koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - czerwiec 2025 - nr 372 - już do pobrania
zmodyfikowano  6 dni temu  »  

Dziedzictwo i Innowacja

Antonin »
CO jest GRANE » 1 341 wyświetleń od 11 czerwca 2025

Festiwal Muzyka Dawna – Persona Grata

Dziedzictwo i Innowacja

Program

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791)

Adagio i Fuga (Andante cantabile) d-moll KV 404a (wg fugi Johanna Sebastiana Bacha, Das Wohltemperierte Klavier, BWV 853)

Wolfgang Amadeus Mozart

Koncert fortepianowy G-dur KV 107/2
(wg sonaty fortepianowej op. 5 nr 3 Johanna Christiana Bacha)

Fanny Hensel (1805-1847)

Fuga Es-dur H273

Wolfgang Amadeus Mozart

Koncert fortepianowy Es-dur KV 107/3
(wg sonaty fortepianowej op. 5 nr 4 Johanna Christiana Bacha)

Johann Samuel Schröter (1753 - 1788)

Koncert fortepianowy D-dur op. 3 nr 4
(z kadencją Wolfganga Amadeusza Mozarta)

Wykonawcy

Katarzyna Drogosz - fortepian

Arte dei Suonatori kameralnie

Ewa Golińska - skrzypce, altówka

Aureliusz Goliński - skrzypce

Agnieszka Oszańca - wiolonczela

O programie

Program koncertu ilustruje przenikanie stylu muzycznego twórców baroku – Jana Sebastiana Bacha i jego syna Johanna Christiana Bacha – do języka muzycznego epoki klasycyzmu, oraz jego wpływ na kształtowanie twórczości Wolfganga Amadeusza Mozarta.

W 1764 roku ośmioletni Mozart przybył na roczny pobyt w Londynie. Wszystko wskazuje na to, że nawiązał tam przyjaźń z Johannem Christianem Bachem – wówczas trzydziestoletnim, odnoszącym sukcesy i podziwianym kompozytorem, który wyemigrował tam z rodzinnego Lipska. Historyczne przekazy wspominają nawet o ich wspólnych improwizacjach. W Londynie działał także, urodzony w granicznym dziś mieście Gubinie, Johann Samuel Schröter. Być może właśnie od Schrötera i J.C. Bacha młodziutki Wolfgang Amadeusz podpatrzył pomysł instrumentacji koncertu klawiszowego z towarzyszeniem dwojga skrzypiec i basu. Ideę tę wykorzystał jako kilkunastoletni chłopiec, komponując trzy koncerty fortepianowe, będące w istocie aranżacjami sonat fortepianowych op. 5 J.C. Bacha. Był to zapewne rodzaj wprawki w komponowaniu koncertu solowego, napisanej pod czujnym okiem ojca, Leopolda, w Salzburgu, pomiędzy ich wspólnymi podróżami do Włoch. Możemy się domyślać, że w tych latach Wolfgang Amadeusz miał w repertuarze koncerty Schrötera, gdyż przetrwały do naszych czasów fragmenty kadencji do kilku utworów tego niemal całkowicie zapomnianego dzisiaj twórcy. Adagio i Fuga zaaranżowane na trio smyczkowe powstały już w Wiedniu w 1782 roku. Był to okres, kiedy Mozart intensywnie studiował dzieła Bacha i Haendla, głównie dzięki wpływowi oraz kolekcji materiałów muzycznych Barona Gottfrieda van Swietena. Cały cykl KV 404a składa się z sześciu fug, do których Mozart skomponował wstępne Adagia.

Festiwal Muzyka Dawna – Persona Grata dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego.

zmodyfikowano  6 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ