
Anna Herman "Kodō" - wystawa malarstwa
- 15 kwietnia 2023, sobota» 18:00

Anna Herman "Kodō" - wystawa malarstwa
Wernisaż wystawy 15 kwietnia (sobota) godz. 18:00
Galeria PLATON ul. Krupnicza 13
ANNA HERMAN | KODō. WYSTAWA MALARSTWA
Kodō (古道, "the ancient way"/ „pradawne obyczaje” )
„Póki żyję, zawsze wzorem będzie dla nas świat duchów…” (Kojiki)
„Kodō” to podróż do krainy, gdzie przenikają się dosłownie i w przenośni przestrzenie tego co materialne, z tym co nadprzyrodzone; świata ludzi, bogów, zjaw; świata w którym jego mieszkańcy od pradawnych dziejów podążali i nadal podążają „Ścieżką bogów, gdzie granice między materią ożywioną a nieożywioną często zacierają się za sprawą boskiego pierwiastka „kami” (w Shinto; bóstwo, istota o nadprzyrodzonych mocach), który ożywia i przenika wszystko.
Na wystawie zostaną zaprezentowane dwa cykle prac; pierwszy z nich to przedstawienia zainspirowane jednym z najważniejszych tekstów literackich i historycznych Japonii jakim jest „Kojiki”. Dzieło to stanowi pełen metafor zapis historii Japonii; od mitycznego jej powstania, dzieje tworzenia się japońskiej państwowości i tożsamości, historie rodów cesarskich wzbogacone o fantastyczne motywy, oraz pierwszy kodeks postaw moralnych i obyczajowych.
Drugim z cykli „Onno Monogatari” jest seria obrazów, których źródeł należy szukać szczególnie w popularnych w epoce Edo (17-19 wiek) drzeworytach ukazujących upiorny i fascynującym jednocześnie świat „Yokai”. Termin „Yokai” w swoim pierwotnym znaczeniu oznaczał tyle co „zjawa” i obejmował cały szereg nadprzyrodzonych i niewytłumaczalnych zjawisk.
Z upływem czasu mianem tym zaczęto określać zarówno fantastyczne stworzenia, występujące w japońskich wierzeniach i bestiariuszach, jak również zjawy i demony nękające żywych, istoty zmiennokształtne, czy w końcu błąkające się po ziemi duchy zmarłych. Szczególne miejsce w świecie Yokai zajmują kobiety, a właściwie dusze odrzuconych lub porzuconych; fałszywie oskarżonych czy upokorzonych, tragicznie zmarłych - zamordowanych kobiet, które wiedzione pragnieniem zemsty same stawały się demonami. Tragizm i horror tych historii nieustannie inspirowały artystów epoki Edo, dla których również były okazją do eksploracji tematu piękna kobiety w kontraście do jej „zmiennej” i „zagadkowej” a czasem nawet „innej” natury.
Anna Herman, podobnie jak artyści epoki Edo, ulega urokowi „kobiet-demonów”, choć z goła zupełnie z innego powodu. Dla artystki punktem wyjścia jest status społeczny „kobiety” w czasach dawnej Japonii, a co za tym idzie, postrzeganie samej istoty kobiety i kobiecości oraz umiejscowienie jej w „sztywnych” ramach norm społecznych. Wydaje się, że jedynym sposobem na wyzwolenie się „płci piękna” z narzuconej nań poddańczej roli była śmierć i powrót jako demona (ewentualnie odrodzenie jako bogini) jednakże kosztem wykluczenia z życia „społecznego” na tym…. bądź „tamtym” świecie…
W pracach artystki Yokai’e uwodzą; makabra miesza się z pięknem i zmysłowością a dosłowność z niedopowiedzeniem. Herman po mistrzowsku operuje kolorem i detalem; tak aby „uśpić” czujność Widza. Ten, najpierw zauroczony „damami”, po chwili wpatrywania się w obrazy, zaczyna dostrzegać niepokojące elementy stroju bądź fizjonomii ukazanych postaci. Mamy tu do czynienia z grą pozorów podobną tej, jaka rozgrywa się między „mamionym” a Yokai’em, z tą różnicą, że widz… przeżyje.
Zarówno „Kojiki” jak i obrazy z cyklu „Onna Monogatari” przedstawiają dwie strony jednej monety; oba odnoszą się w szerszym znaczeniu do samej istoty „Japońskości”, której źródła stanowią wierzenia i podania, skądinąd wciąż żywe i obecne w życiu każdego mieszkańca Kraju Kwitnącej Wiśni. W obu cyklach artystka, w indywidulany dla siebie sposób, przybliża nam niezwykle bogaty i barwny, choć momentami upiorny i okrutny świat bogów, duchów i istot demonicznych, które dosłownie i w przenośni stanowią fundament tożsamości narodowej i kulturowej Japończyków.

Klimaty VII Blues Brothers Day
26 listopada 2004 - 18:00
Galeria Fotografii DSAFiTA
ul. P. Włodkowica 31 Wrocław
24 729sztuka
AKT I PORTRET
1 grudnia 2003 - 00:00
Galeria Fotografii DSAFiTA
ul. P. Włodkowica 31 Wrocław
24 700sztuka
PARYŻ - LA DEFENSE
9 stycznia 2003 - 17:00
Galeria Fotografii DSAFiTA
ul. P. Włodkowica 31 Wrocław
24 762sztuka
SATYRAFOTO 2001
od: 5 września 2002 do: 9 października 2002
Galeria Fotografii DSAFiTA
ul. P. Włodkowica 31 Wrocław
24 903sztuka
AFRODYTA 2001
2 lipca 2002 - 17:00
Galeria Fotografii DSAFiTA
ul. P. Włodkowica 31 Wrocław
24 985sztuka
CZŁOWIEK WSPÓŁCZESNY 2001
2 maja 2002 - 12:00
Galeria Fotografii DSAFiTA
ul. P. Włodkowica 31 Wrocław
25 142sztuka
HONORATKA - AKT, PORTRET, KREACJA
od: 16 marca 2002 do: 1 maja 2002
Galeria Fotografii DSAFiTA
ul. P. Włodkowica 31 Wrocław
25 097sztuka
UROKI DZIKIEJ NATURY
8 listopada 2001 - 18:00
Galeria Fotografii DSAFiTA
ul. P. Włodkowica 31 Wrocław
25 110sztuka
AKT I PORTRET
4 października 2001 - 17:00
Galeria Fotografii DSAFiTA
ul. P. Włodkowica 31 Wrocław
25 317sztuka
AKT I PORTRET
30 czerwca 2001 - 00:00
Galeria Fotografii DSAFiTA
ul. P. Włodkowica 31 Wrocław
34 834sztuka
YAPPER
od: 5 grudnia 2006 do: 12 grudnia 2006
Galeria Entropia
ul.Rzeźnicza 4 Wrocław
24 774sztuka
Wojciech Gilewicz
od: 29 września 2006 do: 10 października 2006
Galeria Entropia
ul.Rzeźnicza 4 Wrocław
24 827sztuka
Świat Helmutha Falka
od: 13 października 2006 do: 6 listopada 2006
Galeria Entropia
ul.Rzeźnicza 4 Wrocław
24 744sztuka
I INNI
od: 9 czerwca 2006 do: 23 czerwca 2006
Galeria Entropia
ul.Rzeźnicza 4 Wrocław
24 866sztuka
INTERPONTES czyli trakty śródwodne
od: 30 czerwca 2006 do: 14 lipca 2006
Galeria Entropia
ul.Rzeźnicza 4 Wrocław
24 877sztuka
DRAWING VOICES: ENCOUNTER
od: 27 czerwca 2003 do: 9 lipca 2003
Galeria Entropia
ul.Rzeźnicza 4 Wrocław
24 867sztuka
PHAJ END CIONGNIJ
od: 16 czerwca 2003 do: 23 czerwca 2003
Galeria Entropia
ul.Rzeźnicza 4 Wrocław
24 939sztuka
