
Witek Ziemiszewski / Maciej Ożóg TRAKTAT ANTARKTYCZNY
- od: 11 stycznia 2013, piątekdo: 23 lutego 2013, sobota

Witek Ziemiszewski / Maciej Ożóg TRAKTAT ANTARKTYCZNY wernisaż: 11.01.2013, godz. 18 wystawa czynna od wtorku do soboty w godz. 14-18 do dnia 23.02.2013 Traktat Antarktyczny czyli na południe od równoleżnika 60°S Antarktyda to jedyny niezamieszkany kontynent – ziemia niczyja. W 1951 roku podpisany został Traktat Antarktyczny, dzięki któremu Antarktyda to strefa wolności dla badaczy i podróżników, pod warunkiem, że ich działania nie służą celom militarnym. Dla Witka Ziemiszewskiego takim obszarem wolności jest sztuka. Każdy może coś do niej dodać i coś z niej wyciągnąć. To przestrzeń eksperymentów i poszukiwań, gdzie bardziej niż cel liczy się proces, droga, nawet jeśli czasami wydaje się drogą donikąd. Sztuką może być przecież poszukiwanie dla samego poszukiwania. Wystawa Witka Ziemiszewskiego składa się z obrazów, rysunków, interaktywnej instalacji oraz prac wideo, których ważnym elementem jest dźwięk. Przy tej wystawie Ziemiszewski współpracuje z Maciejem Ożógiem, którego muzyka jest częścią interaktywnej instalacji prezentowanej na ekspozycji. Ożóg jest autorem audiowizualnego projektu Nonstate, w ramach którego komponuje muzykę eksperymentalną – elektroniczną, elektroakustyczną. W wideo Witka Ziemiszewskiego istotny jest motyw podróży, drogi, przemieszczania się. Prace 10 tysięcy w 6 minut i 29 sekund czy Świat bez nazwy łączą się bezpośrednio z pasją podróżowania artysty. Nie mają jednak cech filmu dokumentalnego. Wywołują skojarzenia z kinem drogi, ale brak tu wątku fabularnego. W 10 tysięcy w 6 minut i 29 sekund widzimy świat z za szyby samochodu, zmieniają się krajobrazy, słyszymy urywki rozmów, ale tak naprawdę może to być wszędzie i nigdzie – „in the middle of nowhere”. Na moment łapiemy orientację, gdy głos z offu pyta: „Co to za rzeka?” i pada odpowiedź „Chyba Selenga”. W filmie Świat bez nazwy ludzie opowiadają dlaczego jest tak fantastycznie w miejscu, do którego przyjechali. Gdzie to jest? Nie wiadomo. Można by tu przytoczyć znane przysłowie „Wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma“. Jednak wideo Widzew HQ zaprzecza tej tezie. Film nakręcony został na dworcu Łódź-Widzew, ale wiedzą o tym tylko ci, którzy znają to miejsce. Statyczna kamera pokazuje ciemną, deszczową noc. Gdybyśmy mieli wyobrazić sobie stacyjkę siedmiu smutków, pewnie wyglądałaby właśnie tak. Film Moje szczęśliwe życie w sposób metaforyczny pokazuje dwa światy. Obraz kręcony jest od dołu, przez siatkę, po której skacze śmiejące się dziecko. Na górze jest miło, jednak nie możemy tam się przedostać. Nawet jeśli ludzie są w stanie pokonać fizyczną odległość, to pozostaje bariera mentalna. Na ile jesteśmy w stanie wpłynąć na los ludzi z innej rzeczywistości, czy w ogóle jest to możliwe? W wideo Run run run ruch kamery powiązany jest tu z ruchem ciała artysty. Ten zabieg przypomina Zapisy mechaniczno-biologiczne Józefa Robakowskiego, jednak w przypadku Ziemiszewskiego eksperymenty z medium filmowym są raczej środkiem niż celem. Wydaje się, że autora bardziej interesuje collage różnych stylistyk filmowych, budowanie nastoju niepewności i niepokoju. Nie wiemy czy ten ciągły bieg to pogoń za czymś, czy ucieczka przed czymś. Run run run, podobnie jak film Buszująca przywodzi na myśl filmy Andrieja Tarkowskiego, ale także obrazy surrealistyczne. Rzeczywistość jak ze snu ujawnia się również w filmie Dwa tańce oraz w Czytałem sobie książkę, gdzie czytany z offu tekst nie ma związku z obrazem. Oglądając filmy Ziemiszewskiego patrzymy na świat z perspektywy subiektywnej – czujemy się jakbyśmy byli wewnątrz filmowanej sytuacji. Patrząc na obrazy i rysunki konfrontujemy się z humanoidalnymi formami. Czyżby autor posłużył się deformacją, aby pokazać ludzkość w krzywym zwierciadle? Jedyne postaci w obrazach Ziemiszewskiego, które emanują pozytywną energią to sylwetki o cechach negroidalnych. W prezentowanych na wystawie obrazach Witka Ziemiszewskiego rozpoznajemy cytaty ze znanych dzieł sztuki, takich jak: Ambasadorowie Hansa Holbeina, Wenus z Urbino Tycjana, czy Czytająca list Vermeera. Sylwety ukazane są graficznie, na jednolitym tle, wyrwane z kontekstu pierwowzoru. Pozbawione są też indywidualnych rysów twarzy, które przypominają raczej zdeformowane maski. W obrazach często pojawia się motyw siatki, będącej tu rodzajem bariery lub ograniczenia. To siatka do tenisa, a tenis to gra, w której zdani jesteśmy tylko na siebie. Rysunki wykonane techniką komputerową łączą z pozoru nieprzystające do siebie stylistyki – postacie wyglądające jak z filmów fantasy z elementami abstrakcyjnymi z konstruktywistycznych obrazów. Sylwety z rysunków nie są zazwyczaj całkowitymi wytworami wyobraźni artysty. Prace z postaciami w mundurach inspirowane są znanymi zdjęciami – żołnierza strzelającego do matki z dzieckiem oraz esesmana, któremu chłopiec czyści buty. Wyrywając postaci z kontekstu artysta zwraca uwagę, że to rzeczywistość, w której żyjemy kształtuje i determinuje nasze zachowania. Ziemiszewski eksploruje kilka jej obszarów. Jej aspekt fizyczny – czyli to, czego doświadczamy na własnym ciele, w kontakcie z naturą – jest najbardziej widoczny w filmach. W cyklach malarskich i rysunkowych przetwarza obrazy dostarczane mam przez media i kulturę. Na granicach tych światów powstał obszar o wciąż niezbadanych możliwościach i płynnych granicach – sztuka. Anka Leśniak

Art+Feminism Edit-a-thon 2018. Maraton redagowania Wikipedii
24 marca 2018 - 11:00
Muzeum Sztuki w Łodzi - ms2
Ogrodowa 19 Łódź
19 070sztuka
Bajki pisankowe – Mały Salon Muzyczny
24 marca 2018 - 16:00
Muzeum Pałac Herbsta
ul. Przędzalniana 72 Łódź
18 619sztuka
Oprowadzanie po wystawie Dom ze snów
24 marca 2018 - 12:00
Muzeum Pałac Herbsta
ul. Przędzalniana 72 Łódź
18 431sztuka
MALUCHY W MUZEUM. ZIELONE. WARSZTATY FAMILIJNE DLA DZIECI 1+
21 marca 2018 - 11:11
Muzeum Sztuki w Łodzi - ms2
Ogrodowa 19 Łódź
17 211sztuka
Con tres - akordeon, gitara, harfa
20 marca 2018 - 18:15
Sala Kameralna Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
al. 1 Maja 4 Łódź
31 473sztuka
II Muzyczne Forum Młodych Artystów i Naukowców
18 marca 2018 - 12:30, 17:30
Sala Kameralna Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
al. 1 Maja 4 Łódź
13 603sztuka
Tramwaj nr 8.
17 marca 2018 - 12:10
Sala Kameralna Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
al. 1 Maja 4 Łódź
16 766sztuka
II Muzyczne Forum Młodych Artystów i Naukowców
17 marca 2018 - 12:00, 18:00
Sala Kameralna Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
al. 1 Maja 4 Łódź
24 632sztuka
POSZUKIWANIA. OTWARTA PRACOWNIA RYSUNKU I MALARSTWA dla dorosłych.
16 marca 2018 - 17:17
Muzeum Sztuki w Łodzi - ms2
Ogrodowa 19 Łódź
16 870sztuka
Poszerzanie wspólnoty. Zwierzęta, konflikt i polityczność - wykład Gabrieli Jarzębowskiej
14 marca 2018 - 18:00
Muzeum Sztuki w Łodzi - ms2
Ogrodowa 19 Łódź
16 701sztuka
Wieczór organowy DUO ORGANOWE
13 marca 2018 - 18:00
Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
ul. Gdańska 32 Łódź
23 953sztuka
Otwarty egzamin z dyrygowania zespołami
13 marca 2018 - 18:00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
Żubardzka 2a Łódź
24 381sztuka
Spektakl dla dorosłych "Herbatka u Jadźki"
9 marca 2018 - 17:30
Dom Kultury ARIADNA
Niciarniana 1/3 Łódź
39 432teatr
Wieczór muzyczny Z WIZYTĄ W AKADEMII
5 marca 2018 - 18:15
Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
ul. Gdańska 32 Łódź
24 832sztuka
Koncert Fortepianowe Mozaiki
3 marca 2018 - 16:00
Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
ul. Gdańska 32 Łódź
24 448sztuka
Koncert The Singing Heads
1 marca 2018 - 18:30
Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
ul. Gdańska 32 Łódź
24 209sztuka
Wystawa "Bunt materii"
od: 29 czerwca 2017 do: 18 lutego 2018
Centralne Muzeum Włókiennictwa
ul. Piotrkowska 282 Łódź
19 433sztuka
