BRZYDKA SIOSTRA
Kino Pionier 1907
Szczecin » al. Wojska Polskiego 2, 70-471 Szczecin » NA MAPIE
- 17 lipca 2025, czwartek» 17:00
- 12 lipca 2025, sobota» 16:00
- 10 lipca 2025, czwartek» 18:45
- 5 lipca 2025, sobota» 16:00
- 4 lipca 2025, piątek» 17:00
- 25 czerwca 2025, środa» 18:00

Reżyseria: Emilie Blichfeldt Rok: 2025 Gatunek: body horror Produkcja: Norwegia, Dania, Rumunia, Polska, Szwecja Obsada: Lea Myren, Ane Dahl Torp, Thea Sofie Loch Næss Czas trwania: 1h 49min
Pełna brawurowej odwagi reinterpretacja klasycznej baśni braci Grimm o Kopciuszku. „Brzydka siostra” to historia Elwiry, która żyje w cieniu swojej bajecznie pięknej przyrodniej siostry. W świecie, gdzie uroda to waluta, a królewski bal przypomina bezwzględne igrzyska, Elwira postanawia za wszelką cenę poślubić księcia. Największą przeszkodą, aby podbić serce wymarzonego mężczyzny i rozpocząć nowe lepsze życie, jest Kopciuszek. „Brzydka siostra” to kino gatunkowe najwyższej jakości idealnie wpisujące się w popularną ostatnimi czasy, za sprawą „Titane” czy „Substancji”, poetykę, ale czerpie też inspiracje z kina Davida Cronenberga. Reżyserka Emilie Blichfeldt, posługując się formułą kina kostiumowego, opowiada o bardzo aktualnych problemach – dyktacie piękna, niezdrowych wzorcach czy tym, jak zmienia się ciało. Film, który okazał się przebojem Sundance Film Festival i Berlinale, częściowo kręcony był w Polsce, a w drugoplanowych rolach podziwiać możemy Katarzynę Herman i Agnieszkę Żulewską.
OD REŻYSERKI Piękno jako horror i nowa interpretacja baśni braci Grimm
Złożonym konceptem na film „Brzydka siostra” był „beauty horror” inspirowany body horrorem oraz mizoginiczną doktryną mówiącą, że „kto chce być piękny, musi cierpieć”. Film stanowi moją analizę zjawiska tyranii piękna oraz tego, jak zjawisko to wpływa na młode kobiety. Ten motyw jest dla mnie bardzo osobisty, ponieważ przez lata zmagałam się, aby zaakceptować wygląd swojego ciała oraz znaleźć swoje miejsce w ramach pojęcia kobiecości. Opowiadając tę historię, pragnę zanurzyć widzów w doświadczeniu Elwiry – wywołać u nich empatię, dyskomfort oraz refleksję. Odzwierciedlając jej fizyczny ból w ciałach widzów, miałam nadzieję stworzyć wewnętrzne połączenie, które zainspirowałoby do konstruktywnych przemyśleń. Przeżycia Elwiry dobitnie ukazują agonię dążenia do nieosiągalnych standardów fizycznego piękna. Inspiracją był dla mnie David Cronenberg i jego podejście do gatunku: fizyczne przeobrażenia są metaforą wad, dylematów, czy też wewnętrznych lęków postaci, a wręcz politycznym komentarzem na temat tego, jak społeczeństwo wpływa na jednostkę. Mój film czerpie również z opowieści o Kopciuszku, szczególnie w wersji braci Grimm, gdzie siostry Kopciuszka okaleczają sobie stopy, byle tylko pasował na nie pantofelek. Ta ponadczasowa baśń istnieje w niezliczonych wersjach – od odniesień biblijnych, po chiński folklor, znane wersje francuską i niemiecką, czy też słabiej znaną czeską adaptację z lat siedemdziesiątych XX wieku, która cieszy się ogromnym uznaniem w Norwegii i Niemczech. Zamiast trzymać się jednej wersji, zdecydowałam się połączyć elementy, które najmocniej do mnie przemawiały, dodając moją własną interpretację. Przecież to zmyślone opowieści, podania ludowe, przekazywane z pokolenia na pokolenie drogą ustną. Te opowieści miały za zadanie bawić, ale równocześnie przekazywać najważniejsze wartości. Chociaż łatwo byłoby stworzyć współczesną wersję Kopciuszka, od samego początku byłam zdecydowana, że historia ta powinna rozgrywać się w bliżej niekreślonym czasie, „dawno, dawno temu”. Ta decyzja podkreśla, że motywy prezentowane w filmie oczywiście rezonują z aktualną sytuacją, ale są przede wszystkim ponadczasowe i zakorzenione w kulturalnej tradycji, która od wieków kształtuje nasze rozumienie piękna i tożsamości.

Łucja i jej dzieci
21 października 2005 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Współczesny
Wały Chrobrego 3 Szczecin
24 743teatr
Samobójca
14 maja 2006 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Współczesny
Wały Chrobrego 3 Szczecin
24 781teatr
Scenariusz dla trzech aktorów - Bogusław Schaeffer
23 kwietnia 2005 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Lalek Pleciuga
pl. Teatralny 1 Szczecin
25 868teatr
Zwał - Sławomir Shuty
22 kwietnia 2005 - 17:50
Teatr Lalek Pleciuga
pl. Teatralny 1 Szczecin
25 070teatr
Ostatnia ucieczka na podstawie opowiadań Brunona Schulza
21 kwietnia 2005 - 18:00
Teatr Lalek Pleciuga
pl. Teatralny 1 Szczecin
25 243teatr
Imię - Jon Fosse
20 kwietnia 2005 - 18:45
Teatr Lalek Pleciuga
pl. Teatralny 1 Szczecin
25 401teatr
Szelmostwa Skapena - Molier
20 kwietnia 2005 - 17:30
Teatr Lalek Pleciuga
pl. Teatralny 1 Szczecin
25 500teatr
Jezioro Łabędzie
14 grudnia 2006 - 16:30, 20:00
Opera na Zamku w Szczecinie
ul. Korsarzy 34 Szczecin
25 888teatr
Romeo i Julia
13 grudnia 2006 - 20:00
Opera na Zamku w Szczecinie
ul. Korsarzy 34 Szczecin
25 412teatr
Halka
12 listopada 2006 - 18:00jest więcej terminów
Opera na Zamku w Szczecinie
ul. Korsarzy 34 Szczecin
25 472teatr
Służąca panią
29 października 2006 - 18:00jest więcej terminów
Opera na Zamku w Szczecinie
ul. Korsarzy 34 Szczecin
25 352teatr
HOLENDER TUŁACZ
17 września 2006 - 18:00jest więcej terminów
Opera na Zamku w Szczecinie
ul. Korsarzy 34 Szczecin
25 752teatr
Szalone nożyczki
12 sierpnia 2006 - 19:00jest więcej terminów
Opera na Zamku w Szczecinie
ul. Korsarzy 34 Szczecin
25 999teatr
Szalone nożyczki
12 sierpnia 2006 - 19:00jest więcej terminów
Opera na Zamku w Szczecinie
ul. Korsarzy 34 Szczecin
25 846teatr
ZABAWA Z WILKIEM
2 czerwca 2006 - 11:00
Opera na Zamku w Szczecinie
ul. Korsarzy 34 Szczecin
26 093teatr
W Dniu Matki ...
25 czerwca 2006 - 19:00
Opera na Zamku w Szczecinie
ul. Korsarzy 34 Szczecin
26 145teatr
ARFIK
1 czerwca 2006 - 11:00
Opera na Zamku w Szczecinie
ul. Korsarzy 34 Szczecin
26 190teatr