Makedonissimo / Simon Trpčeski / Pande Shahov
- 25 maja 2018, piątek» 20:00

Wykonawcy
Simon Trpčeski fortepian
Pande Shahov kompozycje
Alexander Somov wiolonczela
Hidan Mamudov klarnet, saksofon, kaval
Aleksandar Krapovski skrzypce
Vlatko Nushev perkusja
Risto Gjorevski klarnet, saksofon
Vlatko Nushev perkusja
Program
Koncert z okazji 25-lecia stosunków dyplomatycznych miedzy Polską a Macedonią
Makedonissimo Transkrypcje tradycyjnej muzyki macedońskiej stworzone przez Pande Shahova i Simona Trpčeskiego.
Pande Shahov: Pletenki (Warkocze)
Część I
Warkocz 1 Pembe Buvčansko Berovka Maleševka Crnogorka
Warkocz 2 Čije je ona devojče – dedykowane rodzicom Simona Ibrahim odža Beranče
Warkocz 4 Veligdensko Piperkovo Pomniš li libe, Todoro Janino
Część II
Warkocz 3 Ne si go prodavaj, Koljo, čiflikot Žetvarki Čučuk
Warkocz 5 Filka, moma Sitna lisa Staro Čunovo Ratevka Dračevka
Warkocz 6 Metovo Pelistersko Postupano
Macedońska muzyka ludowa ceniona jest przez etnomuzykologów i publiczność na całym świecie. Zajmując stosunkowo niewielki obszar geograficzny, Macedonia szczyci się bogactwem pieśni i tańców, charakteryzujących się skomplikowanymi wzorami rytmicznymi oraz różnorodnością cech melodycznych i choreograficznych. Takie bogactwo ekspresji i różnorodność gestów może wynikać ze środowiska polityczno-społecznego, często określanego przez zdobywców dążących do asymilacji. Rzeczywiście, z braku możliwości rozwoju społeczno-kulturowego ludność tych regionów wyrażała się poprzez poezję, pieśni i taniec, zdając sobie sprawę, że te formy ekspresji są jedynym sposobem na zachowanie ich tożsamości i kultury. Przez całe wieki, niezwykle bogata macedońska twórczość ludowa nie była zapisywana. Na początku XX wieku, kilku entuzjastów z regionu uległo fascynacji tymi nieodkrytymi wówczas skarbami muzycznymi i choreograficznymi. Pionierzy ci szczególnie zainteresowali się gatunkiem tradycyjnego tańca kołowego „oro”. Jeden z najbardziej znanych oro, Teškoto („Ciężki”), był wykonywany na festiwalach muzyki ludowej w Europie Zachodniej w okresie międzywojnia. Wraz z powołaniem zespołu Tanec Ensemble w 1949 roku oraz Instytutu Folkloru niewiele później, ramy organizacyjne pozwoliły naukowcom i entuzjastom rozpocząć proces nagrywania i analizowania olbrzymiej ilości materiałów.
Najważniejszą cechą idiomu macedońskiej muzyki ludowej są nieregularne rytmy. Choć podobne wzorce spotykane są w innych tradycjach muzycznych Bałkanów, szczególnie autentyczny oddźwięk mają w macedońskiej muzyce ludowej. Może to wynikać z rytmu mowy macedońskiej, w której wszystkie sylaby mają tę samą długość niezależnie od liczby sylab w słowie. Podczas gdy w wielu innych językach wyraz trzysylabowy jest zwykle skracany do wielkości dwóch sylab (dając w rezultacie triolę), w języku macedońskim na końcu umieszcza się dodatkowa przerwę.
Simon Trpčeski jest pomysłodawcą projektu, napędzanego od początku do końca przez jego pasję do ludowych tradycji. Sześć części utworu ułożono według wzoru metrycznego. Składanka tańców czy pieśni ludowych określana jest słowem splet („plecionka”), ja jednak wolę tłumaczyć ją jako „warkocz”, dlatego zdecydowałem się użyć słowa Pletenki (Warkocze) jako tytułu całego cyklu.
Projekt ten, choć ma celu odkrycie macedońskich tradycji muzycznych, nie reprezentuje naukowego podejścia do pieśni i tańców. Moją intencją jako kompozytora, było umieszczenie oryginalnego materiału w moim własnym świecie dźwiękowym, który w równym stopniu pozostaje pod wpływem impresjonistycznego podejścia do rezonansu i harmonii jazzowej. Końcowy efekt nie jest zatem autentyczny w sensie etnomuzykologicznym, nie jest to również stylistyczne ćwiczenie z kompozycji. Na początku miałem w głowie tyle samo znaków zapytania jak przy innych kompozycjach. Wiele z tych znaków zapytania pozostało, pomimo ukończenia utworu. Jest to tylko jedno z możliwych podejść do transkrypcji oryginałów, bardzo osobiste. Zachęcam publiczność, by lepiej poznała tę muzykę, począwszy od wyżej wymienionych mistrzów; reprezentowane przez nich podejście jest bardziej autentyczne i warte poznania.
Pragniemy podziękować Instytutowi Folkloru oraz zespołowi Ensemble Tanec za możliwość skorzystania z ich zasobów i bezcennej wiedzy. Szczególne podziękowania należą się Vlatko Nushevowi, który aktywnie uczestniczył w tworzeniu ostatecznego kształtu partytury, w szczególności partii perkusji.
Pande Shahov
Koncert odbywa się pod patronatem Ambasady Macedonii w Polsce
Andrzej Piaseczny akustycznie
20 kwietnia 2021 - 19:00jest więcej terminów
Filharmonia Śląska
ul. Sokolska 2 Katowice
1 262 640muzyka
Muzyka Dawna / Kammerorchester Basel / J. Haydn / Orlando paladino
16 kwietnia 2021 - 19:30
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
23 473muzyka
Scena Młodych / Neojiba Youth Symphony Orchestra / Ricardo Castro / Music from the Americas
14 kwietnia 2021 - 19:30
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
24 759muzyka
Hania Rani
12 kwietnia 2021 - 21:00
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
19 986muzyka
Raz Dwa Trzy Koncert Jubileuszowy: „30 lat jak jeden koncert…” / NOSPR / Henryk Miśkiewicz / Thomas Celis Sanchez
11 kwietnia 2021 - 18:00jest więcej terminów
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
28 879muzyka
Krzysztof Cugowski z Zespołem Mistrzów - Moje Najważniejsze
11 kwietnia 2021 - 19:00jest więcej terminów
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
109 765muzyka
Po mistrzowsku / Philharmonix / The Vienna Berlin Music Club
10 kwietnia 2021 - 19:30
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
25 010muzyka
Mery Spolsky
10 kwietnia 2021 - 20:00jest więcej terminów
Fabryka Porcelany Giesche
ul. Porcelanowa 23 Katowice
92 733muzyka
NOSPR kameralnie / Koncert grupy fagotów NOSPR
8 kwietnia 2021 - 19:30
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
28 220muzyka
JazzKLUB / Kasia Pietrzko Trio
6 kwietnia 2021 - 19:30
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
29 368muzyka
Muzyka Dawna / Orchestra of the Age of Enlightenment / J. S. Bach / Pasja według św. Mateusza
28 marca 2021 - 18:00
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
23 719muzyka
Po mistrzowsku / Grigory Sokolov
27 marca 2021 - 19:30
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
22 653muzyka
Camerata Silesia / Messiaen, Tabakiernik i Fauré
27 marca 2021 - 19:30
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
22 907muzyka
Natalia Przybysz
27 marca 2021 - 20:00 | KUP-BILET | 89.00złjest więcej terminów
P23 - Dziedziniec Fabryki Porcelany
ul.Porcelanowa 23 Katowice
54 845muzyka
NATALIA PRZYBYSZ | P23, Dziedziniec Fabryki Porcelany | Katowice
27 marca 2021 - 20:00jest więcej terminów
P23
Porcelanowa 23 Katowice
34 832muzyka
JazzKLUB / Aga Derlak Quintet
23 marca 2021 - 19:30
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
24 545muzyka
„Jak brzmi śląska wiosna?"
21 marca 2021 - 16:00
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
plac Wojciecha Kilara 1 Katowice
23 101muzyka






























