Akwarele i Gwasze 2005
- od: 20 kwietnia 2006, czwartekdo: 18 czerwca 2006, niedziela
Józef Hałas
Józef Hałas w czasie swojej blisko półwiecznej pracy artystycznej zgromadził imponującą liczbę warsztatowych, formalnych i osobistych doświadczeń. Zamknął klasyczne dla współczesnego malarstwa wrocławskiego cykle (takie jak Góra), a pomimo tego ciągle aktywnie poszukuje właściwej formy i koloru. Obecnie działa "bez przymusu" bycia awangardowym, za to z większą uczuciową swobodą.
Nie oznacza to dowolności – serie ujednoliconych formalnie Małych Ikon są związane z istotnym od wielu lat dla Hałasa problemem przezwyciężania opozycji harmonii i chaosu w postaci zrównoważonych poprzez kolor, materię oraz formę kompozycji. Tytułowa ikoniczność jest ważnym odautorskim komentarzem, nakazującym z uwagą myśleć o związanych z nimi religijnych intencjach artysty.
Rytm pojawiania się obrazów jest w ostatnich latach zmienny – w przeciwieństwie do okresów, kiedy malarz pracował systematycznie i w równomiernym tempie. Wiele jednak w obecnej twórczości namysłu,
świadomych retrospekcji i powrotów do motywów stosowanych przez Hałasa
już kilka dekad temu. Przykładem niech będzie seria zgeometryzowanych
Aniołów (akwarele, 2005) przywodząca na myśl subtelną i pełną ludzkiego
ciepła formułę angelologicznych
rozważań Paula Klee.
Stylistyka, do jakiej Hałas powrócił w tej serii, bliska jest jego własnym lirycznym próbom z końca lat pięćdziesiątych, gdy stosowany przezeń poetycki wymiar geometrii był bliski w duchu temu, co proponował prawdziwy poeta i prawodawca intelektualny, jak pisała o Klee Maria Rzepińska.
Biorąc także pod uwagę rozpiętość spontanicznie stworzonego przez
Józefa Hałasa cyklu (około sześćdziesięciu prac wykonanych w technice
akwareli i gwaszu oraz rysunki lawowane tuszem), ostrożnie można chyba
porównać znaczenie podjętego przezeń tematu do zakresu oryginalnej
ikonografii metafizycznej wspomnianego Paula Klee. I nie chodzi tu tylko
– podobnie jak w przypadku szwajcarskiego malarza – o konfesyjne wyznanie
wiary, lecz o ważną zmianę ontologicznego punktu widzenia. Nie ostateczną,
nie skrajnie dramatyczną, lecz związaną z przeniesieniem punktu widzenia
jakby ponad
substancje, które stanowiły dotąd obiekty badań Hałasa:
naturę, ziemię, materię.
Artysta poprzez zgeometryzowane, uskrzydlone postaci chce być może widzieć
więcej
niż kiedyś, a także doświadczać radosnej i zmysłowej strony
życia. Paradoksalnie zalążkiem całego cyklu jest akwarela zrealizowana
już na początku lat 60. i zapowiadająca rozwiązania formalne najnowszej
serii.
Anioły A.D. 2005 radykalnie dematerializują
jaśniejącą, niekiedy
fosforyzującą i transparentną plamę akwareli, a ich ekspresja jest
zależna od ruchu. To nie są posłańcy z misją i gestem Zwiastowania,
Anioły Zagłady, czy geniusze gaszący pochodnie życia. Zmysłowe anioły
Hałasa gremialnie – z łopotem skrzydeł, skrzydeł a w istocie
bezszelestnie – wzbijają się w powietrze, unoszą się w nim i tańczą.
Dynamiczne skręty ich ciał
wprowadzają zaburzenie kanonicznego dla
Hałasa układu poziom-pion, a komplikacje kompozycji wielokrotnie opierają
się na diagonalach i ekspresyjnych złożeniach ich odcinków. Wszystkie
razem tworzą pole potencjalnego, barwnego i niezwykle dynamicznego
ikonostasu
. Nie jest to pojęcie przypadkowe, jeśli pamiętać o zauważonym przez krytyków długim związku pojęcia ikony
z malarstwem
Hałasa.
Podejmowane już przed laty przez wrocławskiego artystę motywy malarstwa wschodniego, bizantyńskiego przekładają się na realizacje niepoddające się ostatecznej definicji. Hałas już dawno znalazł dla siebie wzory sprzyjające łączeniu tradycji z nowocześnie traktowanym, abstrakcyjnym kolorem – inspirowany w latach 1961-1962 hieratycznymi freskami sofijskiej Cerkwi Bojana malował zarówno na papierze, jak i na płótnie figury, których pozorna abstrakcyjna amorficzność miała zawarte w sobie znamiona płci i znaczeń postaci świętych, a także binarną, niezbędną sobie opozycję: kobiety i mężczyzny.
Niewiele dodatkowych racji musi dowieść Hałas sobie i światu, tym bardziej
więc należy docenić towarzyszącą mu obecnie radość tworzenia. Mając na względzie różnego rodzaju aktualne odkrycia
, dokumentujące aksjologiczne
balansowanie artysty pomiędzy sztuką, wiarą i życiem, chcę wskazać na ostatnie przejście malarza w kierunku jakości, która zyskuje tym razem
prymat, władając niemal niepodzielnie całą płaszczyzną obrazów. Józef
Hałas coraz częściej kieruje spojrzenie ku górze, ku otwartemu niebu.
Przykładem z ostatniej chwili
jest cykl Droga (gwasze, 2005/2006) z obniżonym, znikającym horyzontem, gdzie ponad liniami opisującymi trójkąt
zbiegającej się w dali drogi i zanikającym horyzontem dominują wypełnione
barwą przestworza.
ODCHYLENIA, WARIACJE, PRZEGIĘCIA
30 marca 2022 - 17:00
Galeria Łącznik
ul. Joliot-Curie 15 Wrocław
17 642sztuka
WROCŁAW stand-up | Maciek ADAMCZYK & Arkadiusz JAKSA Jakszewicz | 27.03
27 marca 2022 - 19:00
Pub Wędrówki
Podwale 37/38 Wrocław
8 011sztuka
Ćwiczenia z niewidzenia
od: 12 lutego 2022 do: 27 marca 2022
Galeria Fotografii ZPAF
św. Marcina 4 Wrocław
17 552sztuka
Zrób sobie książkę - warsztaty z książki artystycznej
26 marca 2022 - 16:00
Kontury Kultury
Jagiellończyka 10a Wrocław
10 651sztuka
Oddech. Jednodniowy pop up store z fotografią wrocławską na rzecz Ukraińców w Polsce
26 marca 2022 - 10:00
TIFF Center
Ruska 46a III piętro Wrocław
10 778sztuka
Podglądamy – wieczorny spacer zoologiczny z Łukaszem Iwaniukiem
26 marca 2022 - 17:30
zbiórka przy bunkrze na ul. Stalowej
Stalowa 63 Wrocław
12 505sztuka
Warsztaty tworzenia pamiętników rodzinnych
23 marca 2022 - 11:00
Wrocławskie Centrum Seniora
pl. Dominikański 6 Wrocław
9 688sztuka
„Pamięć wysiedlona”. Wystawa plenerowa o migracji
23 marca 2022 - 12:00
Centrum Historii Zajezdnia
Grabiszyńska 184 Wrocław
13 301sztuka
Kobiety/Bukiety wystawa malarstwa Barbary Gulbinowicz
od: 25 lutego 2022 do: 31 marca 2022 jest więcej terminów
Ośrodek Działań Społeczno-Kulturalnych "Past"
Rękodzielnicza 1 Wrocław
18 357sztuka
JESTEM RÓŻOWYM TORTEM. I WARTO MNIE ZJEŚĆ!
17 marca 2022 - 17:00
Galeria ArtBrut
Ruska 46A Wrocław
15 603sztuka
Płynność jako nieagresja
16 marca 2022 - 18:00
Studio na Grobli Instytutu im. Jerzego Grotowskiego
na Grobli 30/32 Wrocław
14 248sztuka
Plastyczne laboratorium
od: 20 października 2021 do: 16 marca 2022
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
33 359sztuka
Rekonstrukcje. Ćwiczenia
14 marca 2022 - 18:00
Studio na Grobli Instytutu im. Jerzego Grotowskiego
na Grobli 30/32 Wrocław
13 182sztuka
Alicja Patanowska: Ciało prowadzi mnie krętą drogą
11 marca 2022 - 12:00
galeria Dizajn BWA Wrocław
Świdnicka 2-4 Wrocław
10 958sztuka
Przebrnąć przez chaos / Nie mogę przebrnąć przez chaos. Wystawa Michała Adamskiego
od: 27 stycznia 2022 do: 11 marca 2022
Miejsce Przy Miejscu 14
plac Strzelecki 14 Wrocław
20 893sztuka
„Na marginesie architektury. Stanisław Zamecznik ”. Wykład online Justyny Chojnackiej
10 marca 2022 - 18:00
Kontury Kultury
Jagiellończyka 10a Wrocław
9 592sztuka
Oprowadzanie autorsko-kuratorskie po wystawie Jak najmniej śladów
10 marca 2022 - 18:00
galeria SiC! BWA Wrocław
pl. Kościuszki 9/10 Wrocław
12 068sztuka