MARTWE NATURY PAMIĘCI, PRACE
- 24 stycznia 2003, piątek» 18:00
- od: 14 stycznia 2003, wtorekdo: 12 lutego 2003, środa
ANDRZEJ P. BATOR, ALOJZY GRYT
Wspólna wystawa dwóch autorów, fotografa i rzeźbiarza. Prace Alojzego
Gryta (Wrocław, ur. 1937) są komentarzem do wystawy fotografii; będzie to instalacja-rzeźba, w której głównym tematem i zarazem elementem jest
światło. Andrzej P. Bator (Wrocław, ur. 1954) przedstawia dwie różne
serie zdjęć, związane ze sobą na zasadzie kontrapunktu - powstaje między
nimi dyskurs na temat sensu fotografii jako dokumentu o charakterze
subiektywnym. Motyw, który je ze sobą łączy to biała kartka papieru. W pierwszym cyklu, zatytułowanym Miejsca niepamięci
, na niewielkich
stykowych zdjęciach pojawiają się zarejestrowane w dokumentalny sposób
sytuacje z różnych miejsc. Obecna tam zawsze kartka papieru jest sygnałem
przelotnego zapisu pamięciowego, który staje się wkrótce miejscem
pustym
. Natomiast seria inscenizowanych widoków, wykonanych z użyciem kilku
tych samych przedmiotów (Martwe natury pamięci
) to metaforyczny zapis
przeżyć, które mają trwałe miejsce w pamięci autora. Dla widza istotny
jest ich klimat uczuciowy oraz niezwykłe i piękne przestrzenie w wyobraźni
, budowane światłem.
Dwa cykle fotograficzne, które składają się na wystawę Andrzeja P. Batora, łączy motyw kartki papieru, symbolizującej zapis w świadomości.
Dzieli je - odmienna technika i estetyka oraz różne znaczenia - co do wspólnej ich prezentacji wprowadza element dramaturgii. Miejsca bezpamięci
- małe, stykowe fotografie - pełnią dla tytułowej serii Martwe natury
pamięci
rolę uwertury i kontrapunktu. Przedstawiając przygody
świadomości w świecie zewnętrznym
, opowiadają o poszukiwaniu ekwiwalentu
dla przeżyć w napotkanych po drodze widokach. Mimo wszystko, rzeczywistość
pozostaje jednak rzeczywistością, a świadomość - świadomością. Zbyt
odległe to od siebie światy, by poprzez ich związek w fotografii można
było wyrazić pełnię przeżycia: doświadczenia emocjonalnego i intelektualnego. Dopiero wówczas, kiedy - w następnej serii zdjęć - z kilku prostych przedmiotów ułożonych na stole (jak kartki papieru, szklane
patyki, kula ze szkła) wyobraźnia wsparta fotografią tworzy metafory
przeżyć, powstaje obraz pełen znaczeń. W tej kronice wewnętrznych
wydarzeń otwierają się iluzyjne, zaczarowane przestrzenie, dające wgląd
do głębin indywidualnej pamięci. A przecież, w swoim uwodzicielskim
pięknie, są one niczym więcej, jak tylko zapisem drogi światła przed obiektywem; drogi, tworzącej tajemniczy labirynt poprzez wielokrotne
ekspozycje, gdzie widoki przenikają się wzajemnie, podobnie jak nakładają
się na siebie obrazy ze wspomnień. Niematerialny świat pamięci, wyrażony
sugestywną metaforą w fotograficznym obrazie, istnieje na tych zdjęciach
bardziej realnie niż podłoga, ściana albo asfalt ulicy. Natomiast światło
- obecne na tych fotografiach jako symbol ducha, także ludzkiej myśli - to siła transcendentna wobec świata materii i mająca moc jej tworzenia.
Kreacyjna moc światła, ujawniająca się w fotografii, zyskuje nowy wymiar w rzeźbie. Tym trzecim wymiarem
jest nie tylko przestrzenność, ale coś
więcej jeszcze. Znak -51
i Szczelina - 7
Alojzego Gryta, wpisując się w wystawę w postaci komentarza do fotografii Andrzeja P. Batora, idą o krok
dalej. Twórcza rola światła jest w nich pewnikiem; pytanie, które
stawiają, odnosi się do materialnej natury rzeczywistości. To ona bowiem
jest nowym wymiarem, wyłaniającym się ze sfery ducha, symbolizowanej przez
światło. Wobec oczywistej i niepodważalnej, olśniewającej obecności
światła w przestrzennych instalacjach Gryta, to otaczająca je materia staje
się nagle w naszej świadomości ciemna i niewyjaśniona w swoim, tak różnym od natury światła, a tak dotykalnie doświadczanym istnieniu. W obiektach Alojzego Gryta światło wydobywa się spoza gładkich, pomalowanych
na biało i szaro płyt. W innym kontekście mogłyby one uchodzić za formy
abstrakcyjne; teraz, zestawione z fikcyjnym obrazem na płaskiej fotografii,
dyskretnie ujawniają swoją materialność. W ten sensualny odbiór rzeczy
zostają następnie włączone także ściany otaczającej je sali wystawowej
- te same ściany, które wobec fotografii stanowią jedynie prawie
niezauważalne tło. W sferze pamięci - ściana okazuje się mniej realna od przeżycia, które zostawia trwały ślad w świadomości. Na fotografii -
jedno zrównuje się z drugim w swojej realności, wyrażonej tą samą
fikcją obrazu. W obszarze rzeźby, która dla Gryta jest zawsze częścią
sensualnej rzeczywistości - świat rzeczy i świat ducha są zarówno realne,
jak i niepojęte w swojej istocie. Elżbieta Łubowicz
Próg | Wystawa 10. Konkursu Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów
od: 21 marca 2024 do: 28 kwietnia 2024
Centrum Sztuki WRO
Widok 7 Wrocław
18 794sztuka
Wystawa prac Macieja Świętego
26 kwietnia 2024 - 09:30
Galeria Dominikańska, poziom -1
pl. Dominikański 3 Wrocław
6 468sztuka
Zapraszamy na oprowadzanie po wystawie "Pępek snu" w Galerii Miejskiej!
25 kwietnia 2024 - 17:30
Galeria Miejska
ul. Kiełbaśnicza 28 Wrocław
6 501sztuka
Kobieta o Kobietach - wykład
24 kwietnia 2024 - 17:00jest więcej terminów
Dolnośląska Biblioteka Publiczna
Rynek 58 Wrocław
36 105sztuka
Wystawa fotograficzna w 35. rocznicę działalności Towarzystwa im. Ferenca Liszta
od: 5 marca 2024 do: 23 kwietnia 2024
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
14 628sztuka
ZooEgzotyka Wrocław
21 kwietnia 2024 - 10:00
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
7 090sztuka
Gdyby. Niezrealizowane wizje nowoczesnego Wrocławia
od: 18 stycznia 2024 do: 21 kwietnia 2024
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 7 Wrocław
17 219sztuka
Wpływ fotografii na projektowanie znaczków pocztowych
20 kwietnia 2024 - 10:30
Muzeum Poczty i Telekomunikacji
ul. Zygmunta Krasińskiego 1 Wrocław
6 949sztuka
Odkryj żydowskie Gajowice
20 kwietnia 2024 - 11:00
Spotkanie przed kwiaciarnią Sasanka
ul. Icchaka Lejba Pereca 1-3, Wrocław Wrocław
7 893sztuka
PROJEKTOGRANIE – Marcin Sikora, wernisaż + gościnnie Nullizmatyk, Pork Pores Porkinson, Dorota Bąk
20 kwietnia 2024 - 17:00
Centrum Kultury Nowy Pafawag
Chociebuska 4-6 Wrocław
10 563sztuka
lorek.art
od: 1 kwietnia 2024 do: 20 kwietnia 2024
GALERIA SZTUKI www.lorek.art
ul.Św.Mikołaja 51/52 Wrocław
14 596sztuka
Skarby 200-lecia || Portret Marii I Stuart François Cloueta
18 kwietnia 2024 - 17:30
Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Refektarz
Szewska 37 Wrocław
4 902sztuka
Wystawa malarstwa Joanny Hołodnik
od: 12 kwietnia 2024 do: 26 kwietnia 2024 jest więcej terminów
Galeria Kontury Kultury
Jagielończyka 10a Wrocław
9 097sztuka
Limba | Układ Formalny
14 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39A Wrocław
19 359teatr
Warsztaty artystyczne dla uczniów szkół podstawowych / Майстер-класи для школярів
od: 24 lutego 2024 do: 14 kwietnia 2024
Centrum Historii Zajezdnia
Grabiszyńska 184 Wrocław
15 525sztuka
Cykl wystaw „Zbrodnie Rosji” / Цикл виставок «Злочини Росії»
od: 24 lutego 2024 do: 14 kwietnia 2024
Centrum Historii Zajezdnia
Grabiszyńska 184 Wrocław
15 728sztuka
Blue White...
13 kwietnia 2024 - 00:00, 17:00
Galeria Małgosia
ul. Odrzańska 39/40 Wrocław
7 078sztuka