9\. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza” / NOSPR / Franck Ollu
- 25 kwietnia 2021, niedziela» 18:00
- 23 kwietnia 2021, piątek» 19:30
Wykonawcy
Franck Ollu – dyrygent
NOSPR
Katarzyna Krzewińska – live electronics
Paweł Gusnar – saksofon
Program
Katarzyna Krzewińska
utwór na wielką orkiestrę symfoniczną i live electronics
Marcin Stańczyk
„Live” na saksofon, zespół i taśmę
Lidia Zielińska
„Pustynnienie” na orkiestrę, media elektroniczne i przestrzeń
Marta Śniady
„Delikatna muzyka dla wrażliwych dziewcząt” na orkiestrę, audio playback i wideo
Katarzyna Krzewińska – utwór na wielką orkiestrę symfoniczną i live electronics
Inspiracją do powstania utworu jest książka Nie ma Mariusza Szczygła wyróżniona w 2019 roku Nagrodą Literacką Nike. Zbiór reportaży łączy temat pustki, braku, żałoby po stracie. Wydany w roku 2018 tom w kontekście obecnej sytuacji zyskuje na aktualności – obecnie w codziennym życiu, niekiedy bardzo dotkliwie doświadczamy „nie ma”. Uczuciu pustki towarzyszy usilna próba przeniesienia życia do świata online, jednak wraz z pozytywnymi tego aspektami przychodzą również te negatywne – nadmiar bodźców i technologii staje się często pułapką. Planowany utwór to refleksja nad „komputeryzacją” świata i próba zobrazowania zalewającego nas szumu informacyjnego, który paradoksalnie wzmaga uczucie pustki i tęsknoty. W kompozycji zastosowane zostaną nowoczesne technologie, takie jak przetwarzanie dźwięku w czasie rzeczywistym (live electronics) czy wielokanałowa transmisja dźwięku (system kwadrofoniczny).
Standardowe instrumentarium symfoniczne wzbogacone zostanie o dodatkowe dwa saksofony (sopranowy i barytonowy), akordeon i gitarę elektryczną. Brzmienie orkiestry poszerzone zostanie o zastosowanie elektroniki oraz współczesnych technik wykonawczych: mikrotonów, multifoników, efektów sonorystycznych.
Planowany utwór będzie w nowatorski sposób czerpał ze zdobyczy muzyki elektronicznej – często spychanej na margines przez środowiska akademickie. Jest to ogromny obszar dla poszukiwań barwowych oraz rytmicznych. Element transowości oraz to jak manipulacja barwą, rytmem, tempem czy zakresem częstotliwości oddziałują na słuchaczy jest ciekawe pod względem psychologicznym i tworzy szerszy kontekst do odczytania kompozycji.
Walorem edukacyjnym utworu jest świadome wykorzystanie zdobyczy technologii w postaci live electronics i wielokanałowej projekcji dźwięku, a także kreowanie brzmienia, które łączy w sobie walory muzyki symfonicznej i popularnej (elektronika, sampling). Elementy te szczególnie ważne są dla młodych słuchaczy, w życiu których technologia jest silnie obecna. Estetyka muzyki elektronicznej staje się spoiwem przybliżającym odbiorcę do zrozumienia tych bardziej klasycznych, orkiestrowych środków wyrazu powodując, że kompozycja jest bardziej przystępna.
Katarzyna Krzewińska
Marcin Stańczyk – „*Live*” na saksofon, zespół i taśmę
Live is now
Live is true
Live is wait
Live is will
Live is wonder
Live is and
Live is real
Live is play
Live is reach
Live is full
Live is be
alive
Marcin Stańczyk
Lidia Zielińska – „*Pustynnienie*” na orkiestrę, media elektroniczne, dzieci i przestrzeń
Gdy w 2019 roku planowałam nową kompozycję, chciałam w niej zawrzeć lęki i myśli o nieuchronnościach, które nas trapią na co dzień. Nie przypuszczałam, że za kilka miesięcy wszystkie one tak bardzo się nasilą. Pandemia pozwoliła nam wszak ujrzeć wszystko w znacznie ostrzejszym świetle. Zamknęła – na czas jakiś – wszelkie perspektywy, ale dała nam szansę i zmusiła do rozróżnienia, co jest nieuchronne, a co zależy jednak od nas samych.
Dziś nie ma już we mnie lęków. Zamiast się sublimować, przeistoczyły się w wielką wściekłość – na głupotę, chciwość i wszelkie zaniechania. Nie podołaliśmy jako ludzie i jako obywatele. Umiem to wyrazić bez subtelności, wyłącznie grubymi kreskami.
Lidia Zielińska
Marta Śniady – „*Delikatna muzyka dla wrażliwych dziewcząt*” na orkiestrę, audio playback i wideo
„Trudno się dziwić, że badania pokazują, iż intelektualna samoocena kobiet zwykle spada, w miarę jak wzrasta liczba przebytych lat studiów. Studiowałyśmy własną nieobecność”.
Gloria Steinem, Moje życie w drodze, Poradnia K, Warszawa 2019.
W utworze Delikatna muzyka dla wrażliwych dziewcząt (Soft music for sensitive gals) podejmuję refleksję nad kobiecością we współczesnym świecie z perspektywy kompozytorki. Absurdalne oczekiwania wobec wyglądu, zachowania, osobowości, a także twórczości kobiet sprawiają, że często przyjmują one role niezłomnych superbohaterek. Następuje idealizacja kobiet dostosowujących się do zasad patriarchalnego świata, które są doceniane za to, że tworzą „tak jak mężczyźni” i nie użalają się nad sobą. W moim utworze multimedialnym staram się pokazać zmagania z trudnymi do spełnienia oczekiwania społecznymi w duchu „girl power”.
Marta Śniady
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Disco Attack
12 listopada 2017 - 18:00
Spodek
Al. W. Korfantego 35 Katowice
15 037muzyka
Let it Roll Warm Up
11 listopada 2017 - 22:00
INQbator Klub
ul. Dworcowa 2 Katowice
11 847muzyka
Kiedy kota nie ma...
11 listopada 2017 - 16:00jest więcej terminów
Międzynarodowe Centrum Kongresowe
Al. W. Korfantego 35 Katowicejest więcej miejsc
3 066 192teatr
Sound w/Friends
10 listopada 2017 - 22:00
INQbator Klub
ul. Dworcowa 2 Katowice
11 585muzyka
NOSPR / ALEXANDER LIEBREICH / ALEXANDER SITKOVETSKY
10 listopada 2017 - 19:30
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
9 953muzyka
MAYDAY
10 listopada 2017 - 17:00
Spodek
Al. W. Korfantego 35 Katowice
10 794muzyka
Mayday Poland - always & everywhere
10 listopada 2017 - 17:00
Spodek
Al. W. Korfantego 35 Katowice
17 388muzyka
Trombone Shorty & Orleans Avenue / Zaduszki Jazzowe w NOSPR
7 listopada 2017 - 20:00
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
9 790muzyka
Wtorkowy Klub Jazzowy / Jorgos Skolias / Sefardix
7 listopada 2017 - 19:30
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
10 699muzyka
AGATA ZUBEL / PIOTR ORZECHOWSKI / KRZYSZTOF KSIĄŻEK / DNI RAVELA, SZYMANOWSKIEGO, GERSHWINA
6 listopada 2017 - 19:30
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
9 811muzyka
Koncert - Carrantuohill
5 listopada 2017 - 18:00
OLD TIMERS GARAGE
Teatr & Klub muzyczny Old Timers Garage ul. Gen. Jankego 132 40-613, Katowice Katowice
11 486muzyka
FESTIWAL ARS CAMERALIS: KONOPIANS, TE SKAPSIE
5 listopada 2017 - 19:00
Hipnoza Jazz Club
Pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
9 861muzyka
JANE MONHEIT Z KWARTETEM I ZESPOŁEM NOSPR / ZADUSZKI JAZZOWE W NOSPR
4 listopada 2017 - 19:30
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
9 638muzyka
Kwartet Śląski / Piotr Sałajczyk / Kolory Rosji
4 listopada 2017 - 18:00
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
9 647muzyka
FESTIWAL ARS CAMERALIS 2017: Badanie terenowe nad ukraińską kulturą, Postman
4 listopada 2017 - 19:00
Kinoteatr Rialto
ul. Św. Jana 24 Katowice
9 825muzyka
SIMON PHILLIPS WITH PROTOCOL IV / ZADUSZKI JAZZOWE W NOSPR
3 listopada 2017 - 19:30
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
9 788muzyka
FESTIWAL ARS CAMERALIS: ZAMILSKA, WE WILL FAIL
3 listopada 2017 - 22:30
Hipnoza Jazz Club
Pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
10 103muzyka