Burza
- 27 kwietnia 2008, niedziela» 21:00
- 26 kwietnia 2008, sobota» 21:00
- 25 kwietnia 2008, piątek» 21:00
- 24 kwietnia 2008, czwartek» 19:00
- 23 kwietnia 2008, środa» 19:00
William Shakespeare
przekład: Stanisław Barańczak
scenografia Małgorzata Szczęśniak
muzyka Paweł Mykietyn
reżyseria światła Felice Ross
obsada:
Stanisława Celińska, Magdalena Cielecka, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Renate Jett, Andrzej Chyra, Adam Ferency, Marek Kalita, Redbad Klijnstra, Lech Łotocki, Zygmunt Malanowicz, Jacek Poniedziałek oraz Marianna Orłoś, Teresa Owczynnikow, Maria Świerszcz
W „Burzy” Krzysztofa Warlikowskiego na utopię patrzy się z rezygnacją. Podobno żyjemy w czasach krachu utopii; do nikogo już one nie przemawiają. W każdym razie w powszechnej świadomości istnieje przekonanie, że należy wykazywać daleko idącą ostrożność wobec wszelkich – formułowanych teraz, czy też jeszcze raz przywoływanych – utopii. Warlikowski próbuje to zdiagnozować – i pokazuje ten brak wiary.
Ma to swoje konsekwencje w interpretacji postaci Prospera (Adam Ferency). Prospero jest tu magiem zrezygnowanym, czarodziejem, który odstąpił od aktywności, który właściwie niczego nie przedsiębierze, który po prostu jest. Ferency, przysadzisty, w luźnym swetrze odsłaniającym kark, w długich scenach tkwi prawie bez ruchu – jak gdyby swoim trwaniem utrzymywał dookolny świat w ryzach. On wrósł w przestrzeń i zrósł się z nią, jest z nią organicznie powiązany. Nie działając, samą swoją obecnością gwarantuje światu spójność, ład. Cała jego magiczna władczość jest w głosie. (...)
Postać Ariela pomyślana jest jako uzupełnienie i kontrast wobec postaci Prospera. Rola Magdaleny Cieleckiej jest najlepsza w całym przedstawieniu. Została skonstruowana z wielką świadomością jako fizyczna linia działania, prowadzona z podziwu godną konsekwencją od początku do końca. Robi wrażenie inwencja aktorki w poszczególnych scenach, precyzja wykonania detali, sugestywny zmienny tempo-rytm działań. Jest w tej roli magia, która na mnie zrobiła wrażenie. (...).
Tak zwane uwspółcześnienia, obecne w Burzy Warlikowskiego, nie są bynajmniej powierzchowne. Fotele lotnicze, pantomima Ariela jako stewardesy – te wszystkie elementy, które budują wizję statku powietrznego, działają sugestywnie i niewymuszenie. Dzięki temu ta „Burza” okazuje się – nie tylko na poziomie powierzchniowym, ale też głębszym – niebywale dzisiejsza. (...)
Ważna jest całościowa wizja reżysera – dla mnie wciągająca i przekonująca. Siła teatru Warlikowskiego polega chyba właśnie na tym, że wizja wciąga nas, jakoś ją podzielamy, ale mamy kłopot z przetłumaczeniem jej na formuły. W Burzy buduje ją dym, buduje światło, buduje warstwa foniczna, buduje przede wszystkim konsekwentnie utrzymany rytm. Stopniowo nasilało się we mnie wrażenie, jakbym znalazł się w pewnym wymiarze rzeczywistości, który gdzieś się znajduje, ale dokładnie nie wiadomo gdzie.
Czy jest to świat naszych wyobrażeń zbiorowych? Jeżeli tak właśnie miałoby być, to diagnoza Krzysztofa Warlikowskiego jest gorzka. Prawdopodobnie wielu z nas, a może całej zbiorowości, brakuje definicji wolności, czego konsekwencją jest lęk przed wolnością. Brakuje też definicji, co to znaczy być prawdziwym, być sobą. Mocno, może nawet najmocniej zabrzmiała w tym spektaklu kwestia, że nikt nie był sobą. Czy mamy jednak odwagę być sobą – jako jednostki i jako zbiorowość? Czy umielibyśmy być wolni, udźwignąć prawdziwą wolność? To przedstawienie stawia niebłahe pytania – może najpoważniejsze, jakie można postawić, godne zbiorowego namysłu.
Leszek Kolankiewicz, Didaskalia
premiera 1 kwietnia 2003
spektakl trwa 2 godz. 40 min
bilety:
70 zł, 60 zł, 50 zł,30 zł
Łóżko pełne cudzoziemców
30 maja 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
5 379teatr
Matka
17 stycznia 2025 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Ateneum
nie podano Warszawa
2 537teatr
Dubbingi Walosa + Buchwald & Dziubak
17 stycznia 2025 - 21:30jest więcej terminów
Resort Komedii
ul. Bielańska 1 00-086 Warszawa Warszawa
1 122teatr
Piplaja
17 stycznia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
nie podano Warszawa
1 159teatr
KLANCYK: Tymczasem gdzieś indziej feat. Paweł Szamburski
17 stycznia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
1 331teatr
Wstyd
17 stycznia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Współczesny
ul. Mokotowska 13 00-640 Warszawa Warszawa
8 209teatr
Biała bluzka
17 stycznia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
8 082teatr
Viva Sabat
17 stycznia 2025 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Sabat
ul. Foksal 16 00-372 Warszawa Warszawa
17 440teatr
Tresowany mężczyzna
17 stycznia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica
aleja Solidarności 93 00-144 Warszawa Warszawa
19 876teatr
Tinder impro party
17 stycznia 2025 - 21:30jest więcej terminów
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
23 996teatr
Pojebajki – czyli późne wieczorynki dla dorosłych
17 stycznia 2025 - 22:00jest więcej terminów
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
49 156teatr
Żegnamy świat / VOD
20 grudnia 2024 - 17:00
Potem-o-tem
nie podano Warszawa
803teatr
Powierzchnie gładkie / VOD
20 grudnia 2024 - 17:00
Potem-o-tem
nie podano Warszawa
817teatr
Gluten Sex / VOD
20 grudnia 2024 - 17:00
Potem-o-tem
nie podano Warszawa
807teatr
The best of Sabat
16 stycznia 2025 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Sabat
ul. Foksal 16 00-372 Warszawa Warszawa
1 072teatr
Stand-up: Borkowski & Banaś: Nowe Programy
16 stycznia 2025 - 20:00
Semola Pizza i Restauracja Ursus
ul. Obywatelska 1/U9 Warszawa
3 746teatr
Koncert przy świecach: Taylor Swift, Harry Styles i Billie Eilish
16 stycznia 2025 - 18:15jest więcej terminów
Dom Technika NOT
Tadeusza Czackiego 3/5 Warszawa
25 541teatr