koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!
29 Last Night of the Proms in CracowTpL Repertuar 09.2025DNI WĘGIERSKIE 2025 DBPNOSKOWSKI – MOZART – SCHUMANNCO JEST GRANE wrzesień 2025 - nr 373DNI SENIORA 225
zmodyfikowano  13 godzin temu

NOSPR / Alsop / Pyc / Nowak / Vondracek / W poszukiwaniu ideału / S2

CO jest GRANE » 101 wyświetleń od 14 września 2025

Katowice » plac Wojciecha Kilara 1 » NA MAPIE

Program
Aaron Copland
Quiet City
Robert Schumann
Koncert fortepianowy a-moll op. 54

Richard Strauss
Don Juan
Suita z Kawalera srebrnej róż

Wykonawcy
Marin Alsop – dyrygentka
NOSPR
Piotr Pyc – rożek angielski
Piotr Nowak – trąbka
Lukáš Vondráček – fortepian
Choć specjalnością Aarona Coplanda było portretowanie amerykańskiej wsi, to jednak zdarzało mu się zajmować również tematyką miejską. W 1940 roku napisał muzykę sceniczną do sztuki Irwina Shawa Quiet City uznawaną za znakomity dźwiękowy portret typowego amerykańskiego miejskiego pejzażu. Szkicowany jest on nocą, stąd tytuł i delikatne brzmienia mające oddawać migoczące światła.

Ze świata mieszczańskiego, choć zupełnie innego, wywodził się Richard Strauss. W operze Kawaler srebrnej róży (1911) Wiedeń czasów Mozarta sportretował… stylizacjami walców Johanna Straussa syna. Bogactwo i rozmach tej muzyki dowodzą słuszności słów Wagnera, który nazwał jej autora „najmuzykalniejszą głową, jaką kiedykolwiek spotkał”. Ale maestria instrumentacyjna i narracyjna Straussa ujawniła się dużo wcześniej: w poemacie symfonicznym Don Juan (1888), słusznie uznanym za manifest indywidualnego stylu kompozytora. Tytułowy bohater jest tu nie tyle libertynem i oszustem, ile bohaterem tragicznym: bezskutecznie szuka kobiety idealnej, a więc duchowej i erotycznej doskonałości. Gdy zaś dochodzi do rozczarowania, wybiera śmierć.

Z kolei Robert Schumann poszukiwał muzyki, która byłaby jak najdalsza od wszystkiego, co powierzchowne i banalne. Czy mu się to udało? W Koncercie fortepianowym a-moll z pewnością tak. Nie ma w nim niczego efekciarskiego. Potoczysta narracja, przejrzysta instrumentacja, piękne linie melodyczne, ekstatyczna radość przedzielona momentami mrocznymi – wszystko to sprawia, że do dziś Koncert należy do najchętniej grywanych dzieł swojego gatunku.

Piotr Matwiejczuk

Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 110 minut

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  13 godzin temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ