INFORMACJA:
 teatrkana
teatrkanaGęstość zaludnienia. Historia wybuchu
- 11 czerwca 2021, piątek» 19:00

Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu
Patrząc wstecz
"Są choroby, których nie da się wyleczyć. Trzeba tylko siedzieć i głaskać po rękach."
"Co zostało ze starożytnej Grecji? Mity starożytnej Grecji."
"Siedemdziesiąt lat budowaliśmy komunizm, teraz budujemy kapitalizm. 
Modliliśmy się do Marksa, teraz do dolara. Pogubiliśmy się w historii."
Bohaterowie opowieści Aleksijewicz są pogubieni w czasie. Nieustannie porównujący siebie stąd i siebie z kiedyś, pęknięci, niedokładnie poskładani, mają jednak zdolność przenikliwego spojrzenia. Problem w tym, że jest to spojrzenie Orfeusza, spojrzenie wstecz (w tym wypadku w głąb czaszki, w siebie). Ich oczy napotykają na bezwzględny wzrok utraconego czasu – Meduzy, która grozi powrotem. Boją się: że przeszłość bezpowrotnie minęła, że jest już nie do odzyskania. Dawno wystygły ich ciała, jeszcze schną głowy po tańcu ostatniego dnia lata – w świecie sprzed wybuchu. Kiedyś głowa pociła się na zewnątrz, dziś poci się od środka. I jeszcze - istnieje obawa, że przeszłość znowu może stać się przyszłością. Ci ludzie stali się nosicielami traumy, wyczulonymi na katastrofę. Są prorokami nowych zagrożeń.
Sceniczna chóralna opowieść bada kondycję świata i psychiki człowieka po wybuchu, człowieka przygniecionego ciężarem trudnej przeszłości, funkcjonującego w chmurze obrazów i zdań, które przylepiły się do niego w trakcie drogi i które przyniósł ze sobą aż do: teraz, tutaj.
Człowiek z pamięcią negatywną. Akapit pełen pytań
Jak przytulić człowieka smutnego? Jak wchłonąć nosiciela traumy do tkanki społecznej? Jak nie ominąć jego cierpienia? Jak nie ominąć człowieka, przygniecionego ciężarem przeszłości? Jak nie umniejszyć bólu? Jak wyciągnąć pozytywne wniosku z negatywnego doświadczenia? Jak go nie zostawić samego? Jak nie negować depresji? Jak być z cudzym smutkiem? Jak nie pogrążyć się w przeszłości? Jak nie powiedzieć: rezygnuję z uczestnictwa w świecie? Jak nie pozwolić komuś tego powiedzieć? I wreszcie: jak nie pozwolić odejść?
Scena jako akwarium
"W mieszkaniach zostały akwaria… Z rybkami… I komunistyczne plakaty: 
Im promieniowanie nie zaszkodziło."
"Zostawiliśmy w domu chomika. Zamkniętego. Daliśmy mu jedzenia na dwa dni. 
A wyjechaliśmy na zawsze."
Wpatruję się w akwarium. W świat zredukowany do objętości zbiornika, który mogę ogarnąć spojrzeniem, do niewielu litrów wody, które wystarczają do przeżycia. To już? Tak niewiele? Tyle wystarczy? Patrzę: akwarium: dwa czasowniki: karmić i wydalać. Ruchy wody przypominają ruchy głowy, fale myślowe, którymi płynę do kiedyś. Nie mogę przebić szkła. A przecież coś tam musi być – dalej.
Poświęcam obecne chwile mojego życia przeszłości. Tracę te sekundy po to, żeby odbudować coś, co zostało stracone. Ostatnią linię łączącą mnie ze światem, który był przecież moim życiem. Nie być? Ale jak to? Czyli mogłoby mnie nie być? Tak po prostu: przestać? zniknąć? pozwolić odejść? Nie spróbować łapać ludzi, którzy – chciałoby się – jeszcze by do mnie mówili? Tak ważne nie są słowa, ale melodia głosu. Tamta melodia, spokojna melodia. Próbuję złapać kierunek. Potrzebuję punktu odniesienia. Potrzebuję cudzego życia jako kompasu – uważaj, tu jest mielizna, tu nie płyń. Tamte słowa stoją jak boje, krzyczą jak niepozamykane groby – uważaj, omiń to miejsce z daleka, nie wpadnij do tego dołu. Potrzebuję cudzych opowieści. Coś mi się wymknęło…
Moja głowa, ruchy mojej głowy, robią wycieczki – przymierzam do siebie skóry innych ludzi, noszę przez chwilę cudzy kostium, nie jako ozdobę, a jako wskazanie: uważaj. Nie strać kontroli nad swoim życiem. Przymierzam życiorysy, wypowiadam zdania, które być może nigdy by mnie nie spotkały. Których być może nigdy nie przyszłoby mi powiedzieć. Zdania, które nie powstałyby nigdy bez pomocy ciepłego oddechu, który je wypowiadał. Cudzego oddechu. Te słowa miały swoje ciepło. Te słowa już miały swój oddech.
Sprawdzam to ciepło, żeby wyobrazić sobie: ile rzeczy by mnie nigdy nie spotkało. Ilu słów nie przyszłoby mi nigdy wypowiedzieć. Wkładam między tamte słowa swoje oddechy, poszerzam swoje życie, poszerzam o cudze powietrze z tamtych słów, jest mnie więcej, poszerzam objętość płuc, głowy…
Lepiej, żeby to tu wybuchło – na tym czarnym skrawku, scenie, w akwarium – niż w moim życiu. Przypominam sobie zwycięstwa i porażki moich dziadków, pradziadków. Bo może jeszcze czemuś ma posłużyć ich dramat, bo może po coś jeszcze był – świat, który był.
"Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu” na podstawie "Czarnobylskiej modlitwy. Kroniki przyszłości" Swietłany Aleksijewicz
adaptacja i reżyseria: Krzysztof Popiołek 
scenografia: Anna Wołoszczuk 
kostiumy: Piotr Popiołek 
obsada: Bibianna Chimiak, Karolina Sabat, Dariusz Mikuła, Piotr Starzyński 
realizacja: Teatr Kana 
premiera: czerwiec 2017 
czas trwania: 80 minut  
Spektakl zrealizowano w ramach stypendium   
Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego.
Spektakl zakwalifikował się do finału konkursu 
na najlepszy spektakl teatru niezależnego.
Spektakl nominowany do "Bursztynowego Pierścienia" 2017, w kategorii przedstawienie sezonu.
 teatrkana
teatrkana- Teatr cieni baśni Andersena- 11 października 2022 - 18:30 - Dom Kultury Krzemień - Krzemienna 10 Szczecin - 429 391teatr 
- Artystyczni - widowiska- 11 października 2022 - 18:30jest więcej terminów - Dom kultury Krzemień - Krzemienna 10 Szczecin - 891 248teatr 
- Imię - W. Malajkat, M. Foremniak, S. Bobrowski, D. Krempa, M. Hycnar / M. Banasiuk- 10 października 2022 - 17:30/20 - Opera na Zamku - Korsarzy 34 Szczecin - 1 306 107teatr 
- Olejniczak I Smoczyński I Rodek- 7 października 2022 - 19:00 - Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza - ul. Małopolska 48 Szczecin - 22 248teatr 
- Schaeffer elektronicznie I Maseli I Wyrostek- 5 października 2022 - 19:00 - Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza - ul. Małopolska 48 Szczecin - 22 119teatr 
- Cyrk Korona - Urodzinowo Bajkowo- 3 października 2022 - 17:30jest więcej terminów - Namiot Cyrkowy - Dąbie, ul.Goleniowska / Goplańska Szczecinjest więcej miejsc - 555 459teatr 
- Accantus Live 4- 2 października 2022 - 18:00 - Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza - ul. Małopolska 48 Szczecin - 298 085teatr 
- Liszt i Panafnik- 30 września 2022 - 19:00 - Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza - ul. Małopolska 48 Szczecin - 20 701teatr 
- Tribute to Pink Floyd- 28 września 2022 - 19:30jest więcej terminów - Arena Szczecin - Władysława Szafera 3/5/7 Szczecinjest więcej miejsc - 485 256teatr 
- Dobrze się kłamie- 26 września 2022 - 17:30/20jest więcej terminów - Opera na Zamku w Szczecinie - ul. Korsarzy 34 Szczecin - 1 607 504teatr 
- I LOVE YOU: Katarzyna Żak, Elżbieta Romanowska, Rafał Królikowski, Robert Rozmus- 20 września 2022 - 17:00/20jest więcej terminów - Teatr Współczesny - Wały Chrobrego 3 Szczecin - 670 712teatr 
- I LOVE YOU, a teraz się zmień- 20 września 2022 - 17:00/20jest więcej terminów - Teatr Współczesny - Wały Chrobrego 3 Szczecin - 573 976teatr 
- Program "Uwaga na łosie!"- 19 września 2022 - 19:00 - Event Arena - Staszica 1 Szczecin - 460 015teatr 
- Krzysztof Krawczyk - "Jak przeżyć wszystko jeszcze raz..."- 17 września 2022 - 19:00 - Amfiteatr - Teatr Letni - ul. Fałata 2 Szczecin - 433 062teatr 
- Inauguracja sezonu I Baeva gra Szymanowskiego- 16 września 2022 - 19:00 - Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza - ul. Małopolska 48 Szczecin - 24 606teatr 
- Mayday 2 - kultowy spektakl komediowy w gwiazdorskiej obsadzie!- 11 września 2022 - 16:00/19 - Opera na Zamku - Korsarzy 34 Szczecin - 376 262teatr 
- MAYDAY 2- 11 września 2022 - 16:00/19 - Opera na Zamku w Szczecinie - ul. Korsarzy 34 Szczecin - 878 448teatr 
 teatrkana
teatrkana


























