koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

Koncert Habakuk, Hurt i Sandaless w Ełku

Ełk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 518 wyświetleń od 4 kwietnia 2011
  • 16 kwietnia 2011, sobota
    » 19:00

Ełckie Centrum Kultury

HABAKUK

Początki formacji sięgają 1989 r., gdy na wspolnym jamowaniu spotykały się grupy Engaddi z Częstochowy i Samuel z pobliskiego Będzina. Engaddi było kapelą stworzoną przez lidera Habakuka - Wojciecha "Brodę" Turbiarza, natomiast Samuela tworzyli Jacek i Mariusz Karolewscy.

W 1990 roku spotkania te zaowocowały powstaniem Habakuka. Początkowo nazwa zespołu brzmiała THC Habakuk. W pierwszym składzie znaleźli się: Wojciech Turbiarz (git., wok.), Jacek Karolewski (git., wok.), Mariusz Karolewski (bas), Irena Toborek (wok.), Paweł "Smerda" Derda (instr. klaw.). W tym czasie przez zespoł przewinęło się bardzo wiele osob, głownie perkusistow (m.in. Dariusz Litera i Grzegorz Kwiczoł).

W 1991 roku do zespołu dołączyła sekcja dęta: Wojciech Kowalski (sax.) i Piotr "Fi" Hutny (trąbka) oraz Artur Szumlas (dub master), ktory wkrotce stał się osobą w głownej mierze tworzącą specyficzny habakukowski klimat, pisząc teksty utworow, malując obrazy, robiąc koszulki, naklejki, okładki i plakaty. W tym składzie Habakuk zagrał m.in. na festiwalach: Reggae Nad Wartą (1992), Reggae Christmas (Piotrkow Trybunalski, 1992), Reggae Messages (Warszawa, 1992) czy Africa Is Hungry (Toruń, 1992 i 1993) oraz jesienią 1993 r. na Arts & Culture w Berlinie.

Jesienią 1991 r. powstała kaseta demo Party, będąca autentycznym zapisem reggae'owej "balangi" w studenckim radiu Klika w Częstochowie.

W 1993 r. Habakuk zawiesił działalność koncertową poszukując nowego oblicza, zarowno personalnego, jak i artystycznego, a Artur Szumlas i Wojciech Turbiarz pod szyldem Family Front zaczęli tworzyć imprezy Ragga Party, będące jednocześnie sound systemem i performancem. Rownocześnie powstała nowa twarz Habakuka - teatr Rub Ritual i happeningi Dziecinada tu, czyli łyk swobody dla dobrej pogody oraz Ziemia jest święta - instalacja przestrzenna, ja i ja jedno tchnienie.

W 1994 r. zespoł zaczął ponownie koncertować. Muzyka zyskała bardziej rockowe oblicze, jednak cały czas z rozpoznawalnym reggae'owym pulsem. W tym czasie w formacji grali: Wojciech Turbiarz (git., wok.), Paweł Derda (git.), Wojciech Cyndecki (bas), Dominik Ludwin (perk.), Andrzej "Harry" Łozowski (instr. perk.) i Artur Szumlas (sztuka ulotna, toasty).

W 1997 r. nastąpiły kolejne zmiany personalne - w lutym miejsce Dominika Ludwina zajął Jaromir Puszek. Doszedł rownież Piotr "Dziki" Chrząstek (instr. klaw., wok.) - założyciel i lider częstochowskiej formacji hip- hopowej Sektor B, co zaowocowało wprowadzeniem rapu do muzyki Habakuka (festiwal Odjazdy w 1997 r.).

W listopadzie 1997 Pawła Derdę zastąpił na gitarze Michał Walczak. W międzyczasie Habakuk nagrał w zaprzyjaźnionym częstochowskim Studio Radioaktywni materiał noszący tytuł Rub Ritual. W nagraniach uczestniczyła grająca na flecie poprzecznym Ewa Kołecka, wspołpracująca rownież z Pidżamą Porno i THC-X. Poźniej kilka utworow z tej sesji znalazło się na albumie grupy Rub Pulse (Serce, Jedność). W tym czasie zespoł wiele koncertował, a jego członkowie byli wspołorganizatorami takich imprez, jak: Reggae Meeting (1997 i 1998), Rym Częstochowski - Hip Hop Festiwal (1998) oraz Marleyki (1998).

Rok 1998 przyniosł kolejne zmiany składu. Wowczas zespoł tworzyli: Wojciech Turbiarz (git. wok.), Wojciech Cyndecki (bas), Jaromir Puszek (perk.), Krzysztof "Kiczu" Niedźwiedzki (git., wok.), Jacek Otręba (instr. klaw.) i Artur Szumlas (sztuka ulotna).

W tym składzie, w styczniu 1999 r., Habakuk dokonał nagrań w katowickim cyberstudio. W sesji brali rownież udział Ewa Kołecka (flet) i Michał Walczak (git.). Owocem nagrań było 12 utworow utrzymanych w klimacie rootsowo-rockowym. Materiał nosił tytuł Mniam! Mniam! REGE i ukazał się w marcu 1999 r., nakładem bytomskiej wytworni W Moich Oczach. Płyta spotkała się ze znakomitymi recenzjami w największych opiniotworczych magazynach muzycznych.

Latem 1999 r. zespoł występował jako support przed gwiazdami światowego reggae, Mad Professorem i Macka B. Koncerty odbyły się w Chorzowie i Warszawie.

Po koncertach, zaangażowany w wiele innych projektow Jacek Otręca opuścił zespoł. Zastąpił go Daniel Pomorski, grający rownież na trąbce. Dołączył także Mikołaj Kopeć, ktory odpowiadał za brzmienie zespołu na żywo (live-mix). W tym samym roku występ Habakuka na żywo mogła zobaczyć cała Polska - festiwal Tam Gdzie Biją Źrodła na Rownicy w Ustroniu był transmitowany przez drugi program TVP. Habakuk grał tam obok m.in. Zion Train i Juniora Delgado.

W 2000 r. zespoł uczcił jubileusz 10-lecie istnienia wydawnictwem Rub Pulse. Zawierało ono nagrania z lat 1996-2000, ale krążek był mocno wzbogacony brzmieniem elektronicznym. Grupa została też doceniona przez Gazetę Wyborczą, ktora w podsumowaniu roku 2000 wymieniła Habakuka jako jedną z większych nadziei polskiej muzyki. W sierpniu do zespołu doszedł klawiszowiec Marek Makles, zastępując Daniela Pomorskiego. W tym jubileuszowym roku najważniejszymi koncertami Habakuka były: Marleyki w Łodzi (obok zespołow Daab, Bakszysz, Maleo Reggae Rockers i innych), koncert na Regałowisku w Bielawie. Poza tym zespoł zagrał kilkadziesiąt mniejszych koncertow.

W 2001 r. wspolne występy z Habakukiem rozpoczęła znana postać polskiego reggae, Monika Biczysko z grup Bakshish i Credon. Zespoł wystąpił m.in. na festiwalu Afryka w Toruniu, na Punkowej Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy w Krakowie oraz w charakterze gwiazdy na finałowym koncercie festiwalu Wiosna Reggae - Marleyki 2001 we Wrocławiu. Wielkim przeżyciem był występ dla 250 tys. ludzi na Przystanku Woodstock w Żarach.

Jesienią 2001 r. grupa rozstała się z Mikołajem Kopciem, ktory poświęcił się swej działalności, a odpowiedzialność za brzmienie zespoł oddał w ręce Adama Celińskiego. Wyrazem uznania dla grupy był występ podczas Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 2002 na żywo w studiu telewizyjnym przy ul. Woronicza w Warszawie.

Pod koniec 2002 r. Habakuk wydał trzecią, bardzo przebojową płytę Muzyka Słowo Liczba Kolor, na ktorej utrzymany był muzyczny kierunek obrany na poprzednich krążkach. Gościnnie w nagraniach wzięli udział Antoni Gralak oraz Mateusz Pospieszalski i Anna Patynek na instrumentach perkusyjnych, a także wielu innych zaprzyjaźnionych muzykow. W prasie ukazały się pochlebne recenzje, w rożnych stacjach telewizyjnych prezentowany był teledysk do utworu Wrażenia.

Pod koniec 2003 r. zespoł przejechał niemal całą Polskę w ramach trasy Rege Tonite. 37 koncertow zgromadziło prawie 8-tysięczną publiczność.

Wiosną 2004 r. grupa wspolnie z płockim Farben Lehre oraz pabianickim Proletaryatem odbyła cieszącą się dużą frekwencją trasę Punky Reggae Party.

Muzycy Habakuka występowali też z Muńkiem Staszczykiem (T.Love jako projekt Rege Inna Polish Stylee).

Pod koniec 2005 r. Habakuk powrocił winylowym wydawnictwem Hub-a-dub, na ktorym znalazły się nagrania zespołu w remiksach Wszystkich Wschodow Słońca, Kadubry, Activatora i Adama Celińskiego.

Grudzień 2005 przyniosł najnowszy album grupy zatytułowany 4 Life, poprzedzony singlem Życia Rytm. Wśrod zaproszonych gości na płycie pojawili się m.in.: Muniek Staszczyk, Pablopavo, Reggaenerator (oboje Vavamuffin), Bob One, DaBass (oboje Rub Pulse Sound System), Janusz "Yanina" Iwański i inni. Teksty do kilku piosenek napisał Sławomir Gołaszewski.

8 stycznia 2006 Habakuk zagrał koncert w Studiu Programu 3 Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej w Warszawie.

3 sierpnia 2007 zespoł po raz drugi w karierze wystąpił podczas Przystanku Woodstock, tym razem w Kostrzynie nad Odrą. Występ, podczas ktorego usłyszeć można było zarowno stare kawałki jak i piosenki pochodzące z najnowszej płyty, spotkał się z ciepłym przyjęciem licznie zgromadzonej publiczności. W tym samym roku Habakuk wystąpił rownież m.in. w Mysłowicach podczas festiwalu Off Festival oraz na festiwalu w Glastonbury.

8 lutego 2008 r. Habakuk podczas swoich 18. urodzin zagrał koncert w Grudziądzu.

HURT

Grupa powstała w 1992 roku, a jej debiutancki album Babilon ukazał się w 1994 (wydała go niewielka wytwornia Melissa). W 1997 wydali swoim nakładem album Serki dietetyczne. Byli wtedy mało znani i uznawani raczej za underground. Ich postrzeganie zmieniło się, gdy wytwornia SP Records wydała ich album Musisz to kupić (1999). Po tym wydarzeniu do grupy dołączył perkusista. Wcześniej używali perkusji automatycznej i ten styl jest ciągle słyszalny, nawet na nowszych albumach.

Po wydaniu płyty Dokładny czas w 2000 roku, grupa zaczęła koncertować, po czym wydawało się, że zakończą działalność. Zmiany osobowe w zespole zaowocowały jednak wydaniem w 2005 roku płyty Czat zawierającej hit "Załoga G" (utrzymywał się długo na pierwszych miejscach list przebojow rozgłośni Polskiego Radia: Trojki i Bis) oraz "Mary Czary". Grupa wyruszyła w kilka tras koncertowych (w tym jedną z zespołem Happysad w 2006), w czasie ktorych promowała płytę Czat.

W czerwcu 2007 ukazała się płyta Nowy początek, jej producentem był Agim Dzejlijli. Płyta była promowana czterema singlami oraz na koncertach w całym kraju (w tym na Przystanku Woodstock, festiwalu w Jarocinie).

W roku 2009 dotychczasowego gitarzystę Piotra "Sida" Motkovica zastąpił Piotr "Załęs" Załęski, znany dotychczas z kilku wrocławskich projektow (m.in. Dust Blow). W tym samym czasie zespoł pod okiem Marcina Borsa, Andrzeja Markowskiego i Agima Dzeljilji, nagrał materiał na kolejną płytę "Wakacje i prezenty", ktora miała swoją premierę 30 października 2009.

SANDALESS

Zespoł SANDALESS działa od 1 stycznia 1997 roku. Powstał w Ełku i tam funkcjonuje do dzisiaj.

Pierwszy skład zespołu tworzyli:

Tomasz Laskowski - gitara, wokal

Krzysztof Radzewicz - gitara

Tomasz Ryk - bas

Krzysztof Laszkowski - trąbka

Marcin Korsak - perkusja.

Wtedy to zarejestrowano 2 kasety demo.

W 1998 do zespołu dołączyła: Katarzyna Laskowska - saksofon.

W niedługim czasie instrumentarium zespołu wzbogaciły:

klawisze - Jacek Kościuszko

conga - Maurycy Dałek.

Zespoł koncertował w Ełku i okolicach. Zarejestrowano krotkie demo.

Rok 2001 przyniosł następne zmiany personalne w zespole. W tym czasie zespoł funkcjonował w składzie:

Katarzyna Laskowska - saksofon

Tomasz Ryk - bas

Krzysztof Laszkowski - gitara, wokal

Marcin Korsak - perkusja.

W 2002 roku do zespołu dołączył: Piotr Mikulski - perkusja.

Poł roku poźniej: Rafał Poniatowski - gitara solowa.

Zespoł zaczął grać coraz więcej koncertow w kraju, jak i za granicą, między innymi:

International Youth Culture Festival - Gwardejsk (Rosja), Best Balt Festiwal - Kaliningrad (Rosja), Brandenburg Tour (Niemcy): Potsdam, alGlobe Bruckenfestival, Ludwigsfelde, Guben.

Od tego momentu działalność zespołu wspomaga swoim udziałem: Mariusz Poniatowski - akustyk.

Rok 2004 przyniosł zespołowi II miejsce oraz wyrożnienie najlepszej sekcji rytmicznej na Malborskich Przeglądach Muzycznych.

Obecnie (od marca 2006 roku) Sandaless tworzą:

Krzysztof Laszkowski - gitara, wokal

Rafał Poniatowski - gitara solowa

Rafał Lemieszko - bas

Piotr Mikulski - perkusja

Mariusz Poniatowski - akustyk,

Katarzyna i Tomasz Ryk - wsparcie duchowe.

Od maja 2006 zespoł rozpowszechnia EP-kę: "droga", ktora pozwoliła mu zagrać na wielu festiwalach, między innymi:

Jarocin Festival, Hunter Fest, Magia Rocka, Kierunek Olsztyn.

W roku 2006 zespoł zdobywa Grand Prix na Festiwalu „Kierunek Olsztyn".

W roku 2007 zostaje laureatem ogolnopolskiego przeglądu muzyki rockowej "Młode Wilki".

Rok 2008 - Laureat 45 K.F.P.P. w Opolu na koncercie "Debiuty".

bilety:

25zł/30zł

autor:
zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ