał: kotarę rozwijającą się w tle portretów bądź ubranie przedstawionej postaci. Wizualnie konotuje rewolucję, będąc jednocześnie wyraźnym sygnałem opowiedzenia się artystki po stronie komunizmu. Czerwona materia wpisuje się w imaginarium rewolucyjne, co zaobserwować można na przykład w poezji Włodzimierza Majakowskiego, gdzie powiewa na rewolucyjnych sztandarach, przywołując jednocześnie skojarzenia z otwartą raną („Tobie, / wyśmiana / ujadaniem baterii, językami bagnetów / pokąsana pstro – / jak łachman postrzępiony / czerwonej materii / ody tryumfalne / O!”).
Wystawa to swoista podróż Nadii Léger przez konteksty historyczne i polityczne, kluczowe dla przemian w dwudziestowiecznych ruchach awangardowych i twórczości samej artystki. Nadia Léger jest więc rodzajem intrygującego przypadku twórczyni czerpiącej inspirację z burzliwych politycznie czasów, w których dane jej było żyć.
Urodzona na terenie obecnej Białorusi Wanda Chodasiewicz (1904–1983) pobierała nauki u Władysława Strzemińskiego w smoleńskim oddziale założonej przez Kazimierza Malewicza w Witebsku akademii suprematystycznej. W 1921 roku przyjechała do Warszawy i, ubiegając się o przyjęcie na studia na warszawskiej ASP, zadeklarowała polskie pochodzenie. W 1923 roku wyszła za mąż za artystę-malarza Stanisława Grabowskiego, wraz z którym w 1925 roku wyjechała do Paryża. Z tego czasu pochodzą pokazywane na ekspozycji prace Grabowskich inspirowane puryzmem Amédée Ozenfanta, który wraz z Fernandem Légerem nauczał w paryskiej Académie Moderne.
Pierwsza część wystawy poświęcona zostanie kontekstom związanym z powstaniem w Łodzi Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej grupy a.r.. „Ogromną większość obrazów zebrałem sam, ale w wielu wypadkach dużą rolę odegrała Wanda Chodasiewicz-Grabowska, która jako uczennica Légera i Ozenfanta miała z nimi bliższy kontakt”. Poeta Jan Brzękowski poświadcza w ten sposób często pomijany, bądź minimalizowany wkład, jaki mieszkająca już wówczas we Francji artystka miała w tworzenie kolekcji grupy a.r.. W tym samym okresie – pod koniec lat 20. XX wieku – Grabowska była również inicjatorką powstania typowego dla tamtego okresu awangardowego periodyku, łączącego środowiska artystów z różnych krajów, „L’Art Contemporain - Sztuka Współczesna”. W połowie lat 30. artystka nie tylko tworzyła prace inspirowane dorobkiem surrealistów, lecz podobnie jak wielu z nich zaangażowała się w komunizm.
Druga część ekspozycji wskaże na konsekwencje owego zaangażowania i skoncentruje się na okresie powojennym. W 1952 roku płótno Pokój pokazane zostało na Wystawie współczesnej plastyki francuskiej w CBWA „Zachęta”, zestawiającej artystów modernistycznych z twórcami zaangażowanymi w realizm socjalistyczny. Obraz ten sygnowany jest nazwiskiem Petrova, co jest wynikiem utożsamienia się autorki ze Związkiem Radzieckim, które odzwierciedla się również w przechodzeniu z pozycji awangardowych na socrealistyczne.
Ostatnia część wystawy skupi się z jednej strony na intensyfikacji politycznego zaangażowania Nadii Léger w komunizm, jej działaniach kuratorskich po obu stronach żelaznej kurtyny (w tym propagowaniu twórczości drugiego męża, Fernanda Légera: budowa poświęconego mu muzeum w Biot, organizacja wystaw monograficznych w Moskwie w 1963 i Warszawie w 1971 roku), z drugiej – wypracowywaniu własnego stylu, paradoksalnej syntezy społecznego zaangażowania z tradycją suprematystyczną. Ten późny powrót do Malewicza wiąże się przede wszystkim z rozpoznaniem pod koniec lat 50. jego twórczości na Zachodzie. Artystka ogłosiła się wówczas uczennicą dwóch ikon awangardy – Malewicza i Légera.
Kwintesencją dorobku artystki jest wykonany w latach 60. XX wieku cykl mozaik, przedstawiających ludzi zasłużonych dla komunizmu i Związku Radzieckiego: słynnych działaczy, radzieckich kosmonautów, postaci ikonicznych (Lenin i Stalin). W jej własnym rozpoznaniu Léger wypracowuje wówczas swój odrębny styl. Monumentalny cykl prac zostaje wysłany w 1972 roku z Paryża do Moskwy pociągiem. Nadia przekazuje mozaiki w ręce ówczesnej radzieckiej minister kultury – Jekateriny Furcewej. Wysłany do Moskwy pociąg z mozaikami przez kilka lat stoi na bocznicy. Ostatecznie trafiają one w kilka, jak może się zdawać, przypadkowych lokalizacji. Kilkanaście mozaik wyjeżdża do Dubnej – miasta pod Moskwą, znanego przede wszystkim z powodu mieszącego się w nim instytutu fizyków jądrowych. Wyeksponowane w przestrzeni publicznej, wyglądają raczej jak cień zakrojonego na szeroką skalę projektu. Na wystawie w Muzeum Sztuki będzie można zobaczyć zdjęcia mozaik wykonane przez Ivana Erofeeva.
Artystki i artyści: Nadia Léger (Wanda Chodasiewicz-Grabowska, Nadia Petrova), Fernand Léger, Stanisław Grabowski, Amédée Ozenfant, Lech Kunka, Ivan Erofeev, Konstanty Gordon
 muzeumsztuki
muzeumsztuki- BORYS MAKARY /// CARPE DIEM- od: 18 stycznia 2013 do: 16 lutego 2013 - Galeria FF - Łódzki Dom Kultury - Traugutta 18 Łódź - 21 510sztuka 
- Szczęśliwe zakupy w Porcie Łódź- 13 lutego 2013 - 10:00 - 20 - Port Łódź - ul. Pabianicka 245 Łódź - 21 518sztuka 
- Młodość sztuki naszego czasu.- od: 5 lipca 2012 do: 13 lutego 2013 - Centralne Muzeum Włókiennictwa - ul. Piotrkowska 282 Łódź - 20 273sztuka 
- Wernisaż wystawy „Kiedy przychodzą Anioły” – Halina Błażyńska.- 11 lutego 2013 - godz:18 - AOIA - ul. Zachodnia 54/56 Łódź - 20 800sztuka 
- WARSZTATY: SWAROVSKI W ROLI GŁÓWNEJ- 9 lutego 2013 - - OKO - al. Piłsudskiego 135 Łódź - 20 978sztuka 
- Cud i miód, czyli regionalne przysmaki w Porcie Łódź- 7 lutego 2013 - 10:00 - 20 - Port Łódź - ul. Pabianicka 245 Łódź - 20 687sztuka 
- Wernisaż obrazów Wojciecha Bednarka „Siedem Sztychów Szpachlą” w Szafie- od: 7 stycznia 2013 do: 7 lutego 2013 - Klub Szafa - Rewolucji 1905 roku nr 10 Łódź - 20 358sztuka 
- Po drugiej stronie lustra - podwodny świat w obiektywie PIOTRA STÓSA- od: 10 stycznia 2013 do: 30 stycznia 2013 - Galeria Stara - Traugutta, 18 Łódź - 20 694sztuka 
- Wernisaż obrazów Wojciecha Bednarka „Siedem Sztychów Szpachlą”- 20 stycznia 2013 - 18:30 - Klub Szafa - Rewolucji 1905 roku nr 10 Łódź - 20 348sztuka 
- „Malarstwo na jedwabiu”- 18 stycznia 2013 - 18:00 - AOIA - ul. Zachodnia 54/56 Łódź - 21 336sztuka 
- Tkanina wraca- od: 12 grudnia 2012 do: 13 stycznia 2013 - Centralne Muzeum Włókiennictwa - ul. Piotrkowska 282 Łódź - 20 225sztuka 
- PIOTR WOŁYŃSKI- od: 7 grudnia 2012 do: 5 stycznia 2013 - Galeria FF - Łódzki Dom Kultury - Traugutta 18 Łódź - 21 166sztuka 
- „Ania i rozmowni” Wernisaż wystawy prac Anny Piechury- 4 stycznia 2013 - 18:00 - AOIA - ul. Zachodnia 54/56 Łódź - 20 631sztuka 
- Kalendarium Łodzi 1939-1989. Od czterech kultur do monokultury- od: 15 listopada 2012 do: 16 grudnia 2012 - Centralne Muzeum Włókiennictwa - ul. Piotrkowska 282 Łódź - 20 291sztuka 
- Werner Lubos. Malarstwo- od: 5 listopada 2012 do: 10 grudnia 2012 - Centralne Muzeum Włókiennictwa - ul. Piotrkowska 282 Łódź - 21 106sztuka 
- Wstyd- 6 grudnia 2012 - 18:00 - CAfe Verte - Piotrkowska 113 Łódź - 20 804sztuka 
- Łódzka książka żydowska- 4 grudnia 2012 - 13:15 - Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego - Jana Matejki 32/38 Łódź - 20 471sztuka 
 muzeumsztuki
muzeumsztuki

























