Burza
- 24 października 2009, sobota» 12:00
- 23 października 2009, piątek» 21:00
William Shakespeare
przekład: Stanisław Barańczak
scenografia Małgorzata Szczęśniak
muzyka Paweł Mykietyn
reżyseria światła Felice Ross
obsada:
Stanisława Celińska, Magdalena Cielecka, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Renate Jett, Andrzej Chyra, Adam Ferency, Marek Kalita, Redbad Klijnstra, Lech Łotocki, Zygmunt Malanowicz, Jacek Poniedziałek oraz Marianna Orłoś, Teresa Owczynnikow, Maria Świerszcz
W „Burzy” Krzysztofa Warlikowskiego na utopię patrzy się z rezygnacją. Podobno żyjemy w czasach krachu utopii; do nikogo już one nie przemawiają. W każdym razie w powszechnej świadomości istnieje przekonanie, że należy wykazywać daleko idącą ostrożność wobec wszelkich – formułowanych teraz, czy też jeszcze raz przywoływanych – utopii. Warlikowski próbuje to zdiagnozować – i pokazuje ten brak wiary.
Ma to swoje konsekwencje w interpretacji postaci Prospera (Adam Ferency). Prospero jest tu magiem zrezygnowanym, czarodziejem, który odstąpił od aktywności, który właściwie niczego nie przedsiębierze, który po prostu jest. Ferency, przysadzisty, w luźnym swetrze odsłaniającym kark, w długich scenach tkwi prawie bez ruchu – jak gdyby swoim trwaniem utrzymywał dookolny świat w ryzach. On wrósł w przestrzeń i zrósł się z nią, jest z nią organicznie powiązany. Nie działając, samą swoją obecnością gwarantuje światu spójność, ład. Cała jego magiczna władczość jest w głosie. (...)
Postać Ariela pomyślana jest jako uzupełnienie i kontrast wobec postaci Prospera. Rola Magdaleny Cieleckiej jest najlepsza w całym przedstawieniu. Została skonstruowana z wielką świadomością jako fizyczna linia działania, prowadzona z podziwu godną konsekwencją od początku do końca. Robi wrażenie inwencja aktorki w poszczególnych scenach, precyzja wykonania detali, sugestywny zmienny tempo-rytm działań. Jest w tej roli magia, która na mnie zrobiła wrażenie. (...).
Tak zwane uwspółcześnienia, obecne w Burzy Warlikowskiego, nie są bynajmniej powierzchowne. Fotele lotnicze, pantomima Ariela jako stewardesy – te wszystkie elementy, które budują wizję statku powietrznego, działają sugestywnie i niewymuszenie. Dzięki temu ta „Burza” okazuje się – nie tylko na poziomie powierzchniowym, ale też głębszym – niebywale dzisiejsza. (...)
Ważna jest całościowa wizja reżysera – dla mnie wciągająca i przekonująca. Siła teatru Warlikowskiego polega chyba właśnie na tym, że wizja wciąga nas, jakoś ją podzielamy, ale mamy kłopot z przetłumaczeniem jej na formuły. W Burzy buduje ją dym, buduje światło, buduje warstwa foniczna, buduje przede wszystkim konsekwentnie utrzymany rytm. Stopniowo nasilało się we mnie wrażenie, jakbym znalazł się w pewnym wymiarze rzeczywistości, który gdzieś się znajduje, ale dokładnie nie wiadomo gdzie.
Czy jest to świat naszych wyobrażeń zbiorowych? Jeżeli tak właśnie miałoby być, to diagnoza Krzysztofa Warlikowskiego jest gorzka. Prawdopodobnie wielu z nas, a może całej zbiorowości, brakuje definicji wolności, czego konsekwencją jest lęk przed wolnością. Brakuje też definicji, co to znaczy być prawdziwym, być sobą. Mocno, może nawet najmocniej zabrzmiała w tym spektaklu kwestia, że nikt nie był sobą. Czy mamy jednak odwagę być sobą – jako jednostki i jako zbiorowość? Czy umielibyśmy być wolni, udźwignąć prawdziwą wolność? To przedstawienie stawia niebłahe pytania – może najpoważniejsze, jakie można postawić, godne zbiorowego namysłu.
Leszek Kolankiewicz, Didaskalia
premiera 1 kwietnia 2003
spektakl trwa 2 godz. 40 min
bilety:
70 zł, 60 zł, 50 zł,30 zł
Michał Leja prezentuje: Z KARTKI #18
20 października 2024 - 18:00
Klub Zaścianek
Józefa Rostafińskiego 4 Kraków
3 772teatr
Wieczór Gitary Fingerstyle
20 października 2024 - 18:00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego
ul. Świętego Tomasza 43 Kraków
23 817teatr
Stand-up Kraków | Damian Skóra w programie "Tyrada"
20 października 2024 - 19:00
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
6 564teatr
Blue Café - 25 lat / The Best Of
20 października 2024 - 18:00
Kino Kijów Centrum
Al. Krasińskiego 34 Kraków
27 579teatr
Filharmonia Dowcipu - 15 lat na scenie - The Best of
20 października 2024 - 16:00/19
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
42 093teatr
Trasa koncertowa IKSY + Marek Niedzielski: “La petite mort” / ”Mistrz”
20 października 2024 - 20:00
Tu i Ówdzie
Ul. Berka Joselewicza 23 Kraków
34 314teatr
Filharmonia Dowcipu - 15 lat na scenie - The Best of
20 października 2024 - 16:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
120 107teatr
Belly Of The Whale
19 października 2024 - 19:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
11 880teatr
Strona A i Strona B
19 października 2024 - 20:00jest więcej terminów
Klub Zaścianek
Józefa Rostafińskiego 4 Kraków
7 726teatr
Sad Smiles i Kuba Folwarczny
18 października 2024 - 20:00
Tu i Ówdzie
Ul. Berka Joselewicza 23 Kraków
6 774teatr
Trasa Rowerowa Tour
18 października 2024 - 20:00
Klub STUDIO
Witolda Budryka 4 Kraków
164 025teatr
Śpiewa Janusz Szrom
17 października 2024 - 18:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
7 519teatr
NOTATNIK AUSTRALIJSKI
17 października 2024 - 20:00
Radio Kraków - studio im. R. Bobrowskiej
Al. J. Słowackiego 22 Kraków
7 906teatr
AD HOC Impro Show + Julia Kamińska
15 października 2024 - 20:00
Teatr Variété
ul. Grzegórzecka 71 Kraków
4 623teatr
II TERMIN! Kraków: Ryszard Mazur - "Włoski Gruzin"
15 października 2024 - 19:00
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
4 859teatr
Siesta w drodze - Nancy Vieira
14 października 2024 - 19:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
13 480teatr
Spektakl o tym, że nie ma nudnych związków - są tylko mało kreatywni partnerzy
14 października 2024 - 19:00
Kino Kijów Centrum
Al. Krasińskiego 34 Kraków
84 068teatr