koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
NEON VOICECO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376TpL repertuar grudzień 2025
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

SMOG festival performance

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 083 wyświetleń od 12 sierpnia 2010
  • od: 22 października 2010, piątek
    do: 24 października 2010, niedziela

SMOG festival performance

22 - 24 października 2010

od godz. 18:00 do 22:00

Spotkania artystow performance służą swobodnej wymianie doświadczeń i energii. Tworcze konfrontacje mają ogromny potencjał, zwłaszcza jeśli mają okazję zaistnieć w gronie skrajnie zrożnicowanym. W tym przypadku spotykają się klasycy performance cieszący się zasłużoną sławą oraz młodzi artyści, ktorzy na polu sztuki stawiają dopiero pierwsze kroki - mają niewielkie doświadczenie, ale nie są już debiutantami.

Każdy kolejny projekt kuratorski Tatarczuka jest pomyślany w inny sposob niż poprzedni. Kluczem, według ktorego dobierał obsadę Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Performance w Katowicach stało się zawężenie optyki do trzech wybranych artystow performance - Janusza Bałdygi, Ewy Zarzyckiej i Jiri'ego Suruvkii oddanie decyzji dotyczącej składu osobowego festiwalu w ich ręce. Ideę można porownać do budowania sieci czy też tworzenia mapy sztuki performance, w ktorej każde kolejne ogniwo przechodzi w następne ujawniając stopniowo faktyczny obraz sceny performance.

Janusz Bałdyga, Jiri Suruvka i Ewa Zarzycka to niezwykle aktywni artyści intermedialni, ktorzy związali swoją artystyczną drogę ze sztuką performance. Każdy z nich jest zaangażowany w projekty edukacyjne, ktore prowadzą na szeroką skalę z dużym sukcesem, mają także ogromne rzesze wychowankow. Janusz Bałdyga jest jednym z nielicznych polskich artystow prowadzącym od lat warsztaty z obszaru performance.

Każdy z nich zaproponował pięcioro młodych artystow, ktorzy ich zdaniem mają duży potencjał i są godni uwagi. Przyjęta formuła jest sposobem na odkrycie i pokazanie artystow nierozpoznanych - stawianie na to, co nowe i nieznane szerszej publiczności, jest ryzykiem kuratora i jednocześnie wartością projektu. Tatarczuk przenosząc częściowo punkt ciężkości na artystow, czyni ich niejako wspołkuratorami projektu. Dzięki temu widz ma szansę otrzymać interesującą mieszankę, w ktorej indywidualne preferencje kuratora mieszają się z wyborami samych artystow. Rezygnacja z wszechwładzy kuratora i rozwiązanie problemu w sposob nieco bardziej demokratyczny ma swoje mocne uzasadnienie. Festiwalowy świat performance funkcjonuje jak zamknięty system naczyń połączonych - na kolejnych spotkaniach pojawiają się ci sami artyści, nazbyt komfortowe warunki powodują stagnację i brak przepływu. Zbyt duży spokoj skutecznie tępi ostrze sztuki performance i wdraża ją w schemat. Przyjęta przez organizatorow formuła jest probą zrobienia wyłomu w tym systemie.

Kurator projektu jest przeciwnikiem przeglądow młodej sztuki. Pokazywanie nowych trendow w oderwaniu od historycznego kontekstu jest łatwą pułapką. Często okazuje się bowiem, że to co świeże i krytyczne jest przeredagowaną wersją tego, co niegdyś uchodziło za wywrotowe, a „nowości" okazują się zręcznie opakowanym starociem, ktore czas zepchnął w niebyt. Natomiast zestawienie pokoleniowo rożnych tworcow ma szansę wyprodukować interesujące sprzężenia, pokazać rozmaite zainteresowania i kierunki rozwoju sztuki performance, być może jej przyszły kształt. W tym przypadku napięcia budowane są na styku rożnych pol - zarowno narodowościowych, historycznych, kulturowych jak i metrykalnych. Konfrontacja młodych artystow z mistrzami i odwrotnie może być zarzewiem ciekawych i nieprzewidzianych historii, posiada także niewątpliwy aspekt edukacyjny. Nakreślenie szerokiego kontekstu umożliwia zbadanie rzeczywistej kondycji sztuki performance.

Wybor miejsca na organizację Festiwalu Sztuki Performance właśnie w Katowicach nie jest przypadkowy, bowiem wojewodztwo śląskie, a szczegolnie jego stolica nie są kojarzone z prężnie działającymi ośrodkami sztuki alternatywnej w tym performance, stanowią raczej niszę na mapie kulturalnej Polski. Organizacja tego rodzaju festiwalu jest probą wypełnienia swoistej białej plamy w atlasie sztuk wizualnych.

Program 3 dniowy:

Codziennie od godz. 18:00 do ok.22:00

  1. Wykład jednego z artystow selekcjonerow

  2. Performances jednego z trzech selekcjonerow + wybrani przez niego młodzi artyści (6-7 akcji, w tym zdarzenia w przestrzeni publicznej)

  3. Dyskusja, rozmowa o tym co się wydarzyło w ciągu prezentacji performance w kontekście kulturowym poprowadzona przez krytyka/moderatora

poza tym rownolegle trwają pokazy filmowe dokumentacji światowego performance.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ