koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Tłumacz w muzeum OSSOKsiążki zbójeckie OSSOTpL repertuar Maj 2025CO JEST GRANE - maj 2025 - nr 371SILESIANA 2025SREBRO LegnicaGIEŁDA książki DBP
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

MOVING IS LIVING

Poznań »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 156 wyświetleń od 21 sierpnia 2012
  • od: 13 września 2012, czwartek
    do: 31 grudnia 2012, poniedziałek

wystawa w galerii Art Stations

14.09 - 31.12.2012

Wernisaż: 13.09, godz. 19.00

Galeria Art Stations, Stary Browar, Poznań

Artyści: Carlos Cruz-Diez, Loris Greaud, Gerhard Von Graevenitz, Sebastian Hempel, Žilvinas Kempinas, Tim Knowles, Victor Vasarely

Wystawa MOVING IS LIVING w galerii Art Stations to kolejna odsłona prac z Kolekcji Grażyny Kulczyk, w ramach ktorej dzieła klasykow z kręgu światowej sztuki optycznej i kinetycznej zostaną zestawione z pracami młodych, niezwykle interesujących artystow, nieprezentowanych dotąd w Polsce. Wystawa towarzyszy trzeciej edycji Mediations Biennale, zatytułowanej THE UNKNOWN.

Ruch jest właściwy wszystkim bytom w świecie materialnym, jest zjawiskiem wszechobecnym, jednak jego najgłębsza istota wymyka się probom zrozumienia i zdefiniowania. Ruch wiąże się ze zmianą - ten potencjał najczęściej wykorzystywany jest w sztuce, zarowno formalnie, jak i ideowo. Wprowadzenie ruchu do sztuki jest rownoznaczne ze zgodą na nieprzewidywalne tworcze rezultaty. Wystawa MOVING IS LIVING prezentuje dzieła sztuki mierzące się z fenomenem ruchu, proponując trzy perspektywy spojrzenia na to zjawisko. Każdy z przedstawionych kontekstow - fizyka i kinetyka, filozofia i percepcja, natura i przypadek - uświadamia widzowi nieuchwytny aspekt ruchu.

Pierwsza część wystawy skoncentrowana jest wokoł prac angażujących ruch fizyczny, dosłowny - stąd narzędziem do ich interpretacji stał się język nauki. Rozważania z tej perspektywy podjął profesor Grzegorz Musiał, wykładowca Wydziału Fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Fizyka służy do ilościowego opisu procesow, ktore nieustannie zachodzą na ziemi i wyjaśniania praw rządzących przyrodą. Czy znajomość wzorow i fizycznych definicji pozwala zrozumieć ruch wykorzystany w pracach takich artystow, jak Loris Greaud, Sebastian Hempel czy Gerhard von Graevenitz? Czy na pewno ruch można precyzyjnie wyliczyć? Nauka pomaga stawiać pytania dotyczące natury ruchu, jednak wciąż konfrontuje się z nieprzewidywalnością wielu zjawisk. Ruch zawiera element losowości - zachowując pewien kierunek, jest nieprzewidywalny w szczegołach. W najbardziej elementarnym opisie przyrody - fizyce kwantowej - można określić jedynie prawdopodobieństwo wybrania przez dany układ elementow jednego spośrod wielu możliwych stanow.

Rownie nieuchwytnym zagadnieniem okazuje się proces postrzegania ruchu przez człowieka. Widz dostrzega ruch w dziełach, ktorych elementy faktycznie przemieszczają się względem siebie, ale także w tych statycznych, wywołujących jedynie złudzenie ruchu. Optyka bada ten proces w odniesieniu do fizycznych właściwości ludzkiego oka, jednak nie jest w stanie przewidzieć i opisać całości doświadczenia oglądającego. Dzieje się tak dlatego, iż determinowane jest ono nie tylko przez wrażenia wzrokowe, ale także przez doznania kształtowane przez nieuchwytne i subiektywne czynniki. Probą refleksji nad połączeniem obiektywnego (fizycznego) i subiektywnego (emocjonalnego) odbioru sztuki zajęła się filozofia. Fenomenologia percepcji Maurice'a Merleau-Ponty'ego pozwala niektore narzędzia psychologii wykorzystać do analizy sposobow postrzegania ruchu przez człowieka. Na przykładzie tworczości Carlosa Cruz-Dieza, Victora Vasarely'ego i Sebastiana Hempela można przekonać się, że ruch nie jest czymś zewnętrznym w stosunku do dzieła sztuki, ani też jedynie wewnętrznym elementem pracy - realizuje się on w relacji między dziełem a aktywnym odbiorcą, natomiast jego ostateczny efekt nie poddaje się kontroli artysty.

Ostatnią z przedstawionych perspektyw jest związek sztuki z dynamiką otaczającego nas świata naturalnego. Zagadkowość ruchu obserwowanego w przyrodzie urzeka i inspiruje artystow. Oddanie naturze siły sprawczej na polu sztuki jest rezygnacją z kontroli nad finalnym kształtem dzieła. Tim Knowles w serii prac „Tree Drawings" pozwala rysować poruszanym przez wiatr gałęziom drzew. Te dzieła nie tyle pokazują ruch, co oddają ruchowi - w tym przypadku natury - prawo do tworzenia, prawo do autorstwa. Žilvinas Kempinas wykorzystuje kinetyczny potencjał tak banalnego materiału, jak taśma magnetyczna. Wprawienie jej w ruch jest wynikiem świadomej decyzji artysty, jednak ostateczny tor ruchu „tańczącej" w powietrzu czarnej linii znajduje się poza jego kontrolą. Artystyczny rezultat jest więc tutaj zupełnie nieprzewidywalny - dzieła sztuki „żyją własnym życiem", a proces ich powstawania, i logika rządząca tym procesem, pozostają dla odbiorcy (i artysty) nieznane, gdyż nie jest jasne, czy ruch w przyrodzie definiowany jest przez czysty przypadek czy przez prawa jeszcze przez człowieka nieodkryte.

bilety:

wstęp wolny

zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ