koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
repertuar listopadCO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaElżbieta Terlikowska/ Rowerek
zmodyfikowano  1 dzień temu

KONTRAKT RYSOWNIKA | BRITISH FILM FESTIVAL 2025

Poznań »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 453 wyświetleń od 16 listopada 2025
  • 16 listopada 2025, niedziela
    » 17:00

[PL]
Anglia, rok 1694: rysownik otrzymuje zlecenie wykonania rysunków okazałej rezydencji i dzięki swoim szkicom odkrywa wskazówki dotyczące morderstwa jej właściciela. KONTRAKT RYSOWNIKA był pierwszym fabularnym filmem brytyjskiego reżysera Petera Greenawaya, jednego z czołowych twórców tego kraju.

Jego wyjątkowa wizja twórcza ujawnia się w pełni w tym enigmatycznym, dowcipnym i nowatorskim debiucie, po którym pojawiły się inne, równie pomysłowe dzieła, takie jak ZET I DWA ZERA (1985), WYLICZANKA (1988), KUCHARZ, ZŁODZIEJ, JEGO ŻONA I JEJ KOCHANEK (1989) and KSIĘGI PROSPERA (1991).

Greenaway, wspomagany przez operatora Curtisa Clarke'a, bawi się kadrowaniem, wykorzystując ramę rysownika i sztalugę, aby skupić wzrok na szczegółach w kadrze filmowym. Wykształcenie artystyczne Greenawaya widoczne jest w nawiązaniach do dzieł Caravaggia i Gainsborougha, a sceny przeplatają przyćmione, świecami oświetlone wnętrza z nasłonecznionymi widokami rezydencji i jej ogrodów.

Ekstrawaganckie kostiumy Restauracji autorstwa Sue Blane współgrają z kwiecistymi dialogami, które ledwie ukrywają skandaliczne zachowania i intrygi bohaterów. Stylowe pastisze muzyki Henry’ego Purcella w wykonaniu Nymana potęgują historyczną atmosferę filmu, nadając jej jednocześnie współczesny akcent.
Krytyk filmowy Alexander Walker napisał, że „pod względem wizualnym film ten jest jednym z najbardziej eleganckich, jakie kiedykolwiek powstały w Wielkiej Brytanii”.

[ENG]
England 1694: a draughtsman is contracted to create drawings of a stately home, and, through his sketches, uncovers clues to the murder of its owner. The Draughtsman’s Contract was the first narrative feature film by British director Peter Greenaway, one of the country’s foremost auteurs. His unique creative vision appears here fully developed in this enigmatic, witty and innovative debut, which was followed by other equally imaginative works, such as A Zed & Two Noughts (1985), Drowning By Numbers (1988), The Cook, The Thief, His Wife and Her Lover (1989) and Prospero’s Books (1991). Film critic Alexander Walker wrote that ‘visually, the film is one of the most elegant that’s ever been made in Britain’. Greenaway, aided by cinematographer Curtis Clarke, plays with framing, using the draughtsman’s frame and easel to focus the eye on details within the cinematic frame. Greenaway’s artistic training comes through in visual references to works by Caravaggio and Gainsborough, with scenes alternating between dimly candlelit interiors and sunlit exterior views of the beautiful house and grounds. The flamboyant Restoration costumes, designed by Sue Blane, are complemented by the florid dialogue which barely conceals the scandalous behaviour and scheming of the characters. Michael Nyman’s skilful pastiches of the musical works of contemporary British composer Henry Purcell also contribute immensely to the film’s period evocation, which is tinged with a modern twist.

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  1 dzień temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ