koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
zmodyfikowano  miesiąc temu  »  

„Spacer z Marią” Mirosława (Miroslava) Radomskiego

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 916 wyświetleń od 7 lipca 2025
  • od: 28 czerwca 2025, sobota
    do: 16 lipca 2025, środa

„Spacer z Marią” to cykl fotografii otworkowych zainspirowanych spacerem literackim zorganizowanym przez „Dom Kuncewiczów” - oddział Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu Dolnym oraz książką „Dwa księżyce” Marii Kuncewiczowej.

Prezentowane fotografie nie ilustrują książki ani biografii Marii Kuncewiczowej, lecz w dość swobodny, wycinkowy sposób nawiązują do atmosfery Kazimierza Dolnego opisanej w „Dwóch księżycach”. Fotografie te to także swoisty hołd oddany Marii Kuncewiczowej, fascynacja Kazimierzem Dolnym oraz bez wątpienia fascynacja fotografią otworkową i naturą światła.

Wystawa ta została po raz pierwszy zaprezentowana w Muzeum „Dom Kuncewiczów” w Kazimierzu Dolnym w 2024 r.

Subtilitas lucis

Zjawisko powstawania obrazu w zaciemnionej przestrzeni, będące wynikiem wpadania do niego światła przez mały otwór, znane było od dawna. Było wykorzystywane do obserwacji zaćmienia słońca przez arabskiego fizyka Ibn al-Haitham Alhazena, a pierwszego ważniejszego opisu camera obscura dokonał uczony, artysta, matematyk Leonardo da Vinci.

Geometryczne odwzorowanie trójwymiarowego świata na dwuwymiarową powierzchnię, światłoczułego materiału umieszczonego wewnątrz camera obscura, stanowi wynalazek fotografii.

Na przestrzeni lat, rozwój nauki i techniki znacząco wpłynęły na rozwój i ewolucję fotograficznej techniki obrazowania. Zmieniał się sprzęt i technologie. XXI w. to upowszechnienie się elektronicznych, cyfrowych technik obrazowania i przetwarzania obrazu. A jeszcze na początku tego wieku technologia cyfrowa była przez wielu fotografów całkowicie negowana.

Mimo rozwoju technologicznego i postępów w obrazowaniu, wykorzystanie otworkowej camera obscura w fotografii, chociaż niszowe, jest wciąż aktualne. Fotografia otworkowa, to poezja fotografii. Może czasem nieudolna i nie doskonała, ale jednak poezja. Nie zawsze i nie dla każdego zrozumiała.

Od kilkunastu lat pozostaję wierny fotografii otworkowej. Wraz z upływem czasu zastanawiam się co jest przyczyną mojego zauroczenia nią. Na pewno subtelność i na pewno osobliwość obrazów powstających przy użyciu światłoczułych materiałów chemicznych i różnych konstrukcji kamer otworkowych. W książce „Odwzajemnione spojrzenie”, poświęconej fotografii otworkowej, Zbigniew Tomaszczuk dzieli realizacje obrazów otworkowych na trzy główne kategorie: gdzie najistotniejszym elementem jest korzystanie z kamery, gdzie najistotniejsza jest konstrukcja kamery i gdzie najistotniejszym jest element akcji-działania. Całkowicie odpowiada mi ta kategoryzacja. W zależności od nastroju i celu odnoszę się do każdej. Ale mam także wspólny mianownik dla tych kategorii, którym jest fizyka światła – subtilitas lucis. Światło nam towarzyszy, nie wiem czy możliwe jest życie bez światła. Światło fascynuje, jest badane przez ludzi. Subtelne właściwości światła przejawiają się w jego właściwościach korpuskularno-falowych. Prędkość światła, a więc fotonów, jest największą prędkością w przyrodzie. Póki co nie odkryto istnienia tachionów poruszających się z prędkościami nadświetlnymi.

Zbieranie informacji na temat światła trwa już 3000 lat, a pytanie czym jest światło pozostaje wciąż niezmienne.

Obraz świata, utworzony przez fotony wpadające do camera obscura przez mały otworek, tak jak samo światło, jest wciąż tajemniczy i subtelny.

Mirosław (Miroslav) Radomski Ul.Langiewicza 2/16 27-415 Kunów

Współtwórca w 2003 r. Fotoklubu Galeria MCK w Ostrowcu Świętokrzyskim i uczestnik wszystkich dwudziestu wystaw dorocznych Fotoklubu, którym towarzyszy wydawnictwo albumowe w ramach Kolekcji Wydawniczej Fotografii Ostrowieckiej. Od stycznia 2020 r. pełni funkcję prezesa Fotoklubu Galeria MCK w Ostrowcu Świętokrzyskim. Prowadzi liczne warsztaty fotograficzne dla dzieci i dorosłych, w 2019 w ramach projektu LGD Krzemienny Krąg prowadził warsztaty fotograficzne dla emerytów w gminach powiatu ostrowieckiego, a w 2023 r. wspólnie z dziesięcioma członkami Fotoklubu warsztaty w Bałtowie. Przez wiele lat uczestnik Międzynarodowego Pleneru Fotograficznego „Podlaski Przełom Bugu”. Uczestniczy w wystawach fotograficznych indywidualnych i zbiorowych. W 2008 r. w ramach pleneru rzeźbiarskiego „Decentryzm” w Nietulisku Dużym, był współorganizatorem decentrystycznych warsztatów fotografii. Od 2011 r. uprawia fotografię otworkową. W 2013 r. zdobył wyróżnienie w międzynarodowym konkursie fotografii otworkowej „Pinhole World”. Od tego czasu jest pochłonięty fotografią otworkową, która jest jego głównym środkiem wyrazu działalności twórczej. Uczestniczy w biennale „Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej”, w 2019 r. w ramach festiwalu prezentował swoje prace na wystawie indywidualnej w Jaworznie, w 2021 r. w Katowicach i w 2023 r. w Raciborzu. W 2019, 2020, 2023, 2024 r. był laureatem międzynarodowego konkursu fotografii otworkowej Porto Pinhole Photography, oraz w 2019 i 2022 r. (III miejsce) Brzeskiego Festiwalu Fotografii Otworkowej. Od 2019 bierze udział w wystawach fotografii otworkowej w Kijowie w ramach Pavlovka Pinhole Fest. Od 2019 r. bierze także udział w prezentacjach fotografii mobilnej. W 2020 r. został laureatem międzynarodowego konkursu fotografii mobilnej MIRA Mobile Prize Street Photography b&w. W 2020 r. w ramach WPPD był zaproszony i brał udział w wirtualnej wystawie w Petersburgu.

Jest propagatorem sztuki fotograficznej, aktywnym uczestnikiem forów i administratorem podstrony Fb Pinhole photography light and form
Współpracuje z lokalnymi fotoklubami w Starachowicach i Skarżysku-Kamiennej.

Rok 2023 w twórczości fotograficznej: Brzeski Festiwal Fotografii Otworkowej – laureat konkursu Kapitał sztuki – suplement 2022, BWA Kielce Udział w wystawie Fotoperyferie 2023 Udział w wystawie fotografii otworkowej w Oaxaca w Meksyku Udział w wystawie fotografii otworkowej Pinhole Peru Udział w wystawie fotografii otworkowej Pavlovka Pinhole Fest Kijów 2023 „Sztukmistrz z prowincji, czyli klezmerskie fotografowanie byle czym” Klezmerskie Warsztaty Fotografii Otworkowej w Kazimierzu Dolnym 7-8.07.2023 Udział w Salon Asombro Estenopeico w Buenos Aires Laureat konkursu Mira Pinhole w Porto XIX Doroczna Wystawa Fotoklubu Galeria MCK X Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej – wystawa fotografii w Galerii Gawra w Raciborzu, udział w retrospektywnej wystawie Pavlovka Pinhole Fest w Bytomiu Pracownie „Fryderyk” w Lublinie, warsztaty fotografii otworkowej 18.11.2023 r. „Fotografia otworkowa to poezja fotografii” – spotkanie autorskie w Czytelni MBP w Starachowicach, 5.12.2023 r. II miejsce w konkursie fotograficznym „Człowiek i elektryczność” za fotografię otworkową „Wietrzna energia”

Rok 2024 w twórczości fotograficznej: Kapitał sztuki – suplement 2023, BWA Kielce 9.02.2024 r. Udział w wystawie Fotoperyferie Kielce 2024 Brzeski Festiwal Fotografii Otworkowej Wystawa indywidualna fotografii otworkowej „Subtilitas lucis” w OBK w Ostrowcu Świętokrzyskim, 22.03.2024 r. Warsztaty fotografii otworkowej 28.04.2024 r. w CRP w Orońsku w ramach Światowego Dnia Fotografii Otworkowej (WPPD) Wystawa indywidualna fotografii otworkowej „Subtilitas lucis” i spacer fotograficzny w Garwolinie, 30.04.2024 r. Mira Mobile Prize Porto 2024 Udział w wystawie fotografii otworkowej Pavlovka Pinhole Fest Kijów 2024 Taniec światła i cienia – międzynarodowa wystawa fotografii w Muzeum Fotografii w Janowie Lubelskim i w Równym (Ukraina), 21.06-10.07.2024 r. Klezmerskie Warsztaty Fotografii Otworkowej w Kazimierzu Dolnym Wschodni Festiwal Fotografii – wystawa indywidualna „Subtilitas lucis” w Białej Podlaskiej, 23.06.2024 r. „Spacer z Marią”, indywidualna wystawa fotografii otworkowej w Domu Kuncewiczów w Kazimierzu Dolnym 5.10.2024 r. XX Doroczna Wystawa Fotoklubu Galeria MCK w Ostrowcu Świętokrzyskim 25.10.2024 r. Udział w wystawie fotografii otworkowej Mira Pinhole Photography w Porto 16.11-28.12.2024 r. Ogólnopolski Festiwal Fotografii AleBienale w Siedlcach 6-8.12.2024 r., autorska wystawa fotografii otworkowej „Subtilitas lucis”, pokaz autorski z prelekcją i warsztaty.

Rok 2025 w twórczości fotograficznej: „Światłoczułość” zbiorowa wystawa fotografii otworkowej Anna Wróblewska, Mirosław Radomski, Kordian Pawlak, Tomasz Grzyb w Galerii Fotografii FORMATY w Radomiu, 24.04.2024 r. 7A Edicion/2025 Muestra Internacional De Fotografia Estenopeica (Revelaciones, Ideales y Realidad) – Meksyk, Argentyna XIII Festival Pinhole Peru 2025 19º MIRA MOBILE PRIZE Porto 10.05.2025 r.

zmodyfikowano  miesiąc temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ