INFORMACJA:

Dziedzictwo i Innowacja
- 20 czerwca 2025, piątek

Muzyka Dawna-Persona Grata
Festiwal Muzyka Dawna – Persona Grata
Dziedzictwo i Innowacja
Program
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791)
Adagio i Fuga (Andante cantabile) d-moll KV 404a (wg fugi Johanna Sebastiana Bacha, Das Wohltemperierte Klavier, BWV 853)
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert fortepianowy G-dur KV 107/2
(wg sonaty fortepianowej op. 5 nr 3 Johanna Christiana Bacha)
Fanny Hensel (1805-1847)
Fuga Es-dur H273
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert fortepianowy Es-dur KV 107/3
(wg sonaty fortepianowej op. 5 nr 4 Johanna Christiana Bacha)
Johann Samuel Schröter (1753 - 1788)
Koncert fortepianowy D-dur op. 3 nr 4
(z kadencją Wolfganga Amadeusza Mozarta)
Wykonawcy
Katarzyna Drogosz - fortepian
Arte dei Suonatori kameralnie
Ewa Golińska - skrzypce, altówka
Aureliusz Goliński - skrzypce
Agnieszka Oszańca - wiolonczela
O programie
Program koncertu ilustruje przenikanie stylu muzycznego twórców baroku – Jana Sebastiana Bacha i jego syna Johanna Christiana Bacha – do języka muzycznego epoki klasycyzmu, oraz jego wpływ na kształtowanie twórczości Wolfganga Amadeusza Mozarta.
W 1764 roku ośmioletni Mozart przybył na roczny pobyt w Londynie. Wszystko wskazuje na to, że nawiązał tam przyjaźń z Johannem Christianem Bachem – wówczas trzydziestoletnim, odnoszącym sukcesy i podziwianym kompozytorem, który wyemigrował tam z rodzinnego Lipska. Historyczne przekazy wspominają nawet o ich wspólnych improwizacjach. W Londynie działał także, urodzony w granicznym dziś mieście Gubinie, Johann Samuel Schröter. Być może właśnie od Schrötera i J.C. Bacha młodziutki Wolfgang Amadeusz podpatrzył pomysł instrumentacji koncertu klawiszowego z towarzyszeniem dwojga skrzypiec i basu. Ideę tę wykorzystał jako kilkunastoletni chłopiec, komponując trzy koncerty fortepianowe, będące w istocie aranżacjami sonat fortepianowych op. 5 J.C. Bacha. Był to zapewne rodzaj wprawki w komponowaniu koncertu solowego, napisanej pod czujnym okiem ojca, Leopolda, w Salzburgu, pomiędzy ich wspólnymi podróżami do Włoch. Możemy się domyślać, że w tych latach Wolfgang Amadeusz miał w repertuarze koncerty Schrötera, gdyż przetrwały do naszych czasów fragmenty kadencji do kilku utworów tego niemal całkowicie zapomnianego dzisiaj twórcy. Adagio i Fuga zaaranżowane na trio smyczkowe powstały już w Wiedniu w 1782 roku. Był to okres, kiedy Mozart intensywnie studiował dzieła Bacha i Haendla, głównie dzięki wpływowi oraz kolekcji materiałów muzycznych Barona Gottfrieda van Swietena. Cały cykl KV 404a składa się z sześciu fug, do których Mozart skomponował wstępne Adagia.
Festiwal Muzyka Dawna – Persona Grata dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego.

