koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Popiół i diament - spotkaniaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaBWA Wrocław - spadekFinały Mistrzostw Świata w graniu Chopina na fortepianieKAMERALIŚCI WROCŁAWSCY - Świder & HerbertDBP - miesiąc z 9 sztukąGAUDIUM
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

Siedem ostatnich słów

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 449 wyświetleń od 21 lutego 2022
  • 5 marca 2022, sobota
    » 18:00

Wykonawcy:
Joseph Swensen – dyrygent
Agata Chodorek – sopran
Aleksandra Michniewicz – alt
Marek Belko – tenor
Michał Pytlewski – bas
Chór NFM
Lionel Sow – kierownictwo artystyczne Chóru NFM
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:
J. Haydn Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu Hob. XX/2

Czas trwania: [60']

Podczas koncertu z udziałem Chóru NFM pod kierownictwem artystycznym Lionela Sowa oraz NFM Orkiestry Leopoldinum pod dyrekcją Josepha Swensena zabrzmi monumentalne dzieło jednego z najwybitniejszych twórców swojej epoki, należącego do grona słynnych klasyków wiedeńskich Josepha Haydna.

Siedem ostatnich słów Chrystusa dotyczy w istocie zebranych w Ewangeliach siedmiu wypowiedzi Jezusa umierającego na krzyżu. Owe frazy stały się punktem rozważań nie tylko teologów, ale także tematem muzycznych opracowań kompozytorów działających jeszcze przed Haydnem – m.in. Heinricha Schütza, Christopha Graupnera czy Giovanniego Battisty Pergolesiego.

W 1786 roku do kompozytora dotarła informacja o zamówieniu z dalekiego Kadyksu, miasta położonego w hiszpańskiej Andaluzji. Miejscowy duchowny Don José Sáenz de Santa María pragnął, by podczas obrzędów towarzyszących przeżywaniu Wielkiego Piątku w Oratorio de la Santa Cueva, móc oddać się modlitwie i rozmyślaniu nad „siedmioma słowami” przy dźwiękach kompozycji instrumentalnej. Haydn skomponował więc pełne dramatycznej ekspresji dzieło składające się z siedmiu orkiestrowych sonat poprzedzonych introdukcją oraz zakończonych żywiołowym finałem, mającym symbolizować trzęsienie ziemi po śmierci Zbawiciela. Kompozycja odniosła wielki, międzynarodowy sukces – wkrótce wykonana została także w stolicach kulturalnych Europy: Wiedniu, Paryżu i Berlinie. Natchniony triumfem twórca opracował także inne warianty dzieła, koncentrując się głównie na jego obsadzie. Jeden z nich – kompozycja z wykorzystaniem głosów wokalnych – powstał niemal dziesięć lat po pierwotnej prezentacji utworu. Co ciekawe, nie była to zupełnie autorska inicjatywa Haydna, bowiem inspiracją do skomponowania tej wersji była zasłyszana podczas pobytu w bawarskiej Pasawie aranżacja tamtejszego kapelmistrza – Josepha Frieberta. Pobudzony oryginalnym opracowaniem kompozytor postanowił stworzyć nową odsłonę dzieła, która we Wrocławiu zabrzmi w wykonaniu zespołów Narodowego Forum Muzyki.

Bilety: 20-65 zł
https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8802

autor:
zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ