Zbigniew Makarewicz NONSENS & SENS | Zbiory i podzbiory kompatybilne i niekompatybilne. 2020.
- od: 22 maja 2020, piątekdo: 19 czerwca 2020, piątek

kuratorka: Alicja Jodko
godziny pracy Galerii w okresie pandemii pon—pt 12:00—18:00
22.05.20 / piątek/ autor wystawy będzie obecny w galerii w godz. 16:00—18:00
Wydarzenie jest częścią Sympozjum Wrocław 70/20 - oddolnego programu obchodów 50. rocznicy Sympozjum Plastycznego Wrocław '70.
Wystawa p.t. NONSENS & SENS to zgromadzenie rzeczy gotowych wziętych wprost z rumowiska cywilizacyjnych procesów. Podtytuł: „Zbiory i podzbiory, kompatybilne i niekompatybilne”, to pomocniczy opis tego co zostało zbudowane, lecz nie jest to wyjaśnienie zasady budowy dzieła. Tą zasadą są wizualne konsonanse, dysonanse i asonanse. Wielka Sala w Galerii Entropia gromadzi „Zbiór kompatybilny” - czyli konsonans – zbudowany z wielkiej ilości segregatorów. Te identyczne obiekty zostaną delikatnie zróżnicowane przez zatarcie, zamalowanie, przekreślanie sygnatury ich pierwotnego właściciela i przeznaczenia – funkcji i miejsca w operacjach biurowego, żeby nie rzec – biurokratycznego ładu. Ta procedura pozbawia segregator jego sensu istnienia, ale nadaje sens formie „zbioru”. W Małej Sali Galerii Entropia zgromadzono „podzbiory niekompatybilne”, których urok zasadza się na dysonansowych zestawieniach „akordów” z rzeczy porzuconych, a tutaj odnalezionych jako totalnie nieużytecznych. Uważny obserwator zapewne dostrzeże z kolei ten wizualny „asonans” tworzący sens „współbrzmienia” obydwu konstrukcji, tej w Wielkiej Sali z tą w Małej Sali.
Istnienie świata rzeczy porzuconych ma w mojej osobistej historii długą tradycję. Przemieszczając się z miejsca na miejsce, z kraju do kraju, ze wsi do miasta, z sublokatorki do sublokatorki, z akademika do akademika, zawsze rzeczy, ich zbiory, budziły grozę swoim uporczywym nieuporządkowaniem, zbędnością lub potencjalną niezbędnością swoich zastosowań. I, chcąc nie chcąc, coś w końcu porzucałem, a coś innego bez sensu przydatności, jak się później okazywało, trwało przy mnie i nie chciało, bez sensu, mnie opuścić. Przydatność zaś tych rzeczy – wistość tych rzeczy – jakby rzekł Stanisław Ignacy, okazała się dopiero w roku 1967. Zamierzaliśmy w wyselekcjonowanym zespole entuzjastów „coś zrobić”, ale jak to bywa nie wiadomo było co. Ostatecznie stało się tak, że w 1968 roku zabudowaliśmy wielką halę „romańską” Muzeum Architektury zestawieniami, konstrukcjami rzeczy porzuconych, przez ich prawowitych użytkowników. Nonsens ich istnienia (tych rzeczy) przekształciliśmy (Barbara Kozłowska, Zbigniew Makarewicz, Ernest Niemczyk, Wiesław Rembieliński, Ryszard Zamorski) w sens zaistnienia wielkiej „kompozycji przestrzeni emocjonalnej”, której wnętrze otaczało widza ponadto efektami świetlnymi i dźwiękowymi z towarzyszeniem poważnych fragmentów wielkiej architektury romańskiej, niegdyś przecież porzuconej, zbędnej i ukrytej w ziemi. Losy tego dzieła były dramatyczne. Nic z niego nie zastało. Postanowiłem nie rozstawać się z moimi rzeczami, które bez żalu mogłem porzucać. Tak powstały Paradoksalne Pamięciowe Pojemniki Pojęciowe. Składane w zespoły uporządkowane według chronologii ich kompletowania – dni, tygodnie, miesiące i lata. I tak były eksponowane. Pewnego razu zasłużona w utrwalaniu jedynie słusznego ustroju Służba postanowiła sprawdzić czy przypadkiem nie uczestniczę w jakimś postępowaniu naruszającym zamierzony sens istnienia naszego Obozu. Tak też i doszło do przebadania moich zbiorów. Zmęczeni tym badaniem funkcjonariusze nie zdobyli się na cierpliwe poskładanie tych setek tysięcy obiektów w przeznaczone dla nich pudełka, torby i worki. Wsypano wszystko „jak leci” do wielkich pudeł, na pozór bezładnie. Uznałem to zdarzenie za wskazanie ważne dla dalszych ekspozycji. Tak właśnie „jak leci”. W pełnej swobodzie, bez zmuszania tych rzeczy do stawania w szeregu z jakimś moim egoistycznym zamysłem. Znajdowały one swój ład i sens w odczuciach odbiorców – widzów. Dla niektórych z nich studiowanie wielkich połaci ścian, sufitów i podłóg zapełnionych drobiazgiem i tuż obok solidniejszymi resztkami dawnych użytków i pożytków stanowiło zajmującą zabawę. I niech tak zostanie w zbiorze zamykającym się w 1994 roku. Sentyment dla gotowizny, dla tych kapsli, pudełek, biletów, zakrętek i innych świadków całkiem przecież sensownego bytowania pozostał. Nie chciały mnie opuszczać. Stąd wziął się pomysł zorganizowania ich egzystencji w zbiorach kompatybilnych i niekompatybilnych. Jakie to są zbiory, co do pojęcia ich znowuż sensownego lub nonsensownego istnienia można pomyśleć, niech zechcą się Państwo przekonać udając się z wizytą do galerii Entropia we Wrocławiu. Nazwa tej zacnej instytucji jest wprost kompatybilna z charakterem tej ekspozycji.
Zbigniew Makarewicz, we Wrocławiu, w Roku Zarazy
ZBIGNIEW MAKAREWICZ: Urodził się w 27 września 1940 roku w Wilnie, szkołę średnią ukończył w Koszalinie w 1957 r.. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, w pracowni rzeźby prof. Xawerego Dunikowskiego i doc. Apolinarego Czepelewskiego, obronił dyplom w 1965 r. Aktor Teatru „Kalambur” we Wrocławiu, rzeźbiarz, twórca instalacji i happeningów, poezji konkretnej, krytyk sztuki i animator ruchu artystycznego, dziennikarz, działacz społeczny i polityczny (Zrzeszenie Studentów Polskich, Związek Młodzieży Wiejskiej, Związek Polskich Artystów Plastyków, Ruch Odbudowy Polski, Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich), nauczyciel akademicki (prof. ASP i Wyższej Szkoły Humanistycznej we Wrocławiu). W latach 1981 – 1989 w ruchu kultury niezależnej, internowany, więziony. Liczne wystawy indywidualne i udziały w wystawach zbiorowych, plenerach, sympozjach i konferencjach w kraju i zagranicą. Ponad 200 publikacji z zakresu krytyki i teorii sztuki. Prace w zbiorach publicznych i prywatnych. W 2000 r. I miejsce w konkursie strzelania z pistoletu wojskowego. Odwiedził: Anglię, Białoruś, Czechy, Francję, Holandię, Litwę, Maltę, Niemcy, Rosję, Słowację, Słowenię, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, Szkocję, Węgry, Włochy.
www.entropia.art.pl
newletter: https://www.entropia.art.pl/contact.php
Laura Pawela
15 marca 2009 - 18:00jest więcej terminów
Galeria Awangarda
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
21 618sztuka
POŻOGA DANCE
15 marca 2009 - 18:00jest więcej terminów
Galeria Awangarda
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
22 139sztuka
Między ziemią a niebem
11 marca 2009 - 18:00
MiejskaBiblioteka PublicznaFilia nr 57
ul. Szewska 78 Wrocław
21 795sztuka
Parostatkiem przez Wrocław.
8 marca 2009 - 12:00
Muzeum Narodowe
pl. Powstańców Warszawy 5 Wrocław
21 402sztuka
Marian Poźniak. Malarstwo
od: 16 grudnia 2008 do: 1 marca 2009
Muzeum Architektury
ul. Bernardyńska 5 50-156 Wrocław Wrocław
23 450sztuka
Tomasz Gudzowaty - Sports Features
od: 5 lutego 2009 do: 28 lutego 2009
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
22 153sztuka
New York - wystawa fotografii Luca Kordasa
od: 3 lutego 2009 do: 28 lutego 2009
Firlej
ul. Grabiszyńska 56 Wrocław
21 641sztuka
Melodia dzieciństwa
od: 13 lutego 2009 do: 27 lutego 2009
Galeria ca-ffe Pod spódnicą w ODT Światowid
Sempołowskiej 54a (Biskupin) Wrocław
22 486sztuka
Miejsca, ludzie, pasje.
23 lutego 2009 - 18:30
Czekoladziarnia
Włodkowica 19 Wrocław
21 874sztuka
20 NAJŚMIESZNIEJSZYCH PIOSENEK NA ŚWIECIE
22 lutego 2009 - 19:00jest więcej terminów
Scena Kameralna
ul. Świdnicka 28 Wrocław
45 870teatr
Trzema Krzyżykami
19 lutego 2009 - 19:00jest więcej terminów
Teatr PWSTwe Wrocławiu
ul. Braniborska 59 Wrocław
45 719teatr
Kolorowy świat - pastele
od: 23 stycznia 2009 do: 13 lutego 2009
Galeria ca-ffe Pod spódnicą w ODT Światowid
Sempołowskiej 54a (Biskupin) Wrocław
22 514sztuka
Pamiętnik z Powstania Warszawskiego
12 lutego 2009 - 11:00jest więcej terminów
Teatr PWSTwe Wrocławiu
ul. Braniborska 59 Wrocław
46 349teatr
Obrazki z Kioto
11 lutego 2009 - 18:00
MiejskaBiblioteka PublicznaFilia nr 57
ul. Szewska 78 Wrocław
22 347sztuka
Mandala - Święty Wymiar Rzeczywistości
10 lutego 2009 - 18:00
Muzeum Etnograficzne
ul. Traugutta 111/113 Wrocław
39 926sztuka
MANDALA - ŚWIĘTY WYMIAR RZECZYWISTOŚCI
10 lutego 2009 - 18:00
Muzeum Etnograficzne
ul. Traugutta 111/113 Wrocław
39 962sztuka
Dzikoń i jego digifucki
od: 9 stycznia 2009 do: 9 lutego 2009
Księgarnia-Galeria PWN Szczytnicka51
Szczytnicka 51 Wrocław
21 986sztuka

























