koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Sztuka na miejscu KAFGIEŁDA książki DBPCO JEST GRANE - maj 2025 - nr 371SILESIANA 2025Książki zbójeckie OSSOSREBRO LegnicaTłumacz w muzeum OSSOTpL repertuar Maj 2025
zmodyfikowano  6 miesięcy temu  »  

XXII Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 740 wyświetleń od 5 listopada 2024

Katowice » Plac sejmu ślaskiego 2 » NA MAPIE

  • od: 18 listopada 2024, poniedziałek
    do: 24 listopada 2024, niedziela

Od 18 do 24 listopada na kilku katowickich scenach zagości XXII edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje”.

Konkurs o Laur Konrada to, jak zawsze, centralny punkt programu Interpretacji. Pięć wybranych do tej edycji spektakli młodych reżyserek i reżyserów (którzy debiutowali na profesjonalnej scenie nie później niż 15 lat temu) to produkcje podejmujące istotne dla dzisiejszego świata tematy przedstawiane w intrygujący sposób, z wykorzystaniem narzędzi, jakie oferuje współczesny, wrażliwy i myślący teatr.

Od 19 listopada do 23 listopada publiczność zobaczy: „Kiedy stopnieje śnieg” w reż. Katarzyny Minkowskiej z TR Warszawa, „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” w reż. Mateusza Pakuły z Teatru Łaźnia Nowa z Krakowa i Teatru im. Stefana Żeromskiego z Kielc, „Goście Wieczerzy Pańskiej” w reż. Tomasza Fryzeła z Nowego Teatru w Warszawie, „Niepokój przychodzi o zmierzchu” w reż. Małgorzaty Wdowik z Wrocławskiego Teatru Pantomimy oraz „Dzieje grzechu” w reż. Wojtka Rodaka z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.

Reżyserki i reżyserzy przyglądają się w swoich spektaklach takim zagadnieniom jak kryzys rodziny (Minkowska), odchodzenie bliskiej osoby (Pakuła), kontemplacja braku nadziei w dzisiejszym świecie (Fryzeł), dojrzewanie w obliczu doświadczenia straty i żałoby (Wdowik) czy kobiece ciało, jego seksualność i wyzwalanie go z konwencji (Rodak).

Festiwal rozpoczną i zakończą spektakle, które oddają głos kobietom. Dzieła mistrzowskie w reżyserii artystek i artystów wyznaczających nowe kierunki rozwoju polskiego teatru.

18 listopada zobaczymy spektakl „Matki. Pieśń na czas wojny” w reż. Marty Górnickiej, przygotowany przez Fundację Chór Kobiet z Warszawy i Maxim Gorki Theater w Berlinie. To spektakl o kobietach i wojnie, o mechanizmach obronnych, o odpowiedzialności oraz o rytuałach przemocy wojennej wobec kobiet i cywili. W skład chóru, który tworzy spektakl, wchodzi 21 ukraińskich, polskich i białoruskich kobiet w wieku od 9 do 71 lat, każda z wyjątkowym doświadczeniem politycznym i inną historią życiową, uciekinierek z Mariupola, Kijowa, Irpienia i Charkowa.

Na zakończenie festiwalu 24 listopada widzowie zobaczą „Underground Girls” w reż. Jakuba Skrzywanka z Teatru Ilkhom z Uzbekistanu. Spektakl o systemowej przemocy wobec kobiet uwikłanych w patriarchat, w szczególności w krajach Azji Środkowej. Skrzywanek, obecnie zastępca dyrektorki ds. artystycznych Narodowego Starego Teatru w Krakowie i zdobywca Lauru Konrada w 2022 roku, stworzył przedstawienie, które w Uzbekistanie próbowano ocenzurować.

Przed spektaklem pięcioosobowe jury konkursu przedstawi swój werdykt i przyzna Laur Konrada. W tej edycji w jury zasiądą: aktorka Dominika Bednarczyk, dramaturg i scenarzysta Paweł Demirski, scenografka Barbara Hanicka, krytyk teatralny i kurator projektów Tomasz Kireńczuk oraz reżyserka Ewelina Marciniak.

Podczas „Interpretacji” odbędą się także dwa inne konkursy: na najlepszą reżyserię słuchowiska radiowego i na najlepszą reżyserię spektaklu telewizyjnego. W ich ramach zaprezentujemy pięć słuchowisk teatralnych Teatru Polskiego Radia oraz pięć spektakli telewizyjnych zrealizowanych w ramach projektu Teatroteka WFDiF.

Wśród autorów słuchowisk o nagrodę powalczą: Anna Szamotuła (“Salto mortale”), Michał Wdowiak (“Nasza kamienica”), Daria Kopiec (“Moniza Clavier”), Przemysław Wyszyński (“Ucieczka”) i Tadeusz Kabicz (“Kroki”).

W konkursie spektakli telewizyjnych znajdą się produkcje takich reżyserów jak: Luiza Budejko (“Taniec z ofiarą”), Tadeusz Kabicz (“Królowa boazerii”), Jakub Zubrzycki (“Nóż rodowy”), Fryderyk Najda (“Długo nic a potem wcale”) i Bartłomiej Błaszczyński (“Wybierz ten cholerny dywan”).

Wydarzeniem towarzyszącym będzie pokaz spektaklu „Kwartet dla czterech aktorów” w wykonaniu Naszego Teatru z Chicago w reż. Andrzeja Krukowskiego i zespołu. Będzie okazja przyjrzeć się, co proponują widzom i jak działają polonijne teatry za granicą.

Festiwal zapowie w sobotę 16 listopada prolog – spektakl „Korfanty. Rebelia!” w reż. Roberta Talarczyka z Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach.

Festiwal, jak zawsze, zachęci do odwiedzania różnych scen w Katowicach. Spektakle obejrzymy w Teatrze Śląskim, Teatrze Korez, Scenie Gliwicka 120, Pałacu Młodzieży oraz w Szkole Filmowej w Katowicach. Słuchowiska zagoszczą w Teatrze Bez Sceny.

W wyborze spektakli konkursowych w konkursie o Laur Konrada i spektakli mistrzowskich doradzała komisja kwalifikacyjna w składzie: Dorota Buchwald – teatrolog, praktyk i teoretyk dokumentowania teatru, pomysłodawczyni i redaktor elektronicznej Encyklopedii Teatru Polskiego; Michał Centkowski – publicysta, kurator, recenzent teatralny tygodnika „Przegląd” i polskiej edycji pisma „Vogue” oraz Katarzyna Niedurny – teatrolożka i dziennikarka publikująca w licznych mediach branżowych i ogólnotematycznych.

Organizatorem i sponsorem festiwalu jest Miasto Katowice, wykonawcą: Katowice Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Spektakl „Underground Girls” w reż. Jakuba Skrzywanka z Teatru Ilkhom z Uzbekistanu sfinansowano przez Unię Europejską NextGeneration EU.

Po więcej informacji zapraszamy na stronę internetową festiwalu.

autor:
zmodyfikowano  6 miesięcy temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ