koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Książki zbójeckie OSSOTpL repertuar Maj 2025SILESIANA 2025 DBPTłumacz w muzeum OSSOCO JEST GRANE - maj 2025 - nr 371Giełda DBPSREBRO Legnica 2o025KAF Sztuka na miejscu
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

20. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A PART: Przejrzystość pustki

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 067 wyświetleń od 29 maja 2014

Teatr A Part. Scenariusz, ruch sceniczny: Monika Wachowicz i Marcin Herich, reżyseria: Marcin Herich. Wykorzystano fragmenty powieści "Cząstki elementarne" Michela Houellebecqua oraz cytaty z "Możliwości wyspy" Michela Houellebecqua i "Kołysanki" Chucka Palahniuka. Muzyka: "Funérailles" Franza Liszta. Premiera: 2013.

Piękno trudne do określenia yugen i moc oddziaływania na wyobraźnię to (mocne) fundamenty "Przejrzystości pustki", najnowszego przedstawienia w reżyserii Marcina Hericha. Czyżby poza lekturą Pascala i Houellebeqa, katowicki reżyser sięgnął także po Zeamiego, teoretyka wschodniego teatru Noh? Monika Wachowicz, aka Myśląca Trzcina w premierowym solo Teatru A PART, musiała się urodzić z tajemną głębią yugen (jedna z koncepcji estetycznych Noh). Zawsze inna, a prawdziwa; w najnowszej odsłonie – przerażona „wiekuistą ciszą nieskończonych przestrzeni” Pascala, nie idzie w zachowawcze zakłady czy tanie prowokacje-wypełniacze. Nasyca pustkę spojrzeniem Oka Opatrzności – trójkąta o betonowej podstawie sceny i bokach z nóg, które rozwiera nad reflektorem. … Wachowicz kurczy się i rozrywa w gorsecie czasu – obcisłych dżinsach i golfie. Ale nie porzuci kostiumu. No bo jak? To przecież jej (druga) skóra. W spektaklu Hericha, ten kostium, tj. ciało, choć zawodzi, bo zużywa się i ogranicza w czasie i przestrzeni – obrasta (sic!) w metafizykę; to ciało warunkuje kontakt z Tajemnicą, właśnie umierając. Dlatego Mater Dolorosa Moniki Wachowicz tylko na ułamek sekundy przyjmie pozę ukrzyżowanego/-ej. I to dość nieudolnie. Ba! Ze znudzeniem. W ciele Matki Boleściwej, bowiem, tkwi potencjał. wielopierśnej Artemidy, bogini płodności. Każde ciało jest matką Nowego u Hericha. … Aż do całkowitego wygaszenia świateł na końcu spektaklu. Światło u Pascala, choć potęguje małość (i wielkość) człowieka, jest o niebo lepsze od mroku i jego tajemnic. Herich dekonstruuje tę starą opozycję w "Przejrzystości pustki". W myśl rytmicznej zasady jo-ha-kyu (wolny początek – szybsze rozwinięcie – najszybsze zakończenie) na końcu światła pojawia się tunel. Wagina. Piękno trudne do określenia. [Monika Gorzelak, Stabat Mater Radosna [Fragmenty], Pisarze.pl, dostęp: 02.12.2013].

Teatr A Part jest niezależnym teatrem autorskim reżysera Marcina Hericha. To teatr narracji wizualnej, metafory i symbolu. Twórcę Teatru interesuje w przekazie artystycznym to, co niewerbalizowalne, zawarte w emocjach, popędach i tajemnicach egzystencji: imponderabilia. Teatr kontynuuje także i rozwija niektóre z wątków artystycznych i organizacyjnych nieistniejącego już alternatywnego katowickiego Teatru Cogitatur. Przedstawienia Teatru były prezentowane w blisko 30 krajach na pięciu kontynentach.

Projekt zrealizowany przy udziale środków finansowych z budżetu Samorządu Województwa Śląskiego. Centrum Kultury Katowice jest partnerem wydarzenia

Bilety: 25 zł do nabycia w kasie Kinoteatru Rialto. Ilość miejsc ograniczona! 10 VI 2014 / 16:00 – 18:00 Miejsce: Sala Grudniowa

zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ