koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
OSSO Książki zbójeckieCO JEST GRANE wrzesień 2025 - nr 37321. Festiwal Opowiadania, WrocławCO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 37429 Last Night of the Proms in Cracow
zmodyfikowano  6 miesięcy temu

Dzieło absolutne / Wariacje Goldbergowskie

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 6 034 wyświetleń od 12 września 2024

Katowice » Plac Wojciecha Kilara 1 » NA MAPIE

  • 11 kwietnia 2025, piątek
    » 19:30

Wykonawcy
Ewa Pobłocka – fortepian

Program
Johann Sebastian Bach
Wariacje Goldbergowskie BWV 988

O Wariacjach Goldbergowskich mówi się, że to dzieło absolutne. Zamówił je ponoć u Johanna Sebastiana Bacha hrabia Hermann Carl von Keyserlingk urzędujący na drezdeńskim dworze i cierpiący na bezsenność – z myślą o młodziutkim klawesyniście Johannie Gottliebie Goldbergu, muzyku na hrabiowskim dworze, który grą uprzyjemniał arystokracie dłużące się godziny bez snu. Kompozytor uznał, że najlepszą formą dla „nocnego” muzykowania będą wariacje. I tak właśnie powstała aria z trzydziestoma wariacjami, która z czasem stała się synonimem muzycznej innowacyjności.

Bach stworzył dzieło na wskroś eklektyczne, zręcznie korzystając z różnorodnych elementów muzyczne, takich jak kontrapunkt, wirtuozeria czy retoryka muzyczna. Motywem przewodnim nie jest jednak melodia arii, a… linia basu! Co więcej, kompozytor stworzył dzieło o nieprawdopodobnej wręcz śpiewności, obecnej w całym cyklu. Żadna inna klawiszowa kompozycja Bacha nie jest tak podporządkowana idei kantyleny – melodii śpiewnej, płynnej i tak angażującej słuchacza.

Wariacje Goldbergowskie przetrwały próbę czasu i nadal zachwycają słuchaczy. Ich wpływ na późniejszych kompozytorów i rozwój wykonawstwa muzyki fortepianowej jest nie do przecenienia. Wielu znanych artystów, takich jak Glenn Gould, setki lat po skomponowaniu dzieła proponowało interpretacje tyleż kontrowersyjne, co przełomowe, nierzadko przekraczające granice wytyczone przez kompozytora, widząc w nim nie tylko wyzwanie techniczne, ale przede wszystkim źródło głębokiej muzycznej mądrości. Współczesne wykonania na fortepianie to kolejny innowacyjny trend, który znacznie odbiega od pierwotnego wyobrażenia i pomysłu kompozytora. Wszak fortepian różni się od klawesynu, pozwala jednak wydobyć jeszcze więcej głębi i złożoności, szerzej ukazać bogactwo brzmienia i kunszt tego arcydzieła.

[Alexandra Kozowicz]

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  6 miesięcy temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ