koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Sztuka na miejscu KAFCO JEST GRANE - maj 2025 - nr 371
zmodyfikowano  15 dni temu

Festiwal Katowice Kultura Natura / Orientalne marzenia i polskie wiosny / NOSPR / Kuan / S2

CO jest GRANE » 583 wyświetleń od 17 marca 2025

Katowice » plac Wojciecha Kilara 1 » NA MAPIE

Program
Ferde Grofé
Cloudburst z suity Grand Canyon
Maurice Ravel
Sheherazade


Zygmunt Noskowski
III Symfonia F-dur „Od wiosny do wiosny”

Dyrygentka
Carolyn Kuan

Wykonawcy
NOSPR
Sasha Cooke - mezzosopran

Ferde Grofé, amerykański kompozytor znany z orkiestracji Błękitnej rapsodii George’a Gershwina, spędził wiele czasu w Wielkim Kanionie, obserwując zmieniające się pory roku i pogodę. Jego wrażenia stały się inspiracją do skomponowania w latach 1929–1931 pięcioczęściowej suity Grand Canyon Suite. Dzięki sugestywnym obrazom muzycznym kompozycja szybko zdobyła popularność w Stanach Zjednoczonych, a w 1958 roku pojawiła się w animacji Walta Disneya. Jej ostatnia część Cloudburst, która rozpocznie finałowy koncert Festiwalu Katowice Kultura Natura, ukazuje malowniczą idyllę przerwaną nagłym oberwaniem chmury.
W 1904 roku Maurice Ravel zainspirowany Baśniami tysiąca i jednej nocy oraz Szeherezadą Rimskiego-Korsakowa ukończył cykl trzech pieśni na sopran i orkiestrę do wierszy Tristana Klingsora. By przedstawić w nim orientalne marzenia Europejczyka zafascynowanego magią Wschodu, kompozytor próbował przełożyć na dźwięki zapachy, kolory, postaci i odgłosy świata Orientu. Stworzył tym samym impresjonistyczną wizję wyidealizowanej krainy subtelnego piękna i zmysłowej miłości.
Rok przed Szeherezadą Ravela Zygmunt Noskowski pisze swoją ostatnią, III symfonię, która ma „wyrażać dźwiękami nastroje pór roku”. Kompozytor umieszcza poszczególne pory w polskim krajobrazie dźwiękowym poprzez wykorzystanie charakterystycznych rytmów tanecznych i czterech polskich pieśni ludowych. Symfonia stanowi dźwiękowy ukłon wobec tradycji niemieckich symfonii pastoralnych w beethovenowskim duchu dzięki znakomicie zarysowanym tematom, „pastoralnej” tonacji F-dur oraz nadaniu poszczególnym częściom ilustracyjnych tytułów.
Wojciech Stępień

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  15 dni temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ