MARTWE NATURY PAMIĘCI, PRACE
- 24 stycznia 2003, piątek» 18:00
- od: 14 stycznia 2003, wtorekdo: 12 lutego 2003, środa
ANDRZEJ P. BATOR, ALOJZY GRYT
Wspólna wystawa dwóch autorów, fotografa i rzeźbiarza. Prace Alojzego
Gryta (Wrocław, ur. 1937) są komentarzem do wystawy fotografii; będzie to instalacja-rzeźba, w której głównym tematem i zarazem elementem jest
światło. Andrzej P. Bator (Wrocław, ur. 1954) przedstawia dwie różne
serie zdjęć, związane ze sobą na zasadzie kontrapunktu - powstaje między
nimi dyskurs na temat sensu fotografii jako dokumentu o charakterze
subiektywnym. Motyw, który je ze sobą łączy to biała kartka papieru. W pierwszym cyklu, zatytułowanym Miejsca niepamięci, na niewielkich
stykowych zdjęciach pojawiają się zarejestrowane w dokumentalny sposób
sytuacje z różnych miejsc. Obecna tam zawsze kartka papieru jest sygnałem
przelotnego zapisu pamięciowego, który staje się wkrótce miejscem
pustym. Natomiast seria inscenizowanych widoków, wykonanych z użyciem kilku
tych samych przedmiotów (Martwe natury pamięci) to metaforyczny zapis
przeżyć, które mają trwałe miejsce w pamięci autora. Dla widza istotny
jest ich klimat uczuciowy oraz niezwykłe i piękne przestrzenie w wyobraźni, budowane światłem.
Dwa cykle fotograficzne, które składają się na wystawę Andrzeja P. Batora, łączy motyw kartki papieru, symbolizującej zapis w świadomości.
Dzieli je - odmienna technika i estetyka oraz różne znaczenia - co do wspólnej ich prezentacji wprowadza element dramaturgii. Miejsca bezpamięci
- małe, stykowe fotografie - pełnią dla tytułowej serii Martwe natury
pamięci rolę uwertury i kontrapunktu. Przedstawiając przygody
świadomości w świecie zewnętrznym, opowiadają o poszukiwaniu ekwiwalentu
dla przeżyć w napotkanych po drodze widokach. Mimo wszystko, rzeczywistość
pozostaje jednak rzeczywistością, a świadomość - świadomością. Zbyt
odległe to od siebie światy, by poprzez ich związek w fotografii można
było wyrazić pełnię przeżycia: doświadczenia emocjonalnego i intelektualnego. Dopiero wówczas, kiedy - w następnej serii zdjęć - z kilku prostych przedmiotów ułożonych na stole (jak kartki papieru, szklane
patyki, kula ze szkła) wyobraźnia wsparta fotografią tworzy metafory
przeżyć, powstaje obraz pełen znaczeń. W tej kronice wewnętrznych
wydarzeń otwierają się iluzyjne, zaczarowane przestrzenie, dające wgląd
do głębin indywidualnej pamięci. A przecież, w swoim uwodzicielskim
pięknie, są one niczym więcej, jak tylko zapisem drogi światła przed obiektywem; drogi, tworzącej tajemniczy labirynt poprzez wielokrotne
ekspozycje, gdzie widoki przenikają się wzajemnie, podobnie jak nakładają
się na siebie obrazy ze wspomnień. Niematerialny świat pamięci, wyrażony
sugestywną metaforą w fotograficznym obrazie, istnieje na tych zdjęciach
bardziej realnie niż podłoga, ściana albo asfalt ulicy. Natomiast światło
- obecne na tych fotografiach jako symbol ducha, także ludzkiej myśli - to siła transcendentna wobec świata materii i mająca moc jej tworzenia.
Kreacyjna moc światła, ujawniająca się w fotografii, zyskuje nowy wymiar w rzeźbie. Tym trzecim wymiarem jest nie tylko przestrzenność, ale coś
więcej jeszcze. Znak -51 i Szczelina - 7 Alojzego Gryta, wpisując się w wystawę w postaci komentarza do fotografii Andrzeja P. Batora, idą o krok
dalej. Twórcza rola światła jest w nich pewnikiem; pytanie, które
stawiają, odnosi się do materialnej natury rzeczywistości. To ona bowiem
jest nowym wymiarem, wyłaniającym się ze sfery ducha, symbolizowanej przez
światło. Wobec oczywistej i niepodważalnej, olśniewającej obecności
światła w przestrzennych instalacjach Gryta, to otaczająca je materia staje
się nagle w naszej świadomości ciemna i niewyjaśniona w swoim, tak różnym od natury światła, a tak dotykalnie doświadczanym istnieniu. W obiektach Alojzego Gryta światło wydobywa się spoza gładkich, pomalowanych
na biało i szaro płyt. W innym kontekście mogłyby one uchodzić za formy
abstrakcyjne; teraz, zestawione z fikcyjnym obrazem na płaskiej fotografii,
dyskretnie ujawniają swoją materialność. W ten sensualny odbiór rzeczy
zostają następnie włączone także ściany otaczającej je sali wystawowej
- te same ściany, które wobec fotografii stanowią jedynie prawie
niezauważalne tło. W sferze pamięci - ściana okazuje się mniej realna od przeżycia, które zostawia trwały ślad w świadomości. Na fotografii -
jedno zrównuje się z drugim w swojej realności, wyrażonej tą samą
fikcją obrazu. W obszarze rzeźby, która dla Gryta jest zawsze częścią
sensualnej rzeczywistości - świat rzeczy i świat ducha są zarówno realne,
jak i niepojęte w swojej istocie. Elżbieta Łubowicz
Riverbeds: Siły przepływu. Wystawa Anny Kędziory
od: 28 czerwca 2024 do: 25 sierpnia 2024
Galeria SIC BWA Wrocław
pl. Kościuszki 9/10 Wrocław
23 237sztuka
Cokolwiek snem było, było domem
od: 14 czerwca 2024 do: 24 sierpnia 2024
MiserArt - strefa kultury w labiryncie wykluczenia
Cybulskiego 35A Wrocław
43 993sztuka
Akademia Pana Kleksa
od: 19 sierpnia 2024 do: 23 sierpnia 2024
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
21 594sztuka
15-lecie działalności twórczej Danieli Żmudy
10 sierpnia 2024 - 16:00
Klub - Galeria Sztuki Dolnośląskiego Stowarzyszenia Artystów Plastyków we Wrocławiu
pl. Św. Macieja 5A Wrocław
16 158sztuka
Jak czytać obraz, jak malować wiersz? – wakacyjne warsztaty rodzinne
7 sierpnia 2024 - 12:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
10 662sztuka
Artystyczne błyski
od: 29 lipca 2024 do: 2 sierpnia 2024
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
19 210sztuka
Oprowadzanie po wystawie „Riverbeds” z Agatą Ciastoń
1 sierpnia 2024 - 17:00
Galeria SIC BWA Wrocław
pl. Kościuszki 9/10 Wrocław
14 222sztuka
Lato z Aniołem – wakacyjne warsztaty dla dzieci
31 lipca 2024 - 12:00jest więcej terminów
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
25 736sztuka
Don Kichot. Smętne Oblicza. – wystawa Mieke Bal w Centrum Sztuki WRO
od: 16 maja 2024 do: 31 lipca 2024
Centrum Sztuki WRO
Widok 7 Wrocław
26 859sztuka
MALOWANIE NA WODZIE - WARSZTATY KREATYWNE
27 lipca 2024 - 16:00jest więcej terminów
KREAturki
Bystrzycka 69C Wrocław
9 222sztuka
Bezpłatne wakacyjne warsztaty artystyczne dla dzieci. #LATOzPRZEJŚCIEM
od: 8 lipca 2024 do: 19 lipca 2024
Przejście Dialogu
Świdnicka 19 Wrocław
17 202sztuka
OP_YOUNG #5 | Otwieramy nabór do kolejnej edycji!
od: 24 maja 2024 do: 16 lipca 2024
OP ENHEIM
Plac Solny 4 Wrocław
17 753sztuka
Agnieszka Wałek - Misterium
15 lipca 2024 - 18:00
Galeria Małgosia
ul. Odrzańska 39/40 Wrocław
12 788sztuka
Na skrzyżowaniu szlaków. O wrocławskim środowisku artystycznym lat 70. i 80.
13 lipca 2024 - 15:00
BWA Wrocław Główny
Piłsudskiego 105 Wrocław
8 369sztuka
Szlakiem wizerunków kobiet w architekturze Wrocławia – spacer architektoniczny
10 lipca 2024 - 17:00
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 7 Wrocław
11 424sztuka
Tomasz Opania - SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
od: 18 czerwca 2024 do: 9 lipca 2024
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
18 685sztuka
Oprowadzanie po wystawie malarstwa KAF Art Young Priza
7 lipca 2024 - 17:00
Krupa Art Foundation
Rynek 27/28 Wrocław
9 321sztuka


























