POCZĄTEK - CERAMIKA MŁODYCH 2003
- od: 28 lutego 2003, piątekdo: 30 kwietnia 2003, środa
WYSTAWA ZBIOROWA
Już po raz dwunasty Galeria Zamkowa zaprasza na wystawę z cyklu Ceramika
Młodych, która tradycyjnie przygotowana została we współpracy z Katedrą
Ceramiki Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Wrocławski Wydział Ceramiki
i Szkła jako jedyny w Polsce, od wielu lat kształci czołówkę polskich
artystów i projektantów, jest prawdziwym matecznikiem dolnośląskiego
zagłębia ceramicznego. W tym roku lubinska publiczność będzie mogła
zapoznać się z pracami studentów oraz pedagogów Pracowni Koła
Garncarskiego.
Edukacja w zakresie garncarstwa została zainicjowana we Wrocławiu w roku 1989, gdy Katarzyna Koczyńska-Kielan, wówczas asystentka prof. Krystyny Cybińskiej, zaczęła dzielić się ze studentami doświadczeniami zdobytymi podczas plenerów w Essen. Formalnie Pracownia została utworzona w 1995 roku, jej kierownictwo powierzono adiunkt Katarzynie Koczyńskiej-Kielan, której obecnie, w pracy dydaktycznej pomaga asystentka Bożena Sacharczuk. Założenia programowe Pracowni to studia nad możliwościami kształtowania form naczyniowych na kole garncarskim z wykorzystaniem różnorodnych materiałów ceramicznych. Wrocławska pracownia garncarstwa sytuuje się na uboczu dwóch najważniejszych nurtów współczesnych poszukiwań artystycznych: pomiędzy kreacją wymuszającą od artysty nieskrępowany indywidualizm odrzucający wręcz jakiekolwiek rygory formalne oraz designem, który czyni z niego jedynie projektanta. Tymczasem wrocławska pracownia proponuje studentom bliski, intymny kontakt z samą istotą ceramiki - glina. Poznanie i mistrzowskie opanowania jej tajników, podstawowych reguł technologicznych i warsztatowych, wszechstronne studia nad budową formy, proporcjami, elementami składowymi naczynia, czy wreszcie opanowanie skomplikowanej wiedzy z zakresu technologii pozwalają studentom na mistrzowskie opanowanie warsztatu oraz samodzielne poszukiwania twórcze. Naczynie, pozornie prosty, potencjalnie użytkowy przedmiot, rozłożony na tajemniczo brzmiące nazwy jak brzusiec, wylew czy uchwyty może połączyć w sobie funkcjonalność i piękno. Technologiczne fajerwerki konceptualne w rękach wrocławskich ceramików ustępują miejsca pokorze wobec materii. Nie brak tu także innowacji, łączenia ceramiki z metalem, drewnem czy szkłem. Podstawowym tworzywem pozostaje jednak glina, materiał wyjątkowo plastyczny, którego opracowanie wymaga często alchemicznej wprost znajomości receptur i technologii. Pomiędzy projektem a gotowym naczyniem znajduje się bowiem, zamknięty w ceramicznym piecu, ogień. Dopiero on pozwala aby 'materia ziemi' czyli glina stała się doskonałą formą, dziełem sztuki, użytkowym dzbankiem czy przestrzenną formą ceramiczną. Na wystawie zobaczymy proste, szlachetne w proporcjach i kształtach formy dekoracyjno-użytkowe, kompozycje których autorzy ciągle jeszcze poszukują przestrzeni dla własnej sztuki, we właściwy ceramicznej dyscyplinie, rzetelny sposób określają swój do niej stosunek.
W tradycji wielu kultur podania o stworzeniu człowieka posiadają wspólną
cechę. Jest nią przeświadczenie, iż pramateriałem wykorzystanym w misterium powoływania do życia istot ludzkich była glina. Wystarczy
przypomnieć tytana z greckiej mitologii Prometeusza, który ludzi
ukształtował z wymieszanej ze łzami gliny. Dzieło uwieńczył ofiarowując
im duszę powstałą z ognia niebieskiego, który podstępnie wykradł z rydwanu słońca. Analogie znajdziemy również w mitach sumeryjskich, gdzie
ludzie stworzeni zostali z gliny oraz krwi pochodzącej ze złożonego w ofierze bóstwa. W starożytnym Egipcie wierzono, że rodzaj ludzki został
stworzony przez boga Chnuma, który uformował na kole garncarskim ciało
dziecka. Podobne zapisy znajdują się w Biblii. W Księdze Rodzaju Bóg jak
garncarz formuje ludzi na swoje podobieństwo (Rdz 1,26). Kształtowanie
glinianych wyrobów na kole garncarskim i następnie utrwalanie ich poprzez
kontakt z żywiołem ognia zapoczątkowane zostało nad brzegami Zatoki
Perskiej w IV tysiącleciu p.n.e. Od tego czasu jest to najpopularniejszy
sposób tworzenia ceramicznych form naczyniowych. Odpowiednio ugnieciona z wodą bryła gliny ułożona na wprowadzonej w ruch obrotowy tarczy koła
garncarskiego, pozwala na sprawne stworzenie wyrobu ceramicznego. Wymaga to doświadczenia i znajomości tajników technologicznych warsztatu
ceramicznego, a w szczególności skomplikowanych procesów chemicznych,
pozwalających na zdobienie przedmiotów wielobarwnymi szkliwami. We wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych wiedza ta przekazywana jest młodym
adeptom sztuki w Pracowni Koła Garncarskiego. Studenci l i II roku Katedry
Ceramiki, pod opieką adiunkt Katarzyny Koczyńskiej-Kielan i asystent Bożeny
Sacharczuk, nabierają umiejętności kształtowania tworzywa ceramicznego
oraz zapoznają się z kreacyjnymi możliwościami gliny. Studenci realizują
zadania z zakresu projektowania form naczyniowych, kompozycji przestrzennych i reliefu. Poznają piękno tworzywa, jego walory naturalne: konsystencję i plastyczność. Praca z tym materiałem oraz etap wypalania przedmiotów w piecu garncarskim jest doskonałą nauką pokory wobec materiału i procesu
twórczego. Bez maestrii warsztatowej i wiedzy z zakresu szkliwienia trudno
bowiem przewidzieć jaki efekt estetyczny ujawni po wyjęciu z pieca gotowa
forma ceramiczna. Na wystawie prezentujemy artystyczny dorobek Pracowni Koła
Garncarskiego od czasów jej utworzenia w 1995 do 2002 roku. Zdaniem Katarzyny
Koczyńskiej-Kielan eksponowane prace są śladem zmagań artystycznych
studentów, ich poszukiwań niestereotypowych rozwiązań oraz dążeń do doskonałości w tej niełatwej, wymagającej ogromnej dyscypliny i konsekwencji technice. Różnorodność zgromadzonych form ceramicznych to także świadectwo dydaktycznego kunsztu pracowników wrocławskiej uczelni,
którzy na POCZĄTKU artystycznej ścieżki młodych ceramików, oprócz
przekazywania podstawowych umiejętności, koncentrują się na twórczej
indywidualności każdego z nich.
"DAISY" - spektakl autorski Aldony Struzik - aktorki Teatru Polskiego we Wrocławiu
5 kwietnia 2014 - 18:00
Centrum Kultury MUZA
Armii Krajowej 1 Lubin
16 218sztuka
VII Festiwal Rękodzieła w Lubinie
od: 29 czerwca 2013 do: 30 czerwca 2013
Centrum Kultury MUZA
Armii Krajowej 1 Lubin
15 867sztuka
Rozwój technologii w Cuprum Arena
od: 14 listopada 2012 do: 16 listopada 2012
Cuprum Arena
ul. Sikorskiego 20 Lubin
15 705sztuka
Coś pięknego
28 czerwca 2012 - 16:30, 19:00jest więcej terminów
Muza
Armii Krajowej 1 Lubin
568 090sztuka
Wenecja
29 lipca 2010 - 17:30, 20:00jest więcej terminów
Muza
Armii Krajowej 1 Lubin
1 907 022sztuka
Dwa światy
16 czerwca 2010 - 18:00jest więcej terminów
Muza
Armii Krajowej 1 Lubin
280 702sztuka
Europa w obiektywie
od: 1 lipca 2009 do: 20 sierpnia 2009
Centrum Kultury MUZA
Armii Krajowej 1 Lubin
15 550sztuka
A-Z Gabloty edukacyjne
30 kwietnia 2009 - 16:00, 18:15, 20:30jest więcej terminów
Muza
Armii Krajowej 1 Lubin
484 509sztuka
MLECZKO W MUZIE
od: 6 listopada 2007 do: 3 grudnia 2007
Centrum KulturyMuza
ul. Armii Krajowej 1 Lubin
15 313sztuka
NASTROJE - UCHWYCIĆ CHWILĘ
od: 5 stycznia 2007 do: 8 lutego 2007
Centrum KulturyMuza
ul. Armii Krajowej 1 Lubin
15 231sztuka
TO JEST TAK
od: 8 sierpnia 2003 do: 14 września 2003
Ośrodek KulturyWzgórze Zamkowe
ul. M. Pruzi 7 i 9 Lubin
17 028sztuka
PEJZAŻE WEWNĘTRZNE
od: 19 lipca 2002 do: 13 października 2002
Ośrodek KulturyWzgórze Zamkowe
ul. M. Pruzi 7 i 9 Lubin
15 705sztuka
IMPRESJE LEŚNE
od: 17 października 2003 do: 23 listopada 2003
Ośrodek KulturyWzgórze Zamkowe
ul. M. Pruzi 7 i 9 Lubin
16 528sztuka
GENIUS LOCI
od: 4 września 2003 do: 12 października 2003
Ośrodek KulturyWzgórze Zamkowe
ul. M. Pruzi 7 i 9 Lubin
15 849sztuka
WŁAŚNIE SZKŁO
6 czerwca 2003 - 18:00
Ośrodek KulturyWzgórze Zamkowe
ul. M. Pruzi 7 i 9 Lubin
15 589sztuka
WIĘZI NATURALNE
od: 5 kwietnia 2003 do: 25 maja 2003
Ośrodek KulturyWzgórze Zamkowe
ul. M. Pruzi 7 i 9 Lubin
15 723sztuka
RYSUNEK, MALARSTWO, FORMY PRZESTRZENNE
24 października 2002 - 00:00
Ośrodek KulturyWzgórze Zamkowe
ul. M. Pruzi 7 i 9 Lubin
14 847sztuka


















