koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
DNI SENIORA 22521. Festiwal Opowiadania, WrocławDNI WĘGIERSKIE 2025 DBPCO JEST GRANE wrzesień 2025 - nr 373TpL Repertuar 09.2025
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

Adam Fleks - Peregrynacje

Orzesze »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 593 wyświetleń od 2 czerwca 2011
  • od: 2 czerwca 2011, czwartek
    do: 30 czerwca 2011, czwartek

- wystawa fotografii

Wystawa _„Peregrynacje" _składa się z 40 fotogramow wykonanych na tradycyjnym barytowanym papierze fotograficznym do fotografii czarnobiałej. Dla osiągnięcia dużej rozpiętości tonalnej wykonałem ją w technice spilt-grading, naświetlając papier najpierw przez filtr purpurowy dla wydobycia cieni oraz przez filtr żołty dla uzyskania szczegołow w światłach. Jest to bardziej pracochłonne, lecz w zamian pozwala na zrobienie odbitek w szerszej skali szarości, niż w przypadku odbitek naświetlanych tradycyjnie, tj. pojedynczo przez jeden filtr.

Kilka odbitek ze zdjęć wykonanych na Santorini wykonałem w technice litowej, dla uzyskania efektu dwubarwności na „normalnym" papierze czarnobiałym.

Pomysł „peregrynacji" zrodził się podczas jednej z kolejnych podroży. Każde odwiedzane miejsce wydaje się mieć swoją niepowtarzalną charakterystykę. W przypadku Krety była to mieszanina pamiątek dla turystow, śmieci, hałasu tłumu, pędzących skuterow, milionow cykad, zabytkow, walącego z gory oślepiającego słońca, wina w plastykowej butelce po wodzie mineralnej kupowanego w pobliskiej piekarni (!), kołysania statku i ludzi na ulicach, albo też prawie wyludnionych ulic w porze okołopołudniowej.

Zdjęcia mają przekazać odczucie, a ponieważ może ono ulec zakłoceniu poprzez nadmiar barw i form, dlatego postanowiłem zrezygnować z kolorow, pozostawiając je obrazkom publikowanym w kolorowych katalogach biur podroży.

Uznałem, że czarnobiała fotografia najlepiej potrafi oddać moje odczucia, odrzuciłem więc kolorową otoczkę, starając się skupić na treści.

Jest to fotografia czysta i prawidzwa bez żadnych dodatkowych manipulacji możliwych w fotografii cyfrowej. Wszystkie efekty uzyskałem wyłącznie dzięki analogowym metodom optyczno-chemicznym. Słońce zostawiło swoj ślad na srebrowej emulsji negatywu, ja po wywołaniu przeniosłem go dzięki działaniu światła naświetlając związki srebra zawarte w emulsji papieru fotograficznego. Przy mojej pewnej ingerencji zadziałała tutaj sama natura poprzez procesy w niej obecne.

By jak najbardziej zbliżyć się do guru, czyli Henri Cartier-Bressona, używałem aparatu z jednym obiektywem. Zastosowałem jednak obiektyw szerokokątny 24 mm, bo w wąskich uliczkach niewiele bym zdjął szkłem standardowym, jak czynił to mistrz. Zdjęcia nie były kadrowane pod powiększalnikiem, tylko komponowane w wizjerze starego Nikona F3. Jeden rodzaj filmu oraz dostosowanego do nich wywoływacza pozwolił mi usprawnić wołanie wielu negatywow po powrocie do domu.

Adam Fleks

Adam Fleks - prezes Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego www.gtf.org.pl, autor wystaw indywidualnych i uczestnik licznych wystaw zbiorowych, autor wielu tekstow i opracowań historyczno-fotograficznych, laureat nagrod i kwalifikacji na konkursach fotograficznych, salonach i przeglądach fotografii.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ