koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Finały Mistrzostw Świata w graniu Chopina na fortepianieDBP - miesiąc z 9 sztukąKAMERALIŚCI WROCŁAWSCY - Świder & HerbertPopiół i diament - spotkaniaBWA Wrocław - spadekCO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaGAUDIUM
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

W romantycznym nastroju - koncert na fortepian historyczny i ukraińską sopiłkę

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 545 wyświetleń od 11 stycznia 2013
  • 16 stycznia 2013, środa
    » 16:30

Impreza będzie miała miejsce dzięki współpracy Muzeum Historii Katowic z Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Na koncert WSTĘP WOLNY

W programie:
Johann Strauss Vater (1804-1849) – Marsz Radetzky’ego
Irmina Obońska, Marek Toporowski

Dmytro Bortniański (1751-1825) (opr. Myrosław Korczyński) – Sonata C-dur
Bożena Korczyńska, Marek Toporowski
2. Adagio
3. Allegro

Antoni Rubinstein (1829-1894) – Suita na fortepian na 4 ręce
3. Barcarole
4. Capriccio
5. Berceuse
6. Marche

Ernst Krähmer: Variations sur un thème favori du Ballet Nina op. 20 (orig. na czekan i fortepian)
Bożena Korczyńska, Marek Toporowski

Stanisław Ljudkewycz opr. Myrosław Korczynski - Contredanse
Astor Piazzola (1921-1992) – 2 Tanga
Irmina Obońska, Marek Toporowski

Myrosław Korczyński – Kołomyjka
Bożena Korczyńska, Irmina Obońska, Marek Toporowski

Wykonawcy:

Bożena Korczyńska (Boshena Korchynska) – chromatyczna sopiłka ukraińska To jedna z najciekawszych postaci współczesnego wykonawstwa na Ukrainie. Urodziła się we Lwowie, jest córką Myrosława Korczyńskiego – prekursora sztuki gry na artystycznej sopiłce na Ukrainie. Jest uważana za jednego z najwybitniejszych wirtuozów tego instrumentu, współpracuje z budowniczymi tego instrumentu nad optymalizacją jego konstrukcji (m.in. wspólnie z budowniczym Ilarionowym pracowała nad modelem sopiłki altowej), jest współtwórcą ukraińskiego konkursu młodych sopiłkarzy i flecistów. Współpracuje z wieloma zespołami i solistami. Publikuje artykuły i tłumaczenia prac specjalistycznych dotyczących problematyki gry na sopiłce, flecie prostym i dawnych praktyk wykonawczych. Ukończyła lwowską Akademię Muzyczną im. Łysenka w klasie swojego ojca, a następnie odbyła staż przy Katedrze Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Kijowie. Jest laureatką wielu konkursów gry na instrumentach ludowych m.in. Międzynarodowego Konkursu Gry na Instrumentach Ludowych w mieście Chmielnicki (1995, II nagroda) o Międzynarodowego Konkursu Gry na Ukraińskich Instrumentach Ludowych w Charkowie (1998, I nagroda). Uczy gry na sopiłce w Lwowskiej Państwowej Średniej Szkole Muzycznej im. Ljudkewycza; wykłada również we Lwowskiej Akademii Muzecznej im. Łysenki.
Od kilku lat współpracuje z Markiem Toporowskim i Concerto Polacco m.in. w projekcie łączącym muzykę barokową i współczesne kompozycje oparte na tematach ludowych oraz w zespole TRIFOLIUM.

Irmina Obońska – fortepian
Pianistka i klawesynistka. Absolwentka katowickiej Akademii Muzycznej w klasie fortepianu Hanny Kryjak i klawesynu Marka Toporowskiego. Działalność pianistyczną koncentruje wokół muzyki kameralnej. Z równym powodzeniem wykonuje muzykę XX-wieczną jak klasyczną czy romantyczną. Towarzysząc młodym adeptom sztuki wiolinistycznej w szrankach konkursowych w kraju i zagranicą zdobyła wiele nagród za artystyczny akompaniament.
Jako klawesynistka zadebiutowała w roku 2008 na V Śląskim Festiwalu Bachowskim. Uczestniczyła również w kursach mistrzowskich prowadzonych przez: Leszka Kędrackiego, Władysława Kłosiewicza, Aline Zylberajch i Hermana Stindersa.
Irmina Obońska jest laureatką III nagrody na I Akademickim Konkursie Klawesynowym w Poznaniu (2009).

prof. Marek Toporowski – fortepian
Klawesynista, organista, kameralista i dyrygent –szczególnie ceniony jest jako wirtuoz - klawesynista oraz dyrygent specjalizujący się w wykonawstwie barokowej muzyki oratoryjnej. Po ukończeniu studiów w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy - Józef Serafin, klawesyn - Leszek Kędracki) Marek Toporowski doskonalił swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saarbrücken), i Holandii (Amsterdam) pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał Pierwsze Nagrody Konserwatorium w Strasbourgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz dyplom koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy). W późniejszym okresie studiował również improwizację organową pod kierunkiem Juliana Gembalskiego (w Akademii Muzycznej w Katowicach).
Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985).
Założyciel i dyrygent czołowych polskich zespołów specjalizujących się w wykonywaniu barokowej muzyki oratoryjno-kantatowej: orkiestry Concerto Polacco i chóru kameralnego Sine Nomine, z którymi zainicjował w Warszawie regularny cykl koncertów muzyki oratoryjnej wykonywanej zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą. Wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod jego batutą (opera „Agatka” J.D.Hollanda, oratorium „Christiani poenitentes ad sepulchrum Domini” J.T.Żebrowskiego, utwory Wronowicza, Cichoszewskiego i in.). Płyty poświęcone muzyce staropolskiej czterokrotnie otrzymywały Nagrodę Fryderyka, a wiele innych otrzymywało nominacje do tej nagrody. Koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał kilkunastu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji.
W Akademii Muzycznej w Katowicach prowadzi klasę klawesynu.

zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ