
Zbigniew Makarewicz NONSENS & SENS | Zbiory i podzbiory kompatybilne i niekompatybilne. 2020.
- od: 22 maja 2020, piątekdo: 19 czerwca 2020, piątek

kuratorka: Alicja Jodko
godziny pracy Galerii w okresie pandemii pon—pt 12:00—18:00
22.05.20 / piątek/ autor wystawy będzie obecny w galerii w godz. 16:00—18:00
Wydarzenie jest częścią Sympozjum Wrocław 70/20 - oddolnego programu obchodów 50. rocznicy Sympozjum Plastycznego Wrocław '70.
Wystawa p.t. NONSENS & SENS to zgromadzenie rzeczy gotowych wziętych wprost z rumowiska cywilizacyjnych procesów. Podtytuł: „Zbiory i podzbiory, kompatybilne i niekompatybilne”, to pomocniczy opis tego co zostało zbudowane, lecz nie jest to wyjaśnienie zasady budowy dzieła. Tą zasadą są wizualne konsonanse, dysonanse i asonanse. Wielka Sala w Galerii Entropia gromadzi „Zbiór kompatybilny” - czyli konsonans – zbudowany z wielkiej ilości segregatorów. Te identyczne obiekty zostaną delikatnie zróżnicowane przez zatarcie, zamalowanie, przekreślanie sygnatury ich pierwotnego właściciela i przeznaczenia – funkcji i miejsca w operacjach biurowego, żeby nie rzec – biurokratycznego ładu. Ta procedura pozbawia segregator jego sensu istnienia, ale nadaje sens formie „zbioru”. W Małej Sali Galerii Entropia zgromadzono „podzbiory niekompatybilne”, których urok zasadza się na dysonansowych zestawieniach „akordów” z rzeczy porzuconych, a tutaj odnalezionych jako totalnie nieużytecznych. Uważny obserwator zapewne dostrzeże z kolei ten wizualny „asonans” tworzący sens „współbrzmienia” obydwu konstrukcji, tej w Wielkiej Sali z tą w Małej Sali.
Istnienie świata rzeczy porzuconych ma w mojej osobistej historii długą tradycję. Przemieszczając się z miejsca na miejsce, z kraju do kraju, ze wsi do miasta, z sublokatorki do sublokatorki, z akademika do akademika, zawsze rzeczy, ich zbiory, budziły grozę swoim uporczywym nieuporządkowaniem, zbędnością lub potencjalną niezbędnością swoich zastosowań. I, chcąc nie chcąc, coś w końcu porzucałem, a coś innego bez sensu przydatności, jak się później okazywało, trwało przy mnie i nie chciało, bez sensu, mnie opuścić. Przydatność zaś tych rzeczy – wistość tych rzeczy – jakby rzekł Stanisław Ignacy, okazała się dopiero w roku 1967. Zamierzaliśmy w wyselekcjonowanym zespole entuzjastów „coś zrobić”, ale jak to bywa nie wiadomo było co. Ostatecznie stało się tak, że w 1968 roku zabudowaliśmy wielką halę „romańską” Muzeum Architektury zestawieniami, konstrukcjami rzeczy porzuconych, przez ich prawowitych użytkowników. Nonsens ich istnienia (tych rzeczy) przekształciliśmy (Barbara Kozłowska, Zbigniew Makarewicz, Ernest Niemczyk, Wiesław Rembieliński, Ryszard Zamorski) w sens zaistnienia wielkiej „kompozycji przestrzeni emocjonalnej”, której wnętrze otaczało widza ponadto efektami świetlnymi i dźwiękowymi z towarzyszeniem poważnych fragmentów wielkiej architektury romańskiej, niegdyś przecież porzuconej, zbędnej i ukrytej w ziemi. Losy tego dzieła były dramatyczne. Nic z niego nie zastało. Postanowiłem nie rozstawać się z moimi rzeczami, które bez żalu mogłem porzucać. Tak powstały Paradoksalne Pamięciowe Pojemniki Pojęciowe. Składane w zespoły uporządkowane według chronologii ich kompletowania – dni, tygodnie, miesiące i lata. I tak były eksponowane. Pewnego razu zasłużona w utrwalaniu jedynie słusznego ustroju Służba postanowiła sprawdzić czy przypadkiem nie uczestniczę w jakimś postępowaniu naruszającym zamierzony sens istnienia naszego Obozu. Tak też i doszło do przebadania moich zbiorów. Zmęczeni tym badaniem funkcjonariusze nie zdobyli się na cierpliwe poskładanie tych setek tysięcy obiektów w przeznaczone dla nich pudełka, torby i worki. Wsypano wszystko „jak leci” do wielkich pudeł, na pozór bezładnie. Uznałem to zdarzenie za wskazanie ważne dla dalszych ekspozycji. Tak właśnie „jak leci”. W pełnej swobodzie, bez zmuszania tych rzeczy do stawania w szeregu z jakimś moim egoistycznym zamysłem. Znajdowały one swój ład i sens w odczuciach odbiorców – widzów. Dla niektórych z nich studiowanie wielkich połaci ścian, sufitów i podłóg zapełnionych drobiazgiem i tuż obok solidniejszymi resztkami dawnych użytków i pożytków stanowiło zajmującą zabawę. I niech tak zostanie w zbiorze zamykającym się w 1994 roku. Sentyment dla gotowizny, dla tych kapsli, pudełek, biletów, zakrętek i innych świadków całkiem przecież sensownego bytowania pozostał. Nie chciały mnie opuszczać. Stąd wziął się pomysł zorganizowania ich egzystencji w zbiorach kompatybilnych i niekompatybilnych. Jakie to są zbiory, co do pojęcia ich znowuż sensownego lub nonsensownego istnienia można pomyśleć, niech zechcą się Państwo przekonać udając się z wizytą do galerii Entropia we Wrocławiu. Nazwa tej zacnej instytucji jest wprost kompatybilna z charakterem tej ekspozycji.
Zbigniew Makarewicz, we Wrocławiu, w Roku Zarazy
ZBIGNIEW MAKAREWICZ: Urodził się w 27 września 1940 roku w Wilnie, szkołę średnią ukończył w Koszalinie w 1957 r.. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, w pracowni rzeźby prof. Xawerego Dunikowskiego i doc. Apolinarego Czepelewskiego, obronił dyplom w 1965 r. Aktor Teatru „Kalambur” we Wrocławiu, rzeźbiarz, twórca instalacji i happeningów, poezji konkretnej, krytyk sztuki i animator ruchu artystycznego, dziennikarz, działacz społeczny i polityczny (Zrzeszenie Studentów Polskich, Związek Młodzieży Wiejskiej, Związek Polskich Artystów Plastyków, Ruch Odbudowy Polski, Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich), nauczyciel akademicki (prof. ASP i Wyższej Szkoły Humanistycznej we Wrocławiu). W latach 1981 – 1989 w ruchu kultury niezależnej, internowany, więziony. Liczne wystawy indywidualne i udziały w wystawach zbiorowych, plenerach, sympozjach i konferencjach w kraju i zagranicą. Ponad 200 publikacji z zakresu krytyki i teorii sztuki. Prace w zbiorach publicznych i prywatnych. W 2000 r. I miejsce w konkursie strzelania z pistoletu wojskowego. Odwiedził: Anglię, Białoruś, Czechy, Francję, Holandię, Litwę, Maltę, Niemcy, Rosję, Słowację, Słowenię, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, Szkocję, Węgry, Włochy.
www.entropia.art.pl
newletter: https://www.entropia.art.pl/contact.php

Korzenie- wystawa fotografii Bolesława Bielca
od: 20 czerwca 2008 do: 30 czerwca 2008
Galeria ca-ffe Pod spódnicą w ODT Światowid
Sempołowskiej 54a (Biskupin) Wrocław
21 204sztuka
DYPLOMY 2008
od: 2 czerwca 2008 do: 30 czerwca 2008
Galeria pod Plafonem Dolnoślaska Biblioteka Publiczna
Rynek 58 Wrocław
21 867sztuka
ELŻBIETA WASYŁYK
od: 2 czerwca 2008 do: 30 czerwca 2008
Salonik Trzech Muz
ul. Zawalna 7 Wrocław
23 422sztuka
Kadeci Polski Niepodległej
od: 26 maja 2008 do: 30 czerwca 2008
ARSENAŁMuzeum MilitariówOddz. Muzeum Miejskiego
ul. Cieszyńskiego 9 Wrocław
20 753sztuka
W świetle witraży
od: 27 maja 2008 do: 30 czerwca 2008
Centrum kultury AGORA
ul. Serbska 5a Wrocław
20 262sztuka
Mleczarnia i Anka
od: 18 czerwca 2008 do: 30 czerwca 2008
Mleczarnia klubokawiarnia
Włodkowica 5 Wrocław
20 636sztuka
Przedpola tajemnic
od: 9 kwietnia 2008 do: 30 czerwca 2008
Galeria Nad regałami MBP Filia nr 64
ul. Wittiga 10 Wrocław
21 162sztuka
ELŻBIETA WOJTASZEK
od: 17 czerwca 2008 do: 29 czerwca 2008
Galeria Na zapleczu
Komuny Paryskiej 96 Wrocław
20 813sztuka
Węgierski design - FISE
od: 17 maja 2008 do: 29 czerwca 2008
Galeria BB
na Jatkach 3-6 Wrocław
20 698sztuka
Marcin Harlender
od: 13 czerwca 2008 do: 27 czerwca 2008
Galeria Entropia
ul.Rzeźnicza 4 Wrocław
20 745sztuka
SPOTKANIA ZE SZTUKĄ,
od: 23 czerwca 2008 do: 27 czerwca 2008
Dolnośląska Biblioteka Publiczna
Rynek 58 Wrocław
20 484sztuka
Ziemia niebuwarsztatowe podróże
od: 17 maja 2008 do: 25 czerwca 2008
Galeria Tkacka Na Jatkach
ul. Stare Jatki 19-24 Wrocław
21 342sztuka
Poniedziałki ze sztuką
23 czerwca 2008 - 18:30
Czekoladziarnia
Włodkowica 19 Wrocław
20 485sztuka
Maćków Pracownia Projektowa 1998-2008
od: 15 maja 2008 do: 23 czerwca 2008
Muzeum Architektury
ul. Bernardyńska 5 50-156 Wrocław Wrocław
19 981sztuka
SPEKTAKL PANTOMIMICZNY ONLY YOU
22 czerwca 2008 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Formy
ul. Hallera 15 Wrocław
44 012teatr
SPEKTAKL PANTOMIMICZNY ONLY YOU
22 czerwca 2008 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Formy
ul. Hallera 15 Wrocław
44 118teatr
Krajobrazy ziemi ojczystej
od: 26 maja 2008 do: 21 czerwca 2008
Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu
Stanisława Worcella 25-27 Wrocław
20 933sztuka
