BRZYDKA SIOSTRA
Kino Pionier 1907
Szczecin » al. Wojska Polskiego 2, 70-471 Szczecin » NA MAPIE
- 17 lipca 2025, czwartek» 17:00
- 12 lipca 2025, sobota» 16:00
- 10 lipca 2025, czwartek» 18:45
- 5 lipca 2025, sobota» 16:00
- 4 lipca 2025, piątek» 17:00
- 25 czerwca 2025, środa» 18:00

Reżyseria: Emilie Blichfeldt Rok: 2025 Gatunek: body horror Produkcja: Norwegia, Dania, Rumunia, Polska, Szwecja Obsada: Lea Myren, Ane Dahl Torp, Thea Sofie Loch Næss Czas trwania: 1h 49min
Pełna brawurowej odwagi reinterpretacja klasycznej baśni braci Grimm o Kopciuszku. „Brzydka siostra” to historia Elwiry, która żyje w cieniu swojej bajecznie pięknej przyrodniej siostry. W świecie, gdzie uroda to waluta, a królewski bal przypomina bezwzględne igrzyska, Elwira postanawia za wszelką cenę poślubić księcia. Największą przeszkodą, aby podbić serce wymarzonego mężczyzny i rozpocząć nowe lepsze życie, jest Kopciuszek. „Brzydka siostra” to kino gatunkowe najwyższej jakości idealnie wpisujące się w popularną ostatnimi czasy, za sprawą „Titane” czy „Substancji”, poetykę, ale czerpie też inspiracje z kina Davida Cronenberga. Reżyserka Emilie Blichfeldt, posługując się formułą kina kostiumowego, opowiada o bardzo aktualnych problemach – dyktacie piękna, niezdrowych wzorcach czy tym, jak zmienia się ciało. Film, który okazał się przebojem Sundance Film Festival i Berlinale, częściowo kręcony był w Polsce, a w drugoplanowych rolach podziwiać możemy Katarzynę Herman i Agnieszkę Żulewską.
OD REŻYSERKI Piękno jako horror i nowa interpretacja baśni braci Grimm
Złożonym konceptem na film „Brzydka siostra” był „beauty horror” inspirowany body horrorem oraz mizoginiczną doktryną mówiącą, że „kto chce być piękny, musi cierpieć”. Film stanowi moją analizę zjawiska tyranii piękna oraz tego, jak zjawisko to wpływa na młode kobiety. Ten motyw jest dla mnie bardzo osobisty, ponieważ przez lata zmagałam się, aby zaakceptować wygląd swojego ciała oraz znaleźć swoje miejsce w ramach pojęcia kobiecości. Opowiadając tę historię, pragnę zanurzyć widzów w doświadczeniu Elwiry – wywołać u nich empatię, dyskomfort oraz refleksję. Odzwierciedlając jej fizyczny ból w ciałach widzów, miałam nadzieję stworzyć wewnętrzne połączenie, które zainspirowałoby do konstruktywnych przemyśleń. Przeżycia Elwiry dobitnie ukazują agonię dążenia do nieosiągalnych standardów fizycznego piękna. Inspiracją był dla mnie David Cronenberg i jego podejście do gatunku: fizyczne przeobrażenia są metaforą wad, dylematów, czy też wewnętrznych lęków postaci, a wręcz politycznym komentarzem na temat tego, jak społeczeństwo wpływa na jednostkę. Mój film czerpie również z opowieści o Kopciuszku, szczególnie w wersji braci Grimm, gdzie siostry Kopciuszka okaleczają sobie stopy, byle tylko pasował na nie pantofelek. Ta ponadczasowa baśń istnieje w niezliczonych wersjach – od odniesień biblijnych, po chiński folklor, znane wersje francuską i niemiecką, czy też słabiej znaną czeską adaptację z lat siedemdziesiątych XX wieku, która cieszy się ogromnym uznaniem w Norwegii i Niemczech. Zamiast trzymać się jednej wersji, zdecydowałam się połączyć elementy, które najmocniej do mnie przemawiały, dodając moją własną interpretację. Przecież to zmyślone opowieści, podania ludowe, przekazywane z pokolenia na pokolenie drogą ustną. Te opowieści miały za zadanie bawić, ale równocześnie przekazywać najważniejsze wartości. Chociaż łatwo byłoby stworzyć współczesną wersję Kopciuszka, od samego początku byłam zdecydowana, że historia ta powinna rozgrywać się w bliżej niekreślonym czasie, „dawno, dawno temu”. Ta decyzja podkreśla, że motywy prezentowane w filmie oczywiście rezonują z aktualną sytuacją, ale są przede wszystkim ponadczasowe i zakorzenione w kulturalnej tradycji, która od wieków kształtuje nasze rozumienie piękna i tożsamości.

Czarujący korowód
4 maja 2008 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Mały - scena Teatru Współczesnego
Bogusława 6 Szczecin
22 142teatr
Kawaler srebrnej róży
2 maja 2008 - 18:00jest więcej terminów
Opera na Zamku w Szczecinie
ul. Korsarzy 34 Szczecin
21 769teatr
Bajkowe Spotkanie z Andersenem
27 kwietnia 2008 - 14:00jest więcej terminów
Klub 13 Muz
pl. Żołnierza 2 Szczecin
21 913teatr
IDIOTKI
20 kwietnia 2008 - 13:00, 17:00jest więcej terminów
Teatr Mały - scena Teatru Współczesnego
Bogusława 6 Szczecin
22 129teatr
Dzień świra
20 kwietnia 2008 - 20:30jest więcej terminów
Teatr Mały - scena Teatru Współczesnego
Bogusława 6 Szczecin
48 224teatr
Mądra
19 kwietnia 2008 - 19:00jest więcej terminów
Opera na Zamku w Szczecinie
ul. Korsarzy 34 Szczecin
21 919teatr
PRZEWODNIK ELEGANCJI
11 kwietnia 2008 - 19:00
Teatr Mały - scena Teatru Współczesnego
Bogusława 6 Szczecin
22 411teatr
Na gorąco
30 marca 2008 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Współczesny
Wały Chrobrego 3 Szczecin
21 875teatr
CARMEN
30 marca 2008 - 19:00jest więcej terminów
Opera na Zamku w Szczecinie
ul. Korsarzy 34 Szczecin
22 135teatr
Moralność pani Dulskiej
19 marca 2008 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Współczesny
Wały Chrobrego 3 Szczecin
21 924teatr
WIEDEŃSKA KREW
16 marca 2008 - 19:00jest więcej terminów
Opera na Zamku w Szczecinie
ul. Korsarzy 34 Szczecin
22 387teatr
WESELE
14 marca 2008 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Współczesny
Wały Chrobrego 3 Szczecin
22 431teatr
Halka
9 marca 2008 - 19:00jest więcej terminów
Opera na Zamku w Szczecinie
ul. Korsarzy 34 Szczecin
22 789teatr
Baśniowe spotkania z Andersenem
2 marca 2008 - 14:00
Klub 13 Muz
pl. Żołnierza 2 Szczecin
22 487teatr
W KRAINIE CZARODZIEJSKIEGO FLETU
28 lutego 2008 - 11:00jest więcej terminów
Opera na Zamku w Szczecinie
ul. Korsarzy 34 Szczecin
22 533teatr
Walentynki w Operze na Zamku
17 lutego 2008 - 18:00jest więcej terminów
Opera na Zamku w Szczecinie
ul. Korsarzy 34 Szczecin
22 395teatr
CZARODZIEJSKI FLET
16 lutego 2008 - 18:00jest więcej terminów
Opera na Zamku w Szczecinie
ul. Korsarzy 34 Szczecin
22 405teatr


















