koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Tłumacz w muzeum OSSOSREBRO LegnicaTpL repertuar Maj 2025SILESIANA 2025CO JEST GRANE - maj 2025 - nr 371Książki zbójeckie OSSO
zmodyfikowano  7 lat temu  »  

Wielki Inkwizytor

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 25 246 wyświetleń od 3 października 2018
  • 30 listopada 2018, piątek
    » 19:00

„Wielki Inkwizytor” to spektakl eksplorujący nowy wątek w Teatrze Pieśń Kozła, jakim jest opera mówiona, zakorzeniona w muzycznych źródłach teatru. „Wielki Inkwizytor” inspirowany fragmentem „Braci Karamazow” Fiodora Dostojewskiego zmierzy się z trudną relacją pomiędzy człowiekiem a Bogiem. Przyglądamy się jak tytułowy bohater, z jednej strony uzurpuje sobie prawo do zrównania z Twórcą, z drugiej, spotkawszy Chrystusa, gardzi nim i nie okazuje mu litości. Dylemat moralny głównego bohatera wynika z konfliktu pomiędzy wiarą a wiedzą, jako odwiecznego problemu egzystencji.
Inkwizycja była surowym procederem, skutecznie eliminującym podejrzanych o herezję. Herezją była odmienność. Walka z innowiercami stanowiła istotny punkt w utrzymaniu władzy. W spektaklu Brala główny bohater fanatycznie skupia się na walce z wrogiem, którym stał się Bóg. Tracąc miłość i rozbudzając żądzę władzy, zrywa więź z Duchowością. Spotkanie Inkwizytora z Mesjaszem jest bolesnym doświadczeniem, dającym świadectwo przewrotnej naturze człowieka. "Uczeń obrócił się przeciw swemu Mistrzowi"- znany topos, kolejnym przykładem ukazuje jak wielką pokusą jest "rząd dusz" i władza, która nie uznaje wolności, a jedynie szuka poklasku i własnych korzyści. „Wielki Inkwizytor” to trudna i egzystencjalnie wielowymiarowa historia, w której bohater musi zmierzyć się ze swoimi wewnętrznymi demonami.
W spektaklu rolę Boga obrazują harmonie muzyczne, z którymi dialoguje i spiera się bohater. Dźwięki przeradzają się w metaforę duchowości. Kompozycja grana na psalterium staje się językiem świętym, tym samym wracając do korzeni sacrum, w których doskonała muzyczność sfer była mową boską. Nawiązując do tradycji dychotomii języka, dzielącej go na sacrum i profanum, spektakl przybliża dwubiegunowość relacji człowiek – Bóg, a tym samym eksploruje kondycję człowieka, przenikając najmroczniejsze zakamarki duszy.

Realizacja: Reżyseria: Grzegorz Bral Muzyka: Rafał Habel Scenografia: Robert Florczak Kostiumy: Elżbieta Terlikowska

Aktorzy: Bogdan Koca Rafał Habel

Czas trwania: 1 godzina Spektakl w języku polskim Premiera: 23.02.2018

zmodyfikowano  7 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ