HUUN-HUUR-TU - legenda gardłowego śpiewu wystąpi we Wrocławiu!
- 1 marca 2022, wtorek» 20:00

Po przymusowej przerwie w koncertowaniu, zespół, który rozsławił śpiew gardłowy na całym świecie powraca do Wrocławia!
HUUN-HUUR-TUU, gwiazda najważniejszych światowych festiwali wystąpi 1 marca w Sali Gotyckiej w Starym Klasztorze w ramach Ethno Jazz Festival.
W 1992 roku Kaigal-ool Khovalyg, Alexander Bapa, Sayan Bapa, i Albert Kuvezin, postanowili założyć kwartet Kungurtuk, którego celem miała być prezentacja tradycyjnych pieśni i muzyki tuwińskiej. Jednak szybko się okazało, że muzycy wychodzili poza tradycje i często prowadzali innowacje do starej muzyki. Wkrótce potem zmienili nazwę na Huun-Huur-Tu w tej chwili najbardziej znany na świecie zespół z Tuwy. W 1993 roku muzycy z Tuwy (w tym członkowie Huun-Huur-Tuu) pojechali do Stanów Zjednoczonych i wzięli udział w nagraniach takich muzyków i zespołów jak: Frank Zappa, Ry Cooder, the Chieftains, czy Kronos Quartet. Od 1993 roku zespół intensywnie koncertuje na całym świecie, ma także na koncie 9 płyt CD i kilkanaście nagranych wraz z innymi wykonawcami. Jak sami mówią, czują potrzebę nie tylko sprawiania, że piękna muzyka trwa, ale czują potrzebę wprowadzania do niej witalnych i ciekawych pomysłów. Tak stało się podczas współpracy z bułgarskim chórem Angelite, gdzie wysokie, charakterystyczne głosy Bułgarek, połączono ze śpiewem gardłowym.
Dlaczego muzyka tuwińska jest tak popularna na Zachodzie? Zapytano kilka lat temu Sayana Bapę. Jest coś w rodzaju prawdziwego feelingu w tuwańskiej muzyce co sprawia wrażenie łatwo dostępnej i uczciwej tak, że każdy ją rozumie (…)To nie tylko na Zachodzie wzrosło zainteresowanie naszą muzykę… to dzieje się także w Tuwie. Ludzie którzy słyszeli nasze płyty, którzy dostali je od nas albo od innych muzyków, mają bardzo pozytywne reakcje wobec tego co robimy. Wielu młodych ludzi po raz pierwszy usłyszało te stare pieśni po raz pierwszy od nas, i jesteśmy dumni z tego, że sprawimy, że tradycja trwa, że pomagamy ją tworzyć. Szacunek dla naszych przodków jest kluczem w naszej muzyce, i poszukujemy w Tuwie ich głosów. Czytałem, że za dawnych czasów mężczyźni spotkali się i grali razem w sposób w jaki my to robimy. Była tradycja, że każdy grał daną melodię na swój własny sposób. Nie wiemy jak ta muzyka brzmiała, tak więc robimy to po swojemu w oparciu o znajomość tradycyjnego materiału, i w oparciu o tradycyjne podejście tworzenia muzyki. Staramy się powrócić do dawnych, wolniejszych rytmów… szybsze rytmy są raczej charakterystyczne dla muzyki współczesnej. Staramy się stworzyć akompaniament który podkreślałby duchowy aspekt naszych pieśni. W tym samym momencie nie czujemy się ograniczeni przez tradycję. Na przykład: bęben ramowy, w naszym przypadku, był używany jako instrument szamański, a nie jako akompaniament pieśni lirycznych. Dołączyliśmy go ponieważ podobnie jak nasze głosy i instrumenty stwarza bogate harmoniczne; ma własne melodie i rytmy. Grzechotki z byczych jąder i kości owiec też nie są tradycyjnym instrumentem. Ludzie używali byczych jąder jako solniczek. No i oczywiście gitara nie jest tuwińskim instrumentem.
"Po nieobcej także i w tamtych stronach erze zespołów pieśni i tańca, zespół ten stara się grać tradycyjną muzykę ludową w nowych warunkach wychodząc z założenia, że 'tradycja muzyczna, która nie ewoluuje skazana jest na śmierć' (cytat z wkładki ich płyty). O wielogłosowym śpiewie alikwotycznym można pisać i pisać. Czy słyszeliście kiedyś coś, co by brzmiało jak kilka nisko lecących bombowców z towarzyszeniem wysokiej, przejmującej męskiej wokalizy? " (Dorota Samociuk, Marcin Skrzypek, "Gadki z Chatki")
"Kaigal-ool Khovalyg i Anatoli Kuular (…) przez wiele lat byli syberyjskimi pasterzami, a muzyka towarzyszyła wszystkim aspektom ich życia. Ich niesamowicie brzmiące, niskie, gardłowe głosy są główną atrakcją tej płyty. Rytm wybija wielki bęben, słychać też ludowe instrumenty strunowe oraz perkusyjne, a także - jakże rosyjską - gitarę.
Podobno żadne nagranie studyjne nie jest w stanie choćby w przybliżeniu oddać magii, jaka panuje na koncertach Huun-Huur-Tu. (…)" (Olaf Szewczyk, Gazeta Wyborcza).
Huun-Huur-Tuu występuje w składzie:
Kaigal-ool Khovalyg - Vocals (Khöömei, Sygyt, Kargyraa),
Igyl Radik Tyulyush - Vocals (Barbang-Nadyr), Byzaanchi, Khomuz (jew's harp)
Alexei Saryglar - Vocals (Sygyt), Tuyug (horse hooves), Tungur (shaman-drum), Igyl
Sayan Bapa - Vocals (Kargyraa & Khöömei), Toschpulur, Guitar, Igyl
Huun-Huur-Tu
Huun-Huur-Tu
W 1992 roku Kaigal-ool Khovalyg, Alexander Bapa, Sayan Bapa, i Albert Kuvezin, postanowili założyć kwartet Kungurtuk, którego celem miała być prezentacja tradycyjnych pieśni i muzyki tuwińskiej. Jednak szybko się okazało, że muzycy wychodzili poza tradycje i często prowadzali innowacje do starej muzyki. Wkrótce potem zmienili nazwę na Huun-Huur-Tu w tej chwili najbardziej znany na świecie zespół z Tuwy. W 1993 roku muzycy z Tuwy (w tym członkowie Huun-Huur-Tuu) pojechali do Stanów Zjednoczonych i wzięli udział w nagraniach takich muzyków i zespołów jak: Frank Zappa, Ry Cooder, the Chieftains, czy Kronos Quartet. Od 1993 roku zespół intensywnie koncertuje na całym świecie, ma także na koncie 9 płyt CD i kilkanaście nagranych wraz z innymi wykonawcami. Jak sami mówią, czują potrzebę nie tylko sprawiania, że piękna muzyka trwa, ale czują potrzebę wprowadzania do niej witalnych i ciekawych pomysłów. Tak stało się podczas współpracy z bułgarskim chórem Angelite, gdzie wysokie, charakterystyczne głosy Bułgarek, połączono ze śpiewem gardłowym. Bilety do nabycia na: KupBilecik.pl
Otwarta Scena: Karolina Kleta, RapKoncepcja, BaniaMan, PWB
27 września 2014 - 18:00
Wyspa Słodowa
Wyspa Słodowa Wrocław
18 702muzyka
Spotkanie z dźwiękiem misy tybetańskiej - dzień otwarty
27 września 2014 - 14:00-17
Księgarnio Kawiarnia Nalanda
Plac Kościuszki 12 Wrocław
13 929muzyka
Tributo to Paco de Lucía
27 września 2014 - 18:00
Centrum kultury AGORA
ul. Serbska 5a Wrocław
20 908muzyka
Otwarta Scena: wystąpią Dust Bowl oraz Lifephobia
26 września 2014 - 18:00
Wyspa Słodowa
Wyspa Słodowa Wrocław
17 791muzyka
Otwarta Scena: wystąpią Dust Bowl oraz Lifephobia
26 września 2014 - 18:00
Wyspa Słodowa
Wyspa Słodowa Wrocław
18 534muzyka
miejsce, czas, (dźwięki)¹: Johnny Chang
25 września 2014 - 20:00
Studio BWA
ul. Ruska 46a Wrocław
17 925muzyka
audio_entropia_019 Smutne Kobiety I'M TOO SAD TO TELL YOU
23 września 2014 -
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
18 912muzyka
FOOD SWAP - kuchnia dolnośląska
21 września 2014 - 15:00-18.00
CRZ Krzywy Komin
Dubois 33-35a Wrocław
17 910muzyka
Folk Fiesta
21 września 2014 - 12:00-18.00
CRZ Krzywy Komin
Dubois 33-35a Wrocław
18 015muzyka
Dni Seniora w CKWZ
21 września 2014 - 14:30-16.00
Centrum Kultury Zachód
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
18 619muzyka
Wernisaż Mai Popović oraz koncert Acoustic Cookies
21 września 2014 - 18:00
Wrocławski Klub Formaty
ul. Samborska 3-5 Wrocław
19 509muzyka
WRATISLAVIA ENSEMBLE koncert inauguracyjny
21 września 2014 - 18:00
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
23 240muzyka
Jesse Cook we Wrocławiu
21 września 2014 - 16:00
Impart Centrum
ul. Mazowiecka 17 Wrocław
22 678muzyka
Dzień Seniora w Hali Stulecia
21 września 2014 -
Hala Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocław
23 379muzyka
KWARTENEUM – LUTOSAIR QUARTET
20 września 2014 - 18:00
Refektarz, Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Szewska 37 Wrocław
17 929muzyka
Otwarta Scena: zagrają Motor in Corn oraz Aim Limit
20 września 2014 - 18:00
Wyspa Słodowa
Wyspa Słodowa Wrocław
18 312muzyka
YOB & PALLBEARER
20 września 2014 - 20:00 - 0
Klub Firlej
Grabiszyńska 56 Wrocław
25 743muzyka

























